Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med ny utrustning!

  • tobhed

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:35
    davven;601017 wrote:
    Hmm, jag drar inte rigg på min 90 litare på mina 75 kg och jag har verkligen försökt i olika vindar. Däremot 96 litaren går fin fint! :santa:

    Nu vet jag inte exakt var gränsen går för var man kan dra rigg och inte, men en sak är i alla fall säker – du kan inte lita på att bara för brädtillverkaren säger att det är 90 liter i brädan att det verkligen stämmer

  • kapten-k

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:18

    går att dra rig på små brädor med , jag kan med mina 90kg dra på min 80 litersbräda, men man får vara lite kvick

    skaffa en slalon 54-60cm bred och ett race segel runt 6,5 så går du som tåget.

    jag har ett north iq 6,6 med mast från -99 i garaget om du bara vill ha nåt billigt

  • rasmus_w

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:24

    Man kan väl i stort sett dra rigg på alla brädor om man bara är tillräckligt snabb. Undantagen är väl 30 cm breda speedplankor och riktigt små vågisar. Däremot går det en gräns vid straxt under 10 plusliter när det börjar bli såpass svårt att det knappt är värt mödan.

  • davven

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 19:10

    Nä du är inte den förste som nämner det där av, pratade med ngn som påstod om man stampar snabbt med fötterna samtidigt som man drar riggen på en liten bräda så skulle det förbättra. Om han skämtade vet jag inte för jag har inte själv testat? Gör mig mest mentalt förberedd på att man kan få leka ubåt när man tar den mindre brädan 😉

    tobhed;601029 wrote:
    Nu vet jag inte exakt var gränsen går för var man kan dra rigg och inte, men en sak är i alla fall säker – du kan inte lita på att bara för brädtillverkaren säger att det är 90 liter i brädan att det verkligen stämmer
  • davven

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 20:56
    Solman;601007 wrote:
    Det blir till å öva mer gipp i vår då! 🙂
    Jag ska hålla utkik efter en beg. slalom på 80-90 enligt ditt förslag.
    Ang. segel å mast så är det ju sååå nice med kartongnya grejer!
    skidsport har ett nytt 6,5 GTX från -08 som jag är sugen på.
    Du nämde att 50% kol är obra.. vilken mast tycker du är lämplig till seglet?

    Jag har kört gtx en del, med både 50% men även med 75% köp inte en mast som har en lägre kolhalt än 75 till det seglet. . om du väljer det dvs?

    Skulle jag spola tillbaka tiden ett år så hade jag nog satsat på ett fullcambrat från första början. Jag vet jag missade ngt billigt Naish Stelth som låg på konfen i början på säsongen 2009. Alt kolla efter vapor segel alt nyare Challenger Aerox mflera finns många bra märken. .Gtx är ett gott & välbalanserat segel och hålla i, men jag upplever det saknar det där sista hästkrafterna även när det brallar på lite . .

    Visst man kan dividera det där fram och tillbaka, ska du köra mest i chop så kanske du inte unyttjar ett gtx segel fullt ut endå till en början iaf?
    Blir det lite plattvattensåkning så är nog värstingmodellerna och föredra
    direkt istället.

    Men en gämförelse, jag riggade 7.5 gastra gtx och 90l bräda i en medelvind som låg strax över 8 ms, det var inte mkt chop så byarna låg säkert under 10 ms.
    Jag var förnedrad och frånåkt av konfigurationen 80l samt Challenger Aerox 6.4. Jag blev så imponerad så jag köpte det seglet, så det visar på lite vad den där extra buken och camber gör i seglet. Visst gubben som stod på den andra brädan var givetvis bättre surfare än mig, men endå 😉

    Mitt gtx var från 2007, undrar dock om inte 2008:an av gtx serien syddes om radikalt för mer prestanda. Men det där har skidsport koll på, isåfall kan det var ett alternativ som du säger.

    Hoppas du hittar ngt till vettigt pris tills isen har försvunnit iaf..

  • macedu

    Medlem
    9 mars, 2010 vid 22:04
    Jester;600999 wrote:
    Men herregud… 90 liter och 75kg kroppsvikt. Då drar man ju rigg utan problem… Min största bräda har just nu en plusvolym på 6 liter. OK, jag kan inte dra rigg men har jag bara lite kraft i seglet kan jag kajka fram o tebax.

    suck…. :blush:

  • lasso

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 04:45

    Jag håller mer. Jag har också kört mycket GTX, utan tvekan ett jättefint segel. MEN! GTX begagnat-/Nyprisnivå har hållt sig (Bra i.o.f.s.) medan riktiga fullblods-racinggrejor sjunkt oroväckande fort. Så det jag vill säga är att du för bara några extra kronor får ett Dramatiskt bättre segel. Det tycker jag du ska satsa på istället.
    Lasso,

    @davven 601074 wrote:

    Jag har kört gtx en del, med både 50% men även med 75% köp inte en mast som har en lägre kolhalt än 75 till det seglet. . om du väljer det dvs?

    Skulle jag spola tillbaka tiden ett år så hade jag nog satsat på ett fullcambrat från första början. Jag vet jag missade ngt billigt Naish Stelth som låg på konfen i början på säsongen 2009. Alt kolla efter vapor segel alt nyare Challenger Aerox mflera finns många bra märken. .Gtx är ett gott & välbalanserat segel och hålla i, men jag upplever det saknar det där sista hästkrafterna även när det brallar på lite . .

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 08:10
    MacEdu;601085 wrote:
    suck…. :blush:

    Jag tror tom jag reviderar till att skaffa en 80-liters och en 6.0… Är man lättviktare så kommer även en 90-litare kännas stor vid fullt tryck. Många speedare i den viktklassen hade ju problem att hitta tillräckligt små brädor för några år sen.

  • carl-r

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 10:44

    Jag körde ju på en ca 130-liters slalomaktig bräda och skaffade avantslalomen på 93 liter. Den tycker jag var nog så liten för mina 80 kg. Så liten (för mig) att jag kollade runt efter 100-110-litersbrädor för att det blev så svårt att bara kunna dra rigg med vatten till knäna.
    Jag tyckte också att det var väldigt svårt att komma igång med den eftersom den så abrupt skuttar ur vattnet när den startar.
    Som n00b så tycker jag att skillnaden är så stor i känsla att jag tycker att tipsen om brädor under 90 liter känns lite missriktade.

    (Jag har också en Tiga 270 i mjukplast som jag började på men den var oerhört mycket lättare att balansera på. Tror den är på 97 liter, men inte riktigt säker på att det stämmer.)

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 10:47

    Carl R: Om jag inte minns fel, så har du en förkärlek till äldre brädor? Dom är betydligt svårare på just det sätt som du beskriver. Är mycket lättare med en modern bräda där volymen är centrerad till mitten av brädan.

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 10:50
    tobhed;601012 wrote:
    Jag väger 75 kg och tycker att 90 liters bräda känns stort, du kommer knappast att sjunka på en sån bräda.
    ANnars tycker jag att du ska lyssna på de andra kloka pågarna har i tråden, de vet vad de pratar om (även om jag blir misstänksam när Jester ger gipp-tips… 🙂 )

    Jag kan faktiskt gippa… Men det tar för mycket energi och höjd att gippa när man speedar. Så när jag speedar så är det enklare o göra en TT-gipp. (+ att man kan kika på GPSen oxå). När ajg var ute med storplankan senast, så fick jag en alpha racing på över 20 knop..

  • imported_mickeo

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 10:57

    Hej jag tycker att innan du köper någon ting ska du testa.
    Kom ned till Fituna här under våren och provkör du kan alltid få testa någon av mina brädor.
    Så får du känna skilnaden.
    Det är grym skilnad på vindregister på dagens brädor och dom som har några år på nacken.
    Det samma gäller skilnaden mellan en Race rigg och en Freeeride.
    Framförallt när det är stökigt och byigt.
    Men som sagt var jag tycker du ska prova för att hitta vilken storlek som passar dej bäst.
    Men steget från 125 ned till 90 låter vettigt kanske ned till 85ochså.
    Hör gärna av dej så får du prov köra.
    Mvh
    MickeÖ

  • carl-r

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 11:00
    Jester;601135 wrote:
    Carl R: Om jag inte minns fel, så har du en förkärlek till äldre brädor? Dom är betydligt svårare på just det sätt som du beskriver. Är mycket lättare med en modern bräda där volymen är centrerad till mitten av brädan.

    Ja precis, men avantslalomen är väl runt -00 och det är ju inom det spann som har rekommenderats här.

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 11:52
    Carl R;601138 wrote:
    Ja precis, men avantslalomen är väl runt -00 och det är ju inom det spann som har rekommenderats här.

    Nja, Avantslalomen får väl räknas till den äldre generationens slalomplanka. Relativt lång och smal….

  • klang

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 12:16

    Alla pratar om att dra rigg… jag har inte haft upphalningstamp sedan -06… drar ni verkligen rigg när ni är ute på era 100-120L brädor? Eller är jag bara bortskämd med mycket vind här på västkusten?

    Vill du komma över 30knop så kanske du även ska fundera på att hitta ett ställe som har bra förhållanden för att köra fort. Köra över 30knop i chop kräver en del… se om du kan få någon snäll själ att ta med dig när de ska till ett platt ställe som t.ex. ank-dammen eller TT. Sen är det ju mycket med vinden också, blåser det sunkigt så är det också ruskigt svårt att köra fort…

    Jag skulle rösta på att du köper dig en beg. och lättseglad 80-90L slalombräda med bra fena, tar dig till ett plattställe när det blåser 12-13ms, och rockar loss. Det kommer att fungera med ditt nuvarande segel, köp nytt segel nästa år…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp med ny utrustning!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.