Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopptrick att börja med?

  • ola_p

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 22:13

    Svar till:


    dock om man, som jag, är långt ifrån hundraprocentig (snarare 3-4 procentig…) så finns det risk för no family om brädan hugger fast och hockystoppar samtidigt som bomnocken slår ner i grund sandbotten och man står med en fot på varje sida om masten…

    [/ QUOTE ]
    Låter riktigt skönt ju.. tongue.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 22:33

    En variant kan ju vara gammal hederlig hoppgipp. Då har man ju inte benen runt masten vid landningen.

  • s_136

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 06:22

    När jag lärde mig Willy Skippern körde jag med fotbollsbenskydd, yes lite mesigt men vad gör man inte i jakten på ett trick. Nu sitter den nästan varje gång.
    Ett tips i Willyn är att fatta händerna brett, jag menar sjukt brett. Bakhanden skall vara som en fiolsträng när man hoppar upp. Då behålls man upprätt och gör inga Ass-plants i vattnet. Sen gäller det att inte “hjula” runt brädan, utan kicka upp den i luften och få brädan hyfsat plant i luften, sen flippa horisontellt 180 och tryck lite på framfoten i landningen, så man liksom föser den ner. Om man inte kommer runt 180 grader, så trycks brädan runt det sista med framfotstrycket och man slipper “hockey-stopp”
    Sen gäller det att flippa riggen tidigt. Alltså inte tro att man kan göra 20-meter-plana-på-nosen-körning, utan när du väl kommit runt och står upp, så släpp genast bakhanden och börja försiktigt slå riggen. Farten man har gör att man glider rejält långt ändå, bara man står centrerat och balanserar.
    Sista tipset, ha bra trycka i seglet och ta ett litet chop. Det är helt OK att lova upp lite för att få till hoppet. Det hjälper mycket, då bräden lättare kommer upp plant och horisontellt. Mina första willyskippers blev ungefär 1 meter höga, då jag laddade hårt på vågen, men oj vad lång tid man får på sig att flippa runt brädan och landa (Glider iofs. inte något vidare, men de satt…)
    Så lycka till

  • pete

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 12:37

    Snabb, lite ogenomtänkt fråga: är inte “hoppgipp” och Vulcan i princip samma sak?

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 12:51

    Inte det minsta. I en vulcan slänger du runt seglet i luften och byter fotposition när du landat. I en hoppgipp slänger du runt brädan och byter fotposition i luften och slippar seglet när du landat. Väldigt likt en willy skipper med undantag för att man inte planar iväg baklänges och mig veterligen inte har fotlederna i närheten av mastfoten.

  • pederboy

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 20:38

    Svar till:


    Ajaj. Sen vet man att man blir torrlagd ett antal veckor. Inte kul. Lider med Ola_H som vred tummen ur led för ett tag sen…tydligen också i någon form av freestyle-försök.

    [/ QUOTE ]

    Jo visst kan det bli en del vridskagor.
    Förra året blev det tre veckor i gipps runt HÖGER hand pga sönderslitna ledband i tummen.
    Gissa om man fick lära sig vardagliga uppgifter på nytt med vänster hand.
    wink.gif

    Peder

  • pederboy

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 20:44

    Tack för tipset med breda händer,
    satte mina tre första Willy Skippers i Lördags. Fisken GBG

    Satte även en grym Hocky stopp (Jävlar vilken smäll), när det skulle stylas framför Robert som åkte runt och reta mig med Spocks som han gled ut sjukt snyggt och långt.

    /Peder

  • styret

    Medlem
    22 juni, 2005 vid 21:02

    man slänger väl ite runt seglet i en vulkan. man hoppar ju rint det mer.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 08:13

    I princip ja, men i hoppgippen landar du clew first samt är ute ur fotstropparna (alt. har f.d. framfoten switchstance). Hoppgippen är mer lik Willy skippern.

    Lärde mig hoppgippen efter en artikel i Surf där Mike Eskimo satte en läcker sådan på Gardasjön. Måste varit nån gång ’86-’87. Brrr, det är länge sen och än sätter jag ingen Vulcan eller Willy… Det är svårt att lära gamla hundar tricka…

  • stewen

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 10:43

    Svar till:


    I princip ja, men i hoppgippen landar du clew first samt är ute ur fotstropparna (alt. har f.d. framfoten switchstance). Hoppgippen är mer lik Willy skippern.

    Lärde mig hoppgippen efter en artikel i Surf där Mike Eskimo satte en läcker sådan på Gardasjön. Måste varit nån gång ’86-’87. Brrr, det är länge sen och än sätter jag ingen Vulcan eller Willy… Det är svårt att lära gamla hundar tricka…

    [/ QUOTE ]

    kolla din mail

  • fiskmas

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 09:41

    Sist jag skulle sätta en variant på hoppgipp, år 1993. Visste inte vad tricken hette på den tiden. (var 100% på dem i allafall). Så fick jag ett hockeystopp på brädan. Satt benfast i fottstroppen med bakfoten, vred fotleden så foten var 180 grader bakåt, föll baklänges och hade tånaglarna in mot vaden. Gjorde jävligt ont och hade tejpad fot till jul ungefär. Efter det slutade jag med allt vad hopp hette. Från 100% säker till 100% feg.

  • calle_b

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 12:16

    fan, byt ämne. Men vill ju veta inte hur mycket man kan slå sig?

    Det första “hopptrick” jag har laddat på var bakåtloopen, men vulcan känns lättare. Jag kommer ladda vulcans i år iaf. Med mera om vinden bjuder till.

    crazy.gif

  • el_duderino

    Medlem
    9 juli, 2005 vid 15:05

    I denna ordningen har jag lärt mig:
    Enhands
    Tailgrab
    Tabletop
    Framåtloop
    Vulcano

    nu jobbas det bla på spocken å shuvit….
    funderar även på shakan om det inte kan va lättare än flakan… någon som kan svara på det?

    Men en sak som är ganska svår men värdefull tror jag är att inte känna att man måste sätta ett trick innan ett annat (ok vulcano innan spock) utan öva allt möjligt samtidigt!
    Önskar jag vore bättre på det själv för det blir gärna 500 spock försök per gång när jag är ute!

    PEACE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! grin.gif

  • calle_b

    Medlem
    10 juli, 2005 vid 00:19

    Fin lista där wink.gif

    Min är:

    kastfall(defenitivt hopptrick)
    Skutt med liten bräda.
    Ikrokad
    (hmm, varför inte enhands då när jag ÄNTLIGEN fixat midjesele)
    Landa i planing.

    Fan va usel man ser ut att vara?!! Men jag sätter faktiskt lite coola fulmanövrar på 70 liter… i 2 m/s….
    Nä fan, upp å hoppa nu. Återkommer efter de två år jag skall tillbringa på Gotland från o med i höst… wink.gif

    Ha det gooooooooottt

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopptrick att börja med?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.