• ola-h

    Medlem
    18 november, 2010 vid 06:44

    Morot: Fire 4.0 + 4.5 och Smack 5.0 är en bra linje. 4.5 Fire är min personliga favorit i hela linjen.
    Är du (tillräckligt) nyfiken på SF så är SF 4.0 och Smack 4.5+5.0 också ett alternativ (det känns onödigt komplicerat att blanda in Fire då och få tre nya segeltyper att lära sig rigga).

    TWS: Mjukt är inte vad jag skulle associera med Fire. Dock har jag aldrig varit något fan av Fire-storlekar över 5.0 (5.0:an är dock grym). Men visst, seglet har karaktär precis som alla Hots segel (även om kanske just Smack i det närmaste är en “universal pleaser”). Fire kräver lite mer känsla, på nå’t sätt. Överlag kan man kanske säga att Hots segel är lite som single malt där varje segeltyp är rätt så renodlad i sin karaktär. Men för många kan ju en neutral blended whiskey passa bättre. (Whiskeyliknelsen är dock inte 100 eftersom Hots “single malt” bättre än det mesta hanterar att gå “on the rocks”).

  • m-c

    Medlem
    18 november, 2010 vid 08:51
    tws;639934 wrote:
    Er det bare jeg som har testet Fire og funnet at seilet oppfører seg som gummi? Altså helt ubrukelig for et lite pump engang? Føltes som om seilene var felprodusert med bommen i feil vinkel, ingen areal under bommen og nesten ingenting av den sharpe responsen som nye seil har med 100% carbonmaster. Akkurat som om seilmakeren motarbeider effekten av superrask carbon i masten. Kom igjen. Vis litt ærlighet. I Oslo har vi også en hyggelig fyr som selger seilet, (kjøper Quattro av ham), men det er grenser for hvor lenge man skal hype et seil som er til de grader for mykt. Fan, det er på tide at Hot bruker sitt brand til å produsere skikkelige seil. Nå begynner sikkert halve Sweden å grine men det driter jeg i. Merket gjør meg forbannet.

    Det korta och korrekta svaret på din egentliga fråga är:
    Ja, det är bara du som: “testet Fire og funnet at seilet oppfører seg som gummi”
    Vi andra uppskattar viktlösheten på vågen i kombination med stryktålighet.
    /M

  • jesper-b

    Medlem
    18 november, 2010 vid 08:58
    tws;639934 wrote:
    Er det bare jeg som har testet Fire og funnet at seilet oppfører seg som gummi? Altså helt ubrukelig for et lite pump engang? Føltes som om seilene var felprodusert med bommen i feil vinkel, ingen areal under bommen og nesten ingenting av den sharpe responsen som nye seil har med 100% carbonmaster. Akkurat som om seilmakeren motarbeider effekten av superrask carbon i masten. Kom igjen. Vis litt ærlighet. I Oslo har vi også en hyggelig fyr som selger seilet, (kjøper Quattro av ham), men det er grenser for hvor lenge man skal hype et seil som er til de grader for mykt. Fan, det er på tide at Hot bruker sitt brand til å produsere skikkelige seil. Nå begynner sikkert halve Sweden å grine men det driter jeg i. Merket gjør meg forbannet.

    Nej jag tänker inte skrika. Att Fire skulle vara som gummi???? HSM gör ett (eller snarare 3) segel som har lite gummikaraktär, men det heter SF (SF LE & SF ME). Fire ÄR precis motsatsen till gummi, dvs hypersnärtigt och direkt. Om du inte gillar HSM som märke så är det din sak. Men att beskriva Fire som ett segel som uppför sig som gummi är helt enkelt vansinnigt fel. Vill man ha gummikänsla i sitt segel och gillar Hot ska man INTE välja Fire. Vill man ha ett snabbt och snärtigt segel är Fire rätt val.

    /JB

  • adde

    Medlem
    18 november, 2010 vid 09:48
    morot;639852 wrote:
    Tack grabbar for snabba svar, jag kor Quatro SL75 och 85 (fina brador) skulle nog pass bra med Fire eller Smack, JesperB intressant med “Platen/Stelheten” det ar lite det jag vill komma ivag fran Force vilker borja kanna lite dott i handerna.. Aktivt On/Off med framat drag mjuket men samtidigt sharp sa man fa snartiga topturns, QQ har ju ett harligt driv i bottom turnen, men samtidigt dar jag surfar sa ar det byig vind och jag tycker om sma segel sa man vill ha drag ocksa. 4.0m och 4.5m blir mina mest anvada segel 90% 5.3m mer nar jag kor cross off guppa segling, tror Ni att 5.3m Fire eller 5.0m smack eller 5.0m Firepower kanske eller skall man halla sig till 5.3m Fire. Jag har klarat mej fint med 4.0 4.5 5.3 Naish force dar jag seglar kanske minst nojd med Force 5.3m kanns valdigt tungt och dott. Ursakta min svenska, jag skriver inte svensk sa mycket nu for tiden..

    Just 2009 var Forcet bra mycket bukigare än både tidigare och senare. Som mest tydligt i 5.3 och 5.7. Jag övergav Force till fördel för Boxer 2009 av just den anledningen.

    Om du redan har Naishkompatibla master och det finns Naishseglare i närheten så försök att få låna ett Boxer 2010 eller 2011 i 5.4 så ska du få se att det är stor skillnad från dina 2009or. Force 2010 och 11 är lättare i handen än 2009orna men fortfarande kan det vara mer drag än du behöver.

  • doc

    Medlem
    18 november, 2010 vid 12:33
    morot;639938 wrote:
    DOC: Jag kor Quatro Quad 75 och 85, cross-on cross shore mest 70%10% cross-off 20% on shore, 4.0m 4.5m vader 90% av tiden, Riot 3.6m 4.4m 5.2m tycker du att ar for stort hopp Kanske da 4.0m Enemy 4.4m 5.2m Riot? ligger inte 4.0m 4.4m Riot nara varandra? Skulle Riot funka med Hotrod mast? eller Naish firestick ar det nagon som vet?

    Hallå igen. Nu när jag siter på dator och inte på iPhone såg jag att du redan skrivit om brädor och vikt.
    Till cross-on och onshore är Riot fantastiskt, där skulle jag inte välja något annat segel från 4.4 och uppåt. du väger ju 5 kilo mindre än jag och kanske Riot rakt över linjen skulle funka för dig med 3.6-4.4-5.2 men risken är att du ibland kommer att sakna en 4.0 eftersom det är din prioriterade segling. Jag tror att Enemy 4.0 kanske är ett bättre minsta segel eftersom det hanterar överriggad segling bättre. Till detta Riot 4.4-5.2, javisst. Det tror jag funkar bra.

    Jag kan hålla min 4.4 riktigt länge med lite mer nedhal och har kört den bekvämt när folk var på 3.7 men jag kompletterade med 4.0 trots att det är väldigt nära i storlek eftersom kraften i seglet ökar mer i högre vindstyrkor. min serie 3.7-4.0-4.4-4.8-5.6 är klart lyx. Om jag var tvungen att hårdbanta skulle jag kunna segla 95% av alla dagar med bara en 4.4 och en 5.2

    Mast – enligt Dan Kaseler ska det funka med de flesta master som är CC, men bäst med en lite toppstyv mast vilket senare årsmodeller Naish ska vara. Firestick borde alltså funka bra men säkrast är det om du kan provrigga din kompis segel. Jag har provat med gamla Gaastra och det fungerade märkligt nog inte så bra, medan 2009-master funkade finfint.

  • oscar

    Medlem
    18 november, 2010 vid 20:29

    Hot sails maui har ju inte ett segel som är snyggt. Ska man inte bli glad när man rullar ut ett nytt segel? Ser ju ut som om man sytt det själv. Sen att jag blir avundsjuk på den grymt förstärkta mastfickan är en annan sak….

    Ta istället en titt på Maui Sails Legend och gå 20 grader högre i vind än alla andra. Du plockar därmed fler vågor och lämnar beachen 1.3 ggr gladare än dom andra då du fått ut så mkt mer av dagen (nej har inte gjort nån kalkyl på detta men det löser säkert Ola) ….lätt och fint i händerna och bättre on off får du leta efter. Hur man kan få så mkt power i ett segel med så bra on off är för mig en gåta men kan ju bero på att de är designade av världens bästa segeldesigner Barry Spanier som är så duktig att han inte ens behöver testa dem själv 🙂

    Seglet är dessutom 1 kg lättare än Hot enligt tyska surf. Är väl den sjukt grymma mastfickan hos Hot som väger en del.

    Och inte minst så är de ju så sjukt snygga 🙂

  • oaxen

    Medlem
    19 november, 2010 vid 07:30

    “… gå 20 grader högre i vind än alla andra”.

    He he, du går ju inte ens högre i vind än ett SuperFreak… Så jag förstår inte riktigt vad du yrar om.

    SuperFreak har lyft min vågsegling. En liten smula långsammare, men oj vilket vindregister och kontroll. För att inte tala om komforten.

    Däremot verkar en quad ge ca 20 grader, eller mer, i höjdtagning.

  • dr-masse

    Medlem
    19 november, 2010 vid 09:17

    Den här tråden börjar likna en parodi på vad som händer när någon ställer en fråga om lite surfpryttlar på ett forum… 😉

    Värt att skriva en hyggligt ironisk krönika om.

  • rrd

    Medlem
    19 november, 2010 vid 09:53

    Det är så skönt att se surfare som brinner så mycket för sin surfing och utrustningen. Och alla förbättringar och skillnader mellan olika årsmodeller och varianter Power-Dtl,/Singel/Twin/Quad mm mm. Den där känslan som man bär med sig och sen kan ta fram i vardagslivets lite småtråkiga stunder.

    Och dom där skillnaderna som man bara känner dom första surfgångerna med sina nya prylar och som man sen tror att det alltid har känts.

    Nu känns det som att surfsäsongen tar en kort paus med snö här i Varberg i em och ett par minus i en vecka, men mina nya våtdräkt kändes helt otroligt varm och skön o smidig…i kombination med Icon o Quad, kan det bli bättre?

    Ja en avslutning i Lejet med Syd 10-15 tex…

  • bohm

    Medlem
    19 november, 2010 vid 10:25

    Jag har en fråga ang Bolt.

    Mitt 5.6 och i bland även 5.0 funkar inte med min bom för det är för mycket buk på så seglet tar i bommen på lä-sidan (seglet tar i långt bak på bommen, och ev skulle det funka om man hade ett bredare bakstycke.) När selget flexar, blir profilen på seglet helt fel eftersom duken “viker” sig över bommen.

    Det funkar någorlunda om jag har mycket nedhal och mycket uthal, men då förlorar man det som man eftersträvar med en djup buk, alltså bottendrag.
    Jag har kört med local spirit alu-bom 140-190cm och Reptile v-cross 400mast.

    Eftersom jag är på väg att flytta utomlands har jag sålt masten och bommen, så nytt är på gång. Men vad ska man göra för att lösa detta problemet.

  • doc

    Medlem
    19 november, 2010 vid 12:13

    I riktigt lätt vind släpper jag på uthalet till min 5.6 Riot så det också lägger sig på bommen, men inte så mycket som du beskriver. Jag kör med oldschool-profil Chinook, vars kurva faktiskt är ganska öppen bak. Det funkar finfint tycker jag. Du måste väl ändå dra lite i uthalet så det inte hänger helt löst vid öljetten? Bolt har ju rätt mycket topp. Funkar det inte att släppa en liten aning i nedhalet för att få mer respons i pumptagen istället för att rigga det som en påse jordnötter i uthalet?

  • tws

    Medlem
    19 november, 2010 vid 12:53

    OK, nå er jeg ikke forbannet lengre. Gaastra IQ er nok ganske likt Riot siden beskyldningene om seilet (heter ju Riot) likner på mine mistanker (jeg vet) om IQ. Og så er det samme mistenkt (designer), Dan Keseler. Men Gud bevare, han har sluttet hos Gaastra!!! Hva gjør vi som høyere IQ nå?

  • ola-h

    Medlem
    19 november, 2010 vid 13:36

    Jag riggade alltid dessa segel med relativt mycket nedhal, dvs så att det i alla fall var lite släpp mellan topplattorna. Jag tycker seglen behöver en del spänning i sig för att liksom “glida” bra. Men för lite spänning totalt känns det visserligen som man har mer drag i händerna, men man planar inte tidigare.

    Delvis gäller detta uthalet med. Det låter som du försöker ha allt för lite uthal. Jag tror inte bommen är något problem. Lite lätt “touch” i bakre halvan kan man ha när man kör djupaste trimmet. Och av din beskrivning låter det lite som om det bara är just när seglet “flexar” som du får problem med att det liksom viker sig över bommen. Då tror jag faktiskt problemet är att du snarare har för lite nedhal. När seglet då fylls ut så öppnar det inte upp ordentligt från toppen utan draget i toppen blir liksom som en hävarm som ger denna vikeffekt.

    Så kolla med lite mer nedhal och sedan ungefär samma mängd uthal (i lättvindstrim, givetvis med uthal i hårdvindstrim) och rapportera tillbaka hur det går.

    (Däremot känner jag inte till masten och skall du köpa nytt är en Hotrod det säkraste valet).

  • oscar

    Medlem
    19 november, 2010 vid 13:59
    Oåxen;640032 wrote:
    “… gå 20 grader högre i vind än alla andra”.

    He he, du går ju inte ens högre i vind än ett SuperFreak… Så jag förstår inte riktigt vad du yrar om.

    SuperFreak har lyft min vågsegling. En liten smula långsammare, men oj vilket vindregister och kontroll. För att inte tala om komforten.

    Däremot verkar en quad ge ca 20 grader, eller mer, i höjdtagning.

    Ha! det är väl du som seglar utan linser. Om det är något alla sagt till mig så är det “jäklar vilken höjd du tar”….hade väl önskat “jävlar vilken arial du la av”……

  • poppo

    Medlem
    19 november, 2010 vid 14:45

    Min erfarenhet är att Bolt skall riggas med extremt mkt nedhal (iaf 2011) och trimma sedan uthal efter hur mkt power man behöver.
    Om det ligger mot bommen en del spelar ingen roll, det är rätt vanligt för många segel beroende på bommens form och aktuellt trim.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.