Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur fort kan man surfa med en 38cm fena

  • Hur fort kan man surfa med en 38cm fena

    Publicerad av 40knots på 22 september, 2009 vid 08:46

    Jag har en JPslalom68 och skulle villa surfa över 30 knop. Inte mycket men något, 5x10sec bör vara över 30. Det är chop och blåser ca 12-14m/s. Jag använder NP RSR 6,7m2 segel. Mina fenoptioner är 32cm, 34cm och 38cm. Vad rekomenderar ni?

    40knots svarade 14 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • tbsurf

    Medlem
    22 september, 2009 vid 08:59

    vad är det för fenor?
    JP68 är den 68 bred?

  • 40knots

    Medlem
    22 september, 2009 vid 10:11
    tbsurf;577696 wrote:
    vad är det för fenor?
    JP68 är den 68 bred?

    Jo, bredan är 68 bred. Det är årets version och den är helt ny för mig och jag har inte haft mycket tid att testa. Fenorna är JPs egna fenor.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 september, 2009 vid 10:12

    Har JP:s fenor blivit bättre de senaste åren? JP har ofta fått kritik för att de levererar brädorna med dåliga fenor.

  • 40knots

    Medlem
    22 september, 2009 vid 11:36

    Jag vet inte riktigt hur bra de är för jag har ingenting annat att gemföra med. Verkar som om JP fenorna har mycket lyft i gemförelse med tex Select. Korrigera om jag har fel.

  • klang

    Medlem
    22 september, 2009 vid 11:41

    Litet segel till en sådan stor bräda, för speed iallafall, så jag hade provat 34cm till att börja med. Men om du får mycket spin-out, eller om du får svårt att ligga över choppet så skulle jag byta till 38:an.

  • jester

    Medlem
    22 september, 2009 vid 11:48

    Utan tvekan 34 cm för speed. Körde en 35 cm Select Slam till min gamla 67:a och 7.8, och det gick utan några problem alls.

  • 40knots

    Medlem
    23 september, 2009 vid 08:08

    Tack för era svar. Det blåste ca 10m/s igår och det var byigt. Riggade NP RSR 6,7 evo1 och tog JP Slalom 68 med JP fenan på 34cm. Vad jag märkte var att fenan började sjunga vid ca 26-27 knop och spinnade då och då. Jag hade också svårt att få brädan att flyga fram vågrätt. Den hade tendensen av att ligga på lovarts kant. Hela tiden fick jag försöka lyfta lovartskanten upp. Detta fick mig att tänka på om fenan är för liten. Sedan droppade vinden och jag bytte till större slalom bräde, JP 134. Den är 80 bred och med en Select RS7 41 fena formligen flög den fram i den ökande vinden. Hade lite samma problem med lovartskanten och fick hela tiden försöka lyfta med fötterna så att brädan hölls vågrätt. 41cm fena är ju ganska liten på brädan för den kommer ju med en 52 som standard och seglet var ju också litet men inte en dålig kombination. Ingen spinnout inga problem med fenan. Sedan bytte jag tillbaka till lilla brädan men samma problem hela tiden, brädan gick inte vågrätt. Detta problem hade jag inte med den en nummer mindre brädan som jag sålde. Den var 60 bräd och jag använde alltid en 32cm fena. Vad är er analys av allt detta? BTW, inga topphastigheter igår trots att jag tyckte att det gick fort som fan. I chop med 80cm bräd slamom bräda är tydligen fort som fan bara max 27 knop .

  • kapten-k

    Medlem
    23 september, 2009 vid 08:48

    Har du en bräda som är 50-60cm bred och du faller av på slör med 6.7segel så skall det gå över 30 lätt
    27knop med en 80 bred bräda är ganska ok!
    Jag har själv haft problem att komma över 30 med min bräda som är 68bred, dock har detta varit med 8.2 segel, med mindre segel går den fortare.

  • 40knots

    Medlem
    23 september, 2009 vid 09:02

    Kapten K, jag har två JP brädor på 68 och 80. Jag hade en 60 bred JP förra året med vilken jag åkte över 33 knop i chop på slör. Jag bytte den till lite större i år för jag hade flytproblem men det visar sig att 60an var mycket snabbare. Tycker jag. 68an känns som en modern kort och bred bräda medan 60an kändes mera som en vanlig old school bräda. Mera vad jag är van vid. I princip har jag också en ny JP speed (största) till mitt förfogande men våra vindar och vatten är inte sådana att man kunde åka med den just någonstans.

    Bestälde just två nya Select SL9 fenor på 33 och 37cm.

  • faster

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:35

    Jag lyckades med min Naish SP 110 65 cm bred och en 38 cm curtisfena, hastighet 35 knop i en djup slör.

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:43

    Hur snabbt man kan köra hänger en hel del på vattenförhållanden samt vindriktning…Ibland så finns det ju ingen “slörriktning” o allt är halvvind/höjd, då brukar jag inte mäkta med mer än något över 30 med mitt största segel (7.6) samt största bräda (58cm). Samma kombo när vinden ligger “rätt” o man kan slöra ordentligt så kan man lägga på en 3-4 knop kanske mer än så! Mina erfarenheter gäller Habo men samma borde gälla de flesta spots. Fenan jag använder är iofs endast 29 djup gräs variant, men jag har även testat med en 35 djup gräsfena o det blev ingen skillnad vare sig på fart eller kontroll, däremot planade man tidigare…

  • kapten-k

    Medlem
    23 september, 2009 vid 19:27

    Det kan inte vara så att det är lite sjögräs/skräp i vattnet där du kör Tom?
    Det räcker med ett litet strå på fenan så får man lätt spinout och konstigheter, ibland kan det vara svårt att se, och många gånger ramlar det av när man får spinout.

  • 40knots

    Medlem
    23 september, 2009 vid 19:41
    faster;578090 wrote:
    Jag lyckades med min Naish SP 110 65 cm bred och en 38 cm curtisfena, hastighet 35 knop i en djup slör.

    Ok, det låter som om jag kunde köra min 68cm breda JP med en 38cm fena. Saken skall kollas vid nästa tillfälle. Med min 80cm breda JP klarade jag mig inte över 25knop med 52 djup fena.

  • 40knots

    Medlem
    23 september, 2009 vid 19:44
    kinetic;578091 wrote:
    Hur snabbt man kan köra hänger en hel del på vattenförhållanden samt vindriktning…Ibland så finns det ju ingen “slörriktning” o allt är halvvind/höjd, då brukar jag inte mäkta med mer än något över 30 med mitt största segel (7.6) samt största bräda (58cm). Samma kombo när vinden ligger “rätt” o man kan slöra ordentligt så kan man lägga på en 3-4 knop kanske mer än så! Mina erfarenheter gäller Habo men samma borde gälla de flesta spots. Fenan jag använder är iofs endast 29 djup gräs variant, men jag har även testat med en 35 djup gräsfena o det blev ingen skillnad vare sig på fart eller kontroll, däremot planade man tidigare…

    Din bredaste breda är 58cm!!! Hur ofta surfar du och vad är din undre vind gräns? Snacket om fena är ju också ganska intressant. Det skulle betyda att du har resurser att köra mycket mycket fortare än du gjort med den lilla fenan. Så här logiskt resonerat.

  • 40knots

    Medlem
    23 september, 2009 vid 19:50
    Kapten K;578133 wrote:
    Det kan inte vara så att det är lite sjögräs/skräp i vattnet där du kör Tom?
    Det räcker med ett litet strå på fenan så får man lätt spinout och konstigheter, ibland kan det vara svårt att se, och många gånger ramlar det av när man får spinout.

    Nej det kan det inte. Vi har inte mycket sjögräs och problem med spin outs hade jag bara med JP fenan. Den tjöt också vid 27 knop. Som sagt, jag beställde en ny 37cm select fena och hoppas jag hinner pröva den i år ännu. Jag tror att jag åkt med för liten fena. Fartresurser för 38cm är över 30 och det är ca det jag borde åka när det blåser 10-12m/s.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur fort kan man surfa med en 38cm fena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.