Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur minskar vi antal olyckor inom kitesurfing NU?!

  • johanw

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:49

    respekt

  • pelle-surf

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:59

    Undvik att gå ut imorgon till att börja med, 14-18 m/s och ostadigt väder. Men det är säkert en och annan som ändå anser sig odödlig, tyvärr

  • filip81

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:19

    Respekt för vindens kraft… Fråga de som precis varit ute på vattnet vad de rekomenderar för storlek

  • t_h_s

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:29

    …t ex genom att INTE sköta sig själv och skita i andra när man ser att någon som verkar orutinerad har tokigheter på gång. Jag brukar säga till men kan definitivt bli mycket bättre på det…

  • gadget

    Medlem
    13 september, 2012 vid 21:02

    Tyvärr är det ibland lite väl mycket attityd hos de “nya” små själarna på stranden!
    Jag säger alltid till om det är något som ser galet ut men precis som många redan varit inne på så saknar många respekten och inser inte hur farligt det kan vara!
    Jag hade respekt i början men gled sedan in i en slentrianperiod efter några månader då jag tyckte att “detta kan ju jag”.
    Det var den farligaste perioden för mig och det var då jag gjorde de flesta av mina misstag.

  • dancapitan

    Medlem
    13 september, 2012 vid 21:13

    Jag nämnde detta i en annan tråd om ämnet;

    Ett sätt att minska olyckor kan vara att ha tydliga skyltar. Börja på spots där är mest folk som t ex i Habo. Ni gamla rävar kanske kan komma på en smart design som tilltalar folk men ändå är informativ samt jaga sponsring (tips – Försäkringsbolag…) till att tillverka dem. Bilder kombinerade med text. Till exempel: “I över x m/s rekommenderas nybörjare att vara på land. Bär hjälm! Launcha inte ensam! osv osv”

    Ciao!
    Daniel (själv nybörjare….)

  • pepa

    Medlem
    14 september, 2012 vid 06:01

    Hmmm jag tycker att vi glömmer de rutinerade rävarnas roll i allt detta. Jag vet inte hur många gånger jag sagt till de riktigt duktiga åkarna att inte köra på grunt vatten, till exempel bland stenarna i Rågelund eller innanför brytet i Läjet. Har vi redan glömt att den förra allvarliga olyckan hände just så? Vi som är duktiga och har kört länge har ett ansvar mot andra såväl som mot sporten och oss själva, att kötta trick på 15 cm djup är i längden att be om att bli skadad. Det är även dessa duktiga åkare nybörjare ser först, dels för att de är närmast men även för att de är mest spektakulära.

    För övrigt känns de mest realistiska åtgärderna som utskick till skolorna om situationen så att de eventuellt lägger mer fokus vid säkerhet, att återförsäljare har ett enkelt och bra sätt att informera om vind och säkerhet, och att vi alla blir bra på att prata på stranden. Finns säkerligen mer som sagt, list em all!

  • johann-s

    Medlem
    14 september, 2012 vid 07:21

    En kitekurs kommer aldrig att fungera mer som en introduktion till sporten, längre kurser blir för dyra för att locka nya till sporten och jag tror att det är mycket svårt att ta med allt som man bör tänka på, även under en längre kurs.

    Det nybörjare saknar är erfarenhet och vana, de launchar inte med en FS speed SA 19m i 20 m/s för att de tror sig vara häftigast på stranden, de gör det av okunskap och på grund av bristande erfarenhet och ovana.

    Vi måste inse att en kitekurs är otillräcklig och att den som koncept alltid kommer att vara otillräcklig på grund av grundläggande ekonomiska aspekter inte kan utvecklas till en komplett säkerhetsutbildning för kitesurfing.

    Vad som är på plats är istället någon typ at mentorskapsprogram eller kitebuddies. Nybörjare behöver någon att utväxla sina tankar kring surfandet med när de är på gång mot stranden och när de är på plats. De behöver närmast någon/några som kan ta på sig rollen som vägledare och avstyra de värsta tokigheterna och få dem att förstå att man inte surfar ensam. Det blir då så enkelt att ödmjukt ställa frågan innan man gemensamt beger sig ned, du ska väl inte rigga 14m som du tog med dig i dag? jag kommer att köra på min 9a.

    Nybörjaren slipper skämmas över sin okunskap och en solklar överriggningssituation har avvärjts. Kort och gott tror jag att det handlar om att sträcka ut handen och inte enbart hjälpa en nybörjare som väl befinner sig på stranden i full fart med att pumpa en drake som garanterat kommer att producera sådan kraft att denne uppenbarligen kommer att orsaka sig själv skador utan bygga mer långvariga relationer med nybörjare. Det kan handla om att ha någon att dela soppapengar med och samtidigt ge lite råd och tips på vägen ut, huvudsaken är att vi agerar på ett sätt som inkluderar de som är nya och investerar en gnutta mer tid och byter ut ett kortsiktigt quick fix mot ett ödmjukt adopterande som uppmuntrar nybörjare att ta till sig den kunskap som alla som kitat ett tag besitter.

  • viktor77

    Gäst
    14 september, 2012 vid 07:25

    Jag höll på med klättring (på is, klippa, alpint) i flera år innan jag började med kitesurfing och säkerhetstänket ligger på en helt annan nivå inom klättervärlden. Incidenter rapporters in till ett förbund, olycksstatistik och artiklar om bra tekniker publiceras årligen i förbundets tidning och på deras webbsida, certifikat krävs för att klättra inomhus (olika nivåer dessutom beroende på hur du vill klättra) och så vidare. Det finns också en mer öppenhet att hjälpa och sprida kunskap om säkra tekniker.

    Inget av det finns inom kitesurfingen. Det enda jag sett är uppmaningen att bära hjälm från exempelvis BKSA i olika tidningar. Och naturligtvis är säkerhet ett viktigt moment på kurserna.

    Vad jag tror skulle vara bra är att ta fram något som liknar klätterförbundets säkra tekniker, exempelvis hur launchar/landar du din kite på ett säkert sätt, hur väljer du rätt storlek på din kite, hur går du på ett säkert sätt med din kite etc.

  • dunderklumpen

    Medlem
    14 september, 2012 vid 08:15
    viktor77;698497 wrote:
    Det finns också en mer öppenhet att hjälpa och sprida kunskap om säkra tekniker.

    Vet inte riktigt om jag håller med om det, tvärtom har jag uppfattat en vilja att hjälpa och surfer love nästan alltid.

    När jag i sommar köpte en ny (begagnad) kite och inte hade full koll på om det var något jag skulle tänka på med riggning och säkerhet haffade jag en kille på stranden som hjälpte mig även om han inte hade nån erfarenhet av just den kiten.

    Kanske inte var just det du tänkte på Viktor, men jag tror att viljan finns där ändå bland de flesta.

    Att samla information och varningar på ett bra sätt är helt klart något att eftersträva. Men som andra tidigare sagt så försvinner det nog ganska lätt här i forumet.

    //Anders

  • jaca

    Medlem
    14 september, 2012 vid 08:40

    Säkerhetstänket i kitesurfingkurser är oändligt mycket bättre än dito vindsurfingkurser. Jag tror att antalet certifierade vindsurfinginstruktörer är lätträknade i Sverige. Och andra sidan så innebär kitesurfing större risker än vindsurfing. Men vindsurfing orsakar också en hel del skador i extrema förhållanden, det kan säkert våra kära ortopeder intyga.

    Men vi kan bli ännu bättre genom att bry oss om varandra på kitspotarna. Ser man någon osäker eller utan kontroll så säg till och hjälp dom i dessa lägen. Släpp egot och offra en kvart av din egna session. Ingen tycker det är trevligt när någon släpas in över stock och sten…

  • dancapitan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 09:23
    viktor77;698497 wrote:
    Jag höll på med klättring (på is, klippa, alpint) i flera år innan jag började med kitesurfing och säkerhetstänket ligger på en helt annan nivå inom klättervärlden. Incidenter rapporters in till ett förbund, olycksstatistik och artiklar om bra tekniker publiceras årligen i förbundets tidning och på deras webbsida, certifikat krävs för att klättra inomhus (olika nivåer dessutom beroende på hur du vill klättra) och så vidare. Det finns också en mer öppenhet att hjälpa och sprida kunskap om säkra tekniker.

    Inget av det finns inom kitesurfingen. Det enda jag sett är uppmaningen att bära hjälm från exempelvis BKSA i olika tidningar. Och naturligtvis är säkerhet ett viktigt moment på kurserna.

    Vad jag tror skulle vara bra är att ta fram något som liknar klätterförbundets säkra tekniker, exempelvis hur launchar/landar du din kite på ett säkert sätt, hur väljer du rätt storlek på din kite, hur går du på ett säkert sätt med din kite etc.

    Jag tror att sporten är relativ ny i förhållande till klättring för att ha den nivån på information och kunskapsspridning. Idén om ett förbund är lysande tycker jag. Jag betalar gärna en rimlig avgift under förutsättning att man bedriver ett seriöst arbete inom säkerhetskunskap och god beteende / attityd inom sporten.

  • animal

    Medlem
    14 september, 2012 vid 09:36
    jaca;698504 wrote:
    Säkerhetstänket i kitesurfingkurser är oändligt mycket bättre än dito vindsurfingkurser. Jag tror att antalet certifierade vindsurfinginstruktörer är lätträknade i Sverige. Och andra sidan så innebär kitesurfing större risker än vindsurfing. Men vindsurfing orsakar också en hel del skador i extrema förhållanden, det kan säkert våra kära ortopeder intyga.

    Men vi kan bli ännu bättre genom att bry oss om varandra på kitspotarna. Ser man någon osäker eller utan kontroll så säg till och hjälp dom i dessa lägen. Släpp egot och offra en kvart av din egna session. Ingen tycker det är trevligt när någon släpas in över stock och sten…

    Visst kan vindsurfing vara riskabelt, men som jag ser det finns det en ”barriär” som hindrar oerfarna att ge sig ut när det blåser 12+. Det är i princip omöjligt att ge sig ut i sådana vindar med en nybörjarplanka på 150 liter och ett nybörjarsegel. Ska man ut måste man ha en liten bräda och segla små brädor kräver lite erfarenhet. De som har den erfarenheten hinner förmodligen också få bättre koll på de risker det innebär att surfa i hård vind.

    Vindsurfingens sega utvecklingskurva får nog positiva effekter när det kommer till säkerheten. Sen är ju det inte samma sak som att det inte förekommer skador, men det är ytterst sällan man hör talas om den typen av skador som inträffat de senast dagarna.

    Den (inledningsvis) snabba inlärningskurvan inom kite tror jag är en orsak till flera tillbud och olyckor. En nybörjarvindsurfare kommer knappast upp på sin utrustning i vindar som idag, medan en nybörjarkitare kan fara fram kraftigt överriggad.

    En annan fundering är om det finns risker med att förlita sig för mycket på QR. Ibland låter det som att: ”Skiter det sig, så gäller det vara snabb och dra QR”, men QR kan kanske invagga en i falsk säkerhet. Hinner man dra den så är det bra, men olyckor händer ju oftast oerhört snabbt och överraskande, åtminstone för den som råkar ut för dom .

    Har själv dragit QR en gång i samband med en misslyckad självlaunch. Det fungerade bra, men jag var mentalt inställd på att göra detta och förloppet var relativt långsamt.

    Hoppas verkligen att det gått bra för killarna som drabbats de senaste dagarna. Otäckt värre.

  • doc

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:53

    De enda vindsurfrelaterade skador jag tagit emot sedan 2003 är ett stukat finger och Sinkers berömda fraktur i handen. Sen såg jag en kille ta sig in till land i Apel för några år sedan med en svullen fotled. Kan ha varit bruten, kanske bara stukad. Annars är det mest smågrejor. Fingerskador, jack från fenor, något knäckt revben. Men jag har aldrig sett en riktigt allvarlig skada i samband med vindsurfing. Hoppas att det fortsätter så.
    Kite är potentiellt mycket farligare och det ska man komma ihåg.

  • tobbebobbe

    Medlem
    14 september, 2012 vid 11:28

    Jag hör till en av de som varit nybörjare i flera år pga för få sessions per sommar. Jag brukar hålla till i landskrona-bukten istället för Habo Ljung eftersom det ofta är för mycket folk i Habo. Jag känner mig helt enkelt säkrare på ett ställe med färre som kitar, men där alla hälsar och man snackar med varandra.

    Nånting som jag uppskattar som nybörjare är att när jag ber om hjälp att launcha, och säger att jag skulle föredra att launcha en bit ut i vattnet och inte på stranden har det aldrig varit någon som tvekat på att hjälpa mig ute i vattnet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur minskar vi antal olyckor inom kitesurfing NU?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.