Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur trimmar man sin formula..?

  • hur trimmar man sin formula..?

    Publicerad av sailortrash på 20 juni, 2012 vid 07:46

    tänkte bara kolla om det finns ngn tumregel för hur man bör trimma sin formula för cruising förhållanden..?

    11 m2, 6-9 m/s.

    bomhöjd (1,85 lång är jag)?
    var sätter du tamparna?
    mastfot (135?)

    jag tycker att jag får slita onödigt mkt fast jag hänger stadigt i selen, eventuellt kan ju bero på seglet som inte är särskilt formstabilt, på gränsen till ocambrat faktiskt. men ofta vill riggen lova upp i byarna och falla av i grundvind, jag upplever det som att tamparna antingen sitter för långt bak eller för långt fram och jag får jobba väldigt mkt med armarna för att hålla rak kurs eller ta höjd..stark men trött blir man ju då..

    obs. denna rigg är den enda som jag upplever beter sig på detta sätt, allt annat jag seglat på har varit stadigt och bra, men inte större än 9 m2. planen för närvarande är att spänna upp de större lattorna till max och se om det blir mindre svajjigt..

    /trött i armarna..

    gregerkj svarade 11 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • swe-31

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 09:07

    Mer fakta behövs för att kunna hjälpa dig.

    Bräd typ, årsmodell, fena, storlek, typ, segel märke, årsmodell, mast.

    Har du justerbart uthal ? om inte så vore det det första jag skulle sätta på. Att segla 11 utan justerbart uthal det funkar inte.

  • swe-31

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 09:08

    Bild på seglet så vi kan se hur det är riggat.

  • sailortrash

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 09:43

    ok

    återkommer med bild, eller googla på Arrows max, 11m2. transparant med folie i akterliket, i princip ingen mastficka. troligtvis från 2001/2 eller så…

    Bräda: fanatic (falcon) formula 155 05/06 tror jag med feta cut outs..

    fena: Drake 70, hård men börjar mjukna… går bra med seglet men ger för mkt lyft vid 9 kvm

    Mast: north 580 100%, extension på 0″. nedhal går att dra tillräckligt.

    Bom: hawai’n proline, alu/carb med justerbart uthal, men riggen är inte tillräckligt stadig för att pilla med det under gång..

  • marden

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 10:56

    Troll !!

    jag har också problem med bukvandring i mitt segel ,fast jag har “rätt” mast o lagom justerbart uthal o nedhal ?
    tips?

  • sailortrash

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 11:42

    rada upp vad utrustning du använder på bilden heter då så kan du kanske också få hjälp…om du väntar på din tur >=)

  • surfan

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 20:09

    hahaha

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 20:25

    Mården – Det är inte segeltrimmet! Du har glömt montera stropparna och sedan var det också själva kroppsställningen. Vad säger Guy Cribbs: Drop Your guts!

  • swe-31

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 14:47

    Inget fel på dina prylar utom ett, seglet, byt ut är mitt råd, med det seglet kan du aldrig bli av med din bukvandring.

    Sorry, men det är mitt råd.

    Med ett bättre segel kommer du att flyga iväg utan besvär. Inget fel på bräda och fena.

    580 masten kan nog vara lite för styv, är ju tänkt till en 12.0-12.5.

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 20:29

    Jo
    Jag är inte kompis med seglet. Kommer nog sälja det för en billig peng i höst om jag inte får stil den. Men brädan vill nog ha runt 11.0 den går inte bra med 9.0 heller

  • the_novice

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 02:17

    Vad är det för modell på 9.0 seglet?

    Om buken vandrar så är det för lite nedhal, moderna segel (bred mastficka) är väldigt stabila och har ett bredare register.

  • sailortrash

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 10:03

    9.0 är ok, det är ett X.0 silverline 2010, 3 cam och 7 lattor så den är tillräckligt formstabil. tycker bara att det är för litet för brädan, håller inte planing genom hålen i mindre än 8 typ. Det seglet går att dra bra med nedhal på och stänger igen snyggt mellan bräda och underlik. men det kräver en mjukare fena än vad jag har men det är ju en annan sak…

    11.0 har faktiskt ingen mastficka alls! jag trodde det var ocambrat först, men det har tre cambers faktiskt. men det går att rigga som ett vågsegel, =) bara att trä i masten och dra. masten är egentligen för lång, så nedhalet brukar vara ok draget. men kanske är den för styv.

    känns som seglet helt enkelt kommer att forsätta vara mer eller mindre ostabilt pga sin konstruktion. men jag tänker att ngn gång har ju nån teamrider raceat på elitnivå med det, så då borde det fan duga åt mig och det borde gå att få kontroll på aset…

    kanske finns det ngn gammal formularäv som hört några episka anekdoter om detta segel, eller kanske seglat på det själv? jag har för mig att Arrows gjorde grymma speedsegel t. ex…?

  • the_novice

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 04:22

    Jag har haft lite olika segel ifrån Arrows tidigare, bla Dragster (2 camber) och WB (race segel, 4 cambers). De riggades mycket riktigt på ett annat sätt (men inte som ett vågsegel direkt) dvs masten skall ligga korrekt på cambers hela tiden. Detta krävde minst en gubbe per camber men det är en annan historia…

    Moderna segel med bred mastficka är mycket bättre som jag upplever det. Bättre bottendrag samt att de tål mera vind. Att det fanns proffs på den tiden (typ Dunken) som kunde segla med dessa betyder inte så mycket. Utvecklingen har gått mot segel som är lättare att använda och därmed funkar mycket bättre för alla, inklusive proffsen. Rätt mast är också väldigt väldigt viktigt på stora segel, det blir helt enkelt inte bra annars.

  • swe-31

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 08:00

    Har seglat med den typan av segel som du har och de var dåliga redan när de kom, spelar ingen roll hur du trimmar det, det var därför jag skrev att du skulle byta till ett nyare segel. Att du sen dessutom har fel mast gör inte saken bättre.

    Seglen var helt omöjliga att segla med med otrolig bukvandring på de stora storlekarna, 2004 kom bred mastficka och det var en revolution.

    Brädorna var också smalare till dessa segel och fenorna mindre lyft i.

    Man ska eftersträva att ha segel, bräda från ungefär samma år, det funkar bäst då de är utvecklade för varandra.

    Bilden.
    Eurocup i Italien 2003, jag som har SWE-131.

  • sailortrash

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 17:25

    Det avgör saken…riggen har gjort sitt för min del. I höst rycker den, antingen för en billig peng eller så hamnar den längst in i förrådet…

    Över och ut

  • swe-496

    Medlem
    1 juli, 2012 vid 21:06

    Spara seglet och ha lattorna som reservdelar till nytt segel.
    Lattor är alltid bra att ha kvar om man skrotar ett segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur trimmar man sin formula..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.