Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS vs mastlängd

  • IMCS vs mastlängd

    Publicerad av johan-b på 9 augusti, 2009 vid 21:44

    Har ett segel specat för 400 mast (IMCS 19) samt 432 luff, alltså kommer förlängaren upp en bra bit. Efter att läst om IMCS här förstår jag det som att jag skulle kunna köra med en längre mast (t.ex. 420 med IMCS 19) och på så vis inte behöva ha förlängren så högt. Stämmer detta och finns det någon annan påverkan som gör att jag istället ska fortsätta köra standard 400 mast, bortsett från constant curve etc.?

    mats_o svarade 14 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • roding

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 07:05

    Om du är lite intresserad av master osv så läs här, http://www.tushingham.com/masts/mast-bends Där får man massa förklarat för sig.

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 07:12

    32 är inte särskilt mycket förlängning, är seglet sytt för 400 mast så kör med det.

  • johan-b

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 17:40

    Får väl bli en längre förlängare istället, känns nog bättre när det inte är på håret. Kan kanske vara så att seglet är sytt för att vara aningen styvare i botten.

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 08:14

    IMCS är egentligen ett rätt dåligt mått som inte säger så mycket om hur masten verkligen böjer i seglet. Dessutom så kan man inte lita på tillverkarnas IMCS-angivelser. Så det enda raka är att köra rekommenderad mast i rekommenderad längd (eller testa sig fram). I allmänhet kan man förutsätta att segel mastlängder upp till 35cm förlängning är sytt för den kortare masten, dvs ditt segel med 432 luff är sytt för 400-mast. I praktiken är det ju till och med så att i princip inga förlängare går att göra kortare än sisådär 8-10cm, vilket gör att användningsområdet för en 430-mast börjar på 438.

    Trenden har också de senaste åren gått mot att köra allt kortare=mjukare master, kan man säga.

    Så i detta fallet är en 400-mast (med rätt böj) helt klart det rätta.

  • mats_o

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 08:24
    Ola H.;565507 wrote:
    I praktiken är det ju till och med så att i princip inga förlängare går att göra kortare än sisådär 8-10cm….

    Va, dina går ju till 6cm o de vet du;-)

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 08:29

    Ja, men jag skrev “i princip inga”. Några av oss har ju avancerade hemliga vapen i form av legendariska kort-förlängare som hjälper oss vid avancerad mast-tuning i gränslandet.

  • mats_o

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 08:42

    Skönt o höra, trodde du tappat fotfästet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS vs mastlängd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.