• marden

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 11:28

    Igår natt la sig Trehörning så den borde nog vara “lite” farbar ikväll älta sjön borde ligga också eller?
    Lite vind på det här då är det snart dags…

  • marden

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 17:04

    Kan meddela att isen på ältasjön var 2cm vid lunchtid idag övre drevviken också .
    Innre magelungen och Trehörningen i Huddinge la sig ett natt tidigare och hade 4.2cm

  • vindsokaren

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 21:02

    Avaktar nog till fre så ältasjön kanske funkar.

  • vindsokaren

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 21:03

    Men tack för rapporterna!
    Många som är sugna nu.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 januari, 2014 vid 11:23

    Fredag Södra Skärgården – Helt öppet med undantag för skyddade vikar med grå is på ca 2 cm. Sjöar som frusit kan ha runt 6 cm men av okänd anledning håller inte isen för belastning, trots det verkar vara kärnis under runt 5 cm snö. Det knakar rejält. Till det kommer att snökanonen dragit igång mitt på dagen.

    Vi får hoppas snöfallet inte når Fysingen inför morgondagens träningstävling som hålls istället för Icecup.

  • electric

    Medlem
    17 januari, 2014 vid 17:11

    @Herr Pelegrin 720343 wrote:

    Sjöar som frusit kan ha runt 6 cm men av okänd anledning håller inte isen för belastning, trots det verkar vara kärnis under runt 5 cm snö. Det knakar rejält. Till det kommer att snökanonen dragit igång mitt på dagen.

    Ang småsjöar så skrev jag nyss så här på Isplanket:

    “Betr Måsnaren (SV Södertälje) är/var det idag, fredag 17/1, 5-6 cm hård is överallt på såväl hela södra fjärden (den vid P-platsen) som den nordöstra (dvs den norr om den först nämnda). Detta konstaterade jag via skridskoåkning (på väldigt lättåkt is med bara 1 cm lös snö) och håltagning på typ 25 ställen. Sagt u.p.a. förstås … “

    Slutsats: Det finns småsjöar som funkar att åka på!

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 16:01

    Söndag – Jämn fin vind på Ältasjön men bara tre brädor ute. Var kör Ni andra…? Isen är tunn men det räckte för att köra på. Bara lite snö som mjukat upp isen aningens. Annars bra förhållanden i envis vind som höll i sig hela dan. Vi körde dryga 7 kvm o det hade funkat med mindre.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 12:32

    Det var verkligen dött!

    Vem gör mig sällskap på Ältasjön i morgon tisdag mitt på dagen i ost 7-11 m/s?

    Kom igen nu Trimmarn, Fredde, Robban, Classe m fl!

  • marden

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 16:40

    Jag tog en sväng innan det blev mörkt idag, var samma förhållanden som igår. Men imorgon kommer jag nog inte loss..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 18:02

    Tisdag – Ältasjön! Det ligger någon cm snö som hårdnat ovanpå fin blank kärnis. Mycket lättåkt om man bara låter bli de fåtal snöfria partierna. Snölagret bromsar i lägre farter o gipparna men det är helt ok förhållanden. Vinden låg bara mellan ca 3-5, kanske 6 m/s som bäst. Några mil blev det i alla fall på runt 4-5 timmars åkning. Helt klart värt en flexdag!

  • stickan

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 21:53

    Nu har vi fått blankis här i Västerås! Ytan som som la sig lite senare har blåst rent från den lilla mängd snö som kom i helgen! Var ute och kolla denna yta nu i kväll och isen var minst 50-60 mm.

    Till helgen kommer eventuellt SM i Kitewing att köras här i Västerås, isbrädorna kommer och att kunna vara med och segla på samma bana (slalom + course bana) även om vi inte kommer att ha ett SM.

    Mer info om detta kommer på torsdag kväll! Så vi kör samma koncept som i helgen som var med en slalombana!

    Islägetoch vindläget här i Västerås ser man lättast på http://www.malarvader.se om man inte kan vara på plats själv vill säga 🙂

    Alla välkomna!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 16:34

    Jal kommer o är anmäld!

  • tsss

    Medlem
    24 januari, 2014 vid 15:42

    Åkte skridsko idag på Kalvfjärden utanför Tyresö Slott. Kärnis som var minst 8 cm. Grunda snöfläckar som oftast inte hindrade åkningen alls. Ingen vind alls

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 februari, 2014 vid 07:59

    TORSDAG 13:E DEC – Vi åker på olika platser i dag. Radius och jag utgår från Näsaängsbadet mitt på dagen. Isen ska enligt säker källa vara 10-14 cm om man håller sig innanför en linje från ön utanför upp mot Viggbyholm. Åkning utanför avrådes.

  • vindsokaren

    Medlem
    18 februari, 2014 vid 21:54

    Jag hoppas på Ältasjön på lörd.
    Får kolla isen på fre.
    Sönd ser bättre ut dock men då får det bli morgon session.

Sida 55 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.