Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2014!

  • ISBRÄDA – Idéer inför 2014!

    Publicerad av herr-pelegrin på 20 september, 2013 vid 08:34

    Det är en bit kvar till issäsongen men erfarenhetsmässigt brukar tidig höst vara den period då isbrädeåkarna börjar fundera över om det går att utveckla utrustningen. Det kan röra brädor, medar eller riggar.

    Under säsongen 2013 utvecklade Stickan, Mården och Vindsökarn sina modeller vilket ledde till framgångar både nationellt och internationellt. Mårdboard 3 vann framgångar i svenska Icecup med Kinabalu som etta samtidigt som det gick bra för Stickan och Vindsökarn på WISSA i Finland.

    Det intressanta är att det är inhemska svenska innovationer som hävdar sig väldigt bra mot serietillverkade brädor som exemeplevis Hiberna.

    Om man funderar lite kring utvecklingen inför kommande issäsong så är det möjligt att vi får se fler tremedars-brädor och säkert en och annan variant med skidor som fungera på snö som underlag och lämpa sig för course-race.

    Tremedars-brädan fick ju sitt genomslag i vintras genom Mårdboard 3 som visat sig kombinera två egenskaper; dels “Windsurfingkänslan” från Piraten med bra grepp på bakmeden och dels gippegenskaper motsvarande en fyramedars.

    Piratebrädorna forsätter att ligga mycket väl framme när det gäller ren speed men flera fyrmedars hembyggen ha nått farter långt över 40 knop, bl a Radius och Stickan. Även Mårdboard 3 fungerar bra på speed.

    De som varit med på WISSA rapporterar att i slalomtävlingarna är gipparna A och O och därför gör sig Hiberna och andra lättgippade fyrmedars bra ifrån sig på slalombanorna. Om Ni i vinter ämnar träna gippar så fungerar en hink, en kon eller en ryggsäck bra som rundningsmärke. För att kunna hinna höjda upp till nästa märke om man kör en “åtta” bedömer jag att miniminbanan är ungefär en dryg fotbollsplan, låt säga strax under 150 meter. För brädor motsvarande Hiberna (mittläget på truckarna) kan gippen påbörjas vinkelrätt färdriktningen knappt 10 meter ut från märket och för en tremedars kanske svängradien utökas något, men å andra sidan kanske en tremedars höjdar något bättre.

    Ok, nog om det som varit. Vad har Ni för idéer inför nästa säsong?

    vindsokaren svarade 9 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • stickan

    Medlem
    25 september, 2013 vid 16:55

    Kul att forumet vaknat till liv 🙂 Vintern är alltså snart här!

    Har precis fått ihop en trave med lite “nya” material till hösten byggen. Blir minst en ny snabbsvängade slalomisbräda av lite lättare slag anpassad för STS. En ny snöbräda där vinkel på backhopparskidorna kommer att vara ställbara under segling. Skissar också på en ny medinfästning med integrerad egentillverkad truck som liknar den truckbreddare som jag tillverkade till förra vintern! Tanken är att vinkeln ska vara ställbar på ett enkelt sätt likande på Hibernan.

  • vindsokaren

    Medlem
    29 september, 2013 vid 18:02

    Nånting rätt gjorde vi.
    Har märkt att min bräda är lite mer lättdriven än Hiberna som många hade under tävlingarna i finland. Och även i sverige.
    Och i Finland var dom uber noga med medarna som brynades och poleras varje heat.
    Ojj Stickan i full produktion=många får mat. att bygga med
    ja ligger efter helt klart men målet för min del är bygga smådelar som ska göra det enkelt och billigare att få ihop brädan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 14:10

    Så sant Vindsökarn. Hibernan är inte lika lättdriven som Dina eller Stickans brädor. Skönt att Du märkt det i andra sammanhang än bara när jag står på Hibernan. Annars hade jag kunnat få för mig att det var åkaren det berodde på (!).

    Ett par frågor som jag tycker är intressanta är följande:

    FYRMEDARS – Längd på brädan och det ultimata avståndet mellan truckarna på en fyrmedars?

    TREMEDARS – Längd på brädan och det ultimata avståndet mellan framttruck (eller rotaionspunkt för frammedar) och rotationspunkten för bakmeden?

    MEDLÄNGDER – Om man struntar i medens radie – vilka medlängder är ultimata för speed eller gipp för fyr- respektive tremedars?

  • stickan

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 07:20

    Vi har kört ca 125-130 cm mellan truckarna på våra “Västerås brädor” (4 medars) och brädlängd på 150 cm. På min första bräda med samma byggkoncept hade jag något kortare mellan truckarna men kommer inte ihåg måttet men skulle gissa att det låg på 115-120 cm. Mindre avstånd mer sväng….

    När det gäller medlängder kör jag på 400 mm medar för slalom, sen har jag kört med 600mm medar bak och 400 fram för speed och på min “stora” bräda har jag 900 mm bak och 600 fram. Testade att köra med 600 bak när jag körde slalomsvängar men då märks det att det bromsar i tajta svängar. Det “skrapar” helt enkelt i isen. Längderna jag anger är total längder och inte åkyta, måste kolla ritningarna.

    Min uppfattning är att långa medar ger bättre glid rakt fram och bättre grepp medan korta bromsar mindre i tajta svängar. När det gäller vinkeln på slipningen är jag nog mera inne på att man kan ha betydligt vassare än 90 grader, framförallt när det är kall och hård is. Många hänvisar till hur isjakterna slipar men en isjakt har en helt annan belastning på medarna där trycket nedåt mot isen ökar (lä meden) i hårdare vindar. På en isbräda är det tvärt om eftersom seglet ger ett lyft istället, i alla fall om man vågar hänga i lite i seglet ;). Nackdelen med för vassa medar att man måste slipa ofta…mer eller mindre varje gång man seglat….

  • vindsokaren

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 19:57

    Tänkte sätta på en kulled på medarna för hålla dom paralella men tillåta lite rörelse tror Oaxen kallade det vantstag som han hade på sina brädor.Kanske nåt som funkar Stickan ? Har för mej att du tyckte att medarna flexa för lite med fast gängstång.
    Bild:kulled_zpsf2dfa9de.jpg

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 06:13

    Vindsökarn – Det där var ju inte alls korkat även om bilden tyder på annat! Hur mucket spelrum blir det i framkant?

  • vindsokaren

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 09:53

    @Herr Pelegrin 717565 wrote:

    Vindsökarn – Det där var ju inte alls korkat även om bilden tyder på annat! Hur mucket spelrum blir det i framkant?

    Inget glapp men under press lär det glappa litet.
    Dock ganska dyra 90kr/st.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 13:57

    Priset – Det var väl inte så farligt om det fungerar.

    Med “spelrum” menade jag hur många cm eller mm som ena meden kan röra sig lodrätt uppåt medan den andra meden ligger plant i isen utan att röra sig uppåt? Litet glapp i sidled under press tror jag inte spelar någon roll. (Ibland fladdrar mina Hibernamedar då de sitter lite löst och det brukar inte påverka egenskaperna nämnvärt.)

  • vindsokaren

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 19:39

    Har inte testat det ihop än. men medarna kommer snurra på en axel så kommer säkert att röra sig nån centimeter.
    Förrut har jag haft helt fasta medar som bara flexat i matrialet där medarna sitter i.
    Några delar kvar så ska jag montera ihop brädan.
    Fortfarande så vill jag att det ska bli simplare delar till brädan typ truckar,medar,planka.
    Kolla min första bräda i alu. Funka men skulle inte åka på den idag
    isdelar002.jpg
    isdelar003.jpg

  • radius

    Medlem
    19 oktober, 2013 vid 15:46

    Vindsökaren, du skrev i förra årets tråd att du fick problem med singelmeden bak svängde för mycket. Hur gick det, dödade du den helt eller kom du fram till en bra vinkel på trucken?

  • radius

    Medlem
    21 oktober, 2013 vid 21:13

    Blir tremedars även för mig i år. Ett medpar mindre att hålla koll på. Har ju en ganska stum bräda jämfört med tex Mårdboarden och Stickans, vilket gör att den har en tendens att studsa isf att svälja ojämnheter. Märktes tydligt ute vid björkvik där jag höll på att dra på ändalykten ett par gånger när jag körde över nivåskillnader i isen. Har nu fått till riktigt bra svikt, men det blev på bekostnad av mittskenan… Får se vad jag ska ha istället, kanske testar crossdubbar som stoorfaen tipsade om och kanske (Gud förbjude) en stropp…

    Vindsökaren, jag såg att svaret på min tidigare fråga fanns under denna tråd fast 2013.

  • stickan

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 16:49

    Smart lösning!
    Dock finns det ett grundproblem med att sätta ihop medarna med en axel. När medarna rör sig upp och ner individuellt vill axeln dra ihop spetsen på meden vilket gör att de kommer att “ploga” och därmed bromsa. I alla fall i teorin, men har man problem med parallelliteten och kan justera avståndet så lär det ju bli bättre. Jag skulle flytta bak staget, det kan ju sitta på halva avståndet från infästningen och spetsen. Då blir ju “plogfenomenet” hälften men jag tror du får samma stabilitet i alla fall!

  • marden

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 18:55

    jag tror du får halva stabiliteten också 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 oktober, 2013 vid 18:20

    Jag inbillar mig att en och annan har funderingar på att bygga sin första bräda. Nu finns det färdiga delar att köpa och erfarna gubbar i denna tråd att fråga kring Era ideer om brädor, truckar o medar.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 november, 2013 vid 08:37

    Även om aktiviteten vad gäller resonemang kring brädor, is mm säkert i viss eller t o m i hög grad förts över till Icecupens Facebook-sida så hoppas jag att det fortfarande finns läsare i detta forum. För Dig som är ny på banan och funderar kring hur Din bräda kan konstrueras så passa på att ställ frågor. I Sverige har det aldrig förut funnits så goda möjligheter att bygga en bräda, nu när man kan köpa truckfästen, medar och få initierade tips kring material, längd, bredd, svikt, truckvinklar, halkskydd samt placering av rotationspunkter, mastfot och stroppar mm mm.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2014!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.