Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna

  • Komma i fotstropparna

    Publicerad av jansson_ på 18 augusti, 2011 vid 17:20

    Hej,

    Va ute och körde tidigare idag (freeride), blåste nog runt 7 m/s men jag har svårt att se hur man ska kunna komma bak till stropparna. När jag flyttar främre foten bakom mastfoten tappar jag trycket i seglet och lovar på tok för mycket.

    Om man nu måste upp i planing först ser jag inte vad det skulle ändra saker och ting.

    Tips någon?

    So long…

    blabussen svarade 12 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • jr555se

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 17:39

    när man kommer upp i fart styr man med bakre foten. träna gärna att lyfta framfoten(inte ikrokat) och styra med bakfoten.(mitt planerade nästa steg)

    anledning till lov kan vara mkt… i mitt fall så drog jag masten bakåt med mig och lovade. en annan gång hade jag vikten på hälen och lovade. sen hade jag problem att jag när det blåste hårt höll emot och tryckte med tårna och föll av än mer…
    o så ser det så barnsligt enkelt ut när andra gör =/

  • blabussen

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 17:46

    man ska inte komma i fotstropparna.. man ska sätta fötterna i dem.. bara ett litet tips..

  • gustavl

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 17:55

    Börjar du trippa bakåt på brädan i ickeplaning kommer brädan börja lova i de flesta fall. Fall av lite så du får lite drag i grejjerna sen är det bara försöka peta in fossingarna. Se till att du flyttar händerna bakåt på bommen oxå när du går bakåt. Flytta alla stropparna in mot mitten om dom inte redan sitter där, brukar underlätta. Va haru för bräda förresten?

    /gl

  • woodleaflay

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 18:17

    Några viktiga punkter som hjälpte mig en gång: 1. Kroka i hängselen först. 2. Plana. 3. Häng neråt
    4. Gå i med framfoten först. 5. Kliv i bakstroppen.

    Se upp för lovningen genom att se till att ha fart och slöra ordentligt i början.

    Om du har möjlighet så sätt en stropp i mitten bak till en början. När du lärt dig kliva i den kan du sätta två på kanterna igen.

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 18:37

    Bara för att poängtera: du måste plana!

  • blabussen

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 18:53

    måste man inte, jag kan komma i stropparna utan att plana, får stå på tå och lägga vikten framåt en hel del dock..

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:00
    blåbussen;666248 wrote:
    måste man inte, jag kan komma i stropparna utan att plana, får stå på tå och lägga vikten framåt en hel del dock..

    Vad duktigt du är men det kan jag också, kan till och med göra en gecko men känns inte som om det är det han är ute efter…..

  • nachoman

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 07:33

    Precis som Oscar säger så skall man plana för att använda fotstropparna är. Det finns ingen anledning att hoppa i dem om man inte planar. När du väl behärskar planing och det börjar gå undan så kommer du att få i fötterna i stropparna. Sträva därför istället mot att få en bra planingsteknik och bra fart. Då står du helt plötsligt bak på brädan och kan med enkelhet få in fötterna i stropparna.

  • jansson_

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 07:33

    Hej och tack för alla fina kommentarer

    Jag gör precis som jr555se och lutar masten bakåt, sen ser det onekeligen enkelt ut för “alla andra”. Ja kom på nu att det kanske inte är allt för smart att försöka sätta i fötterna när man kryssar… Ja vet 🙂 Ska testa att gå ner på slör o sen lova upp efter att jag kommit i stropparna.

    Jag har en formulabräda på 140 L elr så, en Lorch. Har egentligen ingen direkt aning utan vidare. Köpte ett paket 2005 då jag började och den funkar helt enkelt.

    Måste nog öva på det där att lyfta på framfoten och öva på att styra med bakfoten men det är så svårt för när jag får trycket i seglet vill jag juh hänga och då trycker jag ifrån med båda fötterna. Först och främst ska jag nog lägga utvecklingen lite på is och bara surfa på så man får in tekniken. Nu kör jag med framfoten framför mastfoten och det funkar i lugnare vindar.

  • tranan

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 08:27
    Jansson_;666310 wrote:
    Jag har en formulabräda på 140 L elr så, en Lorch. Har egentligen ingen direkt aning utan vidare. Köpte ett paket 2005 då jag började och den funkar helt enkelt.

    Måste nog öva på det där att lyfta på framfoten och öva på att styra med bakfoten men det är så svårt för när jag får trycket i seglet vill jag juh hänga och då trycker jag ifrån med båda fötterna. Först och främst ska jag nog lägga utvecklingen lite på is och bara surfa på så man får in tekniken. Nu kör jag med framfoten framför mastfoten och det funkar i lugnare vindar.

    Hoppsan, en formula! Som du seglar med framfoten framför masten!

    Hur stort är seglet? Om du har ett formulasegel och tänkte dig att knäcka koden själv så har du nog en lite onödigt långdragen inlärningsfas framför dig. I formula är krafterna att balansera större, vilket kräver teknik.

    Om du inte ska gå någon kurs med enklare grejer så vinner du mycket på att surfa med andra och se hur de gör. I Karlstad finns väl flera duktiga formulaåkare om jag har förtsått saken rätt.

    Mitt råd är att behålla grejerna, gå en kurs där du lär dig grundläggande planingsteknik och använda sele o stroppar. Sen nöter du formula som är otroligt roligt.

  • jansson_

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 08:39

    Oops felskrivet, en freeride bräda e de ja har såklart… Sorry

  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 08:55

    tänkte väl det.. liiite längre väg att gå till stropparna på en formula 😀

  • claes6

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 09:10

    Precis som alla andra skriver här så är planing en bra förutsättning för att komma i stropparna. Fall av så att du får tryck i seglet, häng ut ordentligt (det ser fult ut, ungefär som att sätta sig på toa) och “steppa” bakåt med fötterna med små, små steg tills du har främre foten precis framför stroppen. Känner du att det bär är det bara att stoppa i den och kroka i selen. Kör så ett tag (i alla fall i början) innan du sätter i den bakre. Och när du väl gör det, se till att ha vikten på främre foten så att du inte trycker ner “arslet” på brädan – annars lovar du direkt. Med båda fötterna i stropprna och selen ikrokad är du sedan i himmelriket. Träna på och Lycka Till!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 12:00

    Jag håller med om att Herr Jansson bör först ställa siktet på planing. Det finns ju trådar här om detta:
    Fall av, fånga vinden, ut med masten åt lovart, främre foten bakom masten med tårna rakt framåt, häng ned med ganska raka armar med rumpan ned över brädan (inte utåt), pressa brädan rakt framför Dig och pressa planingskraft mot fenan med bakre foten.

    På en del brädor går det ju, när det brallar, även att starta i främre stroppen före planing. Man får då bra mothåll när det drar i rejält.

    En del gillar att kliva i den bakre stroppen först, kanske för att spippa “kastfallskänslan” när man satt i den främre foten och ska lyfta den bakre för att få i den och tyngpunkten förskjuts framåt. En långbent Herr Jansson kan ju även testa det?

  • blabussen

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 17:39

    Om det blåser hårt så kan man vattenstarta med fötterna i stropparna, sen så behöver man bara falla av lite och börja plana, kroka i och sedan börja ta höjd.. om man vill kan man ju tydligen också göra en gecko, innan man faller av och börjar plana, då måste man slöra lite, ta höjd med framåt vikt och kantra brädan, trycka ner nosen och lägga fram seglet som i en helikopter, det är ganska lätt faktiskt, lättare än att göra slag iaf.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komma i fotstropparna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.