Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • christian

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:17

    Nej jag tror inte alla kommer att börja kajta, det är nog betydligt vanligare att man helt enkelt lägger av.

    Varför lägger folk av? Tidsbrist och krånglig logistik tror jag är rätt vanliga orsaker.
    Deltagarstatistiken faller som en sten från 7-20 år och dubbelt så hårt på tjejsidan från att ha varit lika många som killarna i tioårsåldern.

    Att locka unga människor till vattensporterna och få dem att stanna är den stora utmaningen. Allt som är dyrt och krångligt kommer långt ner på listan. Kan man göra det enkelt och lättillgängligt att surfa ökar med säkerhet också antalet utövare.
    Det är en stor fördel om nybörjarutrustningen kan lånas eller hyras för att slippa en investering i en stor bräda som är urväxt på en säsong.

    Bräd- och riggförvaring nära vattnet är en framgångsfaktor

    Det jobbas nog på rätt bra i klubbar och på surfcenter/skolor som exvis surfers och Fahlens driver.

    Klubbarna får ta en ganska stor investering själva om de skall ha klubbutrustningar och tyvärr är det ekonomiska stödet från Svenska seglarförbundet (SSF) begränsat till att enbart gälla Kona.

    Bra för Kona, men en flexiblare satsning på bidrag till vattensporter hade nog varit bättre mätt i antalet utövare.

  • bicless

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:33

    Har man fina launchstränder så är kite lättillgängligast, dvs störst potential att växa.
    Men många orter har inte det. Då är windsurfing enklare utöva.

    Jag utövar båda sporterna. Windsurfar på hemmaplan i sth där kitespottarna är få. Kitear när jag är på resande fot med trädtomma breda stränder eller på fjället.

    2 olika sporter, båda grymt roliga på rätt olika sätt.

    Eftersom sporterna är så små så kan man lätt dubbla eller tredubbla utan att kanibalisera på varandra och utan att det behöver bli nån folksport. Det behövs bara att alla aktörer samarbetar lite mer än vad de gör idag. Dvs marknadsför med event även för oinvigda och ser till att det finns vettiga butiker, skolor, center etc. Vill nån starta nytt nätverk för att främja detta är jag gärna med och bidrar.

    Kan nämna att vi växer med i snitt 20% per år på windsurf och 30% på Kite senaste 3 åren. Men kite är mycket mindre så av den totala försäljningen så kommer ta evigheter innan kite är större hos oss.

    Bicless

  • jat

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:37

    Äsch. Det är som konjukturerna. Går lite upp och lite ned.
    Det är bara att rida ut stormen 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    10 april, 2012 vid 22:28

    Vindsurfing är roligare och enklare än någonsin. Formula passar på spots där det inte går eller är väldigt olämpligt att kita, gamla stockar som ju finns i allehanda nya modeller (Kona, Bic, mfl) passar bra för jolleklubbar och regattasegling, vågsegling är enklare än någonsin att hålla på med inte enbart pga utrustningen utan även pga internet och alla proggar som minimerar bomkörning. Freeride och nybörjarbrädor kortar inlärningstiden extremt…

    Ändå har slusken rätt. Det har redan skett. De som självklart började vindsurfa för 20-30 år sedan skulle i dag i samma ålder börja kita. Kiten är sååååå mycket mer allround. Du kan köra på fjället, på vattnet, med kajaken osv. Kiten är enklare att resa med, det går att bli bra på ett par veckor, det kräver inte så mycket styrka att göra höga hopp (går att landa utan teknik och utan att slå sig sönder och samma).

    Sorry men vi håller på med en döende sport!

    Rent businssmässigt verkar det slå hårdast mot de (en gång) stora drakarna. När NP-teamet halveras varje år, så får de kickade gå till polarna på Goya för att få hjälp. Sista dagen på Maui i vintras var jag förbi Hot; där satt en nyavskedad NP-sömmerska och provsydde för att kanske få jobb där, det var dock fler som sökte jobbet och han sydde rätt dåligt (!). När de stora våtdräktstillverkarna slutar tillverka vindsurfingdräkter kan GUL och Simmer sälja mer av sina, osv.

    Om en tonårig god vän skulle fråga dig om det var vettigt att satsa på en professionell vindsurfingkarriär, vad skulle du svara? Jag skulle i vart fall avråda skarpt!

    Men jag älskar mitt 6000kronors segel, min 5000kronors mast, mina 17000 kronors customvågseglingsbrädor och att ladda bajset med allt detta i vågorna. Det kommer jag göra tills jag (också) dör.

    /JB

    PS: Fotboll ÄR ännu mycket enklare att resa med, är mycket billigare osv. Logisk slutsats och empiriskt faktum: Fotboll är extremt mycket större än kite i antal utövare.

  • bohm

    Medlem
    11 april, 2012 vid 00:27

    Det sägs att vindsurfingen dog på 90, eftersom framförallt brädtillverkarna gjorde en felsatsning och producerade brädor som var lämpade för Hawaii och proffs, medan vi i resten av världen knappt kunde åka på dom. Att lära sig vindsurfa var enklare både på 80-talet och 2000-talet, jämfört med 90-talet.

    Jag tror att samma sak håller på att hända nu, men då menar jag inte att brädornas design är fel, utan jag ställer mig frågande till varför medelgoda surfare som går från sin nybörjarbräda eller freeride till tex våg, ska ha samma konstruktion (material etc) som proffsen? Goya bla. kör på sina egna produktionsbrädor, och jag har svårt att tänka mig att min bräda, som jag gör mina 1 meters hopp i svenska slövågor ska behöva vara lika stryktålig som hans.

    Precis som andersbq säger, alla kör runt på världscup-grejor. Det kan inte vara bra för tillväxten inom sporten. Det borde finnas alternativ för de som inte bryr sig om att grejorna inte är samma som proffsens.

    Det som talar för en tillväxt kanske kan vara den urusla begagnadmarknaden (ursel för säljaren, bra för köparen). Det finns mycket begagnade saker till bra priser. Att köpa fjolårets bräda begagnat är ju halva priset.

    Men framförallt skulle sverige behöva fler som arrangerar barn- och ungdomsverksamhet med lånegrejor. Om fler unga får chansen att lära sig, innan man måste ta beslutet att köpa egen utrustning, tror jag vi skulle få fler inom sporten.

    I Sydney finns det några föräldrar som driver vindsurfingskola för ungdomar. Dom träffas 2 gånger i veckan, och all utrustning är skänkt från vindsurfingbutiker och folk som har saker liggandes i garaget. Jag tror att dom har 20-30 aktiva mellan 13 och 19 år.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 april, 2012 vid 09:51

    Det är lite intressant att se att det just nu finns en tråd där folk klagar över att en bräda på sex kilo är för tung och en annan på att brädornas konstruktion är för dyr och avancerad. Själv undrar jag om det inte är så att vi har den konstruktion och den prisnivå som är möjlig med nuvarande storlek på marknaden. I allmänhet är ju det som ger billiga produkter massproducering. Tigor i hinkplast och Bicar med gjutsöm längs railen var billigare än dagens brädor eftersom de byggdes med processer som utan vidare kunde användas för att tillverka miljontals brädor. Problemet var väl att den initiala investeringen var stor. Och om det är så att man måste tillverka en bräda i hundratusen exemplar för att investeringen i gjutformar ska löna sig så är ju frågan hur de ska kunna sälja hundratusen brädor med dagens vindsurfingmarknad.

    Det vi har idag är ju snarare nån slags halvcustom där man gör brädorna i formar som håller för några tusen brädor eller nåt sånt och som visserligen är löpande band, men väldigt mycket manuellt arbete (mindre manuellt jobb än för att bygga en custom men jämfört med en hink-Tiga är det tokmycket jobb) som utförs av folk som börjar lessna rejält på att jobba i sweatshops och tjäna två ruttna lingon i månaden, och det ger dyrare brädor än hinkplasten, men om varje bräda ändå inte säljer i mer än några tusen ex så är det kanske den nivå av massproduktion som är möjlig.

    Om vindsurfingmarknaden krymper lite till så kanske inte halvcustom á lá Cobra kanske inte längre är lönsamt och då kanske custombrädor (och till sist bara hemmabyggen) är det enda lönsamma och nu vet jag att Svenne m.fl. kommer påpeka att en custom kan kosta lika lite som en Cobrabräda och det stämmer säkert men min erfarenhet är att små marknader och små produktionsserier så gott som alltid leder till att priset rör sig uppåt. Oavsett om man säljer 30 brädor om året eller 300 000 så måste man ju trots allt kunna leva på det om det ska vara värt att bygga brädor.

    Min spaning är alltså att vi har lite av ett hönan eller ägget-problem. Vill vi ha billigare prylar så måste vi se till att fler vindsurfar så fler köper prylarna, men vill vi ha fler vindsurfare så kanske prylarna måste bli billigare.

  • sailortrash

    Medlem
    11 april, 2012 vid 10:02

    den marknad som finns är nog rätt lönsam för producenterna. Den befintliga kundkretsen efterfrågor som tidigare nämnts världscuputrustning, “billigt och bra” är det ju faktiskt ingen som efterfrågar förutom de som är nyfikna på sporten. det finns därmed inga incitament för prodcenterna att tillverka ngt annat än “världscup” eller “hyrutrustning”, mellan segmentet finns men hamnar – enligt eftterfrågan – därefter i pris, dvs runt 11k + för en freeride i butik

    hönan/ägget problemet är även marknadsekonomin grundbult: en vara får det pris som flest, inte alla, är beredda att betala. var utgångspriset för högt så blir det rea, för lågt så tar det slut hos grossisterna på två röda…

    googla 2pareto optimal”…

    “Min spaning är alltså att vi har lite av ett hönan eller ägget-problem. Vill vi ha billigare prylar så måste vi se till att fler vindsurfar så fler köper prylarna, men vill vi ha fler vindsurfare så kanske prylarna måste bli billigare. “

    fler surfare som efterfrågar Världscupsgrejer kommer höja priset, inte sänka det pga volymökning…skulle jag gissa. fler surfcenter som startat uthyrning och skola skolla kanske styra upp lönsamheten för mellansegmentutrustning

  • rasmus_w

    Medlem
    11 april, 2012 vid 10:25

    Fast det är lite av ett klassiskt exempel på en suboptimerande marknad igen. Det som kostar minst är att sälja till redan befintliga kunder, men det tenderar med tiden att leda till att hela marknaden krymper eftersom ingen nyrekrytering sker. Det var ju vad som hände på 90-talet. Marknadsekonomin ser alltid till att marknaden optimeras för en given situation, men den löser inte alla problem.

    Om fler efterfrågar världscupsgrejor så kommer antagligen priset åka neråt en liten aning efetersom större serier ofta leder till att man kan effektivisera produktionsprocesserna och på så vis få ner marginalkostnaden. Eller så kan man börja producera världscupprylar enligt helt andra processer med mer inriktning på stora produktionsvolymer, och gör man det så sjunker marginalkostnaden rejält = troligen rejält prisfall. Om det är möjligt att sälja en vara billigare så kommer någon göra det.

  • superextrem

    Medlem
    11 april, 2012 vid 11:18

    Tack gode gud att jag aldrig läste ekonomi……
    /X

  • surfslusken

    Medlem
    11 april, 2012 vid 11:32

    Nu har ni kommit ifrån ämnet/frågan här igen!

    Frågan var om den nya generationen kommer välja kite före vindsurfing?
    Mitt svar: JA!

    Sen kommer pryl disskussionen som ni tar för självklart handlar om: Hur ska vi få billigare prylar?

    Men för mej är de inte de minsta intressant att de går att köpa ett billigt instegskit för att locka fler till att vindsurfa, ger mig ingenting. När man engång fått brädor efter sina egna specar istället för en produktions kompromiss så nöjer man sej inet med nåt annat.
    Och om man jämför pris kontra prestanda så är nog prylarna inte alls dyrare än -92.

    Jag håller (för första, o förhoppnigsvis sista gången) med Jeppe Blomkruka:
    Jag ÄLSKAR mina FLIKKA custombrädor (dock “bara” 1550EUR st) längtar verkligen inte tillbaka till 10KG svampig hinkplast.
    Ja ÄLSKAR mina kol master, bommar, saknar inte alls svajiga alubommar eller 2,7kg förböjd Roto Duo mast me 40cm utstick i variotoppen på 5,0an.

    De enda jag siar om är att vindsurfingen om 10år kommer va mkt sällsynt. Men va fan gör de mej? Så länge jag får o kan surfa, finns inget som helst intresse för mej att ungdommarna ska vindsurfa. Låt dom göra va fan dom vill!

  • sailortrash

    Medlem
    11 april, 2012 vid 11:37
    SUPEREXTREM;685832 wrote:
    Tack gode gud att jag aldrig läste ekonomi……
    /X

    den som inte förstår ekonomi förstår inte det samhälle man lever i…eftersom cash is king är man rätt lost utan grundläggande principer om tillgång och efterfrågan

    själv läste jag biologi och sysslar med miljöbedömning…men man måste sälja sig där också..

    ökad efterfråga dra ju ner priset…om det är lågt pris som efterfrågas! ingen säljer billigare om det inte behövs, det råder ju inte direkt priskrig bland tillverkarna. isåfall ett krig om vem som säljer dyrast och mest exklusivt, knappast billigast och mest värde för pengarna…

    ökad efterfrågan på världscupsgrejer leder nog snarare till höjda priser och brist på varor. man massproducerar ju inte det fina, då tappar det ju sin glans..det funkar nog bra med en liten kundkrets som betalar rejält. volym lönar sig kanske generellt, men inte inom high end segmentet.

    tror jag utan att ha läst ekonomi…

  • surfslusken

    Medlem
    11 april, 2012 vid 12:11

    Ni “ekonomer” kanske kan fortsätte på http://www.di.se `s kommentarer. Finns mkt folk där som vet de mesta om tillgång/efterfrågan, vilka aktier man skulle köpt, när man skulle köpt/sålt huset osv osv…

  • christian

    Medlem
    11 april, 2012 vid 12:51
    surfslusken;685834 wrote:
    De enda jag siar om är att vindsurfingen om 10år kommer va mkt sällsynt. Men va fan gör de mej? Så länge jag får o kan surfa, finns inget som helst intresse för mej att ungdommarna ska vindsurfa. Låt dom göra va fan dom vill!

    Hur rimmar det där med att vara teamseglare för hotsails som lagt en hel del krut på segel för små människor ? 🙂

    En släng av inverterad marknadsföring? 🙂

  • surfslusken

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:17
    Christian;685841 wrote:
    Hur rimmar det där med att vara teamseglare för hotsails som lagt en hel del krut på segel för små människor ? 🙂

    En släng av inverterad marknadsföring? 🙂

    Eller kanske bara en släng av min liberala människosyn, dvs att mitt intresse inte ska skyfflas ner i halsen på nästa generation.
    Om jag hade en son/dotter skulla ja inte köpa ett Micro Freak till honom/henne/hen förens han/hon/hen tjatat o grinat om det ett bra tag.

  • christian

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:28
    surfslusken;685845 wrote:
    Eller kanske bara en släng av min liberala människosyn, dvs att mitt intresse inte ska skyfflas ner i halsen på nästa generation.
    Om jag hade en son/dotter skulla ja inte köpa ett Micro Freak till honom/henne/hen förens han/hon/hen tjatat o grinat om det ett bra tag.

    Jaha…. och den här har du faktiskt lagt upp alldeles själv 🙂

    Föreslår att du framför de barnpedagogiska synpunkterna på http://www.viforaldrar.se/forum/
    Du kommer att göra succé 🙂

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.