Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona, någon?

  • Kona, någon?

    Publicerad av claes6 på 1 augusti, 2009 vid 15:23

    Läste en artikel om Kona-surfing nyss, och det låter ungefär som ett kinderägg i mina öron. Men man ska ju inte dissa något på förhand. Någon som har testat?

    oscar svarade 14 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jocla

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 15:32

    Ha Ha, det här blir skoj. Mata inte trollen 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 16:02

    Sök på Kona här på konfen och läs de äldsta trådarna först så har du en lång, ganska kul och annorlunda läsning framför dig. Själv kör jag en Kona Surf för tredje säsongen. Jag valde mellan den och en stor 130+ freeride och har absolut inte ångrat mig. Om du läser trådarna kan du förstå att Konagubbarna lagt lite krokben för sig själva med onyanserade inlägg och ämnet är således lite “känsligt”. Det har dock blivit bättre vad det gäller nyanseringen på senare tid enligt min mening.

  • claes6

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 18:54

    Ha-ha-ha! Intressant!

    Den som söker skall finna. Jag skall söka. Ha-ha-ha.

  • oscar

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 06:19

    Inget fel på Konabrädan egentligen dock på den svenska importörens initiala tro på att den skulle ta över allt. Nu kör han “funboard” själv.

    Men man måste beundra hans driv och förmåga att nå resultat men på detta forum gick han bet.

    Jag har haft många sköna sessions med Kona.

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 07:22

    Alla som testat Kona ONE i mer än 9 m/s får uttala sig.

    Massor har hänt under de senaste åren och resultaten får tala för sig själv.

    Kona ONE är en del av vindsurfingen idag….slut på medelandet.

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 07:39
    Oscar;563333 wrote:
    Inget fel på Konabrädan egentligen dock på den svenska importörens initiala tro på att den skulle ta över allt. Nu kör han “funboard” själv.

    Men man måste beundra hans driv och förmåga att nå resultat men på detta forum gick han bet.

    Jag har haft många sköna sessions med Kona.

    Oscar jag kör funboard också men seglar nog minst 75% Kona ONE skit kul, Kona ONE kommer vara ett bra sätt att skapa massor av ny surfare och massor av folk som kommer ha kul på ett enkelt och okomplicerat sätt. Ett fantastiskt “koncept” men vi håller ju med varandra.

    Gillar faktiskt all typ av vindsurfing seglar alla typer av brädor.

    Nu har vi ju också öppnat ett nytt testcentrum i Varamon där vi har alla brädor på test ur Kona och EXOCET varför inte komma till Motala och Varamon och testa för alla som vill.

  • claes6

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 08:09

    Nu har jag kollat upp gamla trådar och det verkar vara lika många för som emot, blandat med en hel del prestigeförluster. Låter dock som att en Kona skulle kunna vara ett bra komplement både som lättvindsbräda i Sthlm-trakten och som insteg för den övriga familjen.

    Jag får helt enkelt åka till Varamon och testa själv.

  • carl-r

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 08:16

    En kompis köpte nyligen en sån och säljer den nu på blocket efter att ha blivit rejält ifrånåkt. 😉
    Han är egentligen nog rätt snabb eftersom han tävlade i slalom och courseracing under 80 och 90-talet. Men inte snabb på den som sagt.
    Jag tror personligen att seglet är den svagaste komponenten. Med ett cambersegel kan det nog bli lite mer fart.

  • anilson

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 08:52
    Claes6;563666 wrote:
    Nu har jag kollat upp gamla trådar och det verkar vara lika många för som emot, blandat med en hel del prestigeförluster. Låter dock som att en Kona skulle kunna vara ett bra komplement både som lättvindsbräda i Sthlm-trakten och som insteg för den övriga familjen.

    Jag får helt enkelt åka till Varamon och testa själv.

    Du kan komma förbi och låna min bräda någon dag när viden stämmer för Björkvik

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 11:41
    Carl R;563670 wrote:
    En kompis köpte nyligen en sån och säljer den nu på blocket efter att ha blivit rejält ifrånåkt. 😉
    Han är egentligen nog rätt snabb eftersom han tävlade i slalom och courseracing under 80 och 90-talet. Men inte snabb på den som sagt.
    Jag tror personligen att seglet är den svagaste komponenten. Med ett cambersegel kan det nog bli lite mer fart.

    Ja det är inte speciellt förvånande att den står sig slätt mot en raceboard med matchande rigg. Hade man velat optimera för prestanda så hade den inte haft EVA-däck och det hade varit mer kolfiber och mindre fummeltålighet i skrovet. Det jag tror man velat åstadkomma med Kona är att skapa en hyfsat billig bräda som går att lära sig på, tål att handhas av nybörjare och ändå går att bygga en kappseglingsklass på. Med fullcambrad rigg hade priset gått upp och nybörjarvänligheten minskat rejält. Dessutom har man ju pumpningsförbud och så länge ingen lyckas ogiltigförklara det som i OS så betyder det att man inte pumpar sönder bräda och rigg på tre tävlingar så det blir dyrt av det skälet.

    Klart man hade kunnat göra en entyps raceboard med skrovvikt på tio kilo och fullcambrat racesegel, men uppslutningen till en sån klass hade varit betydligt lägre.

  • claes6

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 11:58
    anilson;563686 wrote:
    Du kan komma förbi och låna min bräda någon dag när viden stämmer för Björkvik

    Tack för det erbjudandet! Det gör jag gärna! Kanske redan till helgen, om det fortsätter att blåsa dåligt 🙂 Hör av mig, och kollar läget.

  • bicless

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 16:07
    Claes6;563741 wrote:
    Tack för det erbjudandet! Det gör jag gärna! Kanske redan till helgen, om det fortsätter att blåsa dåligt 🙂 Hör av mig, och kollar läget.

    Antar att du testat alternativen till konan redan men om du inte har det har vi demobrädor i stockholm från AHD, Drops mm. Kan ju va kul känna skillnanden. Maila info@surfspot.se om du vill testa någon.

    Mvh

    Bicless

  • rillestark

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 16:53

    Kona är ett komplett koncept & byter man ut en del så blir resultatet väldigt annorlunda.

    När jag vill ha mer fart så byter jag ut fenan mot en lite kortare rak variant. Jag kör då med en Curtis SR6b 42 & det ger en bräda som går lättare genom vattnet & kanske ger ett par 3 knop på topp, vem vet, jag har ingen GPS! 😉
    Men det finns ett pris, man tappar helt brädans lättvindsegenskaper i och med att man får flytta bak mastfoten en 1-2 dm för att få tillräckligt med noslyft jämfört med orginalfenan. Brädan blir därmed obalanserad med centerbordet nere, men roligare med centerbordet infällt helt.

    Riggen är faktiskt ganska bra & har ett härligt register när man väl vant sig vid den & när brädan är såpass lång som denna så har seglets stabilitet mindre betydelse. Jag seglar den också med ett camber segel i samma storlek & det känns mer som en skillnad i komfort snarare än en skillnad i prestanda. Bytet av fena ger mer, som jag upplever det, än byte av segeltyp.

    Frid!

  • carl-r

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 20:01
    Rasmus_W;563736 wrote:
    Ja det är inte speciellt förvånande att den står sig slätt mot en raceboard med matchande rigg.

    Slalombräda faktiskt.
    Hursomhelst, han köpte den för att ha å bränna runt lite och verkar ha insett att det är tråkigt att bli frånåkt. 😉

  • rillestark

    Medlem
    4 augusti, 2009 vid 16:24

    Poängen är att rockern på Kona kommer från AHD 310 Pro Race. Med rätt fena & trim så tror jag inte att man blir frånåkt i första taget! :cool2:
    Tyvärr har jag för lite surfkompisar här uppe i Södra Norrland för att kunna bevisa min tes. 😉

    Frid.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona, någon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.