Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kona One i SEGLING!

Taggad: 

  • styret

    Medlem
    27 november, 2007 vid 10:30

    @NLC 430739 wrote:

    “och som vanligt är det inte killen på bilden som har skrivit inlägget”

    Förlåt, kunde inte låta bli. Men sköna vågseglingsbilder är ju inte så svårt att hitta på nätet… Jo kanske om det var med formulaprylar?

    va? är det där sköna vågseglingsbilder?

    såhär ser vågsegling ut

  • swe-514

    Medlem
    27 november, 2007 vid 15:59

    @poppo 430723 wrote:

    det är väl inte så konstigt att de skriver om ännu en jolleklass? 😉

    Allvarligt Poppo, du har förstått – men kanske ändå inte 😉 (?)
    Bäst jag blir seriös och förklarar mig.

    OBS!Nu handlar det om Kona One (Entypsklassen) och inte de andra Konabrädorna, som finns på marknaden.

    Efter en sommar med besök på olika Seglarklubbar (KSSS, JKV, Kullavik KKK osv), så har jag förstått att Kona One Konceptet faktiskt kan revolutionera väldigt många Segelklubbar, som lider av ett oroväckande tapp av ungdomar till andra mer “attraktiva aktiviteter”. SSF känner naturligtvis också av detta. Deras Slogan är ju “SEGLA MERA” (Även om OS-medaljer “smakar bäst” – men ingen topp utan bredd o v v). Ett behov finns,dvs en stor lucka att täppa till, och detta möjliggör för ett Paradigmskifte inom Seglar Sverige.

    Vad gör då Kona One “Klockrent” för att använda mig av ett modeord – Jo!(Funderar på om inte “KONA” börjar bli ett modeord i sig, på Steffos Forum, med betydelsen: Är bäst på allt!:grin: )

    1) Den långa smala formen gör att den fungerar att segla även i lättvind tillsammans med andra Jollar, dvs likvärdig fart och taktik (E-Jolle, Laser (Radial o (Standard)) Feva, 420 osv. Dvs Poppo, en ny Jolleklass – men ändå inte 😉

    Detta gör att acceptans mellan brädsegling och båtklasserna ökar

    2) Inget Segelviftande=”Vindrodd” (Dvs ej Pumpning – men med möjlighet i reglerna att tillåta 3 pumptag för att komma igång med planing, vid förhållanden då detta är möjligt. Samma regler som i E-jolle)

    Detta gör det attraktivt även för tjejer och en större acceptans bland andra båtklasser. Vi seglar ju faktiskt tillsammans – och det ser ju ganska lika ut…

    3) Samma bräda från 10-100 års ålder (+/- 3 år:smile: ) . Men olika storlekar på segel avseende kroppsvikt. “Alla” kan köra tillsammans – ung som gammal.

    4)Färgglada segel och skönt mjukt däck med snygg design. Detta är ju klart subjektivt, men spelar nog in.

    5) Brädsporter är inne bland ungdomar idag.

    6)Många Föräldrar är glada att ungdomarna fortsätter med något “flytetyg” trots allt, bara de är kvar på vattnet….

    7) Pengar är det minst problemet. (Kona One uppfattas t. o. m. som billigt)

    8) I jämförelse med Jolle så uppfattas utrustningen som ohyggligt okomplicerad. Självklart!

    9) Ungdomarna lär sig otroligt fort i lättvind.
    Sen när de kan plana och lär sig bemästra hårdvind, vilket går ganska smidigt pga brädans konstruktion, viken borde framgått vid det här laget, är de flesta fast i sporten – det är en sak som är säker.

    10) Den andra saken som Kona ONE är “bäst på”: OLD SCHOOL FREESTYLE.

    Snacka om att många ungdomar, i Jollarna, kommer suckta efter en sån däringa bräda som man kan åka på högkant med, bakåfram och innanför bommen……. RESPEKT!

    11) SÅ HIMMLA KUL!

    Så Jona en dag kanske du kan försörja dig som Professionell Seglare och tränare trots allt – och shit, vilken möjlighet till att väcka intresset, för “Kona-ungarna”, att upptäcka den häftiga FORMULA klassen – för det är ju också Segling, eller hur (!?):wink:

    Kanske lite pretansiöst av mig att tro att Jona läser detta och allra minst Jeper_B. Men som det började i det som blev den första Konatrådar förra hösten för att citera Jesper “Waterman” B – “När KSSS-tränare rekommenderar seglarungdomarna att börja med bräda – då är vi framme!” Snart är vi där – om vi inte redan är framme (!?). Bara att fortsätta köra så det ryker….

    /Rikard

  • swe876

    Medlem
    29 november, 2007 vid 09:57

    Hahaha, oj vad mycket JONA det var i den här tråden, kanske för att mitt namn rimmar på KONA? Hmm, tänk vad skönt om det rimmade på Formula istället…. 🙂

    Jag blev tipsad av Mattias W att jag borde gå in och läsa den här tråden. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men några OSTRUKTURERADE rader ska jag väl kunna bidra med.

    Jag gillar One Design koncept vilket mina år på Mistral One Design bevisar. Alla seglar på samma villkor!
    Jag gillar att segla långbräda.
    Formula är riktigt dålig klass för att sprida windsurfingsporten i seglingskretsar, särskillt i ett land som Sverige där det inte tillräckligt ofta blåser stadigt över 4m/s, särkskillt kvällstid.
    Lång bräda kan man alltid segla, det kan man inte med Formula.
    Att få in windsurfing i Segling är bra.
    Formula är den bästa planande windsurfingklassen då planingströskeln är relativt låg. Den stora nackdelen är just att planing krävs för att seglingen skall vara intressant. Ytterligare en stor nackdel med Formula är att planingströskeln är så olika beroende på seglarens teknik, det är svårt att konkurrera i lättvind om man inte tränar mycket.
    VM i Motala – bevisar att windsurfing på tvåtusentalet kan bedrivas överallt där det finns vatten!
    Windsurfingsporten håller på att självdö eller i alla fall förfalla rejält då återväxten är i stort sett noll, Kona håller på att vända detta mest på grund av ett antal överentusiastiska eldsjälar. Tack ska ni ha! Man ska dock inte glömma att all idrottsutövning i Sverige upplever kris med återväxten bland ungdomar, windsurfing är inte unikt.
    Kommer jag att göra en Kona satsning? Nej, knappast, men när sonen har växt till sig lite så kanske det kan bli aktuellt med Kona segling. Formula är alldeles för roligt för att överge!
    Formulasegling är idrott som kräver fysisk ansträngning, det är hårt att segla Formula om man ska segla snabbt. Det passar inte alla. Det är bra med flera klasser som komplement.
    Borde vi inte kunna samsas som SEGLARE alla vi som håller på med segling? Vad spelar det egentligen för roll om man Seglar Kona, e-jolle, Formula, Round the world race, LYS kappsegling på torsdagar… I många fall är det samma personer som gör allt detta så klassdiskussionen är egentligen en ickediskussion.
    Att kappsegla i windurfing är BILLIGT oavsett vilken klass man väljer. Eventuella kostnadsgämförelser torde göras med andra seglingsklasser och inte andra idrotter. (och så kommer klassdiskussionen igång igen)
    Pumpning i lättvind är för övrigt jättetråkigt, och jobbigt. Det är SEGLING jag vill hålla på med. Att pumpa för att hålla planing, öka farten eller komma upp i planing är dock OK och en nödvändig del av windsurfingsporten.

    Vill jag då något med det ovan skrivna, nä, ingenting. Jag tyckte bara att jag skulle bidra med några lösryckta tankar. Fortsätt snacka så ses vi vattnet!

    /Jona

  • ola-h

    Medlem
    29 november, 2007 vid 22:11

    @SWE 514 431013 wrote:

    5) Brädsporter är inne bland ungdomar idag.

    I sitt sammanhang var faktiskt den frasen det roligaste jag läst på konfen på länge.

    Jag har lite svårt att se “ungdomarna” som ser Laird Hamilton köra tow in i 7 meter Teahupoo eller kollar inte vansinnestricken på snowboard i Winter Jam identifiera sig med just entyps Konasegling.

    (Jag fattar poängen med inlägget i stort, så du behöver inte hamra in poängen igen, det vara bra det där med hur “ungdomarna” tänker som blev lite kul.)

  • seglare

    Medlem
    29 november, 2007 vid 22:21

    Många ungdomar idag vet vad en Longboard är, de har ju hjul. Så det är väl inte så långt till att de sätter segel på den, vi såg när grabbarna satte på sina Kona segel på Longboarden och drog iväg i somras – helt rätt.

  • seglare

    Medlem
    29 november, 2007 vid 22:24

    Håller med Jona, många seglar en massa olika klasser, kölbåt, flerskrov, bräda och jolle. Inget behöver konkurrera med det andra, snarare komplettera. Men en sak gillar vi inte och det är PUMPNING. PUMPNINGEN har tagit död på mycket inom brädseglingen, det är inte antalet pumptag som ska avgöra en tävling utan det är taktiken och tekniken.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2007 vid 23:58

    Om man pumpar så planar man oftare, därför gillar jag pumpning.

  • alexasu

    Medlem
    30 november, 2007 vid 18:53

    är inte pumpning en teknik?
    Pumpning är tillåtet i många seglingsklasser, inte bara vindsurfing. dock brukar det finnas en del restriktioner på när tekniken får användas.

  • swe-514

    Medlem
    1 december, 2007 vid 09:35

    @alexasu 431740 wrote:

    är inte pumpning en teknik?
    Pumpning är tillåtet i många seglingsklasser, inte bara vindsurfing. dock brukar det finnas en del restriktioner på när tekniken får användas.

    Kul att du är intresserad av Bräd-kappsegling, vilket jag antar när du är inne på raceforumet och skriver.

    Kona Ones:s klassregler kan du läsa om pumpreglerna i denna länk (Propulsion): http://www.kona-windsurfing.com/class_rules.asp#C

    Angående pumpteknink kan du läsa Jona:s eminenta inlägg på sidan 5 nedan: “Formula kappsegling i lättvind – nybörjar guide”
    (Även om han saxat över pumptekniken, vilket han är öppen och ärlig med, från Jimmy Hellberg:s fantastiska inlägg, fastspikat i toppen på detta forum. Hoppas förresten att Jimmy:s axelskada har läkt och att han kommer tillbaks på vattnet i god gammal Formulaform, nästa säsong.)

    /Rikard

  • swe-514

    Medlem
    1 december, 2007 vid 09:38

    @Ola H. 431572 wrote:

    I sitt sammanhang var faktiskt den frasen det roligaste jag läst på konfen på länge.

    Jag har lite svårt att se “ungdomarna” som ser Laird Hamilton köra tow in i 7 meter Teahupoo eller kollar inte vansinnestricken på snowboard i Winter Jam identifiera sig med just entyps Konasegling.

    (Jag fattar poängen med inlägget i stort, så du behöver inte hamra in poängen igen, det vara bra det där med hur “ungdomarna” tänker som blev lite kul.)

    “SURFS UP”! IoI 😉

  • swe-514

    Medlem
    1 december, 2007 vid 09:56

    Passar på att göra ett tredje inlägg på raken, eller ett tips, när jag ändå håller på i samma anda….. Nedan är en tråd på Starboards free forum, som är mycket intressant. (Anders Lökken har f. ö lagt in det senaste.)

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=3007&page=4

    (Det är en bild som, får mig att starkt associera till en klart dominant person, i en tråd, som inte skulle förvåna mig – är den längsta på Steffos, någonsin.)

    /Rikard

  • alexasu

    Medlem
    1 december, 2007 vid 12:04

    @SWE 514 431841 wrote:

    Kul att du är intresserad av Bräd-kappsegling, vilket jag antar när du är inne på raceforumet och skriver.

    Kona Ones:s klassregler kan du läsa om pumpreglerna i denna länk (Propulsion): http://www.kona-windsurfing.com/class_rules.asp#C

    Angående pumpteknink kan du läsa Jona:s eminenta inlägg på sidan 5 nedan: “Formula kappsegling i lättvind – nybörjar guide”
    (Även om han saxat över pumptekniken, vilket han är öppen och ärlig med, från Jimmy Hellberg:s fantastiska inlägg, fastspikat i toppen på detta forum. Hoppas förresten att Jimmy:s axelskada har läkt och att han kommer tillbaks på vattnet i god gammal Formulaform, nästa säsong.)

    /Rikard

    får väl göras dig besviken då och säga att jag är ytterst ointresserad. var seriös (tja, i alla fall hyffsat seriös, några elitserier och mästerskap blev det) jolleseglare i många år men slutade för att jag inte tyckte om att planera min segling utifrån tävlingskalendern. Vindsurfingen passade mig bättre, då jag kan stiga upp på morgonen och sticka ut endast om jag känner för det och om förhållandena är de rätta.
    anedningen till att jag skrev var bara för att hugga lite mot personen som skrev att pumpning tagit död på brädseglingen och att “teknik och taktik” borde vara de avgörande faktorerna istället,
    Jag hävdar att pumpning är en mycket utslagsgivande teknik. det spelar ingen roll hur stark man är och hur många pumptag man orkar ta om man inte tar dem rätt. dålig pumpning kan till och med minska farten. i alla fall i jolleklasserna.
    jag ville även påpeka att pumpning är tillåtet i fler klasser. den allmänna regeln för segling är väl att det är tillåtet med en pump per våg om det finns chans för planing. i till exempel e-jolle, som nog är den största jolleklassen efter optimistjolle i sverige, är det dock fri pumpning i vindstyrkor över 6 m/s. när denna regel kom till ansågs den som en gåva från ovan och inget dom skulle ta död på klassen.

  • swe-514

    Medlem
    1 december, 2007 vid 12:42

    @alexasu 431863 wrote:

    får väl göras dig besviken då och säga att jag är ytterst ointresserad. var seriös (tja, i alla fall hyffsat seriös, några elitserier och mästerskap blev det) jolleseglare i många år men slutade för att jag inte tyckte om att planera min segling utifrån tävlingskalendern. Vindsurfingen passade mig bättre, då jag kan stiga upp på morgonen och sticka ut endast om jag känner för det och om förhållandena är de rätta.
    anedningen till att jag skrev var bara för att hugga lite mot personen som skrev att pumpning tagit död på brädseglingen och att “teknik och taktik” borde vara de avgörande faktorerna istället,
    Jag hävdar att pumpning är en mycket utslagsgivande teknik. det spelar ingen roll hur stark man är och hur många pumptag man orkar ta om man inte tar dem rätt. dålig pumpning kan till och med minska farten. i alla fall i jolleklasserna.
    jag ville även påpeka att pumpning är tillåtet i fler klasser. den allmänna regeln för segling är väl att det är tillåtet med en pump per våg om det finns chans för planing. i till exempel e-jolle, som nog är den största jolleklassen efter optimistjolle i sverige, är det dock fri pumpning i vindstyrkor över 6 m/s. när denna regel kom till ansågs den som en gåva från ovan och inget dom skulle ta död på klassen.

    Alex, du gör mig inte besviken. Och jag lovar dig att det blir många många fler som kommer följa i dina fotspår – om Kona One slår i Segelklubbarna.
    En del ytters vältränade “arma stackare” kommer dock göra OS-satsningar i RSX-klassen, där får de PUMPA SKITEN ur sig! Sen kanske även de “taggar ner”, som du Alex!

    /Rikard

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kona One i SEGLING!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.