• rasmus_w

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 14:46

    Kona är ju 70 cm bred och det tycker jag är rätt brett. Visst är viper en eller två dm bredare ändå men 70 cm är ändå stadigt. Dessutom tycker jag kona är snyggare och därmed coolare. 🙂

  • oscar

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 14:52

    Tror Kona är bättre som nybörjarbräda och dessutom roligare för dig att segla på än vipern. I Linsurf har vi 2 äldre viper, 2 st Easy rider XL samt 2 st Kona. Överlag verkar våra nybörjare föredra Konan efter 1 timme på vattnet.

    Jag brukar dra ut på Konan varma sommardagar och segla runt växelvis i planing/ icke planing och ha ganska kul, speciellt om man är två.

  • surfslusken

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:08
    Rasmus_W;600465 wrote:
    Kona är ju 70 cm bred och det tycker jag är rätt brett. Visst är viper en eller två dm bredare ändå men 70 cm är ändå stadigt. Dessutom tycker jag kona är snyggare och därmed coolare. 🙂

    Att DU tycker den e cool säger väl de mesta.

  • chris

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:17

    Annars kan du köpa en courserace bräda från 90-talet. Det är ungefär samma sak och framförallt betydligt billigare

  • rasmus_w

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:21
    surfslusken;600470 wrote:
    Att DU tycker den e cool säger väl de mesta.

    Ja, låt oss se det så här. Om Viper är ett par simdynor så är Kona dina första grodfötter som du fick av pappsen när du fyllde nio. Ingen av dem är en rebreather eller en kasse bärs.

  • svennebanan

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:27

    Det är vargavinter, Rasmus W och surfslusken i en Kona tråd. Det är så att man får en tår i ögat av…

  • surfslusken

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:38
    Rasmus_W;600473 wrote:
    Ja, låt oss se det så här. Om Viper är ett par simdynor så är Kona dina första grodfötter som du fick av pappsen när du fyllde nio. Ingen av dem är en rebreather eller en kasse bärs.

    http://www.nordmind.com/ bör vara ett lämpligare forum för dej om du vill berätta om din tragiska barndom.

  • perrapops

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 15:57
    surfslusken;600476 wrote:
    http://www.nordmind.com/ bör vara ett lämpligare forum för dej om du vill berätta om din tragiska barndom.

    1-0 till slusken!

  • impact

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 17:05
    Oscar;600068 wrote:
    Låter perfekt för en Kona. Konan är sämre än tex en Mistral one design i icke planing och sämre än en modern funboard i planing men som kompromiss däremellan är den perfekt.

    Det går att göra fullplaningsgippar med Konan utan problem. Den klarar riktigt starka vindar då den är tung och ligger kvar i vattnet.

    Däremot är kona one seglet riktigt kass (typ sämre än mitt gamla raf power från -90)! Satsa på ett segel med ett par cambers istället och sen ett mindre våg eller freeridesegel till din sambo.

    Konaseglet är faktiskt rätt bra i synnerhet därför att det saknar cambers vilka krånglar till det för de flesta.

    Aerotech syr inte konaseglen längra utan de sys av simmerfabriken tror jag. Kvaliten verkar vara bra, räknar med att kunna träna och tävla med det i flera säsonger. Dessutom är det med hjälp av trim helt otriligt på att hantera de mest skiftande vindar.

    Har du ett segel behöver man inte konaseglet men om man vill tävla i kod måste du ha seglet.

    Jag har kört en säsong på kona mest för att tävla i OD vilket betyder att det viktigaste inte är att ha bäst prylar utan att ha lika utrustning så att den som utnyttjar alla förutsättningar bäst vinner.

    Min sambo körde viper ett tag men Konan är mycket roligare att surfa än vipern. VIpern kanske har en fördel den första halvtimman.

    Jag kan starkt rekomendera kona one.

    Men så klart om jag får välja kör jag mycket hellre vågor.

  • niklas-g

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 21:07

    Min kusin hade en rrd 360 evo, nybörjarbräda med centerbord, testade den några gånger och tyckte inte den va bättre en konan i planing heller.. Det ända jag tycker fördel med en kort och bredbräda är att den är lättare att manövrera. Även hon tröttna på den och gick o skaffa sig en kona istället. Hon seglar förövrigt ute bland kobbarna i bohuslän!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.