Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona windsurfing i Sverige ny sida på nätet

  • speedkenta

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 19:12

    Var och en får segla på vad han vill.
    Sen tror jag aldrig att Konan har någon framtid.
    Skall vi föra sporten framåt måste vi vårda dom tävlingsgrenar vi har.
    Fattar tex varför inte formulan blev os-bräda.
    Och kan man ha puckelpist och snowboard i os varför då inte freestyle.
    Ett os pågår ju i en månad så visst skulle det bli segla av.
    Sen surfingens början har man alltid haft en os bräda som ingen seglar
    Inte för att detta har med tråden att göra men kul är det att få tycka till

  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 19:51
    Speedkenta;532667 wrote:
    Var och en får segla på vad han vill.
    Sen tror jag aldrig att Konan har någon framtid.
    Skall vi föra sporten framåt måste vi vårda dom tävlingsgrenar vi har.
    Fattar tex varför inte formulan blev os-bräda.
    Och kan man ha puckelpist och snowboard i os varför då inte freestyle.
    Ett os pågår ju i en månad så visst skulle det bli segla av.
    Sen surfingens början har man alltid haft en os bräda som ingen seglar
    Inte för att detta har med tråden att göra men kul är det att få tycka till

    Ja den här debatten hakar jag gärna på trots att jag inte tävlingssurfar.
    Jag tror att du har fel Speedkenta, men konstigt nog tror jag att alltför många vindsurfare i Svedala resonerar som du.
    Låter det knäppt?
    Varför tror jag i så fall ändå att Konan har en framtid?
    Sverige är bara ett litet pluttland i den vindsurfande världen.
    Konan tror jag varken står eller faller om x? antal svenskar surfar /tävlar på den eller inte. Men jag tror också det är så att centerbordslösa/speedsurfare surfar inte alla gånger på samma ställe som kona-surfarna eftersom de även tävlar i svag vind, så den aktiviteten kanske helt enkelt inte syns. Jag tror faktiskt att den globala uppvärmningen har inneburit svagare vindar och att vindsurfare i andra länder har accepterat detta och insett man även kan vindsurfa/tävla i svag vind då konan passar bra. Jag tror att många tycker att fomulabrädor är för dyra, känsliga och svåra brädor. Det passar säkert en del, men kan tänka mig att det är svårare att få tillräckligt många formulasurfare som utvecklas och kan mäta sig internationellt. Nu kanske jag kommer att säja något som får många centerbordslösa vindsurfare att spy eller rysa, men jag tror faktiskt att den globala uppvärmningen kommer att bestå med svaga vinder på sommaren och tuffa /hårda vindar på hösten! Det tror jag redan att man har insett i andra länder och i internattionella vindsurfingorgaisationer.
    Det är därför jag tror att Konan eller någon annan typ av entypsbräda med centerbord har kommit för att stanna.
    Träsurfarn (som tänker fortsätta att vara just träsurfare utan sponsor:smile:

  • svennebanan

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 19:51

    @Speedkenta 532667 wrote:

    Skall vi föra sporten framåt måste vi vårda dom tävlingsgrenar vi har.

    Vilken nuvarande tävlingsgren kan en tolvåring ställa upp i?

  • hanko

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 20:02

    @Träsurfarn 532659 wrote:

    Konstigt pure!
    Jag kan inte hitta en enda rad i denna tråd där NÅGON skriver om hur fantastiskt bra Konan är! Kan du?
    Däremot kan nog en del uppleva det som tillräckligt provocerande när en person som har egen vinning marknadsför sitt märke här på konfen!
    Jag kallar i alla fall det för att marknadsföra när man pushar för sin nya hemsida här om man har ett eget ekonomiskt intresse i det.
    Då hade det varit betydligt justare att betala för sin reklam på denna hemsida som andra företag gör och DÄR påpekat nyheten.
    Sen måste jag faktiskt även säga att det här är nog dömt att misslyckas om man försöker omvandla centerbordslösa att bli med centerbord här!
    Däremot tycker jag att man kan respektera varandras surfinriktning utan att peka finger! Det står ingenstans att man utesluter någon typ av vindsurfare här, så respekt och vänskap bröder och systar på Surfzone!
    Träsurfarn

    Den uppmärksamma Surfzonebesökaren ser till höger på startsidan att KONA allt har en annons som jag är alldeles säkert dom betalar för..! Under Skidsports annons på startsidan senast jag tittade iallafall. Kanske dags att rannsaka många här som har vinstintressen där de lägger in sina företag i sina signaturer och vad som säljs osv.

    Jag har ju själv en gigantisk signatur helt utan vinstintressen hehe 😀

    Men så har jag ju en liten KONA i förmaket i hjärtat ..!

  • styret

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 20:26

    @svennebanan 532679 wrote:

    Vilken nuvarande tävlingsgren kan en tolvåring ställa upp i?

    Alla.
    Hade vi bara haft en lägre instegsnivå på tävlandet i sverige så hade vi nog sett flera juniorer som körde i alla grenar.
    Idag kliver man direkt in i Allsvenskan och tävlar mot Kalmar FF när man egentligen borde harva med Hulterstads AIK i ett par år innan man kliver uppåt.
    Man måste inte göra Burners och Switch chacho för att köra freestyle om man tävlar mot andra som inte gör det.
    Man måste inte köra 45 knop om man möter folk som är på sin nivå.
    Man måste inte plana runt gipparna i slalombanan om alla andra står där och trixar dom med.

    Där är Kona duktiga på att få igång folk, man får tävla mot andra juniorer iomed att dom har fått igång fler ungdomar, tack vare en annan mentalitet än vad vi andra ofta har, där just dom fetaste movesen är viktigast.
    Men det är inget unikt men grenen eller brädan Kona. I vår slalomcup på haga hade vi sista året iallafall 5 återkommande juniorer på alla tävlingar. Det kan låta ganska lite men på de 25-30 pers som sammanlagt deltog så är det ändå en 15-20% och målet för nästa säsong är att öka.

  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 21:09
    Hänkö;532682 wrote:
    Den uppmärksamma Surfzonebesökaren ser till höger på startsidan att KONA allt har en annons som jag är alldeles säkert dom betalar för..! Under Skidsports annons på startsidan senast jag tittade iallafall. Kanske dags att rannsaka många här som har vinstintressen där de lägger in sina företag i sina signaturer och vad som säljs osv.

    Jag har ju själv en gigantisk signatur helt utan vinstintressen hehe 😀

    Men så har jag ju en liten KONA i förmaket i hjärtat ..!

    Jag förstår inte Hänkö! Visst har jag sett konas annons som jag tar för givet att de betalar för. De jag opponerade mig emot och tror att även en del andra reagerar mot är när man använder reklam i själva tråden och till råga på allt skulle tjäna pengar om någon köpte produkten av en. Syftet med denna tråd måste ha varit att vilja väcka uppmärksamhet till en kommersiell hemsida vilket författaren har ett eget intresse i. Har jag tolkat rubriken helt fel?! Egentligen tror jag att de flesta har blivit så blasé på all reklam att man inte orkar reagera. Men än kan folk reagera när det förekommer “smygreklam” i diskusionsgrupper och bloggar. Självklart skall man kunna få berätta vilken bräda/prylar som man kör på, men det är väl bra om man inte tjatar ihjäl varandra genom att bli obetalda/betalda reklampelare. Är det fler än jag som tycker inläggen bör i princip vara reklamfria i Surfsone?
    Träsurfarn

  • speedkenta

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 21:44

    Du kommer nog att bli förvånad. Det kommer igång en juniorcup i år som Paradise kommer att hålla i. Vad jag vet så kommer en deltävling (minst) att gå på Haga Park.
    Sen träsurfan det är väl två skolor om uppvärmningen.
    En säger mer vind och kraftiga väderomslag året runt.
    Själv säger jag att tycker att vi får segla otroligt mycket även på sommaren.
    Dom enda Konabrädor jag sett i verkligheten såg jag på haga i somras.
    Låg fastkedjade vid ett träd. Låg där en vecka. Såg dom aldrig i vattnet.
    Om nån gör smygreklam för sin produkt stör mig ej. Tror knappt att han tjänar några pengar på sina Konor utan sett till antalet timmar han lägger ner på sin grej får man nog beundra honom vem det nu är.
    Tänk om han varit aktiv inom formulan eller freestylen i förbundet och lika stor
    eldsjäl där DÅ NI!!!!!!!!!!!!!

  • mattias-j

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 22:10

    Allas vår Roger van Tongeren (GPS-Speedsurfing) seglar Kona när vinden inte räcker till för speed. Hans rekord är förresten 34,2 knop på Kona i ca 12-13 m/s. Han tycker vi borde ta med 6-8 Kona till norra udden och segla match racing i heat om inte vinden räcker för speed. Jag tycker idéen är lysande!! Precis som vissa nämner i denna tråd, så måste det till en instegsbräda innan man blir mogen för småbrädor. Handen på hjärtat, hur många av er där ute har inte seglat stor bräda??? Det var i alla fall det som fick mig fast för windsurfing. Sluta hacka på storbräda och inse att det behövs om windsurfing någonsin ska bli vad det var. Öppna upp era sinnen lite, hur kul skulle det inte vara att se MvM bli uppäten av Jester på första kryssen 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 22:55

    @Träsurfarn 532659 wrote:

    Konstigt pure!
    Jag kan inte hitta en enda rad i denna tråd där NÅGON skriver om hur fantastiskt bra Konan är! Kan du?

    Förvisso inte men jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett pastorn hävda att “alla vindar är Konavindar”, och det är inte bara att påstå att den är bra, det är att påstå att den är helt formidabel och att man har lyckats med ett mästerverk som ingen har lyckats med hittills i vindsurfingens historia. Hittills har den som velat segla och ha kul i “alla vindar” behövt en hel bunt olika brädor.

    Däremot håller jag med om att man har skapat ett koncept som verkligen har en framtid och som jag tror kan föra väldigt mycket gott med sig. Utan att nånsin ha seglat den är jag rätt övertygad om att den kombinerar de klassiska långbrädornas egenskaper med de förbättringar i bräddesign och -konstruktion som framkommit under de 20 år som gått sedan man sist gjorde långbrädor. Plus då att man skapat en aktiv tävlingsklass.

  • jester

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 07:22

    Öppna upp era sinnen lite, hur kul skulle det inte vara att se MvM bli uppäten av Jester på första kryssen

    Haha! Vi körde F2 Discoverys på nån speedtävling utan vind. Då bordade jag Robban (Faster) på sista benet hem.. 🙂
    Jag är mer orolig för Roger, han är helt vild den gubben!

  • mattias-j

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 07:35
    Jester;532737 wrote:
    Haha! Vi körde F2 Discoverys på nån speedtävling utan vind. Då bordade jag Robban (Faster) på sista benet hem.. 🙂
    Jag är mer orolig för Roger, han är helt vild den gubben!

    Då sätter vi dig och Roger i samma heat, så kan du sänka honom :laugh: Har du Guitar Hero till din X-box? Vore det inte en ganska uppenbar “istället för karaoke” att köra GH mästerskap?? Efter fyra Heineken spelar jag i alla fall lika bra som Slash 😉

  • hanko

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 07:40

    @Mattias J 532704 wrote:

    Allas vår Roger van Tongeren (GPS-Speedsurfing) seglar Kona när vinden inte räcker till för speed. Hans rekord är förresten 34,2 knop på Kona i ca 12-13 m/s. Han tycker vi borde ta med 6-8 Kona till norra udden och segla match racing i heat om inte vinden räcker för speed. Jag tycker idéen är lysande!! Precis som vissa nämner i denna tråd, så måste det till en instegsbräda innan man blir mogen för småbrädor. Handen på hjärtat, hur många av er där ute har inte seglat stor bräda??? Det var i alla fall det som fick mig fast för windsurfing. Sluta hacka på storbräda och inse att det behövs om windsurfing någonsin ska bli vad det var. Öppna upp era sinnen lite, hur kul skulle det inte vara att se MvM bli uppäten av Jester på första kryssen 🙂

    En lysande idé (igen) Mattias att köra Matchracing med Kona. Ja du har väl pratat med Kona-Jocke tidigare och han kan säkert vara intresserad. En Kona i andrapris…?? Allt för att bredda sporten. När det gäller Heineken så vill jag se dom som Dryckessponsor….hehe !De licensbryggs väl av Spendrups vill jag minnas svagt när jag letat på burken i Heinekenbakfyllerus…..! man vill ju veta vem som bär skulden för bakfyllan.

    Jag är mer o mer övertygad om att Ölandtävlingen blir ÅRETS EVENT med såna eldsjälar som Du Mattias!!

    Oj nu blev det ju “reklam” i tråden men jag ber Eder bortse från märkesplaceringen av Spendrups, Heineken och Kona…!!

  • pure

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 07:53

    @Träsurfarn 532659 wrote:

    Konstigt pure!
    Jag kan inte hitta en enda rad i denna tråd där NÅGON skriver om hur fantastiskt bra Konan är! Kan du?

    Träsurfarn

    Konstigt? det tycker jag inte alls.. om du läser igenom tråden igen så ser du inlägg 7 av Zamla6 som jag reagerade på:

    Zamla6 wrote:
    Vad kostar en komplett Optimist man kan segla VM med ?

    Förhoppningsvis blir det en “onedesign” bräda som blir utbildningsklassen för surfare, vilket skulle skapa en andrahandsmarknad liknande Optimist.

    Investera i en bräda och räkna ut mellanskillnaden när du sålt den igen, det är kostnaden, som förhoppningsvis familjen är värd.

    Markerade de saker som jag reagerade på.. Det var Zamla6 som lyfte upp denna gamla tråd och så svarade jag 3 timmar efter det inlägget.

  • dberg

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 07:55

    Ett sån’t gnäll så fort Kona nämns!

    17 000 för ett nytt paket är väl inte så mycket i jämförelse med en hyfsad motions-MTB på 12 000 och en F18-katamaran för 200 000+. En ny laser kostar ca 50 000.

    (nej, jag kör inte kona…)

  • pure

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 08:02

    @dberg 532743 wrote:

    Ett sån’t gnäll så fort Kona nämns!

    17 000 för ett nytt paket är väl inte så mycket i jämförelse med en hyfsad motions-MTB på 12 000 och en F18-katamaran för 200 000+. En ny laser kostar ca 50 000.

    (nej, jag kör inte kona…)

    Allt beror väl på vad man har för ekonomi i sin familj. SP har nya paket för 14.000 och surfspot har runt ca 10.000 och till och med mindre. Så ur det perspektivet så är 17000 mycket pengar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona windsurfing i Sverige ny sida på nätet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.