Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Långresor med bil/surfbuss?

  • Långresor med bil/surfbuss?

    Publicerad av rasmus_w på 26 maj, 2008 vid 14:27

    Vad har ni för erfarenheter? Jag leker med tanken på att göra det i sommar, preliminär destination Marocko.

    Bollade lite med en kollega och han menade att om jag bara vet vad bilen går för så är det inga problem, men problemet är att planen innefattar inköp av bil, alltså åker jag i en bil jag inte vet mycket om.

    Hur dyrt blir det (under förutsättning att bilen inte brakar ihop mitt i öknen) jämfört med att flyga och ta med brädorna alt hyra där nere? Brädhyra i Marocko ska vara rätt dyrt, har jag hört, sen är jag inte så sugen på att hyra, min erfarenhet är att hyrbrädor är glashala för att alla har solkskyddskräm när de seglar.

    styret svarade 15 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 15:47

    Fråga Mirt på typ2-klubbens forum, han gjorde Marocko i sin folkabuss förra året. Om det inte går att mejla honom utan medlemskap, fråga efter han på forumet som inte kräver inloggning.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 17:03

    Hur funkar det med vanlig personbil? Är det nån typ av buss jag letar efter eller kan man få in surfprylarna i typ en kombi och ändå ha sovplats?

  • tmalm

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 10:41

    Volvo har haft framfällbar passagerarstol sen typ -96 och är mig veterligen enda märket som hadet så en V40 eller V70 funkar att sova och förvara grejer i samtidigt så länge man bara är en person eller för 2 om man lägger upp grejorna på taket på natten och den som inte kör sitter i baksätet.

    /T

  • styret

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 18:24

    jag hade en volvo 245a förut. har sovit ihop med surfgrejerna i den ganska mycket. du är väl ungefär lika lång som jag, dvs några cm kortare än 180cm och då går det fint som snus. buffa ihop dom på ena sidan bara

    jag specialmoddade min genom att ta ur sitdynan till baksätet. i vanliga fall fäller man den frammåt och viker fram ryggstödet som då hänger sej i två hakar på sitdynan men det är bara att ta två 30-40cm rörbitar eller nått liknande och sätta i hålen som ska haka i sittdynan så funkar dom som ben mot golvet.
    då får du cirka 2 decimeter längre utrymme där bak och får in en hel madrass om du inte har sätet för långt bak. dessutom får man ett extra förvaringsutrymme som är klockrent för tex ett par flak kalla öl, med en filt över så håller dom sej riktigt kalla där i flera dagar mitt i sommarn.

    Kan man leva med att ha brädorna mellan nackstöden så är det inga problem att åka 2 pers i framsätena.

    Värt att tänka på om du överväger en stor volvokombi är att de lite lyxigare varianterna inte är så jättestora innuti. 245, 745 och 945 är väl lika stora ungefär men 855 och v70 är mycket mindre inuti. jag får inte in mitt 5.3 rakt i 855an men hade långa jävla north duke 6.2 liggande rakt in i 245an.

    letar ny bil för tillfället och tror fan det får bli en äldre volvokombi igen, flxibiliteten och möjligheterna till vad man kan använda dom till är värda decilitern extra dom drar i mina ögon.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Långresor med bil/surfbuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.