Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära mig surfa på en 100-litare?

  • lex-luthor

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 11:20

    @Svenne 479465 wrote:

    Och just ja, se till att inte använda sambo/pojkvän/hudbonde/loverboy som lärare. Fråga någon annan om tips och hjälp och behåll husefriden. 😉

    Vad är en hudbonde? :confused2:

    Det går helt säkert att lära sig på båda med tiden. Jag resonerade så här. Ville lära mig så snabbt som möjligt så jag köpte en nybörjarbräda och senare en 125l freeride. Min åsikt är att man lär sig grunderna bättre på en nybörjarbräda, eller iaf har roligare under tiden. När man sen går över på den mindre så märker man att den är mer “fostrande”, men också roligare.
    Jag har gått tillbaks till den stora nu för att få in gipparna och ärligt talat så tråkig att segla som alla säger att den är stämmer inte riktigt. Det kanske beror på att det är en skapligt modern freeride (F2 Discovery från 2006). Förra året var jag tvärsäker på att jag skulle sälja den, men den är inte helt fel att ha när det blåser lite och “den lilla” inte planar.

    För att summera, min åsik: satsa på en renodlad nybörjarbräda eller en stor freeride typ 150l.

  • carl-r

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 11:20

    Haga har väl chop hela tiden? Väldigt störigt för att dra segel på. Tjejen hade jätteproblem med det förra året.

  • nachoman

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 11:25

    Jag vet inte hur fort ni alla lärde er att surfa? Ni som påstår att det är lämpligt att börja med en 100-litrare. Visst, på Haga är allt frid och fröjd och man kan med lätthet ramla i 100ggr utan att bli vansinnigt trött för det, pga långgrundheten.
    Men tänk lite längre. Jag skulle då inte vilja skicka ut en nybörjare på öppet och djupt vatten med en 100-litersbräda.
    Detta för att:
    1. Det är svårt att ta höjd med en 100-liters freestylebräda jämfört med en mer nybörjarbetonad bräda som har inbyggt centerbord. Vad gör man när personen börjar falla i höjd och driva? Visst, har man båt är det inga problem.
    2. Innan man kan börja plana, vattenstarta osv bör man ha god koll på vad segling innebär. Seglingens grunder lär man sig utomordentligt bra på en större bräda med centerbord. Där kan man fokusera på att förstå hur vinden och riggen samspelar i lugn och ro istället för att lägga all energi på att hålla sig ovan vattenytan på en rank bräda.
    Jag tror att många av er som rekommenderar en 100-litersbräda kanske har glömt hur lång tid det tar att avancera och lära sig vindsurfingens grunder, har mycket erfarenhet av balanssporter t.ex. vattenskidor, skateboard som unga. Kanske har Galenpanna väldigt bra koll på segling och andra balanssporter sen tidigare, det vet jag ju inget om.
    Självklart går det att lära sig på en 100-litrare, men jag tror (efter att ha lärt min flickvän att surfa) att man har större behållning med en större bräda till att börja med. Då kan du, Galenpanna, även vara självständig på vattnet och inte behöva bogsering och full uppsikt av pojkvännen, vilket säkert uppskattas av båda parter.

    Själv hade jag samma inställning som er andra innan jag visste vad jag gav mig in på. Jag trodde att plana skulle hon göra inom 2-3 dagar. Men oj vad fel jag hade. Då vill jag ändå tillägga att hon är riktigt duktig på slalom, vattenskidor, gymnastik etc…
    Ville med detta bara opponera mig mot att det framstår som så lätt att lära sig att surfa. Det kan lätt göra en nybörjare besviken om alla hävdar att man bör lära sig så fort.
    Hur som helst, lycka till på vattnet oavsett vilken typ av utrustning du väljer. Och kom ihåg, tålamod behövs! 🙂

  • nachoman

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 11:29

    Nu har man för lite att göra på jobbet alltså…

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 11:40

    Var bor du , galenpannan? Det spelar rätt stor roll. Min erfarenhet är att om man t.ex. bor i Stockholm så är det bra med några liter extra, man får betydligt mycket mer segling och så jäkla tråkigt är det inte att blåsa på med fullt tryck i riggen på en 150-litare. Bor man på västkusten så kan det nog däremot funka rätt bra med 100 liter.

    En bräda jag kan rekommendera är Fanatic Shark 130, jag seglade den på Haga och den är riktigt snabb och funkade oväntat bra att göra snäva gippar med.

  • hellgren

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:08

    Jag började själv för inte alls så många år sedan på en 125 liters bräda, men då väger jag också en bit över 90kg.. Klart att det var lite envist i början, men så fort man har lärt sig beach starta så var det ju rätt lungt..

    Och att man inte ska ge sig ut på öppet djupt vatten med en liten bräda kan jag hålla med om.. Men jag vet inte om man ska ge sig ut på öppet djup vatten med någon bräda när man är helt ny. Det tar bara en massa på krafterna att simma runt, dra rigg och ta sig tillbaka. Jag lärde mig jäkligt mycket snabbare och mer så fort jag hittade en strand som var någorlunda långgrund.

    Sen verkar det galenpanna inte va helt nybörjare, och efter en vecka på haga så tror jag att mycket av grunderna sitter. Men visst, lägg på några liter för att va på den säkra sidan, men att köpa nån 200 litare kan jag inte hålla med om att det skulle va bra. Den får man ju fan knappt upp på bilen själv..

  • galenpanna

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:02

    Det gick bra. Var första gången jag provade på. Lyckades komma iväg utan hjälp. Kan dock inte stå på brädan och vända än.(Vad nu det kan kallas)Så jag släppte seglet åt andra hållet och körde tillbaka.
    Det va skitkul, men har aldrig haft sån träningsvärk…

  • petter_f

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:04

    Here’s my 2kr worth.

    My wife, who is pretty sporty and strong willed, started a few years ago on a huge 200L board and sailed a couple of times on that (but had sailed on a barge with triangle sail as a teenager so had the very basics kinda already covered).

    Then on a WS holiday she jumped on a 150L Go from Starboard. This was still more than big enough and was up and planing almost straight away so could enjoy the rush of going fast. It doesn’t have a centerboard and had no problems in keeping her ground (not ending up down wind). She spent 5 afternoons on this board.

    Back home she bought a board of 88L (that was going cheap), thinking that the experience learned on the holiday gave her the boost needed to start on a small board. This was a board from the 90’s so is more unstable than a modern board of the same size.

    She jumped on it twice then left it for good as it was just too difficult to get going. This may not have been such an issue if we sailed at a place where it was mostly shallow like Klagshamn or Haga but we sailed where it was deep. She weighs around 60kg I suppose.

    Of course you could tough it out for the first month or so on a freestyle of 100-110L, but my guess is that you’d get going faster on something between 110-150L, depending on what you find. Personally, I think 150L would be way too big, but easily sold secondhand when you tire of it. The trick is to find a board of that size secondhand, they get snapped up real quick.

  • galenpanna

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:13

    Jösses så många svar… Ett sånt härligt engagemang det finns där ute i surfvärlden!

    Med brädan på bilden gick det bra, det var första gången jag provade, men lyckades få upp seglet själv och köra åt båda hållen.
    Det va skitkul men jag har aldrig förr haft sån träningsvärk…

    Jag bor i Göteborg och har nog mest tänkt att bli en sån där “surfa-nu-när-det-är-sol-och-blåser-litegrann”-surfare. Men man vet aldrig. När man väl är i vattnet blir man ju blöt oavsett om det regnar eller inte…

    Ang erfarenhet av balanssporter är snowboard, vilket jag älskar djupt, och gymnastik i forntiden mina enda meriter. Och ridning, somliga tycker det krävs massor av balans för att inte ramla av pållen…

    Bugar och tackar för alla svar.
    Undrar även: Vad är Aloha? Vissa har massa Aloha, andra 0. Vad är det??!

    Galenpanna

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:19

    Aloha är väl ett slags uttryck för uppskattning. Kan väl gälla bra tips, schyssta åsikter eller som i ditt fall att du bjöd på ett gott skratt med profilbilden. Det krävs ett för mig okänt antal alohas för att få 1 i aloha om jag fattat det rätt.

  • svenne

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:43
    Galenpanna;479528 wrote:
    Jag bor i Göteborg och har nog mest tänkt att bli en sån där “surfa-nu-när-det-är-sol-och-blåser-litegrann”-surfare.

    I sånt fall ska du INTE ha en så liten som 100 liter…

  • hellgren

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:04

    @Svenne 479532 wrote:

    I sånt fall ska du INTE ha en så liten som 100 liter…

    Nope.. Vill du segla när det e fint väder bör du köpa dig en båt 😉

    Nej men som svenne säger, då ska du nog ha en större.. Kanske 130-150. Då kan du få kul både dom dagar det blåser lite mer och lite mindre.

    Sen vill jag påpeka att det finns månad fina långgrunda surfspot kring Gbg, även om du har en 500 liters bräda så rekomenderar jag långgrunt när man börjar, inte för grunt så klart, men det e jäkligt skönt att kunna pausa och bara ställa sig på botten och vila.. Så ta en titt på TT och B-landa, askim funkar ju också för det ändamålet, bara att glida in mot stranden om du vill pausa.

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:10

    Så har vi ju de “förhatliga” longboard alternativen, som är som gjorda för softa dagar. Problemet kan ju dock bli att hålla din snubbe borta från Longridern när det inte blåser så mycket.

    http://www.robertoriccidesigns.com/y13/#home.windSurfing.startAndRestart.longrider

    http://www.kona-windsurfing.com/products/konasurf.asp

  • bicless

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:10

    Jag hade satsat på 120-140 liter om jag var du. Bättre några liter för mycket än för lite, nackdelen med för stor volym är att det blir lite trögt och klumpigt riktigt blåsiga dagar, men sådana dagar är sällsynta. Fördelen är att det är mycket stabilare med större bräda så man slipper ramla i vattnet 1000 gånger medan man lär sig.

    100 liter blir klart vingligt för 60 kilos person, vimlar av surfare som seglat i många år men endå helst seglar sin vikt + 50 till 60 liter för stabiliteten och lättvindsgenskapernas skull.

  • danny_boy

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:38

    100 liter är för litet.

    Jag har surfat typ 2 år och väger typ 70 kg och kör på en 135 liters. Perfekt, tycker fortfarande att den är rätt ok. Funkar alltid överallt och är helt ok att köra på, planar rätt snabbt men är ändå rätt förlåtande. Har en kompis som har kört lika länge som har en 105 liters. Han kommer aldrig upp om det inte blåser 10 m/s.
    Han får aldrig surfa medan jag får surfa massor.
    Å du, köp inget gammalt skit för 500 spänn, köp något nyare som är bredare än 65 cm, är nästan viktigare än volymen.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära mig surfa på en 100-litare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.