Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läskigt med djupa vatten

  • pure

    Medlem
    22 mars, 2008 vid 08:12

    dett värsta är när man tror att det är djupt och så får man botten känning med fötterna.. har hänt ett par ggr i helga sjön där vattnet är kola brunt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 mars, 2008 vid 16:20

    Hur gör ni för att bli av med nojan?

  • safesurfer

    Medlem
    23 mars, 2008 vid 17:12

    @Oregistrerad 453207 wrote:

    En annan läskig variant är det som hände surfkompisen han sparkade i botten 300 meter utan för Juan grande ( ketchup fabriken) G.C.

    På väg in kom han på att han bara kände botten EN gång. Han surfade inte mera den dagen.

    Menar du att “botten” inte var botten utan något annat som val eller haj. Läskigt värre isåfall.

  • thomme

    Medlem
    23 mars, 2008 vid 17:37

    @SafeSurfer 453462 wrote:

    Menar du att “botten” inte var botten utan något annat som val eller haj. Läskigt värre isåfall.

    Kanske haj, kanske en sköldpadda

    Val har jag aldrig sett vid G.C. men både hammarhaj och sköldpadda.

  • jeppo_f

    Medlem
    23 mars, 2008 vid 17:44

    Men är det fel med lite noja då? Gör inte det bara att man ser till att sätta gipparna / ställa tricken / vattenstarta snabbare?

    /Jeppo

  • bakfull

    Gäst
    23 mars, 2008 vid 17:46

    @pure 453259 wrote:

    dett värsta är när man tror att det är djupt och så får man botten känning med fötterna.. har hänt ett par ggr i helga sjön där vattnet är kola brunt.

    Jo, detta har hänt mig en del gånger på sydkusten med. Man kommer upp lite snabbare på brädan då 🙂

    Tror dock att det ibland handlar om rep med någon boj som ligger någon meter ner i vattnet, finns många gamla ryssjor kring tex abbekås/mossby… Oftast tar man inte upp alla bojar osv…

    Sen har jag varit med om närgågna sälar med på sydkusten. Gråsäl är ganska nyfika av smattret från brädan tror jag, så kanske är det dom man slår i när dom kollar in en 🙂 Dom kan ju dock vara lite aggresiva, och så kan hanarna väga upp mot 300 kilo 🙁

  • dane

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 09:49

    Har inte kört på sälar men däremot näbbgäddor. Köpingsvik/Öland för ett antal år sedan. Racade fram-och -tillbaks i bukten men det slog liksom till under bradan lite då och då. Shit… ligger det massa skit och flyter tänker jag, men så ser jag att det liksom bubblar i vattnet… och så plötsligt ett lite större bottennapp i fenan (Sjögräs?). Nä… måste kolla så jag stannar upp och lägger mej ner i vattnet…och kikar på fenan. Då flyter en illa tilltygad näbbgädda fram. Jag hade kört på den i > 25 knop och den hade sedan släpats hängande över fenans framkant. Jävligt sjukt och 100% sant. Troligen lyckades jag tima min surfing denna dag med ett större stim näbbgäddor som lekte vid vattenytan.

  • stewen

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 13:26
    dane;453575 wrote:
    Har inte kört på sälar men däremot näbbgäddor. Köpingsvik/Öland för ett antal år sedan. Racade fram-och -tillbaks i bukten men det slog liksom till under bradan lite då och då. Shit… ligger det massa skit och flyter tänker jag, men så ser jag att det liksom bubblar i vattnet… och så plötsligt ett lite större bottennapp i fenan (Sjögräs?). Nä… måste kolla så jag stannar upp och lägger mej ner i vattnet…och kikar på fenan. Då flyter en illa tilltygad näbbgädda fram. Jag hade kört på den i > 25 knop och den hade sedan släpats hängande över fenans framkant. Jävligt sjukt och 100% sant. Troligen lyckades jag tima min surfing denna dag med ett större stim näbbgäddor som lekte vid vattenytan.

    Detta har jag råkat ut för två gånger varav en gång på hagapark. Är nog ganska vanligt på vårarna

  • mikaels

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 20:41

    @getwet 453246 wrote:

    Lago di Garda, 350 meter djup utanför Malcesine. Mäktig känsla att surfa där när man vet!

    Du tog orden ur min mun, tänkte just nämna Garda. Jag har aldrig känt noja, tycker det är skönt att veta att man inte fastnar i sjögräs eller slår sig på nån sten, ju djupare desto bättre :)!

  • aronh

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 22:10

    Jag blir nojig av grunt vatten. Speciellt när det är grumligt. Så grymt läskig med kastfall då man slår i botten.

  • klang

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 22:21
  • feg

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 17:59

    Djupvattens nojja!?!?!?
    Är ni allvarliga?
    Flyter grejerna samre för att det är djupt vatten?
    Minskar era kunskaper att simma med det ökade djupet?
    Jag fattar inte hur ni tänker.
    /Jocke

  • dubsmith

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 18:24

    @feg 454101 wrote:

    Djupvattens nojja!?!?!?
    Är ni allvarliga?
    Flyter grejerna samre för att det är djupt vatten?
    Minskar era kunskaper att simma med det ökade djupet?
    Jag fattar inte hur ni tänker.
    /Jocke

    många som inte hajar vad spray menar.

    Det handlrar ju om att det är läskigt för att man inte vet någonting om de mycket stora området under en. Alltså en obehagskänsla för att man inte kan se vad som finns under en, och för att man saknar kontroll.

  • Knatte

    Gäst
    26 mars, 2008 vid 18:24

    @feg 454101 wrote:

    Djupvattens nojja!?!?!?
    Är ni allvarliga?
    Flyter grejerna samre för att det är djupt vatten?
    Minskar era kunskaper att simma med det ökade djupet?
    Jag fattar inte hur ni tänker.
    /Jocke

    Tänker?? Har man nojjer, så tänker man väl inte alls?? Jag lider av svindel och det är ju inget direkt som jag kan tänka bort, trots att jag vet att det inte är farligt i vissa svindelsituationer:tongue:

  • swe-496

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 18:49

    Om man får de obehagskänslorna när man är ute och vindsurfar på lite djupare vatten så har man nog valt fel sport;)

    Hade inte tänkt från början – när jag började läsa den här tråden – att kläcka ur mig det ovan, men kunde fan inte hålla mig längre*S*
    Har vindsurfat på en hel del ställen med djupa vatten. Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara obehagligt….

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läskigt med djupa vatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.