Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind – LW brädda eller större kite

  • skotten

    Medlem
    3 september, 2012 vid 22:23

    wait…. party on the 15th? : )

  • farbrorfraz

    Medlem
    3 september, 2012 vid 23:05

    Ozone Edge är en lite doldis i lättvinds-sammanhang, men med tanke på den är en av de absolut bästa drakarna inom race så skvallrar det ju om rätt hyffsade flygegenskaper.

    Har inte testat så många olika lättvindsdrakar, kör mest på 8or och 10or här.. men edge 15 och 17 är maskiner. När man väl fått upp farten går de som på räls! Mer teknisk att flyga än Zephyr, men å så mycket bättre när man får till det! Sen är det glidflygning när man vill hoppa…

    Kombinera med en Blankforce Drive 149 eller 159. Grym, mjuk lättvinds-dörr som flexar gött och går utmärkt att hoppa med. Med två extra fenor, en under varje häl sitter den som berget och går upp i vind som faen.. nästan så man vill börja rejsa med den.. =)

  • skanepaul

    Medlem
    4 september, 2012 vid 06:38

    Har precis i dagarna testat en Core Riot XR2 LW 19 och är sjukt imponerad, särskilt på en punkt, svänghastigheten! Kan närmast jämföra den med en Torch 14 som var min största drake för 2 år sen och den svänger nästan lika snabbt.

    Och det med en helt normal bomlängd, ni måste bara prova den kiten!!

    Synd att dem är så fula bara men WTF….

  • skanepaul

    Medlem
    4 september, 2012 vid 06:40

    Två bilder

  • viktor77

    Gäst
    4 september, 2012 vid 08:07

    För att surfa i lättvind måste man ha bra teknik också. Stor kite och fet bräda räcker inte. Har sett en del folk i sommar som riggat sina 17-18-19 kvm kites när det blåst runt 6 m/s (enligt min vindmätare) och sen har de knappt kommit upp. Är man inte erfaren kitare tycker jag man bör titta på att surfa i kraftigare vind, innan man ger sig på lättvindskiting.

  • skanepaul

    Medlem
    4 september, 2012 vid 10:17

    Eller så lär man sig! 🙂

    Genom at köpa lättvindsgrejer och träna, det bästa med lättvindssurf är att man kan verkligen inte “fuska” sig till kraft som man kan göra i kraftigare vind, allting måste göras rätt såväl som med kite som bräda.

  • petting_4

    Medlem
    4 september, 2012 vid 19:31

    Jag har en Blad Fat Lady o tycker den är sjuk, dessutom relativt billig!(nolimitsport.se) funkar klockers att kroka ur med o ska starta vid 8knots om man är skicklig åkare. Har också testat SS Turbinen o den var inte dålig den heller.
    Satsa på STOR kite o din VANLIGA bräda är mitt tips, så vida du inte ligger runt 150 pannor.. då får du nog satsa på fetebrädan med :/

    Petter

  • johnk

    Medlem
    5 september, 2012 vid 22:14

    Du kommer igång tidigare med en stor kite (16 kvm+) men de är också mycket sämre på att gå uppvind eftersom de flyger längre ner i vindfönstret. En stor kite är dessutom mycket långsammare (sväng och fart) och inte lika effektiv att köra sinus med. En stor, bred och framför allt PLATT bräda är en nödvändighet om vi snackar riktig lättvind. Nästa steg är en 5’9”-6’4” (beroende på vad du väger) directional som är “anpassad” för lättvind. Det absolut “bästa” för lättvind är förstås en racebräda och typ 11-13kvm om du vill ta dig runt på vattnet. Skimboard hade jag satt ungefär likvärdig med directional. Jag har bott i ett lättvinds-mecka i 4 år och sett folk testa allt… inklusive SUP + parasoll.

    Allt ovan förutsätter att du tänker undvika foil.

  • skanepaul

    Medlem
    6 september, 2012 vid 06:30
    johnk;697529 wrote:
    Du kommer igång tidigare med en stor kite (16 kvm+) men de är också mycket sämre på att gå uppvind eftersom de flyger längre ner i vindfönstret. En stor kite är dessutom mycket långsammare (sväng och fart) och inte lika effektiv att köra sinus med.

    Dagens lättvinds tubar som jag provat Zephyr, Turbine, Core, Best Taboo och vi får väl räkna in Ozone Edge skjuter sig upp i vind!!

    Mycket långsamma är dem inte heller, ingen av dem och Core är helt sjukt snabb!

    Skulle varit kul att prova Core XR2 LW i 17m också.

  • skanepaul

    Medlem
    6 september, 2012 vid 06:34
    petting_4;697381 wrote:
    Satsa på STOR kite o din VANLIGA bräda är mitt tips, så vida du inte ligger runt 150 pannor.. då får du nog satsa på fetebrädan med :/

    Petter

    Word!

    Glöm inte bort bara att det finns roliga större brädor också.

  • cortex

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:50

    Väääldigt lätt vind:

    [ame=”http://vimeo.com/16015030″]”Mirrors” – A Flat Water Dream on Vimeo[/ame]

    Lägg sedan på lite mer vind (dvs när de andra nätt och jämt kan hålla höjden) så kan man börja ladda lite mer med sin vanliga bräda:

    [ame=”http://vimeo.com/20233530″]Dylan van der Meij – Martinique 2010 on Vimeo[/ame]

    Har man pengarna och vill ha rejält med tryck i lättvind (och lätt kunna ta sig upwind) så skulle jag säga att Speed3 DL är en grymt bra idé.

    /Kaj

  • skydive

    Medlem
    6 september, 2012 vid 09:19

    Var ute igår med min Speed3 21m när det blåste 5m/s och det var bra tryck. Nu har jag ingen jättebräda och jag väger närmare 100kg.

    Kunde ta höjd riktigt bra och hade riktigt kul. Vist är den långsam, men det är finfin hangtime =)
    Härlig känsla att surfa ut en bra bit helt ensam på havet i solnedgången 🙂

  • filip81

    Medlem
    6 september, 2012 vid 11:23

    Inte en krusning på vattnet, ser hur härligt ut som helst!

  • dancapitan

    Medlem
    11 september, 2012 vid 10:19

    Tack alla för bra råd… Jag tror jag vet nu vilken väg jag skall gå. Jag börjar nog med en större brädda. Även om jag är rätt ny i denna sport så har jag lyckats segla min Carbrinha SB 12 i 6 m/s tillsammans med min 135 brädda…. när andra var uppe med sina 14-17 kites :))… En gång till, tack för bra feedback!

    Ciao!
    d

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind – LW brädda eller större kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.