Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

  • bjornen

    Medlem
    6 december, 2007 vid 16:07

    Hur är det med brottsligheten, har idag fått höra av två oberoende personer att det är mycket kriminalitet på Isla Margarita. Är det något att bry sig om eller gäller vanligt sunt förnuft och vilka områden ska man undvika i så fall ? Tänker då främst på turer utanför el yaque.

    //Björn

  • fastforward

    Medlem
    7 december, 2007 vid 08:16

    @Bjornen 432857 wrote:

    Hur är det med brottsligheten, har idag fått höra av två oberoende personer att det är mycket kriminalitet på Isla Margarita. Är det något att bry sig om eller gäller vanligt sunt förnuft och vilka områden ska man undvika i så fall ? Tänker då främst på turer utanför el yaque.

    //Björn

    Tror inte det är så farligt om man har lite sunt förnuft. El Yaque och de andra turistfällorna är ju lugna men jag kan tänka mig att det är värre att gå ensam omkring i Porlamar på nätterna typ. Förra året var det ett gäng svenskar som hade blivit rånade och fått några käftsmällar i Porlamar vet jag. Hur som helst är det mycket säkrare än i Caracas iaf – där är man så gott som garanterad att bli rånad, mördad och kidnappad 😀

  • blabussen

    Medlem
    20 december, 2007 vid 15:28

    nu drar jag och tjejen till el-yaque, flyget går imorgon.. några sista tips inför resan? jag vet inte vad jag ska packa.. solkräm?

  • andersbq

    Medlem
    20 december, 2007 vid 20:56

    @blåbussen 434806 wrote:

    nu drar jag och tjejen till el-yaque, flyget går imorgon.. några sista tips inför resan? jag vet inte vad jag ska packa.. solkräm?

    packa inget varmare än t-shirt och boardshort!
    Passa på & njut! Margarita är nice!
    Glöm inte att dricka romdrinkar med mycket is varje kväll och tänk på ett mörkt o kallt svedala!
    Skulle de någonsin bli lite tråkigt, gå till närmsta bar och beställ en Long Island Icetea. Ingenstans är dom så bleka som på Margarita! Då ler livet igen.

  • 7503

    Medlem
    26 december, 2007 vid 21:34

    @Klint 427100 wrote:

    Jag har bokat fyra veckor (10/2 till 10/3) med Vela som även står för utrustning. Kommer bo på hotell Atti och räknar med att en hel månad kommer gå på ca 30’ för allt.

    Till min stora besvikelse hoppade mina två rese compadres av till förmån för ett par veckor i alperna. Känns ju sådär att åka ner ensam men har åkt på en jädrans massa skidresor men aldrig någon surfresa. Det är ändå surfet som ligger mig varmast om hjärtat och någon gång måste det bli av. Hoppas dock kunna möta upp med lite likasinnade för en pilsner i strandbaren väl på plats i El Yaque.

    Börjar få resfeber till förbanelse, samtidigt som en fråga dycker upp. ingår det lån av utrustning om man bor på Atti. Och i så fall vad får man betala för fyra veckor på Atti? Har ännu inte bokat hotell, och vet inte om ja ska ta med prylarna eller hyra. Vi är två vuxna och ett barn på fem.

  • klint

    Medlem
    26 december, 2007 vid 22:02

    Bokar du genom ett av surfcentren (Mistral, Vela, Club Margarita mm) kan du få ett paket med flyg, utrustning och boende. Jag kom överens med Vela att de fixar utrustning och boende åt mig och flygresan ordnar jag själv.

    Det går även utmärkt att kvartera in sig på Hotell Atti utan att hyra utrustning precis som på ett vanligt hotell. Har ingen koll på vad rummen kostar men bäst är nog att kontakta Atti direkt. Om du är ute efter boende + utrustning kan jag rekommendera Vela som hitintills varit trevliga att ha med att göra och service mindend till tusen. Ett amerikanskt bolag med bas i Oregon om jag inte minns fel.

    / Andy

  • 7503

    Medlem
    29 december, 2007 vid 11:44

    @Klint 435498 wrote:

    Bokar du genom ett av surfcentren (Mistral, Vela, Club Margarita mm) kan du få ett paket med flyg, utrustning och boende. Jag kom överens med Vela att de fixar utrustning och boende åt mig och flygresan ordnar jag själv.

    Det går även utmärkt att kvartera in sig på Hotell Atti utan att hyra utrustning precis som på ett vanligt hotell. Har ingen koll på vad rummen kostar men bäst är nog att kontakta Atti direkt. Om du är ute efter boende + utrustning kan jag rekommendera Vela som hitintills varit trevliga att ha med att göra och service mindend till tusen. Ett amerikanskt bolag med bas i Oregon om jag inte minns fel.

    / Andy

    Verka va ett kanon ställe å bo på. Men det blev till slut Warmsurfing. Vi slog en pling till Danny, som räkte över lura till en Swedala från vexsjö. Det var hans tredje säsong där med tjejen och dottern på tolv vårar. han va nöjd me stället. PS!Tack för hjälpen. Ja hade tänkt köpa en ny mast i El yaque, frågan är om de bara hyrut utrustning eller om de även säljer? Vet om att det säljs tillbehör, men hur är det med lite störe grejer som ex en mast?

  • bjornen

    Medlem
    1 januari, 2008 vid 20:42

    Hej hur fungerar mobiltelefonen där ? Är det möjligt att använda sin trippelbandare med telia abb.

    //Björn

  • fastforward

    Medlem
    1 januari, 2008 vid 21:49

    @Bjornen 436268 wrote:

    Hej hur fungerar mobiltelefonen där ? Är det möjligt att använda sin trippelbandare med telia abb.

    //Björn

    Det är olika, min funkade förra året iaf (trippelband, Telenor) men mina polares funkade inte. Tror de hade comviq. Hur som helst kostar det inte så mycket att tjacka ett kontantkort där nere (köpte ett på Sigos). Perfekt att kunna ringa mellan sig utan att behöva ta omvägen via svedala och betala därefter.

  • wildsurf

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 07:31

    Don´t worry be happy…..Du kan lämna plånbok, utrustning mm näst intill obevakat på Playa El Yaque!

  • wildsurf

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:51

    Hej, reste ensam tjej till El Yaque feb 2007.
    Fyndade en flygstol med Ving för 7000kr ( direktflyg Arlanda-Porlamar) o fixade boende via nätet. I feb. är det inga problem att få tag på boende. Dom flesta storfräsarna anländer i mars så det går faktiskt att pruta på rummen…Tips! Maila förfrågningar direkt till hotellen..o jämför sedan priserbjud. Jag fick ett dubbelrum på hotell Atti med stor balkong, hammok m havsutsikt för samma pris som deras mindre singelrum utan balk. Undvik de större hotellen…de kostar mer o rummen kan skiffta i standard oavsett pris. Jump n Jibe var mitt andrahandsval…lite dyrare än Atti men direkt på stranden. På Atti fick jag även rabatt på drinkar o mat. ( Hälsa Leo i baren…)
    Atti gav även rabatt på Planet windsurf. centret ( Fanatic ) men jag bytte över till Mistral efter 3 dagar då grejerna o servicen var si så där….dessutom mest tyskar som bara pratade tyska!
    På Mistral var det toppgrejer o topppersonal..samt med den enda räddningsbåten i hela El Y! Även proffs kan hamna i nöd….haha
    En Australiensare på Vela centret fick ex betala för sin sk räddning när han tappade hela riggen o blev uppplockad av en fiskebåt..hm Vindsurfingen är mkt tuff på em!!!! Ta med en välpreparerad medicin o förbandslåda..använd handskar o skor om du inte kan vattenstarta. Tejpa fötter etc Solskyddsfaktor 30+, rashguard o vid riktigt tuffa dagar använd hjälm. Kollisionsrisken är ganska stor då det är många surfare…
    Annars är El Yaque paradiset för vindsurfare o speciellt singlar. Inget jag skulle rek för småbarnsfamiljer. Allt Gott

  • nik

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 20:17

    bokat betalt o klart till Yaque 7-28 mars på Yaque paradise,
    nån som vet om det finns möjlighet att att hyra in utrustningen nånstans i närheten?
    Och om det bara är att ta en taxi med takräcke för transport mellan flygplatsen o Yaque?
    eller om det finns nå bra alternativ?
    Mycket frågor här , hur svårt är det att ta sig till Coche med utrustningen?

    Hoppas vi ses där

  • fastforward

    Medlem
    3 januari, 2008 vid 20:32

    * Hyra in utrustningen – sök eller läs åtminstone genom tråden innan du frågar.
    * Taxi med takräcke finns knappt – bara att slänga in grejerna i en bagagelucka och hålla i dem under bilfärden typ..
    * Åka till Coche – enkelt, det går en båt några hundra meter västerut längs stranden.

    Vi ses på hotellet 😀

  • klint

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 09:34

    Inte direkt windsurf relaterat men jag provar ändå.

    Har bokat rum på Hotel Atti och fått reda på att de erbjuder gratis trådlös LAN internetuppkoppling (W-Lan) på rummen. Perfekt, kommer ta med min bärbara dator. Någon som vet om det är komplicerat att koppla upp egen dator mot lokalt nätverk på hotell etc? Har för mig att installation av trådlöst bredband kräver massa konfigureringar och så vidare, eller?

    / Andy

  • wildsurf

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 01:14

    Det tar ca 10-20 min med taxi från Porlamar flyplats till El Yaque. Det står taxibilar utanför ankomsthallen o väntar….Taxi är extremt billigt på Isla Margarita men gör alltid upp om fast pris innan!

Sida 8 av 14

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.