Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot vs chop

  • the_novice

    Medlem
    13 maj, 2013 vid 18:28

    @jr555se 710459 wrote:

    F*n Den där jla bakfoten.. att det ska vara så psykiskt svårt att våga sparka i när man ändå håller på ..

    Tricket är väl just att inte sparka i den utan snarare att lirka i den…
    Om foten är precis framför stroppen så är det bara att lyfta på tårna och rotera foten kring hälen och tårna är innanför stroppen. Det enda som ändrats är att du nu har foten vriden något med hälen pekande framåt.

    Som sagts tidigare, det är mycket läskigare att inte vara i stropparna!

  • jr555se

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 18:10

    Heh ja lite felformulerat. Sparkar inte men ej heller vrider jag(psykologisk spärr) kommer inte längre än att “ska jag försöka med bakfoten?… Nä! Vattnet kallt, kastfall tråkigt.. ” Jo att det känns bättre i stropparna har jag erfarit på en annan bräda. Men hann aldrig få upp snabbheten och modet att lätta lite på bakfoten.
    Underlättar ju inte heller att jag hade vikt i sele och nästan allt tryck på bakfoten tills för ngra gånger sedan(men inte när jag åkte utomlands, nåt jvla hemmavattensyndrom…) Tid på vattnet tror jag på. Och nu när brädan lugnat ner sig lite i lite stökigare vatten tror jag det blir lättare att våga… Öva öva..

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 22:44

    Kasta inte bort en sommar till utan bakfot!
    Prova det här receptet fullt ut så blir jag förvånad om du inte står i stropparna före midsommar.

    Förberedelse hemma (skippa inte):

    • Ställ dig vid ett bord
    • Placera höger fot till vänster om ett bordsben så att lilltåns spets ligger mot bordsbenet
    • Håll ned hälen hela tiden
    • Lyft framfoten förbi bordsbenet och sätt ned på höger sida om bordsbenet så att stortån ligger mot bordsbenet
    • Notera nu hur mycket enklare det blir om du kraftigt böjer vänster ben samtidigt och kom ihåg den erfarenheten
    • Repetera ett gäng gånger med varje fot så rörelsen sitter
    • Kom åter ihåg att det var lättare när du böjde det andra benet och sänkte kroppen
    • Flytta bakstroppen närmare mitten så den inte sitter toklångt ut. Strunta för tillfället i hur du sett formulaseglare flytta ut stropparna tills det knappt finns kant kvar att skruva dem i (sedan ska du givetvis flytta ut stropparna dit de ska sitta)

    Vid/på vattnet:

    • Rigga så du har bra tryck i seglet
    • Kroka inte i (*)
    • Få upp brädan i planing
    • Sätt i framfoten i stroppen, bakfoten långt in mot/över brädans mitt
    • Kroka inte i
    • Accelerera lite till när framfoten är i, men inte mycket. Du ska inte hinna få upp fart av typen “hjälp vad fort det går”.
    • Kroka inte i
    • Placera bakfoten precis framför bakstroppen, så du känner stroppen mot främsta 1/3 av foten närmast lilltån eller längre fram
    • Tryck samtidigt framfotens tår nedåt så att hälen vill lätta
    • Häng ned i bommen ordentligt (armarna över huvudet och framåt). Ett vagt minne bör nu påminna dig att något blev lättare hemma vid köksbordet när du böjde det andra benet.
    • Kroka inte i
    • Skota eventuellt ut och fall av lite om det behövs för att lätta trycket på armarna
    • Utför nu samma rörelse du gjorde hemma med foten, dvs vrid in foten i stroppen utan att lyfta hälen. Efter att stortån kommit i rätt läge, tryck bestämt in foten hela vägen i stroppen.
    • Föregående 6 steg ska utföras med lite tempo
    • NU kan du dra seglet till dig och kroka i
    • Skjut brädan framför dig, gasa nedåt med båda fötternas tår (för att få fart och inte kanta brädan och lova upp) och känn hur nästa fas i ditt liv just börjar!
    • Det är inte osannolikt att du kommer behöva flytta hängseltamparna bakåt 1-2 knytnävsbredder för att de ska fungera när bakfoten väl sitter i stroppen
    • När du väl får in i muskelminnet var bakstroppen sitter kan du sparka in den utan att vrida, eller fortsätta vrida in den om det känns bättre (men det är svårt om stroppen sitter ute vid kanten)

    (*) Och varför inte kroka i? Jo, det bygger på några inte helt ogrundade gissningar.
    Ett problem är förmodligen att du nu provat metoden att köra ikrokad ganska länge redan och inte kommer vidare. Spelar ingen roll om det är möjligt att kroka i först (vilket det är). Du kan vara mentalt låst och utstraffad med några kastfall. Då spelar det ingen roll vad som ska gå bra och inte.
    Kanske får du så bra tryck efter ikrokningen att det blir läskigt att hålla på med bakfoten. Klart det går bra att skota hem med hängsele, men nu var det bakfoten som ska i.
    Kanske lovar du upp i vind efter ikrokning. Eftersom du inte kan plana ut brädan med tårna trycker du med ganska stor sannolikhet ned lovartskanten på brädan när du seglar. Så när du väl försöker få i bakfoten riskerar brädan svänga tvärt upp i vind och då blir det game over.
    Och det går alldeles utmärkt att hålla t om ett segel på 12 m2 utan sele tills båda fötterna sitter tryggt i stropparna.

  • bicless

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 10:07

    Dra på trissor…. Kan man inte segla i bakstroppen efter den guiden så kan man montera bort bakstroppen och slänga den gissar jag.

  • irieman

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 14:59

    Grymt bra guide!

    En annan grej att prova när det är bra tryck i grejjerna är att köra in bägge fötterna i stropparna redan vid vattenstarten. Då har du redan fötterna där dom ska vara när du planar iväg och det enda man behöver göra är att kroka i. OBS! Det som stefanlindmark skriver ovan är ju såklart det du ska prova först men det kan vara kul att testa när du väl jobbar på att få in bakfoten. Är ju såklart svårare men det är en bra teknik att ha i bagaget när man är överriggad.

  • jr555se

    Medlem
    26 maj, 2013 vid 14:13

    Stefan… TACK! Nog för att jag ibland känner att det är nära men midsommar =/ jaja vi må se 🙂
    Stroppen sitter redan längst in tyvärr och redan det är lite långt ut(mot fanatic:en) kanske ska jag hyra en lättare bräda att bygga upp självförtroende på först för sitter bakre nästan i mitten har jag inga problem. Vet inte.. . Måste bli snabbare och öva in det du skrev så kanske det går..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 maj, 2013 vid 18:18

    Jr555se – Stefan har lösningen. Gör som han beskriver så funkar det efter lite träning. Det finns lite olika stadier av planing och det är enklast att försöka få i bakfoten innan Ditt ekipage fått upp riktig speed, i alla fall om det är bra tryck i vinden. Efter ett par gånger hittar foten rätt automatiskt.

  • jr555se

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 16:46

    Ja. Jag kan ärligt säga att när jag väl kommer ut och fått fart på grejerna så har fokus mest varit på att åka. Och som Stefan skriver så kommer jag på bakfoten för sent.. Skulle nog kanske “dumpa” en session på att bara nöta eg. och inte kroka i och åka innan bakfoten är i. Alla andra kan ju och har ju gått igenom samma pärs, så omöjligt är det ju inte =)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 18:34

    Det kan ju vara trevandet i sig som tar sådan tid att du får relativt sett upp lite för hög fart. Du kan ju också prova att satsa allt fokus på att “chans-peta” i bakfoten omedelbart efter framfoten utan att vela. Jag antar att det fungerar rätt bra för många men då ligger det väl lagrat i internminnet…

  • sailortrash

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 08:48

    jag tror stefans guide är lite mycket att hålla reda på “in the moment”. men det är bäst att lära sig kroka i efter man har fötterna på plats. jag skulle korta guiden lite så här:

    förberedelser: sitter hängseletamparna rätt?
    när du har perfekt drag i riggen och ett bekvämt avstånd mellan armarna, då ska linorna hänga i princip mitt i draget, eller mitt mellan armarna. perfekt drag har du när du kan luta hela kroppen bak, med raka armar och belastningen är precis lika på höger och vänster arm. får du till det kan du köra urkrokad länge utan att bli trött. leta efter det draget..

    du för ju i framfoten så vi tar det därifrån.

    1. sätt som stefan sa bakfoten mitt bak på brädan och bygg upp fart tills planingen känns gedigen.

    2. våga att hänga i riggen och sätt bakfoten där du tror stroppen är. Titta inte på foten när du gör detta. Det kan hjälpa, men själper i långa loppet eftersom man normalt lovar upp om man vänder huvudet bakåt, och därmed tappar planingen. i bästa fall sätter du foten på stroppen, och då har du hittat den. Det duger att segla på rätt länge med bra kontroll. gör det tills du känner att du har koll, sen provar du att fippla in den när du passerar en fläck plattvatten, alt. lovar upp och tappar fart lite. Hänger du i riggen urkrokad i planing känns det mkt stadigt, ingen risk att du drar riggen över huvudet.

    3. om du har en mental blockad mot att flytta bakfoten, så gör det till ett kamikaze-mission (omd et känns så) och flytta runt foten lite hit och dit, eller prova att segla på ett ben i planing. låter kanske irrelevant men det kan vara din icebreaker, du har inget att förlora på det.

    OBS. all planing tillåter inte bakfoten i stroppen. går det för långsamt så kommer du tappa planingen och trycket på railen gör bara att du lovar upp. Du måste ha ordentligt med fart innan det ens är värt att försöka. tänk på det innan du tappar själförtroende. om det blåser lättvind måste du ha mer tålamod och bygga upp mer fart, i hårdvind måste du fortfarande ha tålamod och sätta bra kurs innan du sätter i bakstroppen. brädan måste vara plan och plana stabilt, annars trycker du bara ner railen i vattnet och lovar och tappar planing.

    tid på vattnet är allt det handlar om

  • jr555se

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 18:49

    Era råd är helt otroligt bra. Tack för att ni tar er tid att dela med er! Jag ska erkänna att jag inte gjort hemläxan från stefan fullt ut. Vilket jag ämnar. Idag gav jag mig f:n på att inte lata mig och kroka i. Med Kamikaze inställning riggade jag litet (för att orka dra och hålla länge) .. Kastfall räknade jag med.. Satan vilken nice känsla när jag gick all in och satte den i stroppen direkt.. Lovade såklart upp och hamnade i vattnet då fötterna vill sugas fast i stropparna(mindre skoj) snabbspolar lite… Fick tre av fyra goa vändor i lagom vind och FAST i brädan. Racedäcket är riktigt förlåtande och man får trycket på frmdelen automagiskt.(annars hade jag nog lovat upp fler gånger) Synd att sdm mastförlängaren är trasig så jag inte kunde rigga upp i storlek.. Men jag e skitnöjd. Måste bara bli snabbare att kliva i dem.. Swop swop liksom.. Nu hann jag döda farten ngra gånger iom kass teknik(läs, all vikt på bakfot) men jag märker det och kompenserar vilket jag ser som framsteg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 19:19

    Grattis!!! Trägen vinner!

    Om du tappar fart i ett kortare vindhål kan du som alternativ till att kliva ur en eller båda stropparna istället knäa in, skota ut lite och föra in kroppsvikt över brädan. Ibland räcker då vinden till bibehållen planing.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot vs chop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.