Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 06:59

    @Lars_K 529970 wrote:

    Då måste jag nog först känna, klämma och framför allt väga en planka som du byggt. 😉
    Annars verkar den där Ubaldi ha bra koll…

    Ha! Då måste du åka till Maui och hämta den.

    Men jag tror nog Svenne kommer leverera rent byggmässigt. Och hur var det med din Proof. Vill minnas något om en liten delaminering….

    Jag tror i praktiken ett enkelt och rätt billigt bygge är den bästa vägen att gå.

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 07:21

    Tanken är att beställa en bräda och plocka upp den på plats nästa vinter, är inne på en Quatro Custom. Fast det kan ju ändras… 😉
    Ja, fasen också. Min Proof 85L har delaminerat både mellan stropparna och under ena framstroppen, där den dessutom spruckit och tagit in vatten. Har karvat upp ett stort hål där nu och ställt brädan på tork. Scheisse. Man kanske inte ska köpa en bräda som ett proffs halvt har hoppat sönder innan. Undrar hur många höga crazy-petes Vidar Jensen plattlandade innan brädan hamnade hos mej. Fast frågan är om endast 3mm tjock sandwich räcker under stropparna, iofs med en jävvla massa kolfiber. Brädan är ju grymt skön och styv så jag tänker göra ett försök att laga den, och kanske hänga in 2st fenboxar till för twinfin-setup. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 07:32

    Vi glider allt längre från ämnet här men….

    Hur såg delamineringen ut? Hade fiberlagret släppt från sw-skivan eller hade själva sandwichen i sig delat sig?

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 07:52

    Det var skjuvbrott i självaste divinycellen. Fiberna hade inte släppt från divinycellen. Sprickan gick mitt i sandwichen. En vanlig brott-mod i en custom enl boardlady.
    Håller med om att tråden ballar ur, nu snackar vi om nåt roligare än delamineringar i min stackars planka!

  • mats_o

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 08:02

    @Svenne 529942 wrote:

    Gör du, även om det är jag som bygger den?.. 😉

    Svenne, hörde att du har en fräs eller åtminstone har en på gång. Du får gärna höra av dig till mig vid tillfälle 0708-130445.

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 08:50

    @Lars_K 529976 wrote:

    Det var skjuvbrott i självaste divinycellen. Fiberna hade inte släppt från divinycellen. Sprickan gick mitt i sandwichen. En vanlig brott-mod i en custom enl boardlady.
    Håller med om att tråden ballar ur, nu snackar vi om nåt roligare än delamineringar i min stackars planka!

    Samma som jag hade i en Quatro en gång. Jag tror en del av problemet är för mycket styv fiber på utsidan av sw. Laminatet som helhet flexar ändå, men ovansidan blir styv och “snabb” i flexen medan kärnan och fiberlagret under sw inte kan hänga med i så snabba rörelser. Då får man vid varje flexning en intern dragspänning i sw-lagret.

    Antagligen behövs det dubbelsw under stropparna. Och om man inte ar det tror jag att man skall lägga det mesta av förstärkningarna under sw-lagret. Min Quatro hade tjockt med kol på utsidan men bara rät tunt under.

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:23

    @Ola H. 529985 wrote:

    Antagligen behövs det dubbelsw under stropparna. Och om man inte ar det tror jag att man skall lägga det mesta av förstärkningarna under sw-lagret. Min Quatro hade tjockt med kol på utsidan men bara rät tunt under.

    Japp. Dubbelsandwich eller iaf tjockare sandwich än 3mm. Blir väldigt stor belastning i divinycellen med styva och stumma fiberlager på var sin sida… Belastningen i varje fiberlager bör sjunka drastiskt med ökad tjocklek, och därmed också skjuvspänningarna i divinycellen (som ju för över kraft mellan övre och undre fiberlagret).
    Proofen har betydligt tjockare fiberlager under (ca 1mm tjockt med kolfiber) sandwichen än över (ca 0.5 mm kolfiber). Men höll ändå inte, iofs är plankan 5 år gammal så det kan vara utmattning också…

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:35

    Fantastisk kul läsning!

    Dock har jag en kraftfull invändning gällande den här tråden. Och det är inledningen:

    “Inte mycket att säga om Maui. “

    Det måste vara årets understatement. Eller klart mest ironiska kommentar.

    Det finns så många andra inledningar som kan skrivas så.

    “Inte mycket att säga om kontorslandskapet.”

    “Inte mycket att säga om Melodifestivalen.”

    “Inte mycket att säga om surfslusken.”

    “Inte mycket att säga om polisen.”

    “Inte mycket att säga om finanskrisen.”

    “Inte mycket att säga om gymägaren som snart blir kung.”

    “Inte mycket att säga om Kona.”

    Ja, se där inledande fraser som alla är helt godtagbara.

    Men.

    “Inte mycket att säga om Maui.” kan man ju bara inte skriva.

    så – en tillrättavisning är på sin plats. Det enda sättet som förlåtelse kan ges i närmast katolsk perfektion är om Ola bygger en bräda åt mig. Ett lämpligt straff för en så klumpigt inledd fin-fin tråd, ah!

  • svenne

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:52

    @Lars_K, sandwichen runt stropparna är oftast knas redan från början. Jag har haft en del brädor i verkstan där pluggarna helt klart har stått för att SW:n till slut ger upp. Till exempel på tävlingsbåtar är SW i vissa belastningsområden “a big no no” och flera av argumenten för det går att applicera direkt på en bräda. Enda skillnaden är att surfaren inte är 25 sjömil från land och inte sjunker till botten när nåt går sönder. Men det är inte något som brädtillverkare tänker på, det skulle inte bara ta längre tid att tillverka brädan, den skulle bli dyrare och tyngre (och med den gramhets som vi håller på med så…). Jag har mina idéer, vilket skulle göra brädor betydligt hållbarare. Den stora frågan är om det är värt det eftersom det kommer att bli just dyrare.

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:57

    @Svenne 530004 wrote:

    @Lars_K, sandwichen runt stropparna är oftast knas redan från början. Jag har haft en del brädor i verkstan där pluggarna helt klart har stått för att SW:n till slut ger upp. Till exempel på tävlingsbåtar är SW i vissa belastningsområden “a big no no” och flera av argumenten för det går att applicera direkt på en bräda. Enda skillnaden är att surfaren inte är 25 sjömil från land och inte sjunker till botten när nåt går sönder. Men det är inte något som brädtillverkare tänker på, det skulle inte bara ta längre tid att tillverka brädan, den skulle bli dyrare och tyngre (och med den gramhets som vi håller på med så…). Jag har mina idéer, vilket skulle göra brädor betydligt hållbarare. Den stora frågan är om det är värt det eftersom det kommer att bli just dyrare.

    Då var det avgjort. Ola ritar å Svenne bygger en dyr, hållbar bräda åt mig. Kostnadsfritt.

    Ah, jag riktigt känner hur förlåtande jag är idag. Ingen annan som har någon skandalartad bekännelse eller verkligt illa skriven inledning i en tråd här på konfen som jag (mot lämplig betalning/straff) kan förlåta? El_Duderino ligger exempelvis onekligen illa till, för att dra ett namn ur högen… kan han bygga brädor? Eller kanske fixa en trasig dragkedja på min dubbelbag?

    Det här med botgöring är rejält underskattat, måste jag säga.

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:03

    Svenne, ja sandwich runt infästningar, pluggar etc är nog tveksamt, om man inte förstärker rejält med fiber runt pluggen etc. Fast min bräda delaminerade inte vid fotstroppspluggen, utan under hälen. Alltså pga tryck i normalriktningen mot sandwichen, dvs en lokal böjbelastning.

  • surfslusken

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:03

    @Svenne 530004 wrote:

    @Lars_K, sandwichen runt stropparna är oftast knas redan från början…

    Hörru Svenne!!! Observera att brädan Lars_K snackar om INTE är nåt asienbygge, de är en Proof!!! Så där lär de inte varit nå knas från början. De e hans fel att han tjacka en slutkörd bräda, eller att han misshandlat den eller….ja typ nåt fel har han gjort…eller??

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:08

    @surfslusken 530009 wrote:

    Hörru Svenne!!! Observera att brädan Lars_K snackar om INTE är nåt asienbygge, de är en Proof!!! Så där lär de inte varit nå knas från början. De e hans fel att han tjacka en slutkörd bräda, eller att han misshandlat den eller….ja typ nåt fel har han gjort…eller??

    Japp. Jag skulle lätt köpa en Proof igen, de har koll på hur en planka ska byggas. Frågan är hur sumpig en Cobrabyggd bräda är efter 5 års hård segling. Och känslan av kolfiber under galoscherna är värt hur mkt som helst!

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:09

    Bygger proof fortfarande? Ere bara “standardtillverkningen” som är nedlagd, eller vad gäller?

  • lars_k

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:15

    Som jag fattat det bygger herr Sosa fortfarande plankor, fast i mindre skala än innan. Orjan Jensen verkar inte jobba för Proof längre, men är teamseglare. Produktionsbrädorna är historia. Lite allmän dekis alltså…

Sida 3 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.