• vasa

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 21:31

    @NLC 403527 wrote:

    Faktum är att allt inte är downforce i F1 även om det är mycket, men det kanske bara blir OT att trampa in i det träsket… I vilket fall så tycker jag att det inte blev särskilt snyggt med dem på så jag hoppas att Massa och Räkan sliter av sina till nästa lopp och postar dem till mig så får jag 4 fina röda rejsiga weedfenor 😀

    Såklart inte allt är downforce :crazy: , dessa småvingar t.ex. är ju till för att styra luften för att minska motstånd, kan man göra downfoce med lågt motstånd såklart man gör det ,en poäng är att det går åt en j…..la massa effekt för att skapa all downfoce :blush: . en snubbe jag känner i tyskland var inne på monza och sprang efter några italienare som klippt hål i stängslet, italienarna blev tagna i örat men polaren lyckades avvika med så mycket kolfiber skrot (efter en krash) han kunde bära 😀

  • jlhp

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 14:54

    Klart kul o intressant tråd även om jag efter genomläsningen (puh) måste citera från någon annanstans på forumet: ”still confused, but on a higher level”!
    Det dök upp en fråga om vilken roll fenans lutning spelar som jag kanske missade svaret/utredningen på. Det gällde väl i praktiken hur bakåtsvepta vågfenor fungerar kontra upprätta, relativt raka speedorienterade, och jag har något i bakhuvudet från ngn artikel i saliga gamla Surfsport om detta. Kanske samma som den med fenprovning under kökskranen kontra mammas osthyvel!! Vill också minnas att Henrik Sköldängen skrev ngn artikel om fenor runt -90 ngn gång efter att ha seglat en hel kryss med fenfodralet kvar på fenan!!! Där nämnde han (om jag minns rätt) att en tillräckligt bakåtsvept fena (läs vågfena) utvecklar en virvel längs framkanten som markant ökar tåligheten för stora anfallsvinklar. Det hänvisades i det sammanhanget till Concorde som kunde flyga med så stor anfallsvinkel att man var tvungen att fälla ner nosen på planet för att piloterna skulle kunna se framåt, Concorde hade ju väldigt bakåtsvept leading edge på vingarna. En sådan virvel ökar kanske motståndet vilket kanske inte är så bra om man bara vill segla så snabbt som möjligt, men på en vågbräda kan den komma till användning. Tyckte dock att det var intressant att titta på bilderna av svärdsfiskarna, som tydligen kan simma betydligt snabbare än världsrekordet i speedsegling. Deras viktigaste fenor för att generera kraft ser ut att vara ordentligt bakåtsvepta, i vart fall jämfört med formula- och racefenor.
    Tack alla för intressanta inlägg/John

  • svanvik

    Medlem
    23 november, 2007 vid 11:44

    Har läst med stort intresse och måste säga att jag tror på fillets. Men jag tror att de som visats på bilderna är för stora. Några mer experiment gjorda under den blåsiga sommaren?

    Sen vill jag minnas att jag sett fenor med genomgåene hål i bakkanten. Vill minnas att det var i en katalog från Surf total på tidigt 90-tal. Skulle detta vara för att förbttra avlösningen?

  • fluff

    Medlem
    28 november, 2007 vid 15:52

    @Svanvik 430224 wrote:

    Sen vill jag minnas att jag sett fenor med genomgåene hål i bakkanten. Vill minnas att det var i en katalog från Surf total på tidigt 90-tal. Skulle detta vara för att förbttra avlösningen?

    Golfbollar har ju små gropar för att släppa luften bättre och rotera längre – tror jag!

  • kapten-k

    Medlem
    28 november, 2007 vid 22:16

    Senaste

  • bollen

    Medlem
    29 november, 2007 vid 19:45

    Golfbollen måste ju vara rund, gör ju spelet lite lättare… och detta gör stor front area och kass form strömningmässigt som dessutom gärna ger upphov till “von karmans virvelgata” eller växelvis avlösning, därför gör man gropar på ytan som inducerar ett turbulent gränsskikt som därigenom minskar vaken bakom bollen och därmed luftmotståndet. Men ett turbulent gränsskikt har större strömningsmotstånd än ett laminärt dito. Därför tror jag inte riktigt på denna teori. Det känns som man skulle vilja sträva efter att ha så lite avlösning som möjligt då avlösningen ger att profilen kan ”stalla” och därigenom generar en spin-out eller? :confused2:

  • fluff

    Medlem
    6 december, 2007 vid 12:01

    Tror som du Bollen, för genomgående hål i bakkanten måste göra samma effekt som hos golfbollen rimligtvis? Med ev. spinout som följd.

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 19:05

    Frångår ämnet lite!!

    Eftersom Hot verkar kunnig i strömningslära så passar jag på att fråga lite..

    Då brädbotten ska slipas för minsta friktion, vilken metod ger bäst resultat?

    Slipa med raka rörelser i brädans längdriktning..

    Slipa med cirkulära rörelser..

    eller annat sätt..

    samt vilket sandpapper/våtslipningspapper ska användas??

  • kapten-k

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 13:02

    @P Malmkvist 443697 wrote:

    Frångår ämnet lite!!

    Eftersom Hot verkar kunnig i strömningslära så passar jag på att fråga lite..

    Då brädbotten ska slipas för minsta friktion, vilken metod ger bäst resultat?

    Slipa med raka rörelser i brädans längdriktning..

    Slipa med cirkulära rörelser..

    eller annat sätt..

    samt vilket sandpapper/våtslipningspapper ska användas??

    Har du inga hack eller lagningar så hade jag struntat i det, du sänker bara värdet på brädan om den är hyffsat ny.
    Vad gör det sen? 0.01knop? kanske!
    Tror det är bättre att försöka hitta rätt fena!

  • kinetic

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 13:11

    En “slipad” yta blir förvisso väldit slät o “len”, men den drar ju åt sig mer “skit” oxå, skiten har en förmåga att sätta sig i de fina slipreporna. Det finns en hel del i ämnet i fråga, dvs om en våtslipad eller vaxad yta är snabbast. Det man kan säga är att skillnaderna är ytterst marginella…

  • swe-496

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 16:09

    Ibland kan man vara tvungen att våtslipa även en ny bräda tyvärr.
    Jag köpte en ny bräda för ett antal år sedan där färgen under var som ett apelsinskal ungefär (lite överdrivet) men det var dock en struktur på färgen som inte gjorde brädan snabb direkt.
    Våtslipade en del först och sköljde av med vatten, det var t o m synbart hur vattnet rann av fortare på den våtslipade delen än den med strukturen..
    Men idag har de flesta brädor när det gäller racing iaf väldigt lite färg under. En del tillverkare har ju tyvärr fått för sig att det är coolt/snyggt med stripes eller liknande undertill???? De kan vara en idé att våtslipa bort dem.

    Vi pratar ju inte direkt om att man ska ta våtslippapper med grovlek 80;) snarare 800 som grövst men helst 1000 eller 1200 t o m.

    Sen om man är för en vaxad yta så polerar man med autosol eller så låter man den vara våtslipad. Man ska hur som helst tvätta av brädan ordentligt efter så man inte har en massa sliprester kvar.

  • appel

    Medlem
    9 april, 2008 vid 20:00

    Vad skiljer select SL7 Gold mot Silver. Är det hårdheten eller?

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 april, 2008 vid 16:08

    @appel 457383 wrote:

    Vad skiljer select SL7 Gold mot Silver. Är det hårdheten eller?

    SL7 Silver är mjukare och passar bäst i storlekarna 25-35, kanske 37.
    SL7 Guld är styv och passar bäst för tunga seglare eller i stora storlekar.
    Det är nog SL7 Silver som gäller för de flesta.

    Mvh
    Sten

  • appel

    Medlem
    25 april, 2008 vid 21:37

    @Oregistrerad 460854 wrote:

    SL7 Silver är mjukare och passar bäst i storlekarna 25-35, kanske 37.
    SL7 Guld är styv och passar bäst för tunga seglare eller i stora storlekar.
    Det är nog SL7 Silver som gäller för de flesta.

    Mvh
    Sten

    Tack Sten!

  • carrera

    Medlem
    24 september, 2008 vid 11:18

    Tråden har varit tyst ett bara tag men hittade ingen lämpligare för att kolla om någon känner
    igen formen på denna fentypen som jag impuls köpte en hel line av, direkt från AB själv på Maui i våras!
    Är det hans egna fenor eller kopior av andra? Tycker dock jag känner igen formen någonstans ifrån!

Sida 19 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.