Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första midjesele…

  • Min första midjesele…

    Publicerad av rasmus_w på 13 juli, 2008 vid 20:45

    Är ett faktum. En Da Kine T3. Jag har alltid tyckt att midjeselar ser ut som en ryggskada som väntar på att hända och när jag för längesen provade så tyckte jag att magen klämdes ihop från sidorna på ett klart obehagligt vis, men annars kändes det inte överdrivet annorlunda mot sittselen.

    Det kostar ju inte mer än att det känns värt att prova så nu har jag en. Nåt att tänka på? Jag har seglat sen 1987 eller -88 och har nästan aldrig krokat ur i mina kastfall, sittselen belastar höften och höften är väldigt bra på att ta upp krafter. Midjeselen belastar ryggen och den har jag haft problem med tidigare. Borde jag börja kroka ur i kastfallen?

    hakuna svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • robin

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:56

    Om man hinner kroka ur i kastfallet kan man väl lika gärna parera så man slipper eländet? Brukar inte hinna reagera ens när det händer…

  • nlc

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 04:38

    Skaffa lite längre hängselelinor och tänk mer på att köra i “locked-7” position isf att trycka ner rumpan när det brallar i. Annars är det väl bara att tuta o köra.

    Om du surfat sen -88, har du då inte kommit över kastfallstadiet än? 😉

  • robin

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 05:46

    @NLC 482358 wrote:

    Skaffa lite längre hängselelinor och tänk mer på att köra i “locked-7” position isf att trycka ner rumpan när det brallar i. Annars är det väl bara att tuta o köra.

    Om du surfat sen -88, har du då inte kommit över kastfallstadiet än? 😉

    Jag har i och för sig kört sedan 93 och flyger i någon gång då och då jag med. Ibland får brädan bara för sig att stanna utan att man vill det:-)

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 06:50

    Rasmus, “men du ska vara ikrokad när du får kastfall..annars missar du själva katapult-effekten..!!”

  • davo

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:21

    @Rasmus_W 482309 wrote:

    Borde jag börja kroka ur i kastfallen?

    Det låter ju inte helt lätt kanske… Bästa är att undvika kastfall helt o hållet. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:23

    @NLC 482358 wrote:

    Om du surfat sen -88, har du då inte kommit över kastfallstadiet än? 😉

    Tja, definitionsfråga. Får man inga kastfall så kan det vara ett tecken på att man hade kunnat ta ett större segel. Fast visst, mina kastfall handlar typiskt om att jag a: inte orkar skota in längre eller b: underbenen är fulla med mjölksyra och inte längre kan hålla fenan i styr och resultatet brukar vara fenplaning eller att hela brädan lyfter och för det mesta brukar det sluta i en hejdundrande katapulteffekt.

  • nlc

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:26

    @Rasmus_W 482402 wrote:

    Tja, definitionsfråga. Får man inga kastfall så kan det vara ett tecken på att man hade kunnat ta ett större segel. Fast visst, mina kastfall handlar typiskt om att jag a: inte orkar skota in längre eller b: underbenen är fulla med mjölksyra och inte längre kan hålla fenan i styr och resultatet brukar vara fenplaning eller att hela brädan lyfter och för det mesta brukar det sluta i en hejdundrande katapulteffekt.

    Äsch försökte skämta lite med dig där, men det kanske var för tidigt på morgonen? 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:29

    @NLC 482406 wrote:

    Äsch försökte skämta lite med dig där, men det kanske var för tidigt på morgonen? 😉

    Ledsen. Jag brukar fatta skämt men svarar ofta jätteseriöst i alla fall. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:33

    @NLC 482358 wrote:

    Skaffa lite längre hängselelinor och tänk mer på att köra i “locked-7” position isf att trycka ner rumpan när det brallar i. Annars är det väl bara att tuta o köra.

    Förresten, var är skillnaden mellan Locked-7 och att trycka ut rumpan?

  • nlc

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 10:28

    Locked/straight-7: Raka ben, rak överkropp ut från brädan och raka armar mot bommen. Man ser ut som en sjua alltså. Med sittsele blir det gärna att man trycker ner gumpen för att parera vindbyar, det tycker jag inte alls fungerar lika effektivt när man kör med midjesele.

  • lex-luthor

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 11:09

    Så vad ÄR skillnaden på att köra midjesele och sittsele. När jag körde sittsele kunde man som nån sa “sätta sig ner” mer. Men hur skall man göra med midjesele? Luta sig mer ut från brädan eller?

  • hollister

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 19:08

    Är sittsele eller midjesele bara en smaksak som öl eller vin eller finns det någon tydlig anledning att man vill ha sittsele eller midjesele? Typ lämpar sig någon av dem bättre för någon speciell typ av vindsurfing (våg, speed, freestyle)???

    :confused:

  • knodden

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 20:07

    Sittsele är väl i det närmaste obligatoriskt när man kör Speed eller Formula?

    Då behöver man verkligen sätta press på brädan för att hålla kvar kontrollen och optimera farten.

    Wave å andra sidan handlar ju inte alls lika mycket om speed-power, utan om snabba manövrer. Då midjeselen känns mer “loose” så passar den bättre där.

    Å tredje sidan tycker jag mig (som free-ride-fanatiker) ha nytta av sittselen ibland också – speciellt när jag kör lite överriggad eller med stort segel i allmänhet.

    Å fjärde sidan finns ju faktiskt en kompromiss-sele att köpa: Waist Seat Harness (tillverkas bl a av Mystic).

  • ola_p

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:29

    @hollister 482575 wrote:

    Är sittsele eller midjesele bara en smaksak som öl eller vin eller finns det någon tydlig anledning att man vill ha sittsele eller midjesele? Typ lämpar sig någon av dem bättre för någon speciell typ av vindsurfing (våg, speed, freestyle)???

    :confused:

    Pungkulekrossare eller inte, bara att välja. Ser onekligen snyggare ut med midjesele. 😉

    Men som några sagt, till åka-fort-segling har sittselen sina poänger.

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 18:49

    Man får fler tjejer om man har midjesele. Helt klart !

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första midjesele…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.