Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

  • carl-r

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 07:37

    @Spray 387835 wrote:

    Jag tror att det härstammar från att jag är mycket osäker på hela momentet ifrån det att man dragit riggen tills det att man surfar.

    Prova att dra masten intill dig, precis nära den främre axeln, innan du skotar in med bakhanden. Det ger mycket mer balans i starten om man har ett stort segel.

    @Spray 387835 wrote:

    Var ska man ha fötterna vid surfning? Hur flyttar man sig bäst från dra-rigg-position till surfposition? Var ÄR surfpositionen för fötterna?

    Kolla första svaret i tråden. Tror fotpositionen är nämnd flera ggr efter det också. Tror jag har skrivit tidigare att du ska stå så du håller brädan platt. Du kan få en ytterligare beskrivning som bonus: “Där du står bäst för att motverka vindens krafter på riggen”. Altså du får anpassa dig hela tiden.
    Jag och andra har också nämnt att man kan rotera brädan med fötterna i extremt låga farter samt stillastående så det kan ju också påverka hur du ställer fossingarna. Mer än vad vi redan har sagt är nog omöjligt att säga. Sen måste du nog känna efter själv ute på vattnet.

  • spray

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 20:48

    Tack för alla tips, tyvärr har topplockspackningen gått på bilen så nu blir det skruva istället för surfning några dagar framöver.

    Synd eftersom det är perfekt nybörjarväder juh.

    Ill be back.

  • chuckey

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 21:45

    Hehe synd det där med bilen. men jag vill bara tilläga att det är rätt som många säger här med framfoten snett framåt mot nosen och bakfoten ungefär mot lä men tänk på att ha fötterna ungefär axelbrett för att få bra kontroll

  • spray

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 07:49

    Tjoho igår var jag ute igen efter ett ofrivilligt uppehåll på över en vecka.

    Brädan kanar ofta i sidledes när jag ställt mig upp och ska försöka köra halvvind. Jag misstänker att jag skotar hem för mycket.

    En kompis fick pröva brädan och när han ramla av fick vinden tag i seglet helt “perfekt”, och jäklar vilken fart det blev på grejorna! Det blev till att hämta grejorna i vassen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 juni, 2007 vid 10:19

    Jag tycker nästan att försäljaren är kriminell. Att sälja en 145 liters Freeride med ett 9 (!) meters segel med cambers (!) till en nybörjare…

    Antingen så var försäljaren oärlig, eller så berättade inte Spray om sin kunskapsnivå.

    Utrustningen är bra och passar riktigt bra för en som reda kan vindsurfa, som kan alla basmanövrer och kan använda trapets och kan plana i stropparna. Men den är fullständigt opasslig för en nybörjare.

    Jag tycker att du, Spray, skall börja med att skaffa sig ett mindre segel, för det kommer du ändå att behöva. 6.5 m2 (utan cambers) skulle kunna vara passligt.

    Egentligen skulle du behöva en bräda med centerbord (köl), men det är väl för sent för det.

    Ta reda på om det finns några möjligheter att ta en kort kurs (ett par kvällar på ett bräde med centerbord räcker) någonstans i närheten.

    Kolla in “http://www.guycribb.com/” och länken Magazine Articles. Där finns mycket nyttig information om utrustning och om manövrar som slag mot vinden, strandstar och vattenstart.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 10:30

    Hur kanar brädan sidledes? Som i att den driver eller som att häcken sladdar ut? Om den driver så är det vanlig avdrift och inte så mycket att göra åt. Om det är att “mothållet” där bak från fenan försvinner så är det så kallad spinout, en stall, fenan belastas för hårt med för hög anfallsvinkel och i för låg fart. Det bästa du kan göra är att falla av på en kort slör och sen lova upp till halvvind när du fått lite fart.

    Ofta är det även smartare att börja med en slör om man ska kryssa, den extra farten den lilla slören ger gör att man tar betydligt bättre höjd sen. Lite avancerat och kräver att man är på ett stort vattendrag, på en liten sjö eller i ett smalt sund är det bättre att “pina” direkt och ha en jättestor fena.

  • kinghippo

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 11:04

    Hur mycket vind hade du när det gick i sidled? Blåser det dåligt så kanar den i sidled för du inte har någon vidare styrfart. Luta fram med masten brukar fungera, då faller du av, får mer fart och fenan behöver inte jobba så hårt.

    I Borlänge har det blåst väl dåligt den senaste veckan, den gamla vindsurfern spöade nya brädan i helgen bara för den har ett centerbord.

  • spray

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 14:56

    Jag tycker inte vi ska haka upp oss för mycket på min utrustning, jag visste att man helst ska ha ett 1,5kvm segel med 390liter bräda redan innan jag köpte dom här grejorna. Jag tycker jag gör stora framsteg även om grejorna inte är nybörjaranpassade… All heder åt försäljaren på skidsport, vi riggade alltihop i butiken och han förklarade hur allt funkade.

    Det är nog som hippo och rasmus säger att det blåste helt enkelt för dåligt. (1-2m/s)

    Kinghippo, du har inte möjlighet att komma upp till Siljan i sommar? Skulle vara roligt att köra mot någon.

  • majo

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 18:57

    Kul att läsa om dina framsteg och funderingar. Svårt bara att förklara allt utan att kunna visa. Kanske en kurs i sommar?

    Jag tycker du gjorde rätt som valde en sådan bräda. Den kan du utvecklas mycket på, samtidigt som den är tillräckligt stabil att dra rigg på.

    Det är bara att ge sig ut så ofta som möjligt så kommer det snart. Skulle du få tag på ett mindre segel så ökar ju tillfällena till segling markant.

  • booman

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 21:19

    Det är nog som hippo och rasmus säger att det blåste helt enkelt för dåligt. (1-2m/s)

    Kinghippo, du har inte möjlighet att komma upp till Siljan i sommar? Skulle vara roligt att köra mot någon.

    Hej spray! Sitter i Falun och följer din historia, kul…
    Jag är oxå upp till Siljan då o då, främst vid långbryggan i Rättvik, men det kanske finns bättre “spots”…?!
    Jag surfade mycket på det glada 80-talet och tog upp det igen förra sommarn med inköp av en gammal surfpartner PAL 25 kg:s pråm med rutten Joint. Insåg ganska snart att det var himla kul men inte med den här pråmen.
    Men själva seglingen satt ganska bra och jag körde en del med (oxå en gammal) Bic Hard Rock på 110L som funkade den med. Gipparna satt väl inte klockrent men de fanns där… Nu till den här säsongen har jag investerat i två “nya” brädor. En Fanatic X-ray på 160L -04 och en F2 Thommen på 174L -00 (föregångare till Formula). Ett segel på 7,0 och ett på 8,5. Lite liknande din utrustning. Dvs. Mycket tid på vattnet! :cool2: Så är du på “G” ut nån gång, hör av dig via ett PM eller här: Mailså kanske vi kan ses på vattnet.:smile: Vad jag vill säga är att jag kanske oxå kan komma med ett och annat tips… Ha de gott

    Mvh

    //BooMan

  • kinghippo

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 06:24

    Jag kan säkert komma upp nån sväng till Siljan i sommar, alltid kul att köra med några fler 🙂

  • spray

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 07:19

    Härligt, gärna fler tips på “spots” i siljan =) Långbryggan verkar ganska optimal, långgrunt och sandstrand/botten och stora möjligheter till vind!!!

    PS idag blåser det riktigt bra nybörjarvindar DS

  • booman

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 08:06

    @Spray 389933 wrote:

    Härligt, gärna fler tips på “spots” i siljan =) Långbryggan verkar ganska optimal, långgrunt och sandstrand/botten och stora möjligheter till vind!!!

    PS idag blåser det riktigt bra nybörjarvindar DS

    Yes, ser riktigt bra ut och visst är långbryggan bra… Bara att beachstarta OM man trillar av:wink: Ska faktiskt upp idag till Rättvik men tyvärr blir det ingen surf… Blir golf denna gång, (grabben har golfträning)…

    Men vi hörs…

    //BooMan

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 12:54

    @Oregistrerad 389757 wrote:

    Jag tycker nästan att försäljaren är kriminell. Att sälja en 145 liters Freeride med ett 9 (!) meters segel med cambers (!) till en nybörjare…

    Antingen så var försäljaren oärlig, eller så berättade inte Spray om sin kunskapsnivå.

    Nu tycker jag du tar i. Visst finns det lättare prylar att lära sig på men det är ett fullt användbart kit för honom. Jag håller med om att nio kvadrat är lite i största laget och att cambers inte gör nånting enklare men det är trots allt inte ett racesegel med en halv meter bred mastficka vi pratar om.

    Däremot har jag inga stora invändningar mot brädan. Det hade varit enklare med centerbord men 145 liter är fullt tillräckligt för en nybörjare.

    Hade jag fått bestämma så hade spray börjat med en 7.5:a men uppenbarligen funkar nio för honom. Jag tycker att han efterhand bör komplettera med en 7.5:a, förmodligen utan cambers men 9.0:an är ett segel som kommer ge honom mycket tid på vattnet och det är tid på vattnet som gör att man utvecklas. När Spray har lärt sig plana och använda hängsele föreslår jag en tripp till nåt rejält blåsigt ställe så han får möjlighet att öva på att segla lite mindre prylar. En bra variant inom landet är Haga Park, utomlands finns det hur mycket som helst att välja på.

  • spray

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 22:41

    Härligt, idag badade jag vid Hjortnäs brygga (mellan Tällberg och Leksand). Vindmätaren visade 4-5m/s men jag höll till lite i lä bakom ångbåtsbryggan.

    Hjortnäs brygga kan verkligen rekomenderas, frågar man någon i närheten går det även bra att köra ner bilen till vattnet.

    Lyckades med något som kanske kan utvecklas till vattenstart idag!! Som grädde på moset lyckades jag med min hittils längsta surfbog, jag blev tvungen att hoppa i vattnet eftersom jag var påväg upp på land. En gubbe kom fram och frågade om det inte var kallt i vattnet och undrade samtidigt lite försynt hur det gick med surfet. =)

    Jag tror mig ha kommit på några “trix” för seglingen:

    När man precis har fått upp seglet i vattnet vill det gärna “kasta” lite grann. Om man då fortsätter dra i seglet stabiliserar sig seglet.

    Det är bra att hålla en hand ganska långt fram på bommen så man lätt bara kan släppa med bakre handen om man skulle råka skota in lite för mycket. På så sätt kan man “leka” med seglet tills man hittar en lagom skotning. Jag har även kommit på att om man tappar balansen mot lä kan det ordna sig att genast släppa seglet för att genast därpå fånga upp det igen när balansen är tillbaka. Genom att skynda sig fånga upp seglet hinner det inte bli tungt att vattnet.

    Idag kom jag ända upp i vindögat precis när jag skulle till att surfa igång. Då löste jag problemet genom att skota in seglet jättemycket tills brädan började åka bakåt, sedan skotade jag ut lite och seglade iväg!

    Ville skriva av mig lite nybörjartankar.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.