Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

  • Knatte

    Gäst
    1 januari, 2009 vid 11:34

    @Spray 523415 wrote:

    Jag tycker det är skitsvårt att gippa. Har i princip aldrig lyckats ännu, efter två sesonger. Kan ju bero lite på att jag är helt och hållet självlärd.. Måste söka upp någon surfkompis i sommar..

    Rasmus har ju lite rätt där, jag tänker behålla min 145litare.. Den har fått sig nån liten smäll så den är inte i toppskick och med tanke på vad jag gav för den så vågar jag knappt tänka på andrahandsvärdet 🙂 🙂

    Skiljer det mycket i svårighet mellan 95, 105 och 110L tex? Eller är bredden viktigaste faktorn?

    Ett tips för att underlätta gippandet, är att luta riggen och kroppsvikten framåt i gippen. Häng ner bommen/luta riggen lite framåt, så är det jäkligt mycket lättare att gippan oavsett brädans storlek 🙂

  • spray

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 16:36

    @Knatte 523450 wrote:

    Ett tips för att underlätta gippandet, är att luta riggen och kroppsvikten framåt i gippen. Häng ner bommen/luta riggen lite framåt, så är det jäkligt mycket lättare att gippan oavsett brädans storlek 🙂

    Tack för tipset, jag ska tänka på det när det börjar bli dags igen att surfa fram i april/maj =)

  • Knatte

    Gäst
    1 januari, 2009 vid 17:00

    @Spray 523474 wrote:

    Tack för tipset, jag ska tänka på det när det börjar bli dags igen att surfa fram i april/maj =)

    När man lutar sig bakåt i gippen eller kan ha tung gump, så belastar man aktern på brädan för mycket. Då gräver den ner sig= brädan reser sig och du tappar planingen direkt..

    http://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug&feature=related

  • surfslusken

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 19:34

    @Rasmus_W 523418 wrote:

    Däremot svänger en bräda mycket lättare om den är smal, du måste inte pressa ner läkanten med hela kroppstyngden för att gippa.

    Se upp där ute nybörjare! Nu e Rasmus_W åter igen ute o predikar om saker han uppenbarligen inte har det minsta koll på!

    En brädas breddmått är inte det som avgör hur lätt/svårt tight den svänger.
    En formula bräda som är en meter bred svänger “dåligt” men det gör även en speedbräda som är 40cm bred. Vad beror då detta på? Jo, för båda har väldigt rak outline, dvs paralella kanter, dom har oxå en väldigt rak rockerkurva och tjocka kanter. Sen att fenan sitter långt bak, inget eller väldigt lite V-botten gör oxå att dom helst vill gå rakt fram.

    Dvs vill man ha en bräda som är lätt svängd ska den ha: rund outline, mkt rocker genom hela längden, gärna lite tailkick, tunna kanter från stropparna bakåt, mkt V i aktern och fenan långt fram. Det receptet funkar på både breda o smala brädor.

    Sen gör ju allt detta att brädan planar senare och tar sämre höjd, det är sånt som gör de så besvärligt att hitta den magiska kompromisen som är bra på allt.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 20:36

    @surfslusken 523490 wrote:

    Se upp där ute nybörjare! Nu e Rasmus_W åter igen ute o predikar om saker han uppenbarligen inte har det minsta koll på!

    En brädas breddmått är inte det som avgör hur lätt/svårt tight den svänger.
    En formula bräda som är en meter bred svänger “dåligt” men det gör även en speedbräda som är 40cm bred. Vad beror då detta på? Jo, för båda har väldigt rak outline, dvs paralella kanter, dom har oxå en väldigt rak rockerkurva och tjocka kanter. Sen att fenan sitter långt bak, inget eller väldigt lite V-botten gör oxå att dom helst vill gå rakt fram.

    Jag har en bunt olika brädor, bland annat en 75 cm bred freeride från 2003 och en 55 cm bred slalombräda från -95. Jämfört med slalombrädan så har freeriden tunnare och rundare kanter (slalomens är knivskarpa hela vägen), rundare outline och mer böj i rockern. Vilken som är mest lättsvängd? Slalomen, by far. Jag har aldrig seglat en bräda med över 70 cm bredd som varit mer lättsvängd än slalomen.

    Sen är det klart att min vågbräda och min freewave, båda ungefär lika breda som slalomen, svänger bra mycket bättre än slalombrädan är nästan en självklarhet. Båda har rundare outline, tunnare kanter och mer rocker, som du beskriver.

  • andersbq

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 21:37

    @Spray 523415 wrote:

    Jag tycker det är skitsvårt att gippa. Har i princip aldrig lyckats ännu, efter två sesonger. Kan ju bero lite på att jag är helt och hållet självlärd.. Måste söka upp någon surfkompis i sommar..

    Rasmus har ju lite rätt där, jag tänker behålla min 145litare.. Den har fått sig nån liten smäll så den är inte i toppskick och med tanke på vad jag gav för den så vågar jag knappt tänka på andrahandsvärdet 🙂 🙂

    Skiljer det mycket i svårighet mellan 95, 105 och 110L tex? Eller är bredden viktigaste faktorn?

    Om du lyckas få tag i en freestylebräda som Naish Playmate, så blir du snabbt gippkungen i Siljan, så här kan det se ut med en sådant och ett 6,5m2 i 6-7 m/s http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=401476#post401476

  • spray

    Medlem
    1 januari, 2009 vid 22:20

    Jäkligt många bra tips!! I år ska jag lära mig jippa, ser enkelt ut på anders bilder =)

    Vad tror ni om en JP-super sport på 116liter? Känner man någon skillnad mot 145:an?!

  • rasmus_w

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 00:07

    Vist känner du skillnad mellan 116 och 145 liter. Däremot är jag inte helt övertygad om att supersport är den idealiska brädan för dig. Jag seglade föregångaren (Super-X 115) för några år sen och den var skitsnabb och seglade nästan sig själv. Däremot tror jag inte det är den perfekta brädan att lära sig gippa på. Den där Playmaten eller Goya 95:an är troligen bättre till det. Jag har själv en Fanatic Freewave 86 och den är närapå självgippande fast lite väl liten för dig.

  • Knatte

    Gäst
    2 januari, 2009 vid 08:13

    @Rasmus_W 523513 wrote:

    Vist känner du skillnad mellan 116 och 145 liter. Däremot är jag inte helt övertygad om att supersport är den idealiska brädan för dig. Jag seglade föregångaren (Super-X 115) för några år sen och den var skitsnabb och seglade nästan sig själv. Däremot tror jag inte det är den perfekta brädan att lära sig gippa på. Den där Playmaten eller Goya 95:an är troligen bättre till det. Jag har själv en Fanatic Freewave 86 och den är närapå självgippande fast lite väl liten för dig.

    Håller med här. Du blir snabbast i viken, men kanske inte gippkungen om du väljer Supersporten…
    Men samtidigt är det viktigare att vara snabb, än att kunna gippa…:grin:
    Då tror jag mer på en renodlad freeride i samma storlek eller freestyle/wave i 100-120 liters klassen (Om du vill gippa, men inte är lika fartorienterad)

  • rasmus_w

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 08:47

    Em annan sak att tänka på är att Super Sport är väldigt breda i förhållande till volymen, Super Sport 116 är 66 cm bred, så den upplevda skillnaden kan bli mindre än du tänkt dig.

    Dessutom har du redan en liten historia av att köpa väldigt rejsiga grejer (ditt V8-segel) och sen när du provar nåt som offrar lite prestanda till förmån för hanterbarhet så verkar du föredra det. Lilla brädan riskerar att bli samma historia igen. En freewave funkar dessutom bra i vågor den dag du blir sugen på att prova det.

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 09:09

    Spray: Om du skall flytta söderut (Lund) så rekommenderar jag STARKT att du köper en bräda kring 80 liter (ca 55-60 bred). I skåne så kör man väldigt ofta i “midjedjupt” vatten (Habo, Klagshamn) så vattenstart är absolut ingen nödvändighet. Om du däremot skall köra “Stockholm-surf” så skadar det inte med några liter extra. Men som sagt väljer du Lund så köp en 80-litrare, du har då en bräda som du kan köra i riktigt mycket vind, men som du kan ta fram redan vid 8-9m/s (dvs ganska exakt då din 145-litrare börjar kännas som en pråm…). En annan aspekt på det hela är ju att du kommer kanske ha det lite mer “knapert” som student, och då kan det vara rätt skönt att ha “brädaffärerna” ur världen en 2-3 år framöver….

  • benke-2

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 10:29

    Jo, vad kan vara bättre en ett Severne 7,6 och en 72 litersbräda, måste ju verkligen ha testat runt hur mycket som hellst.
    Gun-race segeln är ju bra också bäst.

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 12:24

    benke.: Fint konstruktivt inlägg, uppskattas verkligen…Du skulle själv bli förvånad över hur lite det skiljer i “planingströskel” mellan min nuvarande bräda o den tidigare på ca 105 liter, sen att 7.6 inte är optimalt på den lille håller jag med om…Japp GUN är bra segel om man ser till pris/prestanda, istället för att klanka ner så föreslår jag att du testar (jag var själv tidigare insöad till 100% på sk märkesgrejer, aka NeilPryde & Gaastra, allt annat var “skit”), du är nog lika snabb/långsam med GUN som med dina “Nisse Pryd”. Nu handlar inte denna tråd om mina preferenser utan om råd/tips till Spray, o jag står fast vid mitt råd om en 80-liters planka om han nu skall flytta till Lund…Och jag skall naturligtvis skaffa en lättvinds-bräda, dvs en runt 100 liter, dock ingen från “de stora märkena” då jag kommit till insikt att det som gör en bräda snabb är inte bara shape:n utan även hur pass mycket/bra den är anpassad efter din “seglingsstil”…Sen får ni andra tycka precis vad ni vill, alla gör som de vill 😀

  • spray

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 18:03

    otroligt vilket gensvar, härligt att ni engagerar Er!
    @kinetic 523526 wrote:

    En annan aspekt på det hela är ju att du kommer kanske ha det lite mer “knapert” som student, och då kan det vara rätt skönt att ha “brädaffärerna” ur världen en 2-3 år framöver….

    Ja precis. Det är egentligen inte så att jag känner att jag är king på pråmen ännu, men jag vet ju hur det kommer bli med ekonomin.. Ska försöka skaffa en mindre bräda och en rigg till var tanken. Han “bicless” skickade email om en ny supersport från 2007 för 7995kr. Blev lite sugen men det är fortfarande för mycket pengar, man kan ju inte lägga ett skambud på 6000kr känns det som.

    Just nu lutar det inte åt Lund tyvärr, utan stenhårt åt KTH i stockholm eller ännu mer troligtvis, Västerås… Önskar verkligen jag kunde dra ner till skåne eller halland och plugga men jag vill läsa flygteknik och det finns i princip bara i västerås (flygingenjör) och KTH (farkostteknik)

  • spray

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 22:33

    Vad tror ni om

    JP Slalom IV 68 104L 240/68 Sail rec 6.7-9.0

    Eller:

    JP Slalom IV 60 84L 240/60 Sail rec 5,4-7,8

    Jag kommer ju ha kvar min 145litare att surfa med 80procent av gångerna när det blåser som det brukar här uppe, 4-8m/s..
    Vore jätteskoj att ha en hårdvindbräda ju.
    Tittar man på rekomenderad segelstorlek verkar det som om 84litaren verkar som ett bättre val, jag vill inte köpa segel större än 7,8kvm ändå.
    Med 7,5kvm segel måste väl 84litaren komma upp i planing ganska fort även fast den har så lite volym?

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.