Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:56

    Kode, Carve, Futura eller Kombat i lagom storlek låter perfekt.

    Och ja, vitsen med en slalom är att du ska segla med så liten bräda som möjligt och så stort segel som du bara orkar hålla. Eftersom du tävlar och vill vinna så offrar du gärna en del slagtålighet till förmån för lägsta möjliga vikt. Den måste visserligen hålla för belastningen när du seglar i full speed men får du ett kastfall har du ändå förlorat så då spelar det inte så stor roll att du slog upp ett stort hål i brädan. Din X-Cite är MYCKET slagtåligare än en slalom.

    Och ja, 116l är nog lite stort. Kolla bredden, runt 60-65 cm borde vara lagom. Känner du för att köpa nytt så tror jag du skulle bli grymt nöjd med en Futura 101 eller Kode 102.

  • Knatte

    Gäst
    3 januari, 2009 vid 17:05

    @Spray 523731 wrote:

    Okey jag får ta och tänka om då eftersom ni avråder så starkt. Trodde inte slalombrädorna var så svårkörda och ömtåliga som ni skriver.

    Finns någon starboard som skulle passa mina behov? Har letat men inte hittat någon.. Starboardbrädorna är så snygga, om man nu ska ta med det som aspekt.
    Annars en JP.

    Kanske ska satsa på en JP 116L supersport ändå. Men tycker 116liter känns ganska stort ändå, inte någon jätteskillnad mellan 145 och 116.

    Har du läst mitt PM ?? Där får du lite tips 🙂
    Starboard’s futura kanske http://www.star-board.com/2009/pages/products/v_futura.php
    Eller tidigare brädor på samma tema: Carve eller S-type

  • andersbq

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 17:15

    @Spray 523731 wrote:

    Kanske ska satsa på en JP 116L supersport ändå. Men tycker 116liter känns ganska stort ändå, inte någon jätteskillnad mellan 145 och 116.

    Det är enorm skillnad på 145 och 116.

  • flex

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 17:21

    @kinetic 523734 wrote:

    Spray: Jag tycker att det är dax att du avslutar tråden o bestämmer dig SJÄLV för vilken brädstorlek/brädtyp DU vill ha…Man kan dra vissa paralleller med bilköp, många gånger vill man ha “den värsta” modellen (tex en M eller en RS osv) men det faller på priset eller de högre servicekostnaderna eller nåt helt annat…Jag säger så här: Jag sk*ter i service/försäkringskostnaderna osv om jag vill ha just en sådan bil, sen att jag inte utnyttjar prestandan till hälften ens kvittar, man köper sig mer en känsla/vetskap att potentialen finns där…Det är lite samma sak med surfbrädor, köper man en “mellanmodell” så kanske man går o fnular i stil med “Jag skulle nog ändå köpt den där andra brädan fast de sades att den inte passade mig, jag skulle ha tagit detta beslut själv”. Så köp nu den bräda som du vill, det e ju trots allt du som skall segla med den o ingen annan…Sen har du fått en del råd o tips här, men man ger ofta råden utifrån sig själv…Du kanske borde testa lite olika brädor så du känner eventuella skillnader, jag är rätt övertygad om att du klarar av att segla samtliga brädstorlekar som nämnts i tråden, så jäkla mycket svårare är det inte att segla en “liten” bräda…Jag hade ett liknande dilemma för många år sedan, blev idiotförklarad av andra surfare för att jag alltid körde “tokiga segelstorlekar” på “konstiga brädstorlekar”, men det funkade ju bevisligen…I höstas tex när det tryckte på bra o min bror var med i Habo så valde jag 6.8 medan de andra surfarna rådde nåt kring 5 absolut max 5.5. Min bror som har äldre segel (anno -94 modell “racing”) ville först ta 5.0, men jag rådde honom att ta hans största (6.0), o mycket riktigt absolut inga problem att hålla det, fanns mer o ta sa han till o med. Han var själv förvånad över att det gick så lätt o bra, nu vet jag iofs hur duktig/dålig min bror va när han surfade som mest så med det i minnet antog jag att han skulle klara det galant…

    Kenetic, jag förstår din tanke, det råder ingen tvekan om att spray har en viss materalistisk ådra :).

    Jag känner igen mig själv. Ibland är inte alltid det som är mest lämpat det man blir mest lycklig över. Men serious (vilket jag var tvungen att slå upp för att få rätt stavat :))Det känns som du vill ha ett konkret förslag. Utan att ha träffat dig, sett dig surfa eller något annat så är jag tämligen övertygad om att den bräda som passar bäst för dig, dvs den bräda som du kommer segla snabbast på, sätta mest gippar på och vara roligast att surfa, samt vara tillräckligt utmanande som nästa steg i utvecklingen.. är en starboard futura runt 100 liter (alt carve = billigare). Om du vill känna lite mer “ägarglädje”, lite mer extra glädje, så kan du köpa en kombat, eller en kode runt 100 liter, eftersom det är en mer “specialiserad” bräda men ändå allround. Du kommer förmodligen ibörjan inte märka någon skillnad mellan dessa brädor, så mycket skiljer det inte. men som sagt en kode kan nog kännas roligare att ha absolut

    Tillslut så är det inte kärnfysik att välja bräda

  • stoorfaen

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 17:32

    @surfslusken 523490 wrote:

    Se upp där ute nybörjare! Nu e Rasmus_W åter igen ute o predikar om saker han uppenbarligen inte har det minsta koll på!

    En brädas breddmått är inte det som avgör hur lätt/svårt tight den svänger.
    En formula bräda som är en meter bred svänger “dåligt” men det gör även en speedbräda som är 40cm bred. Vad beror då detta på? Jo, för båda har väldigt rak outline, dvs paralella kanter, dom har oxå en väldigt rak rockerkurva och tjocka kanter. Sen att fenan sitter långt bak, inget eller väldigt lite V-botten gör oxå att dom helst vill gå rakt fram.

    Dvs vill man ha en bräda som är lätt svängd ska den ha: rund outline, mkt rocker genom hela längden, gärna lite tailkick, tunna kanter från stropparna bakåt, mkt V i aktern och fenan långt fram. Det receptet funkar på både breda o smala brädor.

    Sen gör ju allt detta att brädan planar senare och tar sämre höjd, det är sånt som gör de så besvärligt att hitta den magiska kompromisen som är bra på allt.

    Skulle säga att hur väl en bräda som man väl fått upp “på skär” svänger säkert stämmer med surfsluskens beskrivning, men visst krävs med mindre att få upp en smal bräda på skär jämfört med en bred.

  • svennebanan

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 17:41

    I avdelningen konkreta förslag:

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=20

    103l. Bra deal och kan väl motsvara starboard kode förslaget.

  • surfslusken

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 17:54

    @stoorfaen 523741 wrote:

    Skulle säga att hur väl en bräda som man väl fått upp “på skär” svänger säkert stämmer med surfsluskens beskrivning, men visst krävs med mindre att få upp en smal bräda på skär jämfört med en bred.

    Om du med “på skär” menar att kantställa brädan så stämmer det du säger. Men bara för att du kantställer en bräda betyder inte att den svänger, har den tjocka kanter, rak outline och framför allt en rak rockerkurva så blir de inte mkt till sväng. Rockerkurvan är den parametern som har störst inverkan på sväng egenskaperna. Allt detta underförutsättning att vi med “sväng” menar en skärande sväng i planing, dvs att vi inte “sladdar” runt brädan.

    Hade kantställ varit = sväng hade de ju inte funkat att segla på hög kant som man gjorde förr!
    http://www.youtube.com/watch?v=wcO9YTNoqzk&eurl=http://www.peconicpuffin.com/the_peconic_puffin/2007/05/old_school_free.html

  • bjornen

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:04

    @Spray 523726 wrote:

    Hej å tack för åsikterna. Men ditt inlägg talar lite emot sig, kolla specen på brädorna;

    Hejsan, utryckte mig nog lite förvirrande (funderar för mycket på slalom :tongue: ). Bredden och liter kan skilja ganska kraftigt mellan brädtyp och tillverkare oftast har väl en slalom mindre volym kontra bredden. Tycker fortfarande att freeride med bredden 60-65 kan vara lagom. Tex Fanatic Hawk är ju en modell som har fått bra recensioner och är snabb med möjlighet att montera bakre stroppen i mittten vilket kan underlätta om man är lite osäker på segling med fötterna i stopparna men det finns också många andra. Det är ju skitkul och svårt att handla prylar och man gör en del misstag :confused2:

    //Björn

  • stoorfaen

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:04

    Spray, skit i fullprestanda och tjacka min flow för faen, många beskriver den som lite av vindsurfingens motsvarighet till muskelbilen… grym på rakorna men lite mycket momentum i kurvorna kanske. Är i stockholm på onsdag, bestäm plats du! 😉

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:20
  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:28
  • andersbq

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 20:40

    @Rasmus_W 523716 wrote:

    Det som spelar roll är väl vad Spray vill ha sin lilla bräda till. Han har ju antytt att han vill lära sig gippa och visst har jag aldrig egentligen upplevt någon bräda som svårgippad om man seglar den med fart och lagom stort segel men det finns ju ändå skillnader.

    Många råd i den här tråden men har ni ser ger dessa råd egentligen erfarenhet från alla dessa typer av brädor? Då menar jag inte att ha lånat en bräda i en kvart av nån polare, utan verkligen kört tillräckligt många timmar med dem i olika förhållanden med rätt segel & fenor. Jag tycker det brukar ta typ 5-10 dagar tills man trimmat ihop grejorna innan jag kan uttala mig. (Det är ju en j:la skillnad och gippa en speedbräda och en fsw).

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 21:55

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21392/cat/12 ?

    Försöker rädda spray’s pengar via att föreslå lite billigare saker 🙂

  • Knatte

    Gäst
    4 januari, 2009 vid 10:09

    @svennebanan 523742 wrote:

    I avdelningen konkreta förslag:

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=20

    103l. Bra deal och kan väl motsvara starboard kode förslaget.

    I så fall måste väl dessa funka bättre??

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=280
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=21

    Scrossen på 115 liter eller Crossen på 106 liter?? Men Scrossen på 115 liter för 6 tusen verkar ju passa bäst i detta sortimenet??
    Då får de en bräda som du bör ha kul med många år till löjligt lite pengar, då Exocet byter agentur i Sverige nu..

  • svennebanan

    Medlem
    4 januari, 2009 vid 11:43

    @Knatte 523812 wrote:

    I så fall måste väl dessa funka bättre??

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=280
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=21

    Scrossen på 115 liter eller Crossen på 106 liter?? Men Scrossen på 115 liter för 6 tusen verkar ju passa bäst i detta sortimenet??
    Då får de en bräda som du bör ha kul med många år till löjligt lite pengar, då Exocet byter agentur i Sverige nu..

    Crossen verkar bara finnas kvar i 118 liter annars hade den nog varit bättre kan jag hålla med om.

    Jag har en föregångare till XWaven på 105l som jag gillar. Jag skulle dock gärna ha motsvarande bräda 30% över min vikt i liter som funkar i byig insjövind utan att man sjunker till botten mellan byarna. Jag är jävligt avundsjuk på er 80 kgrammare. Det är en helt annan sport för er vad det gäller brädor som är shapeade för att ha bakfoten mitt på brädan (vilket är mycket roligare enligt min mening).

Sida 4 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mindre bräda och mindre segelyta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.