Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • tolvsbo

    Medlem
    17 september, 2012 vid 12:01

    VÄGRA LAUNCHA !!

    Om ni personligen menar att någon är på väg att göra något dumt,som att ge sig utmed för stor drake, JUST SAY NO !

    Har opplevd det utomlands att erfarna kitare sagt nej til mindre erfarna som varit på väg ut med för stora drakar. Har en sagt nej så är det nog inte många andra som vill säga ja och olycker kan undgås.

    Nu vet jag inte om detta var klart orsaken till olyckan här , för mycket vind för stor drake ?!?
    ..eller om det var andra omständigheter som orsakade det. Menar dock personligen att en person som launchar en drake åt någon, mot bättre vetande, bär ett visst ansvar .

    Hoppas oavsett att den skadede tilfrisknar snarast möligt

  • karl-petter

    Medlem
    17 september, 2012 vid 12:02

    Håller med sköldpadda! Och en egen del i forumet där denna FAQ samt vad för info som bör rapporteras in om det är kännt anser jag är bästa lösningen.

  • svinet

    Medlem
    17 september, 2012 vid 13:44

    Håller med!

    Skoldpadda;698862 wrote:
    Jag skulle gärna se en FAQ för forumposting vid olyckor.

    1. Inga namn på den inblandade och endast fakta-information kring händelsen.

    2. Innan personen som är inblandad själv skriver, inga åsikter/gissningar rörande händelsen.

    3. Innan information om den faktiska händelsen finns (av inblandad), inga tips på hur det hela borde ha gått till (kitestorlek, hjälm, djup, nybörjare mm).

    4. Respektera den som fått problem.
    Dvs. om du när information finns, har bra tips på hur olyckan kunde undvikits, skriv det då på ett trevligt sätt.

    Vi skulle alla vinna på att strukturerat samla in info om olyckor (t.ex. via forumtråd). Då kan vi också fundera bättre kring förebyggande åtgärder. Skall man ha utvärdering av en negativ händelse är en stöttande omgivning avgörande, dömande/mästrande/negativa uttalanden och oefterfrågade tips är inte exempel på en sådan.

  • roggan

    Medlem
    17 september, 2012 vid 14:34

    När ni pratar om storlek på kite kan det än en gång var bra att nämna att det är väldigt stor skilnad från kite till kite. Har man som nybörjare bara kört med en kite hela tiden och tror att man kan köra en lika stor men annat märke,typ i samma vind kan det gå illa. Jag väger 80kg och körde min nia utan deepower i lördags i apelviken. Med en annan kite också nia hade det nog varit väldigt stort för mig med tanke på att alla andra körde sexor och sjuor. Så tänk på det att har ni en kite ni inte känner testa den i mindre vind först.

  • snygging

    Medlem
    17 september, 2012 vid 15:06

    Min kite har mer depower än din etc, det är ofta den tron som gör att nybörjare går ut på för stor kite, men börjar den självlopa, lofta eller invertera etc så är x kvm alltid x kvm. 🙂

  • surfbasse

    Medlem
    17 september, 2012 vid 15:27
    snygging;698889 wrote:
    Min kite har mer depower än din etc, det är ofta den tron som gör att nybörjare går ut på för stor kite, men börjar den självlopa, lofta eller invertera etc så är x kvm alltid x kvm. 🙂

    Du e inte bara snygg du e smart också:grin:

  • roggan

    Medlem
    17 september, 2012 vid 15:51
    snygging;698889 wrote:
    Min kite har mer depower än din etc, det är ofta den tron som gör att nybörjare går ut på för stor kite, men börjar den självlopa, lofta eller invertera etc så är x kvm alltid x kvm. 🙂

    Nja. Alla mäter inte kitsen lika så en det står tex 11 på kan vara större än en det står tex 12 på.
    Strunt samma. Det viktiga är att man inte går ut i stark vind med en kite man inte känner och vet att man klarar i den vinden. Problemet är ju att är man ny har man ingen aning om vad som är stort,litet mycket vind eller lite vind.
    Hade ju inte varit så lämpligt om säg att jag kört själv på nått ställe (det gör jag inte) och en nybörjare ser att jag kör nia så tänker han/hon att då måste jag ju kunna köra kanske en 10. När 6eller 7 kanske skulle vara mer lämpligt.

  • deaz

    Medlem
    17 september, 2012 vid 16:05
    Tolvsbo;698865 wrote:
    VÄGRA LAUNCHA !!

    Om ni personligen menar att någon är på väg att göra något dumt,som att ge sig utmed för stor drake, JUST SAY NO !

    Du har helt rätt!

    Men ofta är det ju kanske 2 eller 3 kompisar som börjat kita ihop och alla är färska.
    Då kanske det är vår uppgift som “erfarna” kitare att gå fram och snacka med dom. Inte för att vara duktig på något vis utan för att kommunikation och tydlighet är A&O.. Om vi tänker tillbaka på tiden vi själva var färska hade i alla fall jag tagit åt mig om någon kommit fram och sagt åt mig att jag har för stor kite.

    Just saying

  • surfbasse

    Medlem
    17 september, 2012 vid 16:06
    roggan;698894 wrote:
    Nja. Alla mäter inte kitsen lika så en det står tex 11 på kan vara större än en det står tex 12 på.
    Strunt samma. Det viktiga är att man inte går ut i stark vind med en kite man inte känner och vet att man klarar i den vinden. Problemet är ju att är man ny har man ingen aning om vad som är stort,litet mycket vind eller lite vind.
    Hade ju inte varit så lämpligt om säg att jag kört själv på nått ställe (det gör jag inte) och en nybörjare ser att jag kör nia så tänker han/hon att då måste jag ju kunna köra kanske en 10. När 6eller 7 kanske skulle vara mer lämpligt.

    Hur menar du nu att en som e 11 kvm e kanske 11.9 kvm och en som e 12 kvm bara e 11.5 kvm känns inte så troligt men du kanske har rätt
    Trodde bara det fanns ett sätt å räkna ut kvm på

  • roggan

    Medlem
    17 september, 2012 vid 16:22
    surfbasse;698898 wrote:
    Hur menar du nu att en som e 11 kvm e kanske 11.9 kvm och en som e 12 kvm bara e 11.5 kvm känns inte så troligt men du kanske har rätt
    Trodde bara det fanns ett sätt å räkna ut kvm på

    Om jag fattat rätt mäter dom olika på effektiv yta och andra mäter hela kiten. Tittar man på kites som ligger på stranden så kan vissa kites se mycket mindre ut än andra fast det står samma siffra på dom.

  • petting_4

    Medlem
    17 september, 2012 vid 17:06

    jag vägrade hjälpa en riktig “goding” en gång.
    Han hade köpt en slingshot fuel 16m2 2004 eller 2005 utan vare sig 5:e lina eller än releas. han hade inte gått kurs o hade ingen aning hur han skulle göra med linorna eller nåt men skulle bestämt ut ändå.
    Detta var i just Getskär. Dock fick han hjälp av en annan lite mer “hjälpsam” snubbe. :/

  • doc

    Medlem
    17 september, 2012 vid 17:27
    Svinet;698857 wrote:
    Blir nog bra det här! Ni som har smarta ideer kan ju slänga in dem här: Kitesurfing 4 dummies – http://www.Surfzone.se

    Vi kanske skulle plocka fram en FAQ för nybörjare?

    Bra idé. De som gått kurs har ju fått info men de som beställer en drake på nätet och testar lite själva på vinst ich förlust med en kompis är den stora faran. (Darwin award-kitearna…)
    En FAQ kanske når en del av dem.

  • rrd_z

    Medlem
    17 september, 2012 vid 18:26
    Svenne;698644 wrote:
    Nej, du bär minst lika mycket ansvar för att förhindra en olycka. Lägg inte ansvaret på någon annan.
    Vad är det som säger att grabben inte köpte kiten på e-Bay?

    Svenne , nu menar jag ju givetvis dom som gått kurs…
    De finns dom som köper bil utan att ha tagit körkort… men dom som tar körkort lär sig hur dom ska köra , och vet du inte vart du fyller på olja så frågar du….. Lite de jag menar att dom som går kurs ska ju givetvis få den kunskap och vetskap om hur farligt de kan vara att ge sig ut överriggad o köra eller att man som ny ramlar kanske mkt att de då är bättre att vara på lite djupare vatten för att minimera risken för skador…
    De är på Kite-skolan du lär dig , och lär du dig inte rätt där så är de svårt att veta vad rätt är när du väl ska stå på egna fötter och ger dig ut… Efter kursen så ja , då är de en själv som bär ansvaret över vad du gör… men fortfarande så är de Skolan du lär dig på.

    kommer alltid finnas folk som gör saker man kanske inte borde göra , och de kommer de alltid att göra. Men att få ner % är något vi alla vill. De är aldrig kul att vakna o sätta sig o kolla steffo o se att någon har skadat sig så allvarligt,

    (Rätta mig gärna om jag har fel)

  • pedersen

    Medlem
    17 september, 2012 vid 19:40
    sifix;698806 wrote:
    Ser att du är från halmstad, är det du som brukar köra i Påarp? Om det är du så är vi tacksamma för hjälpen, och nästa gång jag ser dig kan vi gå igenom vad du ska tänka på när du hjälper oss.

    Eftersom jag är typ den ända vindsurfare i Trönninge/Påarp nu för tiden, lär det vara jag. Gött om man kan hjälpa och ha koll varandra ute på vattnet 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    20 september, 2012 vid 12:15

    History repeats itself… Körde i Rågelund igår kväll. Räknade till 24 kites i luften och det var skitkul! MEN när jag väl kom ut på vattnet möttes jag av 2 nybörjare som körde i skitnödig ställning med 12:or och hade inte mycket kontroll för att de va fett överriggade.. Jag körde själv en 9:a på full depower och var ändå lite överriggad, så som jag vill vara när jag bara ska boosta och inte kroka ur, och då väger jag 90 pannor och har kajtat hårt och mycket i 6 år nu. Jag ropade till en av nybörjarna när jag mötte dom att “ska du verkligen köra i den här vinden med en tolva!” Men han gav bara tummen upp och körde vidare.. När jag kom in för att vila var det an annan nybörjare som skulle launcha en 10:a och blev tvungen att sätta sig ner för att kiten drog så hårt. Gick fram till honom och frågade om det var lämpligt att gå ut och han sa bara att det var lugnt, det går nog bra. Man känner sig som en tjatig morsa och blir jäkligt trött på att gång på gång se folk köra utan någon som helst tanke på säkerheten, men jag antar att det är bättre att vi tjatar och ställer oss kritiska till vissa personer än att det händer fler olyckor!! Jag vet inte vad man kan göra mer än så, man kan ju inte förbjuda någon att gå ut..

Sida 6 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.