Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • debkausf

    Medlem
    21 september, 2012 vid 21:15

    Nu fattar inte jag. 7 sidor inlägg om i inte köra överiggad. Sen får man inte Kitea med liten drake??

  • acemattias

    Medlem
    21 september, 2012 vid 22:33

    Borde vara lag på att nybörjare skall köra de första 20 timmarna underriggade (oavsett kitestolek/vindhastighet), hellst med en drake som inte är lättkörd/stabil.
    Problem solved.

  • vindsokaren

    Medlem
    21 september, 2012 vid 23:12

    Jag som vindsurfar har väldig respekt för kite.Har haft min 14 rebel i flera år och har den som lättvindskomplettering
    Så använder den bara i 6ms perfekt skön åkning då tycker jag.

  • regfellow

    Medlem
    22 september, 2012 vid 06:40
    debkåusf;699354 wrote:
    Nu fattar inte jag. 7 sidor inlägg om i inte köra överiggad. Sen får man inte Kitea med liten drake??

    I rest My case!

    Precis DÄRFÖR man måste vara tydligare och försiktig vad man skriver och säger till nybörjare och intermediate åkare, som inte själv har förmågan att förstå fysiken och sedan riskbedömma. Logiken funkar inte om man förenklar för mycket!!!

    Gå gärna ut med en 5a i 10m/s men samma 5a(givetvis beroende på modell) kan du ta upp utan att vara överriggad i 20+ m/s… Skillnaden är bestiga Mount Blanc med Mount Everest i risker…

  • doc

    Medlem
    22 september, 2012 vid 08:20

    Förtydligande då:

    Nybörjare ska bara vara ute i vindar under 10m/s oavsett vad de har för kite. När det blåser mer händer allt väldigt fort och har man inte vanan inne går det åt skogen!!!

  • dameli

    Medlem
    22 september, 2012 vid 13:15

    Under 10ms är förnuftigt om man är nybörjare med 12a. Är det precis i början är det bättre att ge sig ut i 5-6 och bara få upp draken…

    Finns ju dem som enbart kör ett par gånger år, de utgör ju samma fara…

    Skall det finnas en massa regler, så borde den primära vara att inte utsätta andra för fara. Är fortfarande riktigt förbannad på den skola som körde mitt under bästa sommarkväll vid Olofsbo med kompletta nybörjare. De utgjorde en fara för mina och andras barn på stranden som ville ha ett kvällsdopp, som skola borde de haft förnuft att köra på de stränder som är avsatta div i Falkenberg = Ringsegård.

  • rrd_z

    Medlem
    22 september, 2012 vid 21:03
    Doc;699372 wrote:
    Förtydligande då:

    Nybörjare ska bara vara ute i vindar under 10m/s oavsett vad de har för kite. När det blåser mer händer allt väldigt fort och har man inte vanan inne går det åt skogen!!!

    Kan ju tycka att de är rätt fel. 9gånger av 10 så är de pengarna som styr om någon går ner med en 12:a i 10-13ms. Har man råd att köpa rätt utrustning så varför inte ? vissa hinner bli rätt duktiga kitesurfare på 1 säsong om dom får många dagar på vattnet och de får man ju om man har den summan de kostar att köpa den utrustningen. Så när är man nybörjare och när är man de inte?? :confused2:

    En trevlig människa sa till mig en gång att (de är tiden på vattnet som räknas , så ut o kör)
    Så gör man de med rätt utrustning och med sunt förnuft gent emot dig själv och din omgivning så go for it !:laugh:

  • doc

    Medlem
    23 september, 2012 vid 05:51

    Jovisst, men om du är en rätt duktig kiteare så är du ju inte nybörjare längre, eller hur?
    Assdragging med en liten drake i kuling är väl inte smart oavsett hur mkt pengar man har…
    Och vad gäller dagar på vattnet så blåser det oftast under 10 i det här landet.

  • rrd_z

    Medlem
    23 september, 2012 vid 09:22
    Doc;699412 wrote:
    Jovisst, men om du är en rätt duktig kiteare så är du ju inte nybörjare längre, eller hur?
    Assdragging med en liten drake i kuling är väl inte smart oavsett hur mkt pengar man har…
    Och vad gäller dagar på vattnet så blåser det oftast under 10 i det här landet.

    men vem avgör om du är mogen för att köra i starkare vindar eller inte ?
    De är som att säga till någon som precis fått körkort att du får bara köra i 50 första halvåret sen får du köra på motorväg , för händer de något när du kör i 120 så händer allt så fort och du ka skada dig mkt allvarligt eller t.o.m dö…. tänket är ju exakt de samma.
    så varför ska en person med rätt utrustning inte gå ut i vindar över 10ms ??
    vi alla har olika syn på de hela men jag antar att alla vill nå samma mål ( så lite skador som möjligt)
    och då anser jag att gå ner med en kite i rätt storlek istället för att pumpa upp din 12:a i 10ms. skadorna hade nog vart betydligt mindre om grabben haft en 7:a ist för en 12:a eller ?

    hoppad du inte tar illa upp , för de är verkligen inte meningen Doc men vi ser på saken från två olika håll.

  • pjoter

    Medlem
    23 september, 2012 vid 10:39

    Är väl dags att ge sig in här…

    Hoppas det gått bra för killen, otrevligt lång tid utan mer info nu. 🙁

    Först, jag kör stenhårt på att försöka få mina elever att första att de SKA inte ge sig ut i vindar över 10m/s i början. Förklarar man att 10m/s är lika med 36km/h, dvs du kommer att köra en moped rätt in i ett träd om du gör något fel och bara följer med i vindens hastighet. Loopar du sen kiten så kommer det gå ännu fortare. Det tillsammans med lite ordentliga bodydrags på vattnet brukar få de flesta att förstå att det finns lite kraft i vinden och det kan göra riktigt ont om man inte har koll.
    Förutom det är det fullt fokus på kitekontroll och att personen själv ska uppleva sig säker nog att ta upp/ner sin kite på land, bland andra kitare och i närheten av träd, stenar mm. Känner sig personen inte säker nog på det så är inte lektionen slut utan vi måste öva mer kitekontroll, ev ta en vidare privatkurs om det behövs. Att komma upp å åka på brädan är sekundärt på kursen, visst det är det eleverna vill från början men alla jag har haft har förstått att fokus måste ligga på kitekontroll och säkerhet så de kan fortsätta på egen hand. Då blir det också lättare med brädan sen.
    Tror tyvärr det är lite väl mkt fokus på att eleverna ska upp på brädan på många skolor och då kör man snabbt igenom alla övningar istället för att göra övningarna roliga och låta eleven experimentera och testa saker med kiten under säkra förhållanden.

    rekommenderar också nybörjare att första gången/gångerna efter kursen ge tusan i brädan utan istället sticka ut i lite mindre vind och träna kitekontroll utan att behöva hålla koll på en bräda. Vissa gör så och vissa inte.

    När det gäller kitestorlek, tänk på att folk väger olika, har olika åkstil och har olika kites. Nuförtiden går det att köra med många kitestorlekar samtidigt, vilket gör att en nybörjare kan tro att 12a är ok bara för att två åkare som älskar att vara överriggade kör på 12or. väljer själv kite beroende på vad jag vill göra. i 8-9m/s kan jag välja allt mellan 8-21kvm beroende på om jag vill leka med skim i småvågor eller leka oldschool och hantime.
    Det beror också som sagts innan sjukt mkt på märke och modell. Jag håller exempelvis mina caution 9or klart längre än min f-one 8a.

  • davids

    Medlem
    23 september, 2012 vid 10:42

    Tycker det är märkligt att det händer så “mycket” olyckor med dagens “säkra” och nya kites med 200% depower och såvidare.. Tycker snarare det verkar som nybörjare inte har så bra koll på sin kite, kanske för att kurser går ut på att man ska upp på brädan efter 2 timmar snarare än att lära sig flyga kiten ordenligt.. När man lärde sig på skräpiga C-kites utan märkbar depower och ingen safety att snacka om för 10 år sedan gick det utmärkt och inga olyckor av denna magnituden vad jag vet om. Tror folk tar för lätt på det nu för tiden, kör 4 timmar kurs, kommer upp på brädan en gång, köper en kite och tror att de är proffs och kan köra i alla förhållanden.. Tråkigt när det sker såhär allvarliga olyckor. Det enda man kan göra som jag tycker är att hålla koll på stranden. Ser du nåt kook försöka launcha eller hålla på pumpa för stor kite i för mycket vind så fråga om de vet vad de håller på med. Oftast gör de ju inte det och då kommer de förstå allvaret samt antagligen ge upp. Hänt mig flera gånger med resultat att personen packat ihop och åkt hem eller väntat på att vinden skall lägga sig istället.

    Håller inte med RRD_Zs argument alls, det är faktiskt inte alls samma sak. Klart dem får köra 120 direkt. Men kanske inte med sommardäck på vintern. Eller en bil med dåliga bromsar. Har dem en ny bil, med rätt däck och bromsar som funkar så självklart! Samma sak med kite. Har du en bra utrustning, där allt funkar och rätt storlek så självklart!

    Tillägg: Och där bekfretades det jag skrev med från Pjoter.. Mer fokus på kitekontroll på kurser och mindre på “upp på brädan”!! Kitekontroll är DET viktigaste och svåraste i början.

  • pjoter

    Medlem
    23 september, 2012 vid 10:43

    Sen om att det inte ska spekuleras osv innan vi vet från källan känns lite märkligt.
    Skulle någon tragiskt nog avlida ska vi då inte skriva något? Eller bara så enkelt att det är en person som inte vet att steffo existerar.

    Tror spekulationer och tankar är grymt ba och produktivt om man bara håller dem på rätt nivå och inte smutskastar varandra eller ännu värre personen som råkade ut för olyckan. Shit happens och de som råkar ut för olyckor har förhoppningsvis lärt sig ett och annat. Det vikiga vi andra kan göra är att lära oss av andras misstag och dela med oss av våra egna så andra kan lära sig av dem.

    Alla som har kört ett tag har väl klantat sig någon gång?

  • pjoter

    Medlem
    23 september, 2012 vid 10:48

    Haha, här kom ett sista inlägg..

    Jag tror personligen kitesen har blivit lite för bra, spec ur marknadsföringssynpunkt.

    När jag började så hade det redan hänt mkt på kiteutvecklingen men det var fortfarande sån kraft konstant att direkt jag tog upp kiten så kasade jag lite på land, gjorde jag inte det så hade jag för lite kraft för att köra. Alltså förstod jag att de här kan göra ont! Nuförtiden när jag plockar upp en 12a i 10m/s så kan jag lätt stå å knapra en giffel på stranden medans jag launchar. Alltså tror jag att de här är ju inte så farligt. Skulle jag däremot göra ett misstag så kommer jag få precis lika mkt stryk som med min första fuel13 som jag var tvungen att ha hållarhjälp i ryggen för att ens ta upp och komma ut i vattnet med i 10m/s, men att köra funkade ju fint med båda.

  • davids

    Medlem
    23 september, 2012 vid 10:54
    pjoter;699435 wrote:
    Haha, här kom ett sista inlägg..

    Jag tror personligen kitesen har blivit lite för bra, spec ur marknadsföringssynpunkt.

    När jag började så hade det redan hänt mkt på kiteutvecklingen men det var fortfarande sån kraft konstant att direkt jag tog upp kiten så kasade jag lite på land, gjorde jag inte det så hade jag för lite kraft för att köra. Alltså förstod jag att de här kan göra ont! Nuförtiden när jag plockar upp en 12a i 10m/s så kan jag lätt stå å knapra en giffel på stranden medans jag launchar. Alltså tror jag att de här är ju inte så farligt. Skulle jag däremot göra ett misstag så kommer jag få precis lika mkt stryk som med min första fuel13 som jag var tvungen att ha hållarhjälp i ryggen för att ens ta upp och komma ut i vattnet med i 10m/s, men att köra funkade ju fint med båda.

    Hehe sant sant:) Minns själv när man launchade sin Rhino 16kvm. Helt omöjligt att göra om inte någon höll en i selen i ryggen!! Eller min goa Flexfoil Strike 12kvm.. Aldrig skrotat så mycket och så hårt som man gjorde med den. Släpp bommen för depower?! Forget about it, det var lika mycket kraft för det.. Sen kunde man köra, haha:) Och det ligger något i det. Trygghetskänslan är “för stor”. Nybörjare förstår kanske inte riktigt hur illa det verkligen kan gå eftersom det känns tryggt och antagligen framhävs som säkert med alla depower, “släpp bara bommen”, dra safety osv, när verkligheten egentligen är mycket tuffare än så.

  • rrd_z

    Medlem
    23 september, 2012 vid 17:32
    Davids;699433 wrote:
    Håller inte med RRD_Zs argument alls, det är faktiskt inte alls samma sak. Klart dem får köra 120 direkt. Men kanske inte med sommardäck på vintern. Eller en bil med dåliga bromsar. Har dem en ny bil, med rätt däck och bromsar som funkar så självklart! Samma sak med kite. Har du en bra utrustning, där allt funkar och rätt storlek så självklart!

    Davids om du läser 1 mening i de jag skriver så står de :
    så varför ska en person med rätt utrustning inte gå ut i vindar över 10ms ??

    och du skriver:
    Har du en bra utrustning, där allt funkar och rätt storlek så självklart!

    Vi är nog på samma spår ändå…. eller ?

Sida 8 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.