Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Någon som minskar friktionen i nedhalet?

  • lbj

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 22:19

    Knatte: Jag har talat med en kemist och han avråder på det bestämdaste att använda silikon i segel. Silikon är ett ypperligt glidmedel men är aggressivt mot den dubbelhäftande tejp som håller ihop skarvarna i seglet. Tejpens lim åldras och tappar i förtid sin vidhäftningsfårmåga och det är inte bra. För att erhålla lika bra friktion föreslår han att tampen blötes i rent vatten innan seglet riggas.
    Vill du förlänga livslängden på linan kan du smörja in den med Bivax och därefter med ett lager stearin för att inte smuts/sand skall fastna på linan.
    Givetvis skall du skölja av segel, linor, mastförlängare efter varje gång i rent sötvatten.
    Anledningen till att det är tungt att dra ner beror i första hand på att rullarna i blocken har för liten diameter. För att linan skall löpa lätt i blocket borde rullarna ha en diameter som är minst tre gånger så stor som på dagens block.
    Rätta mig om jag har fel

  • the_novice

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 22:27

    @lbj 370974 wrote:

    Knatte: Jag har talat med en kemist och han avråder på det bestämdaste att använda silikon i segel. Silikon är ett ypperligt glidmedel men är aggressivt mot den dubbelhäftande tejp som håller ihop skarvarna i seglet. Tejpens lim åldras och tappar i förtid sin vidhäftningsfårmåga och det är inte bra. För att erhålla lika bra friktion föreslår han att tampen blötes i rent vatten innan seglet riggas.
    Vill du förlänga livslängden på linan kan du smörja in den med Bivax och därefter med ett lager stearin för att inte smuts/sand skall fastna på linan.
    Givetvis skall du skölja av segel, linor, mastförlängare efter varje gång i rent sötvatten.
    Anledningen till att det är tungt att dra ner beror i första hand på att rullarna i blocken har för liten diameter. För att linan skall löpa lätt i blocket borde rullarna ha en diameter som är minst tre gånger så stor som på dagens block.
    Rätta mig om jag har fel

    Gäller tydligen att läsa det finstilta… 😉

    Kan ngn förklara varför man behöver större block om dom rullar lätt?
    Tycker största felet ligger i lagringen av blocken, linan skall ju inte glida mot rullarna (som väl ändå skall snurra) och linan skall alltså inte behöva smörjas in?
    Att göra rostfria block som skall rulla på rostfria pinnar är ju väl optismistiskt, plast eller möjligen mäsing borde vara bättre.

    Förresten, har seglet rullar eller fast pinnar som linan skall glida emot?
    (är ju gjort så på många vågsegel…)

  • lbj

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 22:40
    The_Novice;370975 wrote:
    Kan ngn förklara varför man behöver större block om dom rullar lätt?

    Rullar dom lätt så e de väl bra då.

  • stang

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 23:07
    lbj;370974 wrote:
    Knatte: Jag har talat med en kemist och han avråder på det bestämdaste att använda silikon i segel. Silikon är ett ypperligt glidmedel men är aggressivt mot den dubbelhäftande tejp som håller ihop skarvarna i seglet. Tejpens lim åldras och tappar i förtid sin vidhäftningsfårmåga och det är inte bra.

    Det stämmer, men då måste siliconet komma i kontakt med tejpen. Ytan som man smörjt med är helt torr, om man inte visste om att ytan var sprayad med siliconet så hade man aldrig märkt det. Dvs det yttepytte lilla som möjligen gnuggas av på seglet kan knappast tränga igenom och nå tejpen. Jag har använt sprayen rätt många år och aldrig på något sätt märkt av något onormalt slitage eller att skarvar helt spontant börjat släppa.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 06:07

    @lbj 370974 wrote:

    Givetvis skall du skölja av segel, linor, mastförlängare efter varje gång i rent sötvatten.

    Gör ni det?

    Jag sköljer alltid allt neopren, men att även skölja seglen är ett steg mer än jag orkar. Brukar känna mig duktig som orkar torka av seglen med handduk efter seglingen för att minska mängden salt jag tar hem.

  • tobhed

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 09:30
    fredrik.ygge;370988 wrote:
    Gör ni det?

    Jag sköljer alltid allt neopren, men att även skölja seglen är ett steg mer än jag orkar. Brukar känna mig duktig som orkar torka av seglen med handduk efter seglingen för att minska mängden salt jag tar hem.

    aldrig… brukar endast vara lite mer seriös kring dessa saker vid vinterförvaring mm

  • Knatte

    Gäst
    19 mars, 2007 vid 11:33

    @fredrik.ygge 370988 wrote:

    Gör ni det?

    Jag sköljer alltid allt neopren, men att även skölja seglen är ett steg mer än jag orkar. Brukar känna mig duktig som orkar torka av seglen med handduk efter seglingen för att minska mängden salt jag tar hem.

    Om jag surfar i Björlanda gör jag detta, då det finns en sötvattensslang att använda där.:grin:

  • vasa

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 20:09

    Att skölja med sötvatten bör väll va ett bra sätt att få seglen att mögla eller?

  • Knatte

    Gäst
    19 mars, 2007 vid 21:08

    @vasa 371123 wrote:

    Att skölja med sötvatten bör väll va ett bra sätt att få seglen att mögla eller?

    Ingen aning ?? Har aldrig hänt mig under alla mina år i alla fall 🙂

  • canoya

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 10:28

    Salta segel är inte lika noga att få torra eftersom saltet funkar som konserveringsmedel och motverkar mögel. Om man seglar i, eller spolar av seglen med sötvatten så bör man låta dem torka om man ska låta dem ligga hoprullade mer än några dagar.

    Å andra sidan så sliter kanske torkat salt lite på materialet så vid lång förvaring är det väl vettigt att spola av seglen och låta dem torka om man normalt kör i saltvatten.

    /Håkan

  • rasmus_w

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:15

    Ett litet messerschitt-påpekande: Själva seglen möglar inte, det som möglar är alger och diverse smuts på seglet. Fast det är hur som haver rätt jobbigt att få bort möglet när det väl hittat dit.

  • oaxen

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 14:49

    Har seglat insjö i snart 30 år och har aldrig haft något segel som drabbats av särskilt mycket mögel. Och då ligger ändå grejorna i plåtcontainern året om.

    Däremot hade min boardbag drabbats av något osmakligt ytmögel i vinter – det är bortborstat nu.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Någon som minskar friktionen i nedhalet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.