Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ngn som ska köra runt funäsdalen under jul och nyår?

  • curry

    Medlem
    14 november, 2008 vid 17:41

    ni som vet…

    Är topparna vid ramundberget och tänndalen bättre än tex flatruet?

    Hur är vinden vid Funäsdalssjön och tänndalssjön generellt?

    vi har nåt på G i Funäsdalsområdet…mer info kommer strax.

  • fesen

    Medlem
    14 november, 2008 vid 20:45

    @curry 515828 wrote:

    ni som vet…

    Är topparna vid ramundberget och tänndalen bättre än tex flatruet?

    Hur är vinden vid Funäsdalssjön och tänndalssjön generellt?

    vi har nåt på G i Funäsdalsområdet…mer info kommer strax.

    Flatruet är ju väldigt trevligt…men kanske inte så praktiskt om det är något större arrangemang ni funderar på. Inte alltid vägen är öppen…inte så gott om parkering…

    Topparna runt ramundberget och tänndalen är väldigt lättillgängligt i vilket väder som helst. I stort sett….

    Har bara varit och snurrar i området vid ett tillfälle….så jag har lite svårt att säga vad som är generellt. 🙂

  • petting_4

    Medlem
    16 november, 2008 vid 18:00

    Va ute på funäsdalssjön idag, funkade hyfsat tycker jag. Lite tunt snötäcke kanske. Vart lite hårt att krashlanda:D Det var dock första snowkiteingen för min del och med skidor. Men blev posetivt överaskad, trodde bergen skulle döda vinden men inte. Finns det kiteshop på ramunberget med? skulle behöva en ny sele?! Är här uppe o jobbar och blir antagligen kvar en tid framöver o det skulle va kul o ha nån/nåra o åka med! MVH/ Petter

  • curry

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:15

    vi kommer upp 4st i slutet av dec. En del saker på G i området så du blir nog inte ensam!

  • gustav-s

    Medlem
    19 november, 2008 vid 10:10

    Hur många är det som kör på Flatruet? Tjejen har skidstuga i Messlingen så det känns som Flatruet är det bästa i närheten plus att man kan ju faktiskt parkera där upp på fjället?

    Kommer eventuellt upp i jul/nyår.

  • richt

    Medlem
    19 november, 2008 vid 14:09

    Flatruet är nice men vid dåligt väder stängs vägen och det är inte helt ovanligt vid den tiden på året.

    Körde där för första gången 1 maj i år. Det regnade och var dimma men vinden var jämn å fin och man har många kilometer att kita på.

    Kul att vi verkar bli några kitare däruppe i år, vore skoj att dra ihop nån lite längre resa över fjälltopparna.

    Jag och en kompis har under ett par år planerat att köra Ramundberget -> Tänndalen/Fjällnäs eller tvärtom beroende på vind. Någon som kört den turen och kan dela med sig erfarenheter?

  • flyvan

    Medlem
    22 november, 2008 vid 11:16

    Hej!
    Jag tänkte bara påminna er om att vi har bed & breakfast i Långå…(mellan Vemdalen och Funäsdalen)… Vi arrangerar även snowkite äventyr i fjällen… 8 häftiga spots…

    Kolla in våran hemsida
    http://www.freeair.altervista.org

    :santa: GOD JUL!!!

  • curry

    Medlem
    22 november, 2008 vid 19:05

    http://www.snökite.se – vi kör igång ett snökitecenter i funäsdalen!

  • gustav-s

    Medlem
    23 november, 2008 vid 09:34

    Såg förra året att nån körde kurser på Flatruet. Vet nån vilka som gör det?

  • flyvan

    Medlem
    23 november, 2008 vid 12:35

    This winter we organize trip to helags with hundspann support… also girlfriends or friends not kiters they can come and drive their own sled… all the others by kite… than we can provide a luch in the fjällen and come back. to go to helags it’s really raccomanded to have ski…. better ski with snowskin, sticks and gps in the bag… wind up there can always change direction or speed very fast and often.

    let me know.

    we don’t make it from 7 jenuary till 1 feb…

  • kallle

    Medlem
    26 november, 2008 vid 11:48

    Vi ses i Funäs i vinter! Kul med Kitecenter där! Har varit sugen på att rippa till Helagsglaciären men inte ensam… ;o) Kanske blir av i vinter då.

  • haze

    Medlem
    26 november, 2008 vid 18:59

    Ritch jag har kört den sträckan två gånger 😉 Sjukt kul. Men massa jäkla skoteråkare. Men då körde jag innan skoterförbudet iofs.

  • kallle

    Medlem
    27 november, 2008 vid 22:48

    @Haze 518275 wrote:

    Ritch jag har kört den sträckan två gånger 😉 Sjukt kul. Men massa jäkla skoteråkare. Men då körde jag innan skoterförbudet iofs.

    Hur lång tid tar den sträckan “typ”?
    Hur långt kan man skida ner från Helags innan man måste “staka/scooter/hundspann/gråta och traska” tillbaks till vägen om vinden är scheisse?

  • dalton10

    Medlem
    27 december, 2008 vid 17:49
    Milkman;436082 wrote:
    Ramundberget kommer inte göra dig besviken. Sjukt fint och med skoter så funkar fan alla vindar därifrån. (utan skoter funkar det också, men du kan åka på en anmarsch på några hundra meter extra ifall det blåser helt fel över Stora Ramundberget (tror den hette så)

    Hej
    jag ser att du bor i Stockholm. hur ofta åker du du upp till fjällen? Jag tänkte skulle vara kul att kunna åka tillsammans. Jag tänkte lära mig att åka.Åker du här omkring i Stockholm jag bor i Sollentuna.:santa:

  • cortex

    Medlem
    28 december, 2008 vid 15:20

    @Kallle 518442 wrote:

    ****So that one may walk in peace****

    Fett mycket off-topic… men… tränar du KM?

    Och lite mer On Topic; jag åker upp till Ramis i slutet på januari och kommer att ha med mig div goa kites. Så om någon av er där uppe känner för att visa var de goaste spotsen på Ramis finns hade det varit nice… och ännu bättre om vederbörande har en skoter vi kan använda om det blåser “fel” håll. 😀
    Finns det några fina raviner eller liknande någorlunda nära launchen man kan lattja runt i?

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ngn som ska köra runt funäsdalen under jul och nyår?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.