Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom

  • safesurfer

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 22:31

    Tack för tipsen ska ta mig en funderare, fick ju lite mer att välja på nu.

  • dustfighter

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 06:42

    Min erfarenhet är att alubommar inte håller lika bra som kolbommar. Har haft oturen att knäcka 2 st NP alu-bom och en Local Spirit kol-bom. Böjt 2 st Local Spirit bommar. Insåg tillslut att det blir väldigt dyrt i längden med att paja bommar och har nu skaffat 2 st begnade NP X9 som jag är otroligt nöjd med.

    Skall även tilläggas att det finns många som inte knäckt en enda bom fast att dom har laddat på rejält. Men i mitt fall kanske det har med vikten att köra då jag ligger runt 95 kg. Får en känsla av att vindsurfingutrustningen ibland ligger på gränsen när det gäller kvalitét med tanke på att jag har bara under ett år lyckats surfa av 3 fotstroppar (skruvar, och själva fotstroppen) och 3 st mastfots jointer 🙁 Så kanske blir det billigare om jag lyckas gå ner 15 kg 🙂

  • surfbar

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 07:10

    Jag har som många andra kört både Kol och alu. av blandade märken och kört av en del av dom, och jag tror en bidragande faktor i brotten kan vara jakten på låg vikt, har sett flera samband med låg vikt och dålig hållbarhet.

    De två senaste kol bommarna jag kört på (prolimit C100) 2006 och 2007, så var 2006:an ett par hundra gram lättare men kan knaka betänkligt ibland, dock har dom hållt medans 07:an är lite tyngre men känns helt skottsäker.

    Ja jag säljer dessa bommar och har inga reklamationer på varken 06 eller 07.
    men skulle “olyckan” vara framme så är garantihanteringen utan problem.

    Hoppas du hittar en bra boom som du är nöjd med!

  • kelso

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 15:55

    X9 håller inte tyvärr och man kan inte reklammera:(

  • swe-496

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 16:55

    Va? Håller inte X9?
    Hur har din gått sönder?
    Jag trodde att de var nästintill oknäckbara.
    Känner flera som kör med dem i Formula, samt föregångaren X7. De har inte haft några direkta problem vad jag vet, förutom att bomgummit verkar vara riktigt dåligt limmat då.

  • klint

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 08:22

    Tror Kelso menade just bomgummit, annars är ju x9 en fantastisk bom, jäkligt stark, styv och precis.

    Synd att de misslyckats med greppet på vissa exemplar, min x9 make 2006 fläktes upp relativt snabbt. Har limmat med kontaktlim och det verkar hålla. Snackade med en annan x9 ägare som fick igenom sin reklamation när bomgummit släppte.

    Om ni är sugna på att köpa lätt begagnade x9 bommar, kolla danska forumet riders.dk . Danskarna verkar ha gott om flis för här läggs ut högprestanda produkter på löpande band, inte sällan till riktigt bra priser.

  • jester

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 09:02

    Visst går även X9-bommar sönder. Skaffa en kolbom med monocoque-konstruktion så kommer den hålla riktigt bra oavsett märke. Har man otur, eller är oaktsam så smäller bommarna av, helt enkelt.

  • safesurfer

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 23:17

    Bommen som gicka var bara ett år och två månader gammal samt anväd max 20ggr så fick tillbaks pengarna på garntin. Smidigt med lokal butik och bra service på SurfersParadise. Jag köpte en local spirit pro carbon. NPx9 är säkert bra men är den verkligen värd 2000kr mer, det jag gillar på x9 är att den verkar ha bättre fäste mot masten med kolfiber förstärkning. Hittar inte så mycket om märket Local spirit någon som har lite infromation om märket.

  • enkan

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 09:01

    Den här är snorgo (läs “bäst” eventuellt tvåa efter Maui Sails nya vågbom som kommer till jul): http://www.streamlined.us/booms.htm

    Intresserad av en mkt lätt begagnad (4140 enl spec), anv ca 10 ggr? Nypris på SP är 6995:- tror jag, kan tänka mig att släppa den för 5000 jämt (maila till pelleengstrom@hotmail.com). Funderar nämligen på att byta till 4155 för att jag e för tung o behöver större segel…

  • safesurfer

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 13:18

    Streamline ser riktigt goa ut. Säljer SurfersParadise streamlinebommar jag såg inga då jag var där? Jag behöver upp till två meter då jag ska köra 4,0-6,5 segel. Är local spirit prisvärda eller ska man gå hela vägen och slåtill på x9, skulle kunna tänka mig att köpa en streamline 4155 också om de hade dem på SP.

  • lars_k

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 13:42

    Tecnolimits XTR Carbon är ännu ett bra alternativ… Styv som fasen och byggd i ett stycke (monocoque). Jag har kört min 3 säs i vågor utan problem. Janne på locs.se tar hem dem. 4500:- tror jag.

  • safesurfer

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 21:28

    vindsurfing.se kolbom ser väldigt lik ut local spirits är det samma bom med annan märkning, vindsurfing.se bommen är ju mycket billigare. Är local spirit är SP egna märke?

  • kinetic

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 21:31

    Vindsurfing.se är i princip en “Tekknosport” bom eller möjligen “TT” bommen…

  • swe-496

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 03:28

    Japp så är det. Vindsurfing.se, Local Spirit (SP´s eget märke), Tekknosport och Reflexbommar är samma grundbom men med olika loggor på. Kan skilja lite i bomhuvud.

  • kelso

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 10:50

    Att bomgummit suger har inte så stor betydelse… Bombeslaget har gått isönder på två bommar… inte tillräckligt starkt.. ena sprack efter fyra månader.. skit

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nu lägger jag ner det här med aluminium söker bra kolfiberboom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.