Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare – Frågor om inställning av sele/tampar

  • Nybörjare – Frågor om inställning av sele/tampar

    Publicerad av emmhmms på 14 juli, 2013 vid 09:52

    Jag har nyligen börjat använda sele och det är riktigt bra för man orkar vara ute så mycket längre. Jag är dock inte nöjd med balansen i grejorna.

    När det blåser lite mer och jag planar orkar jag inte skota in ordentligt, bakre armen får jobba rejält. Går jag bakåt på brädan är problemet att seglet trycks ner och brädan går upp mot vinden till följd att jag tappar fart och måste kliva framåt igen. Moment 22.

    Tamparna är placerade enligt standardtipset längden från armbåge till fingrarna räknat från masten, en handleds bredd mellan fästena. Har provat flytta framåt och bakåt men blir inte klok på det hela. Ska tamparna alltid vara placerade så och är det bredden tamparna är fästa med samt längden på dem jag ska ändra för att hitta balansen?

    Tack för tips!

    alexasu svarade 10 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • challgren

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 11:16

    Nja, alla segel har olika tryckpunkt och hängseletamparnas placering är också beroende på hur du riggat seglet..så standardtipset du fått skulle jag ta som en utgångspunkt men du behöver definitivt ändra dina tampar beroende på segeltyp, storlek och trim.
    Om du har för mycket drag i bakhanden ska du självklart pröva att flytta bak tamparna något…men gör inga stora förändringar. Ibland krävs det bara någon cm för att det ska kännas bra. Sen kan du också dra lite i uthalet. Detta gör att tryckpunkten i seglet flyttas fram. Samma sak här, små justeringar!

    Lycka till!

    /Christian

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 13:25

    Om du är osäker på placeringen av tamparna, börja alltid med att sätta dem en tredjedel bakåt från masten till bomnocken. Sen när du kört en vända så kan du fintrimma dem som Christian skrev ovan. Har man dragit för lite nedhal kommer hela seglet vara i obalans och det blir helt omöjligt att trimma in linorna. Lycka till!

  • creative

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 14:03

    Sätt dom lite halv hårt så kan du ändra infarten tills du är nöjd. Sen sätter du fast dom. Bakhanden ska vara vid bakre fäste. Då är det enkelt att hooka ur med hjälp av tummen. Annars så kan man torrbryta på stranden. Som föregående talare så stämmer det inte med samma inställning på alla riggar. Lyckatill

  • emmhmms

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 18:09

    Tack alla tre!
    Ett fel Jag direkt kan komma på är att jag justerat för mycket i taget istället för någon/några cm. Nedhalet kan jag lova är tillräckligt spänt.

    En till fråga,…
    Visst är det så att desto mer det blåser desto längre tampar ska man ha? Jag tänker att man lutar sig längre ut från brädan i hård vind.

    Jag ska gå ner nu och se över bommen så man är redo inför morgondagen. Idag blev en förlorad dag men ser bra ut imorgon om man kollar WRF9km http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=54240

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 18:56

    Som redan sagts – Se till att inte fästa tamparna för hårt. Du måste kunna justera dem när Du är ute på vattnet. Små justeringar kan göra susen.

    Om Du hamnar i läge att behöva höjda i icke planingsläge kan Du testa att flytta fram tamparna så att Du inte kör för hårt skotat.

  • Aquario

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 20:03

    Bakre fästet till tampen ganska exakt en tredjedel av seglets bomlängd från masten enligt Guy Cribbs PDF the truth about harness lines.
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

    Fick en länk till den när jag frågade ungefär samma sak, och det stämmer faktiskt bra, men blåser det för lite känns det bättre att flytta fram några centimeter. Själv brukar jag lägga masten i armålan sträcka ut armen så långt det går, ta tag i bommen med handen och justera tampens fästen på¨var sida handen.

  • gustavl

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 21:06

    Ett bra sätt att hitta rätt läge på tamparna är att låta seglet ligga på backen färdigriggat. Greppa tag i bommen med en hand så att det blir jämnvikt, alltså att varken längst fram resp. längst bak på bommen lutar ner i backen. Det ska va jämnvikt. Sätt tampen på varsin sida om handen. Funkar kanon faktiskt!

    Man kör alltid med samma längd på tamparna oavsett hur mycket det blåser. Bra att “köra in” sig på en viss tamplängd. Långa tampar gör det lite lättare att kroka i och ur. Lycka till med trimningen!

    //Gurra

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 23:10

    Man kör samma tamplängd i alla vindar. Är du osäker på vilken längd du trivs bäst med, så börja med den längden där du kan hålla i bommen med handen och tampen går precis till armbågen, eller så att armbågen går precis innanför. Kanske känns långt i början, men med långa linor både planar du tidigare och kan kontrollera seglet längre, så länge du får in rätt bomhöjd.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 23:19

    Ett annat tips är att ha linorna så tätt det bara går. “knytnävsbredden” är som jag ser det absoluta maxspridningen på linorna! Ju tätare ihop de sitter desto tydligare blir feedbacken från riggen och det blir således lättare att avgöra vilket håll linorna bör flyttas åt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare – Frågor om inställning av sele/tampar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.