Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömhuding – handskstips?

  • jlaser

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 17:12

    Jag köpte ett par NP kortfingrade surfhandskar inför en vecka på Karpathos förra sommaren. Det räddade den semestern. Det enda jag kan tillägga är att jag rekommenderar långfingrade så slipper man tejpa fingertopparna med coachtejp.

  • davven

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 17:54

    Hmm, har lirat trummor i ca 17 år. Dock inte lika mkt sista åren som förr, men min erfarenhet är precis som rasmus_w säger. Man får utsätta sig för aktiviteten lite oftare för bli av med problemet. . Visst man är väl olika så, perioder jag körde flera ggr i veckan var det aldrig nga problem. Problemet med mig är att min händer transformeras till kärringhänder rätt fort när man trappar ner 😉 . . Förra säsongen såg min händer rätt groteska ut efter vatt ute på vattnet i 6 tim med halvpajj slitagehandskar. Så jag kör inte utan, var ute 5 tim i söndags med . . Hmm Dakine cold water tror jag dom heter titan super strech nånting. Fick bara en liten valk i h-hand, funkade klock. & det i halvsunkig planing pga för litet segel. . Kan vara värda o slänga ett öga på!

  • g_l

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 19:16

    Hmmm kanske lite för tidigt att börja använda Dakine CWM? Det är väl fortfarande lite för varmt för vintervantar.

    Tycker dina händer såg mer hårdhudade ut förr… (har du bytt jobb?)
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=29729&highlight=fingrar
    😉
    Ta det lite försiktigt ett par veckor så läker det, och sedan har nog huden blivit starkare så den klarar att hålla i bommen utan skavsår.

  • marden

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 19:28

    @surfslusken 504108 wrote:

    Fräsch bild hörru, kanske lite mer info än va nån här vill ha.

    håller me ,den bilden är ju 100gr värre än din omtalade vantbild tycker det är dags för en moderator att ingripa:)

  • rasmus_w

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 22:06

    Ytterligare en faktor jag läste om i Boards eller Windsurf nån gång: Solskyddsfaktor! Väldigt många solskyddsmedel är baserade på hudkrämer vars uppgift är att göra huden mjuk och len. Visserligen kan en kräm som gör huden mjuk vara trevligt efter surf, men före surf kan den ställa till med elände. Dels betyder mjuk hud ömtålig hud, dels brukar krämen vara hal, vilket gör att man får krama bommen hårdare än vanligt. Plus då salt och värme. Garanterad köttfärs i händerna.

    Överskottet rinner ner på brädan så den blir såphal. Grattis, du slapp hudcancer men halkade på brädan och bröt benet, typ.

    Lösningen är att välja solskydd med omsorg, jag hade med mig ett jättebra medel som sprayades på och som torkade in i huden bums. Inga hala händer.

    Bifogar en bild på min ena “tyskhandske”, modell tidigt 90-tal, i vitt, chockrosa och pistagegrönt, som gav upp nere i Hurghada.

  • surfslusken

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 04:52

    @Mården 504312 wrote:

    håller me ,den bilden är ju 100gr värre än din omtalade vantbild tycker det är dags för en moderator att ingripa:)

    De är ju vad man borde vänta sej efter de prejudicerande fall av moderator censur här på konfen som min vantbild ledde till. Men antar att de är skillnad på folk o slusk här på konfen.

  • nossodo

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 06:18

    Ett par tips,

    Before the fact:
    Se till att slipa ner valkar med tex sandpapper eller fotfil, eller använd en sån hyvel man använder för att ta bort förhårdnader på fötterna med. För stora valkar rivs lätt upp till lucköppningar.

    After the fact:
    Huden i en lucköppning är väldigt ömtålig och spricker lätt vilket fördröjer läkningen, sätt på en bit sårtejp, sån där tunn som andas som kirurgerna använder. Då skyddas såret samtidigt som det håller en bra fuktighet. Tryck fast den ordentligt direkt mot såret och låt den vara där till den ramlar bort, sätt sedan ny.

  • mes

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 07:27

    @G_L 504307 wrote:

    Hmmm kanske lite för tidigt att börja använda Dakine CWM? Det är väl fortfarande lite för varmt för vintervantar.

    Tycker dina händer såg mer hårdhudade ut förr… (har du bytt jobb?)
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=29729&highlight=fingrar
    😉
    Ta det lite försiktigt ett par veckor så läker det, och sedan har nog huden blivit starkare så den klarar att hålla i bommen utan skavsår.

    Hehe…den hade jag glömt…jag hade ganska ytliga blodkärl på den tiden.
    Min hand börjar läka nu lagom till skitvädret på söndag…(ska vara barnvakt på lördagen så då blir det inget). Att fila ner valkar har jag sett att man kan göra. Problemet är att jag inte hinner få några. Freeridande som jag normalt ägnar mig åt är inte påfrestande på händerna överhuvudtaget. Det är när det är vågor och man rycker och bänder i bommen som det blir tufft för mina lena fina handflator. Jag seglar kanske ett par gånger i månaden och då mest freeride så jag tror nog att det är där mitt problem ligger. Om jag får tag på en 95 liters FSW så blir det dock mer våg… Jag ska editera bilden så att känsliga personer inte blir så upprörda…
    Nu till tangentbordet.

    🙂 Mes

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömhuding – handskstips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.