Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

  • sailortrash

    Medlem
    24 april, 2014 vid 11:47

    @ptsproet 722652 wrote:

    Allt handlar om full medvetenhet om sin kapacitet och inte överskattata sig själv så ska allt gå.

    Precis, detta hävdar jag räcker! en som är medveten om sin kapacitet och använder huvudet (och läser i manualen som faktiskt följer med eller går att ladda ner) kommer lätt som en plätt lära sig.

    De som sköldpadda nämner hoppas vi inte representerar gemene man som vill lära sig kita (iallafall representerar de inte mig), och rekommenderar dessa att ta en kurs eller läsa på lite bättre. Sen är det ju så att bara en bråkdel av alla där ute som kitar har gått en kurs, och bara ett fåtal kör in i hundar och bilar.
    Mindre försiktiga männsikor kommer alltid att finnas, t.ex snubben som postade en film där han hoppar över ett vindsurfing segel i Dahab nyligen, eller den som käkar kanelbullar ikrokad.
    Skulle nog se dessa som ett större problem än ivriga nybörjare, speciellt eftersom de inspirerar dessa ivriga nybörjare till att göra lika puckade grejer och vara lika “coola”..

  • joakim_a

    Medlem
    24 april, 2014 vid 19:04

    Att jag gärna vill att du ska gå en kurs beror mest på vänlighet, det är bra att få lära sig grunderna riktigt.
    Om du har en vän som kan lära dig är det jättebra, det underlättar.
    Men vid köp av ny kite ska du undvika en C-kite, det är den svåraste varianten. Jag gjorde misstaget för många år sedan med en sådan och det tog tid att lära sig(även med kurs).

    Med en 12kvm kite kan du köra i låg vind med stor bräda och i lite mer vind med en twintip-bräda. Jag väger lite mer än 100kg själv, men en 12kvm har rätt stort vindspann och du får mycket åkning med den storleken.
    Om du väger under 80kg kan en mindre vara kite vara bättre, t ex 9kvm.

    Gå gärna in i en surfbutik så hjälper de dig med valet av kite om du är osäker och trött på forumtrådar.

    Välkommen ut på vattnet 🙂

  • pjoter

    Medlem
    24 april, 2014 vid 21:09

    Haha… underbart! 🙂

    Först det seriösa:
    Det klart att din polare kan lära dig, det är inte så jäkla svårt att lära ut hur man kitesurfar. Det som ofta är problemet är att kompisar som lär ut ofta skyndar på det hela (har sett det ett flertal tillfällen och även fått vissa elever som tidigare gått för en kompis men inte alls fått lära sig kite från grunden).
    Vanligast är att man gärna visar de roliga momenten, som bodydrag downwind, små hopp och sedan brädåkning. Det som inte är lika kul att lära ut är det som egentligen är viktigast, dvs hur man lägger ut en kite på stranden, kopplar alla linor rätt, välja spot, säkerhetsavstånd, väjningsregler osv osv. Säkerhetssystem i all ära men det viktigaste är att lära sig var och när man ska gå ut och vad som ska få en att avbryta, innan man behöver dra safetyn.
    Så, har du en bra kompis som du litar på kör på! Men bjud honom för tusan på något riktigt fint efteråt för en kurs SKA ta absolut minst 5h om du lär dig riktigt snabbt och han kommer offra en hel surfdag för att lära dig. Å kom ihåg att det är du som ska lägga ut, rigga å fixa allt. Att se på ger dig knappt något. Han ska mestadels ha händerna på ryggen och hjälpa dig komma på hur du ska göra.

    Till det oseriösa:
    Herr seglarskräp, du är ju helt underbar! Är det så väl att steffo har fått ett nytt original i stil med mrmille, kjellorix, Jonaish och dom andra klassikerna? Wooohooo i sådana fall!! keep up the good work!

    Din statistik är ganska rolig, det är alltså bara en bråkdel av alla som kitar i sverige som gått kurs? Vad grundar du den statistiken på? Jag är rätt säker på motsatsen nämligen.

    Kul att jag är en giffelätande (GIFFEL, det är klassiskt skånskt kitarmellanmål, kanelbulle är något helt annat) fara som sitter fastknuten i min 12:a i 10m/s. Haha, det är ju faktiskt en helt otroligt kul bild, märks att vi inte träffats. Jag gillar också att det är just att jag är ikrokad som är ett problem som du skriver sen. Hade jag däremot varit unhooked på stranden med en 12a i 10m/s och käkat GIFFLAR så hade det ju varit lugnt. 🙂

    Å till sist, du menar alltså att man aldrig borde göra saker som en nybörjare inte klarar av? Alla kitefilmer borde förbjudas eftersom nybörjarna kan ju tro att de faktiskt kan kiteloopa över en väg bara för att lenten gör det? Ska vi göra samma med alla idrotter? Sluta visa hockey på tv, annars är det ju deras fel om jag tacklar ihjäl min polare mot sargen? Snacka om att dumförklara mänskligheten.

  • sailortrash

    Medlem
    25 april, 2014 vid 07:36

    @pjoter 722684 wrote:

    Haha… underbart! 🙂

    Till det oseriösa:
    Herr seglarskräp, du är ju helt underbar! Är det så väl att steffo har fått ett nytt original i stil med mrmille, kjellorix, Jonaish och dom andra klassikerna? Wooohooo i sådana fall!! keep up the good work!

    Tack, vi får väl se!

    @pjoter 722684 wrote:

    Din statistik är ganska rolig, det är alltså bara en bråkdel av alla som kitar i sverige som gått kurs? Vad grundar du den statistiken på? Jag är rätt säker på motsatsen nämligen.

    tja med tanke på att det finns typ 10 kiteskolor i Sverige men tiotusentals kitare och fer tillkommer så tvivalr jag på att ni hinner ge kurser till alla

    @pjoter 722684 wrote:

    Kul att jag är en giffelätande (GIFFEL, det är klassiskt skånskt kitarmellanmål, kanelbulle är något helt annat)

    jag vet, jag älskar gifflar. men de smakar ungefär som kanelbullar. Jag tyckte det lät farligt det där med att du itne fick grepp om releasen eftersom du hade kanelsmet på fingrarna, och lite allmänfarligt också..allafall om du är på en strand i juli då man brukar äta gifflar

    @pjoter 722684 wrote:

    Å till sist, du menar alltså att man aldrig borde göra saker som en nybörjare inte klarar av?

    Nej. Men vad menar du?

    allvarligt Herr Instruktör, om det är ngt i detta landet lagom som skapar hat mot kitare och stänger stränder så är det ju puckon som hoppar över männsikor/deras prylar/picknickkorgar whatever och lägger ut det tuben. Vad är störst hot mot kitebara stränder tror du: snubbe som försöker lära sig på ensam strand innan semestersäsongen, eller övermodig wake-stokad “stick it up the man”-snubbe som använder “en människa” som ngt kul att hoppa över..

    ?

  • skanepaul

    Medlem
    25 april, 2014 vid 14:46

    Tiotusentals kitare??????? 🙂

    Jag skulle vilja säga att minst över 80% har gått kurs i sverige!

  • sailortrash

    Medlem
    25 april, 2014 vid 16:59

    jag tar tillbaks det där om 10k kitare, jag gick på siffrorna i “Skriv under för Lundåkrabukten”, men de gällde inte Sverige. Sorry…

    ngn som har en aning om hur många kitare vi har i Sverige…?
    i ovan nämnd tråd nämns att 2000 kitare tog en kurs 2013.

    låter ju väldigt bra! Borde ju vara minimalt med strul på våra stränder då, och gott om gifflar ifall man får blodsockerfall (allfall i skåne).

    det betyder ju också att bara kursverksamheten drog in en 3-4 miljoner om snittpriset är ngnstans mellan 1500-2000:-/skalle. Omsättningen borde ju vara det dubbla då…sen måtte ju försäljningen ge ngt också..verkar vara rätt ok branch att ge sig in i det där med tanken på att det inte är alltför många skolor som delar på kakan=)

    Grattis gubbar!

    för att återkoppla så är det nog inte så långt kvar till 10-tusentals kitare som gått kurs!! max fem år om trenden håller i sig.

    nu är jag nog klar med denna tråd..sammanfattningsvis kan man väl säga att det är bra att gå kurs, tillochmed att rekommendera den stora massan, men om man är envis och lite försiktig eller väljer att lägga 2000:- på en beggad kite istälet så går det ändå.

    hoppas folk kan skriva under på det!

    vi cs väl på vattnet ngn dag…

  • cortex

    Medlem
    27 april, 2014 vid 19:54

    Jonaish/mrmille/Kjellorix is back!! Eller flå’t jag menar… fan vad kul att du är här sailortrash!!! Steffo börjar ju få lite fason igen. Har varit lite väl trist och seriöst här den senaste tiden. Men nu verkar det ju vara värt att läsa lite här igen. Tjohooo!!!

    Och precis som du säger så är det ju en helt GALET lönsam branch att vara verksam i. All vi som håller på med kite-business bara BADAR i pengar. Ska nog beställa min 8:e Lambo imorgon… har fått en fläck på rutan på en av de gamla.

    /Kaj

  • kjellorix

    Medlem
    27 april, 2014 vid 22:39

    Ha !, nu Speed 3 deluxe 19, vackert väder kite.
    Lockbete, vid sjötomt på landet gäller vindsurf.
    (Trist köra bilen till spots, ett kite problem)

    10 år med kiteutrustning, utan kitesurfing.
    -04 första Cabrinha komplett paket, Nitro 17,
    (+ en beggad 9,4 med, för Cabarete)
    Sen; Venom 16, Psycho 10, Cool 4.

    Först, Kite va tänkt som alternativ i lättvind.
    Vill bara vindsurfa, när det blåser bra.
    Men kan bli kul att dingla i ett snöre.

  • ursuspolaris

    Medlem
    30 april, 2014 vid 09:31

    Nu är jag ingen instruktör, men min egen erfarenhet och uppfattning är att kurser snarast syftar till att lära ut hur man övar på ett säkert sätt, snarare än att lära dig att faktisk kitea. Det sistnämnda funkar youtube och djäkligt mycket träning bra till men om du inte gör det första är risken stor att du utsätter både dig själv och andra runt omkring dig för fara.

  • skanepaul

    Medlem
    30 april, 2014 vid 14:32

    Nu är det tyvärr så att jag aldrig tror vi kommer nå tiotusen kitare i sverige, tillväxten har inte följt det mönster man skulle kunna tro och önska.

    Av nån konstig anledning (som jag inte kan begripa!!!) så lägger många av också, långtifrån alla är så aktiva som flertalet som hänger här är.

    På sin höjd kanske vi når 3-4000 aktiva inom snar framtid.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.