Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

  • rillestark

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:34

    @Rasmus_W 483648 wrote:

    På gymmet brukar jag göra marklyft. Det frestar betydligt mer på ryggen än vad nedhalande gör, och det är också syftet med marklyft.

    Varför är alla så rädda för att belasta ryggen? Den tål massor, så länge den belastas rätt.

    Det går inte jämföra marklyft med att dra nedhal. Marklyft är skonsamt i jämförelse. Man sitter ju på backen och har en väldigt ogynsam belastning på nedre delen av ryggen. Det enda som kan hjälpa lite är om man sträcker ut ryggen och försöker skjuta ifrån med benen. Den här rörelsen är rena döden för ryggen.

    Frid,

    /Richard

  • carl-r

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:44

    Påminner det inte lite om rodd? Har man bara handtaget på en lagom längd rep så tycker jag inte att det är särskilt tungt.

  • irieman

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 20:38

    @philippos 482930 wrote:

    Ambiöst förstainlägg! Ytterligare en återfallssurfare, grattis till köpet. Med lite tålamod och träning lär du inte ångra dig. Låter dessutom som att du fått tag på ett ganska vettigt kit.

    För att buka till seglet bör du släppa på uthalet. För maximal buk så drar du inte mer än att framkantan av de längsta lattorna ligger ungefär på mitten av masten dvs. till den punkt då du fortfarande kan få över lattorna till andra sidan masten med ett snärtigt pumptag. Kom ihåg att dra nedhalet ordentligt. Att dra för lite nedhal är säkerligen det vanligaste nybörjarfelet.

    A = lite buk, passar till hård vind.
    B = för lite buk, dra med nedhal.
    C = lagom buk, passar till det mesta.

    Det är lite olika med olika segel men förutsatt att du dragit rätt nedhal så brukar man inte behöva dra särskilt mycket uthal för att komma till maximal buk.

    Lycka till,
    Filip

    Med ovanstående råd så kan du inte gå fel, i alla fall inte med ett freeridesegel. Kan vara lite annorlunda med vissa vågsegel som ofta riggas utan en massa buk. Se’n är hängselekroken klockren för att dra nedhal, funkar även på racesegel dock ganska tungt.

    Irie Man

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:41

    @NLC 483659 wrote:

    Att dra nedhalstampen några varv runt handen istället för att göra en ögla och trä den över handen och runt handleden verkar vara helt galet. Men Rasmus, du kanske aldrig har provat sådana dära avlastningsband på gymmet heller? 😉

    Som sagt, ju mindre tamp som ligger an mot handen, desto punktformigare belastning. En ögla eller ett rep som lindats två varv runt handen gör ont. Ett rep som lindats många varv gör mindre ont.

    Och nej, dragremmar vägrar jag använda på gymmet. Jag går och tror att jag vill ha starka händer och då är remmar helt fel.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:44

    @Miracle 483680 wrote:

    Det går inte jämföra marklyft med att dra nedhal. Marklyft är skonsamt i jämförelse. Man sitter ju på backen och har en väldigt ogynsam belastning på nedre delen av ryggen. Det enda som kan hjälpa lite är om man sträcker ut ryggen och försöker skjuta ifrån med benen. Den här rörelsen är rena döden för ryggen.

    Beroende på hur man drar så kan rörelsen bli ganska lik ett marklyft. Men visst, oftast är det inte så jag drar, jag brukar ligga nästan raklång och trycker seglet ifrån mig med ena benet.

  • nlc

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 04:18

    @Rasmus_W 483710 wrote:

    Som sagt, ju mindre tamp som ligger an mot handen, desto punktformigare belastning. En ögla eller ett rep som lindats två varv runt handen gör ont. Ett rep som lindats många varv gör mindre ont.

    Och nej, dragremmar vägrar jag använda på gymmet. Jag går och tror att jag vill ha starka händer och då är remmar helt fel.

    Men läs nu för en gångs skull vad folk skriver. Inte linda snöret runt handen utan dra gör en ögla och lägg ett varv runt handleden, precis som man lägger en dragrem (ja just, så hette de där snoddarna). Jag vet att du inte använder dig av dem på gymmet, men tänkte att du skulle förstå liknelsen…

    Nåja, får väl trösta mig med att alla andra vettiga förslag, t.ex. att använda hängselekroken, min favorit.

  • ola_p

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 07:39

    @Rasmus_W 483710 wrote:

    Som sagt, ju mindre tamp som ligger an mot handen, desto punktformigare belastning. En ögla eller ett rep som lindats två varv runt handen gör ont. Ett rep som lindats många varv gör mindre ont.

    Nej. Lindar du runt handen så dras repet åt när du drar, det gör det inte med en ögla. Testa så får du se.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 11:55

    @Ola_P 483736 wrote:

    Nej. Lindar du runt handen så dras repet åt när du drar, det gör det inte med en ögla. Testa så får du se.

    Har testat öglor runt handleden och jag kan fortfarande bara se en bit rep ligga mot handen när jag kör den modellen. Plus att om man ändå har gjort en ögla så kan man lika gärna använda selen. Enda egentliga fördelen med att dra med handen är som jag ser det att det bara är att ta tag och dra. Inte knyta knutar eller hämta hjälpmedel.

  • rookie

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 22:53

    Det är en myt att man behöver ta i när man drar i nedhal. Troligen har ni trätt snöret fel genom blocken. Snöret ska gå genom mittersta rullen i seglet på sista loopen. Tog mig 4 år att komma på hur det ska se ut (även med 180 högskolepoäng).

  • rasmus_w

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 02:40

    Oj. Tänkte inte på det. Måste genast provrigga mitt Warp 9.7.

  • surfen

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 07:05

    @rookie 483904 wrote:

    Det är en myt att man behöver ta i när man drar i nedhal. Troligen har ni trätt snöret fel genom blocken. Snöret ska gå genom mittersta rullen i seglet på sista loopen. Tog mig 4 år att komma på hur det ska se ut (även med 180 högskolepoäng).

    Det beror väl på hur blocken sitter i förhållande till varandra, segel/förlängare.
    Ska det vara så svårt att se hur man drar tampen för att den inte ska korsa någon annan. Och för dom som har väldigt svårt att få en bild framför sig så har ju faktiskt vissa tillverkare en instruktion på seglet hur man ska trä tampen, hur svårt kan det vara! ;=) Som jag skrev i ett tidigare inlägg, man kan göra det så mycket svårare än det verkligen är:

    surfen

  • ola_p

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 07:45

    @rookie 483904 wrote:

    Det är en myt att man behöver ta i när man drar i nedhal. Troligen har ni trätt snöret fel genom blocken. Snöret ska gå genom mittersta rullen i seglet på sista loopen. Tog mig 4 år att komma på hur det ska se ut (även med 180 högskolepoäng).

    Det beror på hur blocken sitter, med streamline beslag så blir det svårt (och poänglöst) att försöka få sista vändan igenom mittersta rullen.

    Men ibland behöver man ta i. Fråga rejssnubbarna om dom tycker det är lätt att dra nedhal i en fullcambrad 9.0a.

    Fast allt under 6.0 så länge det inte är rejsprylar skall utan problem gå att dra utan verktyg så länge man trär rätt och har fräsch tamp och en förlängare som inte kärvar.

  • Knatte

    Gäst
    20 juli, 2008 vid 15:02

    @rookie 483904 wrote:

    Det är en myt att man behöver ta i när man drar i nedhal. Troligen har ni trätt snöret fel genom blocken. Snöret ska gå genom mittersta rullen i seglet på sista loopen. Tog mig 4 år att komma på hur det ska se ut (även med 180 högskolepoäng).

    Testa att dra nedhalet på ett fullcambrat racesegel, så förstår du varför pinne eller vev behövs…
    Första gången jag riggade mitt Naish stealth så var 3-4 stycken som använde pinne och andra hjälpmedel. Ingen klarade av att dra ner detta utan vev..

  • jester

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:43
    rookie;483904 wrote:
    Det är en myt att man behöver ta i när man drar i nedhal. Troligen har ni trätt snöret fel genom blocken. Snöret ska gå genom mittersta rullen i seglet på sista loopen. Tog mig 4 år att komma på hur det ska se ut (även med 180 högskolepoäng).

    Beror ju på vilken förlängare man har. På NP MXT så går man utifrån och in. Det geniala med den längaren är att tampen går genom rullarna. Går o dra så att blocken nuddar varandra o tamparna ligger rakt o fint. Men trots detta så använder jag vev för rejs-segel kräver *lite* mer nedhalskraft än vanliga segel…

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:48

    @Knatte 483983 wrote:

    Testa att dra nedhalet på ett fullcambrat racesegel, så förstår du varför pinne eller vev behövs…
    Första gången jag riggade mitt Naish stealth så var 3-4 stycken som använde pinne och andra hjälpmedel. Ingen klarade av att dra ner detta utan vev..

    Haha, min streamline blir äggformad i basen när nedhalet på 9.7:an är fullt draget, och det är ändå inget stealth…

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.