Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Segeltoppen

  • PWA Segeltoppen

    Publicerad av tsurf på 18 juni, 2012 vid 11:58

    Kollar man in senaste tävlingen i Costa Brava så är det två segelmärke som seglat fort Severne och NP. Frågan är varför Simmer hamnar så långt bak i fältet. Är det seglet som underpresterar eller seglaren?

    jester svarade 11 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 12:11

    Det finns ju alltid några gubbar som går fort närmast oavsett prylar. Men NP (som vanligt…) och Severne verkar ju gå bra.

    Ingen topp-tio gubbe för Simmer å Avanti hade väl kanske hoppats på mer för sina supertrasor…

    28 Peter Volwater

    32 Finian Maynard

  • surfan

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 17:01
    TSURF;691342 wrote:
    Kollar man in senaste tävlingen i Costa Brava så är det två segelmärke som seglat fort Severne och NP. Frågan är varför Simmer hamnar så långt bak i fältet. Är det seglet som underpresterar eller seglaren?

    Det är bara gubben som bestämmer hur det går inte seglen! 😉

  • andersbq

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 17:15

    man kan ju spekulera hur mycket som helst, på PWA i Korea för några veckor sedan vann Loft Sails 7 av 10 slalomfinaler, jag tror inte att seglen plötsligen bliv kass. Det är gubbarna, förhållandena mm som avgör.

  • andypower

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 20:16

    Seite slalom i danmark i helgen , en regatta der, og det som ikke betyr noe spesiellt er hvordam brett og seil en bruker, men timene på vannet og rett teknikk/trim ol, . Produsentenes superlativer er koselig og lese og drømme om, og ettr hva de sier om mitt utstyr skulle jeg være først i mål, da de skriver at “med dette utsryret, vil du være foran dine konkurrenter”. men d stemmte ikke gitt,,,

    Anders N-12

  • tsurf

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 09:51

    Jag tror att det hänger på materialet se bara på alla speed seglare. När något gjort någon snabb repa så kollar dom genast vilken bräda segel och framför allt fena som användes. Det finns väl ingen speed seglare som inte byter material varje år eller har jag fel?

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 10:51
    TSURF;691440 wrote:
    Jag tror att det hänger på materialet se bara på alla speed seglare. När något gjort någon snabb repa så kollar dom genast vilken bräda segel och framför allt fena som användes. Det finns väl ingen speed seglare som inte byter material varje år eller har jag fel?

    Hur förklarar du då att just Simmer dominerar i Sverige i år. Märkligt nog är det samma gubbar som dominerade när dom körde North. Så det är utan någon som helst tvekan att det är gubben som håller i trasan som är den avgörande faktorn.

  • mackee

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 13:20

    Har haft samma nedhalas tamp i tre år nu!!!!

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 14:15
    mackee;691450 wrote:
    Har haft samma nedhalas tamp i tre år nu!!!!

    Det förklarar ett och annat!

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 14:16

    Och Daniel har använt samma flytväst sen Hedenhös sprang omkring i shorts

  • surfan

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 19:06
    Jester;691454 wrote:
    Och Daniel har använt samma flytväst sen Hedenhös sprang omkring i shorts

    Och GUL luvan 😀

  • tsurf

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 20:11
    Jester;691445 wrote:
    Hur förklarar du då att just Simmer dominerar i Sverige i år. Märkligt nog är det samma gubbar som dominerade när dom körde North. Så det är utan någon som helst tvekan att det är gubben som håller i trasan som är den avgörande faktorn.

    Hur många duktiga surfare finns det i Sverige? Tror nog att underlaget är större i Pwa för att dra några slutsatset ang segeltopp. Det är ju trots allt bara spekulationer och inget veteskapligt.

  • andersbq

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 21:03

    Jösses, men vem f:n är du?

  • jester

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 05:36

    TSURF: flera deltagare i den här tråden har piskat tex Dunkerbeck i speed-heat på VM, så det finns ett gäng som är duktiga på riktigt…

  • mattias-j

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 07:52

    Materialet var mycket mer utslagsgivande förr. Jag har faktiskt en liten anekdot från en vinter på Gran Canaria. Jag bodde på Bahia Feliz Vintern 1991, Dunkerbeck och Bringan körde skiten ur de flesta. Båda körde NP som segel och Björna hade F2 logga på sina specialbyggda super custom brädor. Jag jobbade lite på mässor åt Top 12 och hade således skaplig tillgång till NP segel. Hade först när jag åkte ner WC racing -90 i min segelbag, och en F2 Sputnik 270 som planka. Vi körde ofta slalomträning/tävling, jag skriver tävling, för ingen ville ju förlora när vi körde på boj 😀
    Dunken seglade ofta upp från sitt Playa Aguila och var med oss och körde. Det var ett skapligt gäng emellnåt, Dunken, Belbeoch, Vidar Jensen, Stian Jensen, Svein Rasmussen det var fler norskar och några fler fransmän och spanjorer med också. Flera av dom PBA (som det hette då). Med min Sputnik och WC racing från -90 så var jag som bäst typ 3:a ibland men mest 5:a eller 6:a. Jag åkte hem i slutet februari och jobbade på båtmässan. När jag sen åkte tillbaka så hade jag med några sprillans NP WC slalom. “Samma” segel som Dunkan körde i WC året innan. Det var en förserie och jag var typ den enda som hade detta segel när jag kom tillbaka ner. Min Sputnik hade tyvärr blivit liggandes i solen på en kompis altan i de 3 veckor jag varit hemma, och var lite spröd…. Jag åkte därför bort till Dunkans pappa som hade shop. Han sålde som av en slump NP och F2. Jag hittade en Sputnik “WC” edition, och efter att ha klämt på den en stund förstod jag att den inte kom från standard produktion. Den var superlätt, styv som attan och fantastisk i shapen. Vi kom överens om ett pris och jag slog till. Med mina nya segel och med denna bräda så blev jag en ny seglare. Dunkan och de andra PBA seglarna var iväg och tävlade men jag seglade vidare på boj med en massa olika seglare, och ingen spöade mig. Efter ett par tre veckor kom PBA gubbarna tillbaka till GC och vi började segla slalom igen. Men nu fick dom jobba hårt för att spöa mig. Jag vann flera heat och stämningen blev lite konstig. Dagen efter så kommer Dunken fram och vill köpa tillbaka sin bräda då han påstår att hans pappa sålde fel bräda till mig. Vad gör man? Han fick köpa tillbaka sin bräda…

    Idag seglar man på i stort sett lika villkor när det gäller brädor och segel. Förr betydde utrustningen mycket mer, men nu skulle jag vilja säga att det är gubben på som är åtminstone 90%. Sen lyckas vissa märken pricka in bra grejer olika år. Det måste ske något radikalt för att utrustningen ska bli utslagsgivande, men det räcker ju bara en säsong. Sen är ju de andra ifatt…

    Däremot Simmer…. 😀

    Jag vill på inget sätt framställa Dunken som dålig seglare, det GÅR ju typ inte. Men han hade god hjälp av bästa grejerna då, fråga Bringdal…

  • klang

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 14:03

    Man ska inte glömma bort att räkna in kunskapen att trimma sina prylar… rätt fena, rätt nerhal, buk, bom placering, mastfot placering… detta kräver också timmar på vattnet… Ibland dyker det upp trådar där personen har problem med att stå skönt med sina prylar, tror att förmågan att skruva rätt den utrustning ger extra knopar…

Sida 1 av 4

Diskussionen ‘PWA Segeltoppen’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Segeltoppen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.