• svenne

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 16:13

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=558613#post558613″]BAAAAAH![/ame]

    (Nu undrar ni kanske varför jag gjord så där? Det var bara för att uppmärksamma er på att Gula sidorna numera finns på Internet)

  • goose

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 18:20

    WTF… 🙁

    Sluta med EVO? Enligt mitt tycke ett av de mindre smarta besluten på senare år. Jag som tänkte precis köpa en EVO. Kommer aldrig att köpa en bräda med 5 fenboxar om jag enbart vill använda en, varför tänkar man inte på allroundsurfaren som nöjer sig med det vanliga. Visst massor av fenor…bla bla bla…så mycket bättre….bla bla bla….fattar man inte på SB att man kommer skrämma bort ett flertal kunder som inte vågar eller vill köpa så extremt vinklade brädor?

    EVO är känd som en perfekt högvind bump n jump och en fantastisk on-shore vågis. Den perfekta Sverigebrädan (framför allt för oss som bor på östkusten och ofta kör hårdvinds hav/chop och åker ned till västkusten för lite cleanare vågförhållanden), men nu känns det långt ifrån….varför ska jag betala med mer vikt och förmodligen mer pengar för att kunna köra med en fena?

    Nu gäller det att köpa en EVO 2009 innan de tar slut. Jag är förövrigt helt övertygad att EVO kommer tillbaka 2011, marknaden (den vanliga surfaren) kommer inte gilla detta.

  • doc

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 18:31

    Så här gick diskussionen när carvingskidorna kom.
    Och det finns fortfarande de som inte tror på framhjulsdrift på personbilar.

    Mest intressant är ändå att det på flera håll pratas om hur missnöjda alla som köpt ET borde vara, men jag hittills inte hört en enda person som faktiskt har en ET som är missnöjd. Men dom har kanske bara inte förstått ännu hur lurade dom är?
    😉

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 19:39
    Goose;558663 wrote:
    WTF… 🙁

    Nu gäller det att köpa en EVO 2009 innan de tar slut. Jag är förövrigt helt övertygad att EVO kommer tillbaka 2011, marknaden (den vanliga surfaren) kommer inte gilla detta.

    Jaaa, men jag förstår inte problemet. Jag kan bygga en åt dig i september (säg det som Vanheden skulle ha gjort). Hmm… Kanske skulle lägga in en EVO-retro i basutbudet?..
    Jag ämnar hålla med dig, det kommer snart nya enkel eller twin-brädor.

  • poppo

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 20:29
    Doc;558667 wrote:
    Och det finns fortfarande de som inte tror på framhjulsdrift på personbilar.

    konstig jämförelse – framhjulsdrift ÄR ju sämre.

    kör in dig på en bräda du gillar och ladda järnet! materialet är inte begränsande för 95% av sveriges vågseglare. gubbarna på maui red vågor och hoppade bättre än de flesta av oss på prylar från 1985.

    (fast visst f-n e jag sugen på min goya twin till hösten… haha!)

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 22:57
    Goose;558663 wrote:
    WTF… 🙁
    tänkte precis köpa en EVO. Kommer aldrig att köpa en bräda med 5 fenboxar om jag enbart vill använda en, varför tänkar man inte på allroundsurfaren som nöjer sig med det vanliga.

    Är du säker på att det är dem man tänker på. Jag tycker du verkar mena “allroundsurfaren som vägrar prova nåt annat än det vanliga”.

    Själv är jag allroundsurfaren som gärna vill ha det nyaste när jag köper, men inte känner behovet att köpa varje gång nåt nytt kommer ut.

  • goose

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 05:06

    Nya prylar inom surf är ofta som nya bilar som kommer på marknaden, inte nog genomtänkt eller beprövat. Det viktiga är inte att göra bättre utan att vara först med nytt. Det finns anledningar varför Toyota är störst i världen….

    Jag har surfat i snart 25 år, rest till många surfställen i världen och har sett och provat mycket, jag är inte rädd för nytt. Men när brädorna blivit så förbaskat dyra som nya så måste man köpa det som passar bäst för det flesta förhållanden. EVO har den unika egenskapen att man inte behöver kompromissa något i vågegenskaper för att få en härlig hårdvindsbräda.

    Jag tycker verkligen att det är ett korkat beslut att sluta tillverka EVO och jag är övertygad att de flesta håller med, om man vet vad brädan kan ge på vattnet. Denna plötsliga hype med en massa fenor…finns den kvar om några år? Jag är skeptisk, jag är övertygad om att single kommer vinna i längden.

  • ola-h

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 14:36

    EVO har varit världens mest sålda vågis i många år, och skulle givetvis vara ett säkert försäljningskort för Starboard även 2010. Men det som är kul med Starboard är att de trots att de är så stora inte är rätta för att sticka ut med nya grejjor. EVOn var ju från början också just en sådan grej och i princip var det liknande debatt om dessa kort-breda vågisar. För att inte tala om när slalombrädorna Sonic ersattes med iSonic. Vill man ha säkra mainstreamprylar är kanske Fanatic eller JP bättre?

    Och igen: ni hänger upp er för mycket på fenorna. Ja, visst kanske det blir en fena igen om några år. Men just nu tycker uppenbarligen de som utvecklar Starboard och många andra märken att flera fenor (2, 3 eller 4) överlag ger vågbrädorna intressantare egenskaper. När det gäller Starboard finns som sagt Kode kvar som single fin. Men just de egenskaper som gjort EVO populär tycker alltså de på Starboard kan förbättras ytterligare med lite extra fenor. Och vem tackar nej till både bättre höjdtagning, tidigare planing och bättre sväng?

  • ola-h

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 15:03
    surfmeister;558647 wrote:
    Tackar för storyn bakom Q. Innebär detta att Q70/76/81 är egentligen samma brädor som E70/75/80 men med fyra fenor istället för en? Och att den fungerar lika bra/bättre som Evo i våra vågor?

    Jag tror dock att SB kommer förlora kunder genom att ta bort Evo ur programmet. En Evo är grymt allround och jag tror att många kommer dra sig för att köpa en Quad om man inte är 100% inriktad på vågridning.

    Q71 och Q66 är i princip samma som EVO 70 och 66. Q76 skulle jag säga är en helt ny bräda. Q81/86 är en kombination av ET80/87 och den nya Q76, med outline som är från ET men med rocker och botten från Q76.

    Men ET var som sagt även de utvecklade från respektive EVOs, så överlag finns mycket EVO-släktskap i alla Quads.

    Och ja, så vitt jag märkt hittills (och det var verkligen typiska Sverigeförhållanden jag körde i Halmstad i veckan) så funkar Quad bättre än EVO i våra vågor. Visst kan det finnas någon som föredrar singlefinkänslan även i dessa brädor, men personligen kan jag inte tänka mig varför.

  • nemo

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 20:42

    Starboard kommer ju även att göra Quadsen i convertible verisioner med en us i mitten för att kunna köra den som singel när man vill och quad när man vill eller penta när man vill ha flest fenor på stranden… Något tyngre en en ren quad men gillar konceptet att man inte låser sig och mindre prylar att släpa på eller not…

  • martinlundgren

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 19:31

    Någon med en evil twin bör definitivt inte vara ledsen.. jag tycker de funkar riktigt bra, jag blev ganska förvånad över hur mycket man kan stå på kanten. Twinser är definitivt ett framsteg i utvecklingen. Vågridningen har ju utvecklats en del just på grund av det. Philip koster vann en single i pozo med en sån precis, så borde ju onekligen gå att segla på, om jag inte har fel..

    Och som ola sa, antal fenor är bara en parameter bland andra.

  • goose

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 19:58

    SB kan få leka med obegränsat antal fenor i alla tänkbara varianter om dom så vill. Men varför är dom så ofantligt korkade att sluta med EVO. Vilka produktstrateger har de egentligen? Man får känslan att de vill tvinga in kunder in i fenträsket….

  • ola-h

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 20:06

    This is what Tiesda You, brand manager och chefsdesigner på Starboard säger om saken (från http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=5850&page=5):

    Hi all,

    Thanks for all the communication on the Quads and more. To answer questions on the Convertible: the board does come with bases that allow you to close off the fin boxes that are not in use and reduce some of the turbulence.

    Why haven’t we done Quads before? There’s no direct answer. Single fins, thrusters, twin fins, Quads, five fins: is it evolution, revolution or fashion? For us, if it weren’t for our SUP R&D, who first tried Quad setups because of their surfing influence, we (the windsurfing team) probably wouldn’t have a Quad windsurf wave board today. We simply tried it and it brought some outstanding promise at an early stage. So we developed it some more and launched it this week. To be honest, we haven’t done much hype other than making it available and promoting it on our website. So I feel that some of the unregistered users commenting on the hype are somewhat misplaced. We can take it off our website and keep the board as an underground cult too, but where’s the fun in that?

    To be honest, when we have a new idea, we get excited and we want to move windsurfing forwards through the development of products. That’s our character. We like to innovate, question convention and grow our sport through new dimensions of windsurfing, even revisiting old ones. If by trying a new idea or revisiting an old one, we can take windsurfing to new levels, then let’s go for it. This defines our brand and there is no exact science on innovation. The Hypersonic did re-ignite the interest in slalom, Antoine really didn’t win on the PWA until he started to use the iSonics, the Evo really did push the limits of wave sailing for many sailors and the new Quads are truly what we believe is the next evolution. We live in a free market which is the best thing about innovation: you can be the judges and decide what you like, and we Starboard simply make what we believe in. Some ideas and inventions succeed; some fail and some don’t even leave the drawing board.

    We’re very much excited about the Quads, we’ve all ridden the boards and we love them. As the boards hit the market, we know many will love them too. Others won’t like it because maybe it doesn’t fit their needs, their taste. Maybe a few won’t like it out of simple pre-conception. Perhaps some more Quad wave boards from other brands will follow too and maybe there will indeed be 8 fin boards in the future called the Octo. Who knows? What we know today is that we love the Quad boards and they have both replaced our Evos in the allround wave category and knocked out the Evil Twins in one fell swoop – that’s how much we love them. What will the wave market, the slalom market, the lightwind market and the windsurfing market itself be like in the much longer future? Well let’s keep innovating, and we’ll see.

  • mag

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 20:43

    Utveckling är kul!
    Och det är roligt att Starboard vågar utmana marknaden med nya koncept då och då.

    Ni som är så nöjda med Evo, varför kör ni inte vidare och är fortsatt nöjda? Är ni oroliga att brädan ska gå sönder, köp en ny på rea eller begagnad så har ni en Evo extra i reserv. Vad är problemet??? Ingen tvingar väl er att köpa nytt eller hur?

    Jag tänker inte heller byta bräda, men utveckling leder i alla fall framåt och om ingen vågar flytta gränsen så kommer vi ingen vart. Sen gör utvecklingen lite roliga krumsprång och snedsteg ibland men det är ju också själva förutsättningen för att få fram nya innovationer och för att någon gång ta ett sjumilakliv, typ ett paradigmskifte.

    Heja heja de som orkar och vill utveckla vår sport! 🙂
    Och i slutändan är det ju ändå vi som kunder som avgör, flipp eller flopp.

    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 20:58

    Fast det är ju inte själva utvecklingen som har kommenterats i den här tråden, litegrann på SB:s forum men där påpekas det mer om deras typiska hajpande än själva brädan.
    Här är det snarare försvinnandet av EVO och ET som är grejen, så Tiesdas inlägg är rätt tomt på argument. Det svarar inte så mycket på SB-inläggen heller när jag tänker efter.

    Säkerligen en skitkul bräda, men är den tillräckligt skitkul för att bara lita på Kode som enfening?
    Hur är den som twin förresten?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.