Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd om utrustning

  • ninoh

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 11:07

    haha innan jag ens läst vad du funderade på så tänkte jag rekommendera precis samma quiver, har för mig att dom har ett nice pris på det.
    kör på det, du lär inte bli missnöjd iaf.

  • oscar-olander

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 14:03

    Ev större kite beroende på vart du bor/kör…

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    25 juni, 2012 vid 18:36

    Är lite fundersam om man ska satsa på en rpm från -12 eller köpa eventuellt 2 beg från -11 i storlek 7 eller 8 och en 10a. Kommer åka i kalmar regionen och lite på öland.
    Tänkte fråga också ifall någon har koll på ifall det är stor skillnad mellan crazyfly raptor pro limited och den vanliga raptor pro. Så vitt jag har förstått så det som skiljer dem åt förutom designen är att ltd har double conclave shape.

    Är det stor skillnad mellan crazyfly raptor pro -11 och -12?
    Tack på förhand.

    Vore trevligt att lära känna folk runt Kalmar/Oskarshamn som kitar, eftersom att kita helt själv inte känns så optimalt som nybörjare.

  • walle

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 18:57

    10m2 är kanon om du bara väger 58kg!
    Crazyfly gör RIKTIGT bra brädor, har själv en Rocky pro som bara e 125×41 men den är styv och har plan rocker så den planar lätt för mig, väger ca 75kg.

    Du behöver INTE en större kite om du tänkt åka på Ölandsbrisen!
    Är själv från norra småland och åker ibland neråt Öland så vi kanske ses på vattnet 🙂

  • blizzy

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:42

    Håller med om att en 10’a är lagom om du väger 58.
    Ang bräda så är det bara storleken (längd o bredd) som kommer spela roll för dig som nybörjare. Visst, det finns en massa olika tekniska begrepp och egenskaper men i slutändan handlar det om att en större bräda ger mer flytkraft och en mindre är lättare att manövrera. Så försök hitta en relativt billig som bara har lagom bredd/längd så kommer du säkert bli helnöjd. Mest prisvärt brukar vara att köpa ett paket med kite + bräda.
    Storleksmässigt så är det inte ovanligt att nybörjarbrädor kommer i ett par olika längder mellan 130-145 cm. Med 58 kg så hamnar du någonstans i den mindre delen av registret, kanske runt 132-136 cm. Så ca 135×40 hade jag sagt (135cm lång, 40cm bred).

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:50

    Rocker och styvhet spelar en väldigt stor roll, är man lätt så planar man tidigt även med en mindre bräda och kan då lättare kanta mot när vinden ökar.

    Det är inte så enkelt att en längre bräda planar fortare.

  • blizzy

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 09:36
    walle;691865 wrote:
    Rocker och styvhet spelar en väldigt stor roll, är man lätt så planar man tidigt även med en mindre bräda och kan då lättare kanta mot när vinden ökar.

    Det är inte så enkelt att en längre bräda planar fortare.

    Jag menade inte att det inte spelade någon roll alls. Jag menade att man behöver inte stirra sig blind på sådana egenskaper utan istället fokusera på längd o bredd. Först o främst för att de är viktigare egenskaper, men även för att de är mycket lättare att kvantifiera och jämföra. 135×40 vs 140×42 är lättare att jämföra än “rocker x” vs “rocker y” etc.
    Plus att de flesta märken har ju en eller två brädor som inriktar sig mot nybörjare så så länge man kollar i de regionerna så hamnar man ju rätt oavsett. Då återstår bara längden/bredden som valmöjlighet, och där rekommenderar jag någonstans runt 135×40 (som ju f.ö. är en ganska standardstorlek på nybörjarbrädor och brädor i allmänhet).

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2012 vid 09:40

    Jo har sett lite filmer angående rocker/ styvhet och vad de har för funktion för brädan, men framgick inte i filmen hur man valde storlek.

    Är det någon av er som vet skillnaden på raptor pro och raptor pro ltd? Står att ltd har dubbel conclave men vet tyvärr inte vad det gör för skillnad. Är det värt lite extra och köpa en ltd istället för en raptor pro?
    Såg bland annat en raptor pro -11 här på forumet för 3,5 men mad packet pris ihop med bräda så ger man ju inte mer än 3 för brädan mot vad en kite kostar löst. Så blir nog ett packet för ig som det ser ut nu.

    Någon bra sida/ märken på selar?

  • blizzy

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 09:56

    Double concave innebär att undersidan av brädan är formad på ett visst sätt.
    Om du tänker dig att du tittar längs med undersidan så har den två konkava partier, typ två försänkningar, istället för vara “rund”, dvs konvex.
    Här är ett exempel på en surfbräda http://www2.swaylocks.com/files/images/2010/11/bowled-double-concave-img_1470.jpg.

    Double concave påverkar brädans hydrodynamik, dvs förmåga att glida genom vattnet.
    Jag kör på en Airush Protoy 132 som har double concave och 3-stegs rocker och jag gillar den grymt.

    Men som sagt, stirra dig inte blind på Double concave eller inte. Välj en bräda som passar din längd/vikt och din åknivå istället. Här är exempel på en 135×40 bräda som jag tror hade passat dig bra http://www.airush.com/2012/Board.php?l=en&id=14.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2012 vid 11:01

    Okej tack för alla svar. Blir nog köp av bräda/kite inom kort och så kanske man ser någon av er runt öland/kalmar o-hamn i sommar.
    Finns det någon speciell tråd på forumet var man kan lära känna folk i sin omgivning + hitta spots?
    Tack för hjälpen mvh mackan

  • blizzy

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 13:12

    Spotguide hittar du här http://spotguide.kicks-ass.net/

  • lima-ko

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 14:02
    Nyanvändare;691877 wrote:
    Finns det någon speciell tråd på forumet var man kan lära känna folk i sin omgivning + hitta spots?
    Tack för hjälpen mvh mackan

    Kolla in Surfses, vi använder den flitigt i Halmstad för att samordna oss, få vindrapporter osv., fungerar hur smidigt som helst via din smartphone.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2012 vid 14:09

    Tyvärr har jag inte en smartphone, snart ensam i Sverige om det tror jag:)

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    26 juni, 2012 vid 21:12

    Nu är grejer beställda ialla fall. Slingshot rpm 10 med raptor pro 132×41 bräda:) Sitter och väntar nu bara.

    Tack för alla råd och tips.

  • lima-ko

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 06:27
    Nyanvändare;691896 wrote:
    Tyvärr har jag inte en smartphone, snart ensam i Sverige om det tror jag:)

    Ytterligare en anledning till att skaffa en då ;).
    Det är en egentligen en hemsida och inte en app så den fungerar lika bra på din dator.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd om utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.