Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rätt foilkite till vintersäsongen

  • grozzny

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 13:25

    Gott, snart blir det bygge i garaget! =)

  • fesen

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 14:11
    Jan_Banan wrote:
    Rätt kite för mig nu till vintern vore i alla fall en ozone frenzy 7.5 (06). Ingen som har en sådan liggande till bra pris?

    Slå en signal isf eller skriv

    Mvh Henke

    henriksvahn@hotmail.com
    0737-184436

    Är det en sådan här du är ute efter?

    5eb7f1d2df0a3c8f7c156bc5f6eba4cd.jpg

    I så fall så har jag en som jag skall göra mig av med så fort jag får mina nya 🙂

    Bilden är från Storulvån i vintras. Suveränt trevligt ställe.

    Jag återkommer så fort jag har räknat på det hela.

    //Robban

  • biorno

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 19:26

    För det första behöver man verkligen inte två olika typer av drakar för snö och vattenbruk utan att tumma på prestandan! Det finns massor av foildrakar med stängda celler som funkar lika bra på sommaren som på vintern – Peter lynn, Flysurfer, Airevo… en Lei(Uppblåsbar kite) är lite bökig på vintern med pump, kalla stuttar som lätt slits/pajar mot vinter underlag.

    Ja strutsarna pajar hela jävla tiden…. och åker man upp till Hardangervidda i norge så är det ingen som kör uppblåsbar drake där… no no no , trött jag blir.

  • fesen

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:47

    *suck* Själv föredrar jag partytält från Jula och luftmadrasser från ICA…för säkerhetens skull…

  • telekiter

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 07:35
    Brightlight wrote:
    ………………

    Har även fått en helt sjuk ide att bygga en egen kitebuggy men med skidor på istället för långa färder och med lite packning….Så har väl byggt klart den innan första snön kommer…

    Tack för era inlägg och råd…

    //dennis

    Hejsan Dennis, kul att höra att du också hittat till snowkitingen. Jag har kört kite ett antal år både på snö (började faktiskt med det 2001) och senare även på vatten.

    När det gäller kiting i vinterfjäll, speciellt i ditt syfte (transport kombinerat med freeride, om jag uppfattat rätt) så ska du deffinitivt välja foilkite framför LEI. Argumenten för detta har redan framförts så jag skippar det. När det sen gäller olika typer av foilar finns det många att välja bland. Opencell är att föredra av vissa anledningar och closed cell av andra. Opencell ex ligger mer stilla utan att fladdra runt (risk för bridel trasslar) när du tagit ner den för en vilostund. Snabbare att packa ihop då luften redan är ursläppt genom de öppna cellerna. En opencell är också lättare och tar midre plats (du kommer att måsta ha den i ryggan någon gång). En closed cell (Flysurfer, Peter Lynn, Boom) håller luften instängd otroligt bra vilket gör att kiten är stabilare i luften. Skulle kiten trassla ihop sig av ex skiftande vindriktning (vanligt i fjällen!!!) är sannolikheten mycket stor att den utan problem rättar till sig. När det sedan gäller prestanda har jag inte erfarenhet av alla kites men jag har gått på långtur (med pulka) och använt Peter Lynn kites. Jag tror knappast att man kan hitta en kite med bättre egenskaper för just det syfftet. Eller för anmarsch mot avlägsna klätterställen. Peter Lynnarna (nu är det en modell som heter Venom II eller Phantom som gäller) är helt osannolikt stabila i luften och ramlar i princip aldrig ner, annat än att du själv kör ner dem i backen. I övrigt är prestandan väl i nivå med övriga Foilar. Nackdelen med PL är att de är besvärligare att få i luften och att de tar mycket mer plats i ryggan (dvs om man gör som Simon i Storulvån och åker 10 ggr upp på getryggen på en dag funkar inte en PL så värst bra, tar helt enkelt för lång tid att pack upp och ihop).

    Skulle jag själv köpa en ny kite enbart för snöbruk skulle nog ändå Ozone frenzy ligga i toppen på listan MEN det finns andra opencell kites ex Gin Eskimo, Naish Element, Flexifoil Sabre, Boom skite, Flysurfer cool, som är bra alternativ.

    /Urban.

  • ziik

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:51

    Lägg gärna upp lite bilder på era buggybyggen! Skulle kunna tänka mig att slänga ihop en jag med… men det är långt till närmaste platta plätt utan arg tillhörande bonde eller golfspelare här så det får vänta ett tag.

    Måste fixa klart lite surfbrädor och annat skrot först. Jens, kort kommer. Är bara lite mycket just nu. Är klar så när som på fcs inserts. Någon som har ett gäng liggande kanske?

    Å angående “carvebuggyn” hur tänker du styrningen? att ha den kopplad till sätets lutning eller via fötterna?

  • kitedude

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 17:33

    Har 2 foilar till salu om nån är intresserad.
    Beamer II 3.6m^2 Köpt Dec 2005. Använd ca 3 timmar. 4-linors med handtag.
    Funkar utmärkt med skridskor eller hårdvind+skidor på skare.
    Pris 1500:-
    Borrego 6.5m^2 Stängda celler, funkar även på vatten vid hård vind.
    Årtal? 2002 kanske.
    Fyrlinors med bom + handtag.
    Pris 2000:-
    Svara på inlägg…// Kitedude

  • grozzny

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 17:58

    För min “snowbuggy” så hade jag tänkt svänga med fötterna iaf, precis som när den har hjul.

    Men det blir nog faktiskt en icebuggy nu till att börja med =)

  • milkman

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 18:08

    Som du kommer kunna använda säkert två gånger i år… Om du har tur… allt med medar suger – så sällan det är rätt förutsättnignar. Fråga isjaktfolket:)

  • grozzny

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 07:35

    Det var ju is här bra länge förra säsongen, och på havet blir det sällan så mycket snö. Med dessa medarna är det ju möjligt att åka även om det ligger snö på isen, som många isjakter också har det..

    Fråga “långfärdsskridskofolket” =)

  • fesen

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 10:42
    grozzny wrote:
    Det var ju is här bra länge förra säsongen, och på havet blir det sällan så mycket snö. Med dessa medarna är det ju möjligt att åka även om det ligger snö på isen, som många isjakter också har det..

    Fråga “långfärdsskridskofolket” =)

    Är det därför majoriteten av “långfärdsskridskofolket” föredrar upplogade motorvägar?

    Körde väldigt mycket på is förra vintern…å även när det va hyfsade förhållanden för skridskor/isjakt….så såg jag inte en enda åkande där det var lite snö. Alltså…där jag höll till med kiten.

    Jag skulle nog hellre satsa på att bygga för snö…

  • grozzny

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 11:15

    Jo, det kan vara så..

    Men det ena utesluter inte det andra, det första blir skenor för is eftersom jag känner en kille som kan ordna skenor till buggyn. Då ser jag också hur pass bra det fungerar att fästa skenor/skidor med fästen direkt på hjulaxeln resp gaffeln.

    När man har det klart för sig så blir det ju inte överdrivet komplicerat att fixa skidor…

    Min tanke iallafall..

  • fesen

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 12:55
    grozzny wrote:
    Jo, det kan vara så..

    Men det ena utesluter inte det andra, det första blir skenor för is eftersom jag känner en kille som kan ordna skenor till buggyn. Då ser jag också hur pass bra det fungerar att fästa skenor/skidor med fästen direkt på hjulaxeln resp gaffeln.

    När man har det klart för sig så blir det ju inte överdrivet komplicerat att fixa skidor…

    Min tanke iallafall..

    Det är ju förvisso sant.

  • telekiter

    Medlem
    7 oktober, 2006 vid 14:51

    Verkar kul med buggy för vinterbruk. Kolla på bifogad bild!!

    Den konstruktionen baseras på de plastmedar som finns att köpa till snöskotrar och små packälkar till skotrarna. Plasmedan är som en “avgjutning av en skida för skoter. På de små kälkarna brukar plastavgjutningen användas som skida genom att man på insidan skruvar fast en rektangulär metalstång (kanske 3x5x40 cm). På undersidan av plastskidan monteras ett “styrstål” (sånna finns på snöskotrar). Styrstålet är av “coromant” (fråga mig inte vad det egentligen är!) och därmed otroligt nötningsbeständigt. Styrstålet sticker bara ner ca 1 cm under skidan så den borde då funka både på is OCH snö.

    Jag vet att snöskotrar styr alldeles utmärkt även på blankis så det borde nog funka även här.

    /Urban.

  • grozzny

    Medlem
    7 oktober, 2006 vid 15:58

    OK,
    Då verkar ju de skidorna vara ultimata för en vinterbuggy! Vems är kälkarna på bilden? Ser riktigt stabila ut..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rätt foilkite till vintersäsongen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.