Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reva i segel – hur laga?

  • Reva i segel – hur laga?

    Publicerad av skrellet på 29 augusti, 2015 vid 15:28

    På denna finfina surfdag lyckades jag få ett rejält kastfall som på nåt sätt skapade denna reva (och årets lårkaka), har aldrig haft hål i seglet förut, hur laga?

    Seglet är ett sailloft traction 7,5 från 2012.

    50b4e0c15341e69bac109b65930f0ebd.jpg

    canoya svarade 8 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • billie

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 16:22

    Finlaga . Skicka in till surfers för proffslagning. Annars märkduk.

  • staffomania

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 20:29

    Pröva med hyllplast. Typ Genomskindlig tejp som man köper på rulle. Finns bl a på Hornbash.

  • electric

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 22:17

    Segelreparation diskuterades nyligen ingående i denna tråd: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?94819-Osynlig-och-h%C3%A5llbar-segelreparation
    /Lars

  • skrellet

    Medlem
    1 september, 2015 vid 04:31

    Tack för era svar, jag har noterat tråden men begriper inte vilket av alla alternativ som passar mitt segel/sida bäst? Tesa-tejpen, Hyllplast eller märkduk? Eller lämna in… Jag provar gärna att fixa själv, utseendet spelar ingen roll.

  • hakuna

    Medlem
    1 september, 2015 vid 07:22

    Testa med åldersbeständig tejp. En rulle kostar inte mycket och håller länge.
    Det kommer inte vara din första lagning! 😉
    Tejpa båda sidor och undvik bubblor. Det kluriga i ditt fall är den svarta tejpen, vet inte hur det fäster där.

  • tsss

    Medlem
    1 september, 2015 vid 08:27

    hej
    Tror att området är för stort för att göra en vettig lagning med tape. Kommer inte att bli snyggt och inte så hållbart jämfört med alternativen som nämns nedan
    Det går att göra med märkduk men även med denna så är det knepigare att få dit den snyggt ju större området är. Det svarta bandet som är genomsytt med stor zig-zag-söm är någon form av självhäftande dukmaterial, liknande märkduk. Troligen fäster märkduk ganska bra på detta.
    Eftersom du bor i Stockholms län (?) så kolla med Björns segelreparationer. Den nya killen där är van vid windsurfgrejer. Han sätter också kostnaden i relation till seglets värde. (Att byta en hel panel kostar troligen som att köpa ett liknande på beg marknaden)

  • Aquario

    Medlem
    1 september, 2015 vid 11:38

    Ett billigt alternativ är Biltemas skyddsfilm, som är transparent och verkar ha god hållbarhet, rengör med T-röd eller liknande och klistra på båda sidor, vet inte om det fäster så bra på det svarta materialet med söm, men då borde överlappning med märkduk fungera.

  • spinl

    Medlem
    28 september, 2015 vid 17:07

    Här kommer en varning.
    Fick en liknande skada för typ en vecka sedan. Huvudformat hål över bommen. Testade att laga med kevlartejp från hjertmans http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segeltejp/kevlartape

    Lagningen höll för två dagars segling, efter det så lossnade tejpen från sitt lim, som satt kvar i seglet. Kändes nästan som att tejpen inte tålde vatten vilket är lite konstig egenskap för segeltejp. Bilden nedan är innan tejpen pajade.

    Meddela gärna om du lyckades laga ditt segel. Står själv mellan att testa en annan tejp eller någon typ plasthinna som tipsades om tidigare i tråden.

    DqMPgi0.jpg
    YTDuBS9.jpg

    View post on imgur.com

  • raggarn

    Medlem
    28 september, 2015 vid 18:12

    ……den här verkade ju intressant annars…
    http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segeltejp/gorilla-tape-transparent
    ..el e de amerikansk super-duper-fix-all-tv-shop reklam
    …som vanligt…???
    nån som testat??

  • canoya

    Medlem
    29 september, 2015 vid 11:24

    Jag köpte en klar, vävarmerad tejp på Clas Ohlson som jag lagat ett liknande hål med. Har suttit i 2 eller möjligen 3 säsonger nu. Tejpade på båda sidor om seglet.

    /Håkan

  • skrellet

    Medlem
    29 september, 2015 vid 16:03

    @spinL 736162 wrote:

    Meddela gärna om du lyckades laga ditt segel. Står själv mellan att testa en annan tejp eller någon typ plasthinna som tipsades om tidigare

    Åh, jag glömde rapportera!

    Jag valde till sist att lämna in seglet på Björns Segelvård som tsss nämnde, hos den högst serviceinriktade Oscar. Hämtade ut seglet förra veckan till en kostnad av ca 950 kr men har inte provat de än. Den del av rutan som var skadad byttes ut (har faktiskt inte kollat resultatet än…), ska ta en bild på hur de ser ut å lägga upp!

  • raggarn

    Medlem
    29 september, 2015 vid 17:43

    @canoya 736179 wrote:

    Jag köpte en klar, vävarmerad tejp på Clas Ohlson som jag lagat ett liknande hål med. Har suttit i 2 eller möjligen 3 säsonger nu. Tejpade på båda sidor om seglet.

    /Håkan

    typ denna…?? http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4vtejp-Super/Pr313417002

    hmm. klart billigare än Gorillan jag slog till på…..!!
    såklart gick ju in i en båtaffär…!! då får man ju plussa på.!!!
    nåja ..ska testa så får vi se

  • spinl

    Medlem
    30 september, 2015 vid 17:42

    Kommer göra ett test med http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4vtejp-Super/Pr313417002 med tanke på priset kändes det värt att testa. Första intrycket är i alla fall att den verkar fästa mycket bra på seglet (bättre en kevlartejpen jag testade innan).

    Precis lappat ihop seglet igen, hoppas på provkörning imorgon och på fredag.

  • canoya

    Medlem
    1 oktober, 2015 vid 14:44

    @Raggarn 736184 wrote:

    typ denna…?? http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4vtejp-Super/Pr313417002

    hmm. klart billigare än Gorillan jag slog till på…..!!
    såklart gick ju in i en båtaffär…!! då får man ju plussa på.!!!
    nåja ..ska testa så får vi se

    Ja, den är det! Sitter bra!

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reva i segel – hur laga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.