Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

  • Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

    Publicerad av benx på 9 juli, 2009 vid 10:56

    När jag ska vatten starta har jag lite problem. Inte med själva vattenstarten utan att fa upp riggen ur vattnet, när jag väl lyckas e jag ju ofta jäkligt trött och de blir ju inge kul att lägga den mesta energin pa det… Har kollat Beginner to winner och tycker att jag gör som man ska. Har ni nagra extra tips och som förenklar? Vad är viktigast att tänka pa?

    En som vill lägga all energi pa surfet och inte i vattnet!

    (Ursäkta stavningen,Franskt tangentbord och jag vet inte hur man gör a med prick över;) )

    rasmus_w svarade 14 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • calle_b

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 11:07

    Oftast när jag kraschar, gör jag det under jippar och slag.
    MEN med lite träning går det att lära sig att planera kraschen redan i krasch-skedet, alltså se till att riggen, OM den ens hinner hamna i sjön, hamnar rätt.

    Annars gäller det att få upp riggen ur sjön så snabbt som möjligt, då den inte hinner bli extra tung eller lägga sig dumt.

  • Knatte

    Gäst
    9 juli, 2009 vid 11:10
    Benx;558122 wrote:
    När jag ska vatten starta har jag lite problem. Inte med själva vattenstarten utan att fa upp riggen ur vattnet, när jag väl lyckas e jag ju ofta jäkligt trött och de blir ju inge kul att lägga den mesta energin pa det… Har kollat Beginner to winner och tycker att jag gör som man ska. Har ni nagra extra tips och som förenklar? Vad är viktigast att tänka pa?

    En som vill lägga all energi pa surfet och inte i vattnet!

    (Ursäkta stavningen,Franskt tangentbord och jag vet inte hur man gör a med prick över;) )

    Har du testat att simma mot vinden med masten, för att trycka in luft under seglet och låta vinden göra jobbet?
    Ligger seglet åt fel håll, så flippa över detta och försök att hålla masten/seglet ovanför vattenytan, så att det inte sjunker för långt ner…

    Annars är nog mitt bästa tips, att dra riggen över aktern på brädan, då får du automatiskt upp riggen ur vattnet och hela du är i position för att starta:smile:
    Dvs. lägg dig i position och lyft upp bommen mot aktern och låt vinden lyfta upp seglet ut vattnet och volia’ så kan du starta.
    Man kan även vila i detta läge, med bommen på aktern ganska bekvämt:laugh:

  • benx

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 11:18
    Calle_B;558125 wrote:
    Oftast när jag kraschar, gör jag det under jippar och slag.
    MEN med lite träning går det att lära sig att planera kraschen redan i krasch-skedet, alltså se till att riggen, OM den ens hinner hamna i sjön, hamnar rätt.

    Annars gäller det att få upp riggen ur sjön så snabbt som möjligt, då den inte hinner bli extra tung eller lägga sig dumt.

    De e ju sant.. ju längre jag väntat desto tyngre blir riggen.

    Tack!

  • benx

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 11:19
    Knatte;558126 wrote:
    Har du testat att simma mot vinden med masten, för att trycka in luft under seglet och låta vinden göra jobbet?
    Ligger seglet åt fel håll, så flippa över detta och försök att hålla masten/seglet ovanför vattenytan, så att det inte sjunker för långt ner…

    Annars är nog mitt bästa tips, att dra riggen över aktern på brädan, då får du automatiskt upp riggen ur vattnet och hela du är i position för att starta:smile:
    Dvs. lägg dig i position och lyft upp bommen mot aktern och låt vinden lyfta upp seglet ut vattnet och volia’ så kan du starta.
    Man kan även vila i detta läge, med bommen på aktern ganska bekvämt:laugh:

    Precis vad jag sökte;) tack för tipsen!!

  • crash151

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 11:52

    Brukar ta tag i mast topen och antingen simma mot vinden lite eller om jag är trött bara hålla iden. Så kommer brädan och segel automatiskt mot vinden.
    Sen lyftter jag toppen ur vattnet med ena handen och drar mig ner till boomen med handen på masten. Drar masten lite mot vinden för att få up clewn så tidigt som möjligt.
    Tar lite tid men om riggen kommer i en dålig position, så.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 12:06

    Bästa tipset brukar vara att försöka se till så riggen håller sig kvar i luften när man vurpar, så slipper man dra upp den ur vattnet.

  • Knatte

    Gäst
    9 juli, 2009 vid 15:08
    Rasmus_W;558138 wrote:
    Bästa tipset brukar vara att försöka se till så riggen håller sig kvar i luften när man vurpar, så slipper man dra upp den ur vattnet.

    I en perfekt värld, så ramlar man aldrig i vattnet a056.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 15:20
    Knatte;558182 wrote:
    I en perfekt värld, så ramlar man aldrig i vattnet a056.gif

    Nej naturligtvis inte, men Peter Hart skrev om det i senaste windsurf, när man till exempel trillar i gippen så landar en del i seglet med händerna kvar på bommen och använder hela kroppstyngden till att driva ner seglet djupt, andra snor runt och ser till att i stället landa under seglet med seglet i luften på raka armar. Den sistnämnda gruppen har en mycket enklare vattenstart framför sig.

  • carl-r

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 16:35
    Rasmus_W;558185 wrote:
    Nej naturligtvis inte, men Peter Hart skrev om det i senaste windsurf, när man till exempel trillar i gippen så landar en del i seglet med händerna kvar på bommen och använder hela kroppstyngden till att driva ner seglet djupt, andra snor runt och ser till att i stället landa under seglet med seglet i luften på raka armar. Den sistnämnda gruppen har en mycket enklare vattenstart framför sig.

    Hur gör man det då?

  • calle_b

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 19:41

    pedagogisk vid. med tysk brytning, fem stjärnor direkt

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=VF31-KLneJU”]YouTube – WINDSURFING HOW TO WATERSTART[/ame]

    Carl R – med många krascher kommer erfarenheter. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    9 juli, 2009 vid 20:07

    Den killen var ju sjuk akrobatiskt:smirk: Han måste ha haft helium i mastfickan eller så..
    Riggen verkade ju sjukt lätt och killen studsade ju upp i typ 2 m/s och inte en krusning på vattenytan..
    Väldigt långt ifrån vattenstart med fullcambrat racesegel i tveksam vind:grin:

  • staffomania

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 21:15

    Jag har inte lärt mig behärska konsten med vattenstarter ännu men de gånger jag har försökt har jag fan varit när att drunkna och blivit helt utpumpad.. Det känns inte lika lätt som det ser ut i filmen ovan iallfall. Att dra rigg känns för min del bra mycket mindre jobbigt.

  • goretex

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 21:19

    Det underlättar helt klart med nån form av flytväst…

    Själv blev jag tvungen att lära mig när man försökte undvika att leka tvättmaskin i Apelviken/Varberg på 90-talet. I vågorna var man chanslös om man försökte dra rigg kan man säga 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 23:24
    Knatte;558126 wrote:
    Dvs. lägg dig i position och lyft upp bommen mot aktern och låt vinden lyfta upp seglet ut vattnet och volia’ så kan du starta.
    Man kan även vila i detta läge, med bommen på aktern ganska bekvämt:laugh:

    Problemet är bara att om man kan lägga bommen på aktern på en modern bräda så sitter bommen för lågt.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 23:33
    Carl R;558205 wrote:
    Hur gör man det då?

    Well, det kan vara värt att leta upp majnumret av windsurf, det var visst inte senaste numret utan det innan. Peter Hart ägnar inte mindre än fem sidor åt konsten att få upp seglet ur vattnet.

    Fast i princip handlar det om att hamna i vattnet innan seglet gör det. Har man inte alltför korta linor så går det att åstadkomma till och med utan att kroka ur.

    Benx: Ett ganska energisparande tips är faktiskt att ta i för kung och fosterland! Ger du allt du har och kommer upp på fem sekunder så har du oftast gjort av med mindre energi än om du gör ett halvslött försök som tar 30.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.