Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 11:24

    Gör gärna det. Fast det viktigaste är som du säger tekniken. Man ska se till att ha bra teknik innan man blandar in råstyrka, för annars blir det brottningsmatch.

  • bohm

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 11:44

    Jag såg en instruktion på nätet som visade hur man kan göra om bommen kommer utanför tailen. Ta tag i tailen med bakre handen och låt underarmen vara en “förlängning” av brädan. Dra sedan upp bommen på din egen underarm med främre handen.

    Hur seglet ligger i förhållande till vinden är helt avgörande hur jobbigt det är att komma upp.

    Jag har tre tekniker, eller “positioner” som jag använder, beroende på hur seglet ligger.

    1) Masten 90 grader mot vinden, brädens nos pekar mot vinden. Istället för att “rycka” upp seglet som jag sett flera göra, simmar jag baklänges ett par tag med benen, samtidigt som jag lyfter lätt i masten i bomhöjd. Ju djupare akterliket ligger i vattnet, ju längre måste man simma.

    2) Dra upp bommen på brädans tail. Nosen på brädan pekar i färdriktningen. (Detta är egentligen samma sak som 1, därför masten är 90 grader från vinden, men denna gången ligger seglet i lä om brädan. I fall nummer 1 ligger seglet i lovart om brädan.).

    3) Masttoppen pekar mot vinden, brädans nos pekar i färdriktningen. Ta tag i masttoppen och följ masten ner till bommen. Detta är den jobbigaste av de tre, och egentligen skulle man inte behöva kunna denna, därför man kan istället simma runt bräda och segel 90 grader och använda teknik 1.

    Kan man dessa tre kommer man kunna vattenstarta hur än seglet ligger. Ibland måste man simma lite för att få grejorna att ligga rätt, ibland måste man lyfta akterliket och låta vinden flippa runt seglet. Enda gången jag egentligen skyndar mig (och blir trött) är när jag ligger där vågorna bryter. Då har man bara några sekunder på sig till nästa våg kommer och sköljer över seglet med mer vatten. Annars tar jag det ganska lugnt och är inte märkbart trött efter en vattenstart.

    Att kunna vattenstarta är grunden till fortsatt utveckling. När man är trygg med vattenstarten vågar man ramla, även på de ställena där det är djupt, eller där det går vågor och gör det omöjligt att dra rigg. Vågar man inte ramla, vågar man inte försöka nya manövrar.

  • feg

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 19:40
    Rasmus_W;558349 wrote:
    Vilket också förklarar varför vattenstart inte är så poppis bland formulafolk, 5-sekundersvattenstart är bara att glömma och därmed spar man inte längre så mycket kraft jämfört med att dra rigg.

    Seglar inte formula längre men jag föredrog vattenstart 9 av 10 gånger, dvs även i vindar där det var svårt att nå planing.
    Det var skönare för dålig rygg och dåliga knän att bli lyft ur vattnet än att lyfta seglet ur vattnet.

    Tekniken att vattenstarta 12.5 i fisvind är densamma som “pump-tekniken” i den första rullen i denna tråd. Behövs bara lite mer tålamod.

    Min erfarenhet är att vattenstart alltid spar energi jämfört med att dra rigg. Vattenstarten bör därför vara bland det första man lär sig. Kan man vattenstarta är man inte “rädd” för att experimentera med andra övningar, rammlar man i är det ju bara att studsa upp igen! 🙂

    Badar man inte satsar man inte. 🙂

    /Jocke

  • bohm

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 19:47

    Ett tips till, speciellt i lite vind. När man är under riggen och väntar på att bli lyft ur vattnet, sätt bakre benet på brädan och sprattla allt du kan med främre benet ( sjöjungfru-sim) Det gör att du inte behöver lika mycket drag i seglet för att komma upp.

  • crash151

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 21:50
    bohm;558406 wrote:
    Kan man dessa tre kommer man kunna vattenstarta hur än seglet ligger.

    Jo om man kan starta clewfirst oxå.

    Efter som jag har lite problem men att flippa seglet när man ligger i vattnet med seglet flygande över huvudet.
    Började jag pröva clewfirst starts ihelgen och det var inte så svårt som jag trodde. Ordet “clewfirst” har en respekt ingivande klang för mig, så har aldrig försökt innan.
    Men en kompis visade hur och att man skulle gå mer downwind en en normal waterstart.
    Så efter lite kämpande så började den sitta.

    Känns så skönt att slippa flippa riggen, om man inte vill då.

    crash

  • booman

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 10:07
    Rasmus_W;558384 wrote:
    Osh att det är lätt att vattenstarta när man har full power är inte nytt.

    Jasså, är det inte, det trodde jag att det var…;-)

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 22:22
    BooMan;558616 wrote:
    Jasså, är det inte, det trodde jag att det var…;-)

    Well, jag visste det på 80-talet. 🙂

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.