Taggad: 

  • Publicerad av swe-1 på 11 december, 2005 vid 01:35

    Nya prylar måste testas så fort man får dem. Vinter och mörker kunde inte stoppa min nyfikenhet på hur en RS:X skulle bete sig i planing. Den västliga brisen på 5-6 m/s var ju perfekt för ett test!
    Den på stranden väldigt tunga brädan (19.5Kg med 8 stroppar, 66 fena, 77 centerbord, mastskena och mastfot) beter sig förvånansvärt bra i planing, känslan är väldigt likt den på en Formula. Det är inte samma pop upp i planing men samtidigt är den mer förlåtande, det är inte så känsligt var man står och pumpar, den kommer upp i planing ändå tack vare den långa raka rockern. Men för att få snabb acceleration krävs det precis som på en Formula att man går bak i stropparna så fort som möjligt. Gången är inte alls lika livlig som på en lätt Formula utan mycket lugnare och mjukare. Dock så är fartkänslan nästan lika påtaglig som på en formula vilket ändå gör seglingen rolig. 66 Fenan verkar vara väl anpassad till bredden på brädan och ger hyfsat lyft och fin balans. Jag hade lite problem med spinout när jag tryckte på för fullt på kryssen. Det berodde nog inte bara på fenan då det var ganska svårt att se sjön i mörkret och rätt som det var så försvann bara vattnet under fötterna. 9.5 riggen är mycket lätt och smidig, extremt lättpumpad och inte så stiff som mina RS:5 segel, på gott och ont. Den har ett fantastiskt bottendrag trots den ringa storleken. Jag hade lite problem med fjärde lattan som vände ut och in vid kraftig pumpning, ett tecken på att lattorna är mjuka. Förhoppningsvis går detta att trimma bort genom att minska lite på lattspänningen som var i mesta laget från fabrik. Bommen är väldigt lik en standard X9 dvs hårdvara i världsklass vilket ger en kompakt och stabil känsla åt hela riggen. Summa summarum är att RS:X känns som en snäll och något nedtrimmad Formula men ändå med mer sting än ett stort freeride kit. Hoppas på vind även i morgon och att någon hakar på så att jag kan få jämföra prestandan mot en Formula på vattnet. To be continued…

    //JIMMY

    swe-1 svarade 18 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • swe141

    Medlem
    11 december, 2005 vid 03:02

    Ha Ha, du är ju en riktig viking, Jimmy!!
    Ingenting verkar ju kunna stoppa dig när du väl har bestämt dig. Ser ju ut att vara kolmörkt på fotot.
    Har du planer på att göra en riktig satsning på RS:X??

    US

  • dr-masse

    Medlem
    11 december, 2005 vid 10:44

    Med den där breda lampan du har på bröstet borde väl inte ens det värsta mörker vara någe problem på kryssen? 😉

    Kul rapport, även jag undrar om du tänker satsa på den däringa saken?

  • swe-1

    Medlem
    11 december, 2005 vid 21:01

    Ja så här års går ju solen ner innan tre och då hade jag inte ens hunnit skruva dit alla 8 fotstropparna så det han bli väldigt mörkt innan jag kom ut på vattnet…

    Satsa vet jag inte, men jag ska ge brädan en chans. Blev nyfiken på klassen när jag läste ett repotage från Raceboard VM som gick i början av Oktber där över 100 RS:Xer startade. Går nu i tankarna att åka på någon större regatta i vår för att få reda på vad det handlar om.

    I dag blåste det inte mycket. Fick bara två repor med planing på fyra timmar. Lurade ut Jona och Nicklas på Formula för att jämföra men det blev ju ett fiasko! Sorry grabbar, prognosen visade ju annorlunda. Det enda vi kom fram till var att RS:Xen seglar i cirklar runt en Formula i 2-3 m/s men det var ju inte direkt oväntat. Nicklas första kommentar efter en kort provtur i deplacementsfart var “Det här var ju riktigt kul!”. Kanske ska tillägga att Nicklas tycker allt med vindsurfingsegel är kanon oavsett om det är på snö, is eller vatten så utlåtandet kanske ska tas med en nypa salt…
    Prognosen för morgondagen ser mycket lovande ut så jag hoppas på att det blir lite vind över till Görväln så att jag och Nicklas kan jämföra RS:X och Formula i planing.

    //JIMMY

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2005 vid 23:12

    Funkar det bra med lampa när du nattseglar förresten? De gånger jag har nattseglat har jag kört utan och använt båthamnen och vad mer det är vid Skäftingeholmen som lyser för att hålla koll på min position. Jag tycker ofta att lampor ger lite tunnelseende, dvs man ser det lampan lyser på men inget annat.

    Edit: Möjligen skulle jag kunna tänka mig att nån svag lampa kunde vara bra att ha som positionsljus, dels ifall det kommer nån fartblind motorbåts/jetskidåre, dels ifall det händer nåt. Å andra sidan tror jag ändå inte nån skulle märka att nåt gått galet förrän min kropp eller mina prylar drev iland.

  • swe-1

    Medlem
    12 december, 2005 vid 07:52

    Hade ingen lampa, det är blixten som slår i reflexen på jackan. wink.gif

    //JIMMY

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2005 vid 08:14

    Ah, det där var roligt!

    Trodde faktiskt att alla skulle greppa min ironiska kommentar (lade ju till å me dit en “glimten-i-ögat-gubbe”)…

    Lampa På!

    (sorry Rasmus om det blev lite kul på din bekostnad, men det bjussar du nog på…)

  • swe-1

    Medlem
    13 december, 2005 vid 00:28

    I dag blåste det ordentligt, solen sken och termometern var några pinnar upp på den positiva skalan. Vinden ökade medan vi riggade, skönt att bara ha ett segel, då behöver man ju inte oroa sig för att rigga fel storlek! Nicklas som har ungefär samma kroppshydda som jag lånade min Fanatic Falcon, Deb R14 70 och RS:5 9.8, ett kit som jag har trimmat in på millimetern under den gångna säsongen och som hjälpt mig vinna race bl.a. på NM mot dåvarande världsrankingettan Jesper Vesterström (en spik som jag är väldigt stolt över). Att Nicklas och jag skulle segla på ungefär samma storlek var ganska passande då det skulle bli ett mer rättvist test. Om det nu kan vara rättvist att jämföra en bräda, rigg och fena som har utvecklats under många år i en nästan fri klass för ett i förhållandevis litet vindregister med en RS:X som har helt andra förutsättningar? Den är inte designad för att vara extremt bra på något utan i stället för att på ett så enkelt sätt som möjligt kunna fungera hyfsat i alla förhållanden från 1,5 till 15 m/s med bara en rigg och en fena. Vidare är den designad för en strikt entypsklass där man så långt som möjligt eftersträvat att allt material är identiskt. Ett exempel på detta är korrektionsvikterna som är monterade i brädan så att den exakt uppfyller klassreglerna (15.5kg skrovvikt). Dessutom var det första gången jag stod på brädan i dessa vindar och hade ingen aning om hur prylarna skulle trimmas. Jag förberedde mig för det värsta, att få mycket pisk vilket inte är någon munter tanke för en kappseglare.

    Väl på vattnet började förnedringen. Nicklas gick någon knop snabbare och upp mot 5 grader högre! Formula brädan låg knappt i vattnet med minimalt motstånd i den choppiga sjön och 70 fenan satt som gjuten och tappade aldrig greppet. RS:X klafsade fram i jämförelse med sin långa vattenlinje och den ”lilla” 66 fenan med ganska mycket rake tappade greppet när jag pressade på för hårt. Känsla var det dock inget fel på, RS:X är lugn och lättseglad, inte så lynnig och hetsig som en formula är i dessa förhållanden, men det är mycket jobbigt att bli ifrånseglad. I byarna accelererade Nicklas ännu mer tack vare det superstabila RS:5 seglet. Jag lyckades inte få mer fart, i stället tappade den mjuka riggen med bara två cambers formen vilket resulterade i mer sidokraft. Det var aldrig svårkontrollerat men över 11-12 m/s gick det inte att få ur mer fart ur riggen. Jag trimmade om flera gånger för att försöka få mer power ur riggen dock utan något vidare resultat, jag flyttade även fotstropparna för att försöka minska trycket på fenan. Efter ett tag fick jag bättre kontroll och en aning mer fart men enda gången jag hängde med hyfsat var i de värsta byarna då Nicklas var tvungen att skota ut och tappade fart i förhållande till mig, han kunde dock hela tiden gå något högre. På undanvind var inte Nicklas övertag lika stort. När han stod i kycklingstroppen gick han lägre och långsammare men när han tog sig mod att ta klivet ut på kanten kom han upp några grader och drog ifrån. Det var dock inte större skillnad än att jag var ikapp om Nicklas gjorde ett misstag. Förhållandet var som på kryssen, desto mer det blåste desto mindre var skillnaden. Tur för mig att det inte blåste mindre! RS:X var mycket snäll även på läns, det långa mjuka scoopet gjorde att brädan lätt klättrade över det brantaste choppet, inga otrevliga tvärstopp! Jag kunde verkligen gasa så mycket det gick, vilket resulterade i en maxfart på 25.9 knop på länsen, Nicklas skyllde sina ynkliga 24.0 knop på att han inte ville köra sönder lånade prylar. Skönt att gå segrande ur någon gren denna dag!

    Jag och Nicklas var eniga om att prestandan på RS:X var ungefär som en Starboard 155 med 65 fena, dvs. en 5-6 år gammal Formula. RS:X har dock ett fantastiskt mycket större register till sin fördel och en mångsidighet som inte en Formula kan matcha. Kanske blir RS:X den nya folkracern, trenden i många delar i världen tyder på det. Den speglar helt klart vad vindsurfing är i dag, bättre än den gamla OS brädan Mistral One Design, och passar egentligen perfekt på våra svenska vindfattiga vatten…

    //JIMMY

  • swe223

    Medlem
    13 december, 2005 vid 12:20

    Hehe, alltid kul att få piska nån gång, även om det ska till sämre prylar för att man ska få en chans. Jag tyckte endå RS:X klarade sej mycket bra i testet. Den har ju helt klart godkännd speed. 25.9 knop i topp första gång du testar den talar för sej självt. Man får gasa ordentligt med en formula för att nå upp i den farten. Visst hödtagningen var klart sämre men man kan nog inte förvänta sej annat heller med tanke på dubbelt så tung bräda,kortare fena, smalare bräda, mindre power i riggen osv.
    Jag tycker helt klart RS:X är en bra kompromiss!
    //Nicklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 2005 vid 19:35

    Verkar kanon med RSX men vart köper man en och kostar dom något ?? smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2005 vid 10:08

    Du köper den på SurfersParadise tex.

  • swe-1

    Medlem
    14 december, 2005 vid 10:22

    Prislista hittar du här:
    http://www.neilpryde-rsx.com/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=97

    Observera att priserna är utan moms.

    Det enda som saknas i “Mens Package” är hängseletampar och ev nedhalstrimmet om man ska tävla seriöst. Både Surfers och Skisport har dom på lager, bara att shoppa! smile.gif

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 2005 vid 19:39

    Men tjena grabbar 35 tusen för en RSX, är dom goa eller.
    Windsurfing är inget för vanliga människor. confused.gif

  • swe-1

    Medlem
    19 december, 2005 vid 11:03

    He he, låter nästan som du tycker det är dyrt! wink.gif

    //JIMMY

  • essfortiofemm

    Medlem
    19 december, 2005 vid 11:46

    Justerbart nedhal??
    Någon bild på det?

  • the_novice

    Medlem
    19 december, 2005 vid 17:22
    essförtiofemm wrote:
    Justerbart nedhal??
    Någon bild på det?

    NP har en bild på hemsidan men jag fattar inte hur det är tänkt attt fungera….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.