Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sabla kalt om nävarna…

  • sabla kalt om nävarna…

    Publicerad av jarp på 24 mars, 2008 vid 19:50

    Snälla hur gör ni??? Körde en sväng mellan snöbyarna nu under påsken..

    Jag har dom värsta vantarna, ändå så fryser jag som f.n om nävarna redan efter ngn minut!!!!
    Efter 10-15 min segling var det bara att ge upp! (temp: strax under nollan, fick isbark i seglet)

    svennebanan svarade 16 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 20:10

    Jag körde en stund utan handskar idag och blev påmind om att CWM trots allt kanske har sina fördelar trots all mjölksyra.

    Min tumregel är att om man fryser så är man antagligen underriggad. Med fullt drag och planing hela tiden så har jag väldigt sällan problem med kylan, men när draget börjar bli tveksamt så jag bara planar i byarna eller om jag slutar plana helt och får simma en massa så brukar händerna snabbt bli kalla.

  • andersbq

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 20:18

    När det är minusgrader är det svårt att undvika att frysa om fingrarna. CWM räcker inte riktigt. Är det riktigt kallt har jag PLs fingervantar för kitare och använder alltid en tunn kolbom. Tjocka alurör är svinkalla.

  • simpa

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 22:12

    kör in ett par värmeslingor i bommen 🙂

  • jarp

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 22:30

    @simpa 453748 wrote:

    kör in ett par värmeslingor i bommen 🙂

    med en vindsnurra i toppen på masten….:tongue:

  • nachoman

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 08:56

    Det är klart att man fryser om händerna! Men se till att limma sömmarna på CWM, de läcker som ett såll annars. Se också till att värma upp som fan med alla gummiattiraljer på, våtdräkt osv, spring därefter runt och gör åkabrasa mer än vad du tror du behöver, ca 15min. Det är ruskigt viktigt att ha en hög puls och varma händer innan du sticker ut på vattnet. Hade själv jätteproblem förut då jag inte gjorde denna uppvärmning. Numer funkar det kalas! Men är det minusgrader stannar jag inne.

    /Lage

  • argulander

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 09:22

    Totala värmen har nog betydelse för värmen i fingrarna, blev mycket bättre med värmen sen jag skaffade en shorty att ha under 5/3 dräkten + att jag sen tidigare nog har bland de varmaste skor som finns, Atan polar 7 mm + Np (tunn) väst med integrerad huva ovanpå shortyn och under 5/3 dräkten. Kunde surfa över 1 timme i sträck med den utrustningen på påskafton då det var 2-3 minusgrader och blåste 9-10 m/s. Fick dock gå upp och ta en språngmarsch efter första vändan pga kalla fingrar, nästa långvända på över en timme var det inga problem alls. (Använde förstås Da Kine CWM handskar).

    Klas

  • ozman

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 09:35

    Vänta tills det har blivit varmare 😉

    (jag har bestämt mig, vis av erfarenhet att dra gränsen vid +5 grader)

  • lars_k

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 09:37

    @jarp 453702 wrote:

    Efter 10-15 min segling var det bara att ge upp!

    I detta läget skulle du inte gett upp utan börjat med uppvärmning. Verkar som det behövs en smärre förfrysning för att trigga igång cirkulationen. Jag får oftast gå upp efter de första vändorna pga kalla fingrar, ffa om jag blivit spolad i vågorna. Efter att ha vevat igång cirkulationen ordentligt kan man sedan köra ett par timmar utan större problem.

  • dr-masse

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 10:38

    @Lars_K 453795 wrote:

    I detta läget skulle du inte gett upp utan börjat med uppvärmning. Verkar som det behövs en smärre förfrysning för att trigga igång cirkulationen. Jag får oftast gå upp efter de första vändorna pga kalla fingrar, ffa om jag blivit spolad i vågorna. Efter att ha vevat igång cirkulationen ordentligt kan man sedan köra ett par timmar utan större problem.

    Det där med “smärre förfrysning” skall du nog vara väldigt försiktig med. Har du otur så förstör du de där allra finaste, tunna blodkärlen i dina fingrar. Då kan du få framtida problem med känsel och, kanske framförallt, att du får väldigt lätt att förfrysa fingrarna igen med mer permanenta köldskador som resultat. :frown:

    Det som händer, vad jag vet, är att kroppens signalssystem blir lite lurat. Först drar det åt cirkulationen när det snabbt blir kallt i syfte att skydda viktigare organ (bål, skalle), men släpper sedan på igen när du seglar vidare. Därför känns det först lite mer i händerna, för att sedan bli hanterabart (eller kanske till och med knappt kännas alls). Nackdelen är att du kanske tappat känsel i exempelvis fingrar och inte märker att en lite rejälvare kylskada kan vara på gång.

    Så – var uppmärksam och kolla händerna när du gå upp på land. Kraftiga stickningar/smärta är en varningssignal att ta på allvar när det gäller kyla.

    Själv tycker jag att tipset om att både inför och i pauser verkligen vara rejält varm om kropp och skalle är kalas, har själv slarvat med detta och märker skillnaden. Och ja, jag upplever exakt samma sak – efter typ 10 minuter känns det lite mer i händerna, men det brukar bli bättre genom att vara aktiv och jobba på lite extra med kroppen.

  • lars_k

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 11:37

    Jo, därför är det ju viktigt att gå upp och värma sej när fingrarna börjar kännas för kalla. “Smärre förfrysning” är nog att ta i lite, men nog fan blir fingrarna rejält kalla ibland. Märks med pulserande “nageltrång” när man får upp värmen igen. Och man brukar vara lite öm i fingrarna några dar efter surf. Har dock inte fått några permanenta men – änsålänge… Och att missa en bra dag är ju otänkbart. Jävvlar vilket surf man fått nu i vinter! =)

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 12:05

    Aldri bruk hansker…
    Close til 100% av windsurfere i norden tror at hansker hjelper. Også grabbarna over.
    Sving med strak fremre arm også med skulderen når du seiler. Det er slitsomt, men du får blod til fingertuppene som er mye varmere enn noen hansker/votter. Få fingrene over vannet når du faller i et trick. Vannet avkjøler raskere. Ellers ta pauser som de sier over. Gjør du dette så seiler du hele året i plussgrader.

  • spray

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 12:49

    @dr Masse 453800 wrote:

    Det där med “smärre förfrysning” skall du nog vara väldigt försiktig med. Har du otur så förstör du de där allra finaste, tunna blodkärlen i dina fingrar. Då kan du få framtida problem med känsel och, kanske framförallt, att du får väldigt lätt att förfrysa fingrarna igen med mer permanenta köldskador som resultat. :frown:

    Det som händer, vad jag vet, är att kroppens signalssystem blir lite lurat. Först drar det åt cirkulationen när det snabbt blir kallt i syfte att skydda viktigare organ (bål, skalle), men släpper sedan på igen när du seglar vidare. Därför känns det först lite mer i händerna, för att sedan bli hanterabart (eller kanske till och med knappt kännas alls). Nackdelen är att du kanske tappat känsel i exempelvis fingrar och inte märker att en lite rejälvare kylskada kan vara på gång.

    Så – var uppmärksam och kolla händerna när du gå upp på land. Kraftiga stickningar/smärta är en varningssignal att ta på allvar när det gäller kyla.

    Själv tycker jag att tipset om att både inför och i pauser verkligen vara rejält varm om kropp och skalle är kalas, har själv slarvat med detta och märker skillnaden. Och ja, jag upplever exakt samma sak – efter typ 10 minuter känns det lite mer i händerna, men det brukar bli bättre genom att vara aktiv och jobba på lite extra med kroppen.

    En liten följdfråga här: Är det möjligt att förfrysa fingrarna i plusgrader? Om man är ute och kör i 2grader plus och vattnet nån grad varmt. Visst gör det ont i fingrarna, men tar vävnaden stryk?

  • argulander

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 13:58

    @Spray 453823 wrote:

    En liten följdfråga här: Är det möjligt att förfrysa fingrarna i plusgrader? Om man är ute och kör i 2grader plus och vattnet nån grad varmt. Visst gör det ont i fingrarna, men tar vävnaden stryk?

    Tror inte man kan förfrysa fingrarna (eller förstöra vävnaderna) i vanlig mening om det är plusgrader (dvs det bildas ej iskristaller i vävnaden), under relativt kort tids surfande ca 2 timmar eller så, (varför just 2 timmar, jo man kan ju utan påtagliga men stänga av cirkulationen helt tex i en hand under 2 timmar under en operation). Däremot lär man nog kunna bli så kall och få så ont i händerna vid surf strax över fryspunkten att de blir tillfälligt mer eller mindre obrukbara, vilket ju självklart kan vara farligt när man är ute på vattnet.

    Har som många andra upptäckt fenomenet att det är oftast värst första vändan. Vad det nu exakt beror på vet jag ej. Får man efter första vändan upp värmen genom att springa, vifta med armarna eller dylikt går det sen ofta mycket bättre att hålla värmen.

    Klas

  • swe-496

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 14:01

    @Spray 453823 wrote:

    En liten följdfråga här: Är det möjligt att förfrysa fingrarna i plusgrader? Om man är ute och kör i 2grader plus och vattnet nån grad varmt. Visst gör det ont i fingrarna, men tar vävnaden stryk?

    Troligen skulle jag säga. +2 i luften tillsammans med vindens köldinverkan gör att det kan bli en köldeffekt som heter duga. Finns tabeller över det här http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkylning.pdf

    T ex vid 2+ och en vind på 10-12m/s så får du en avkylande effektiv temperatur på -4 till -5 grader. Vattnet i sig har ytterligare avkylande effekt. Vattentemp ca +4 kontra en kroppstemperatur på ca +37. Det är en jäkla skillnad det.

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 14:32

    Helt enig med Argulander. I Norge sier vi neglsprett når det gjør vondt i begynnelsen. Du går inn og varmer deg, kjører vindmølle med armene. Så stømmer blodet til fingrene og det bare å kjøre på. Men jeg mener virkelig at dere IKKE må bruke hansker.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sabla kalt om nävarna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.