Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer fråga

  • Simmer fråga

    Publicerad av creative på 12 december, 2011 vid 10:20

    Är på g att köpa ny segel linje. Har kollat på simmer iron och blacktip.
    Surfar på mest på öst kusten men även väst. Det blir också
    Resor utom lands. Innan har jag kört med crossover seglena.
    Någon som har lite koll.

    tws svarade 12 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • alexasu

    Medlem
    12 december, 2011 vid 13:51

    Alla seglena finns med i med i tester från boardseekermag.
    Iron finns i detta testet: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/5.3-wave-sails-introduction.html
    Icon finns i detta testet: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/4.7-wave-sails-introduction.html
    … och Black Tip finns i detta mini-testet: http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/4-battern-sails.htm
    Rekommenderar verkligen att läsa inledningen till testen också.

  • s66

    Medlem
    12 december, 2011 vid 14:08

    Hej,

    Skriv gärna vad du har för bräda/ brädor o kör på. Din nivå, vilken vikt du har samt vad ditt mål med ett segel är.

    Mvh Andreas

  • creative

    Medlem
    12 december, 2011 vid 20:36

    Ja det glömde jag visst.
    Simmer quantum 85 l och en skate 100l. Jag väger 78 kg. kör gärna i vågor och åker till WA i januari. Mål? Vill bli bättre i vågorna + att fösöka lära mig lite freestyle trick och sluta fega i luften.

  • ola-h

    Medlem
    12 december, 2011 vid 23:11

    Förra året var Iron lite av en personlig favorit bland Simmerseglen, trots att de egentligen är lite för kraftfulla för mina 72 kilo. Jag har inte kört årets Iron, men antar att de är lika bra. Däremot har jag kört årets (2012) Blacktip och de är verkligen något extra. Ett helt annat segel jämfört med förra året. 2011 var också helt OK, men 2012 är det första seglet på länge som jag upplever faktiskt förbättrar min segling. Jag har kört alla storlekar från 3.4-5.0 och alla känns genomarbetade, tycker jag. Så jag skulle ta Blacktip utan att tveka såtillvida du inte har alldeles speciella skäl att välja Iron

  • creative

    Medlem
    13 december, 2011 vid 07:46

    Går det att köra Bump and jump med Black tip? Så att man kan köra dom dagarna som det inte blir några vågor + snurra freestyle trick? Men du Ola pratade om 2012’s Blacktip är skillnaden stor mot 2011? Pratade med Andreas Rehn han före slog också Blacktipen. Men den verkar lite bökig efter som den har sina begränsningar när man blir över riggad. Typ mina Crossover går att köra tok över riggade bara att ändra lite ut och ned hal pytte lite. Icon är det mer ett renodlat vågsegel?
    Tack för den grymma responsen.

  • ola-h

    Medlem
    13 december, 2011 vid 10:10

    Ja, jag tycker skillnaden är mycket stor mellan 11 och 12. 11 var också ett bra segel. Det som jag körde mest av Simmers segel under året (jag hade både blacktip, mission, missionx, och Icon och körde även lite Iron). Men 12-version är i mitt tycke helt enkelt i en annan liga. Jag tycker helt enkelt att ALLT är bättre med det nya. Det låter som floskler, men du kan söka tillbaka på mina segelbeskrivningar genom åren och se att jag inte så ofta tar i med superlativer (trots att jag haft många segel jag älskat genom åren). Bland annat så klarar 2012:an mer vind.

    När det gäller hårdvind och B/J, så upplever jag Blacktip 2012 som extremt stabila, egentligen i de flesta trim. Jag vet inte hur de jämför med Crossover dock. Gissningsivs var det ett segel med lite tyngre känsla som liksom låg mer stadigt i handen. Blacktip är stabilt (själva seglet) men hela tiden lite mer livligt i känslan. Troligen avsevärt bättre för freestyle. Och jag tror det är helt OK för B&J också. En ny sak på 2012 BT är ett betydligt lägre skothorn. Jag tror detta är en av sakerna som gör det så bra i vågor. Men intressant nog gör det också seglet lite mer “locked in” när man kör fullspeed på vägen ut.

    Lite beror det dock på storleken. Jag kan tänka mig att ju större segel, desto mer kan det vara vettigt att titta på t ex Iron om du kör mycket B&J.

  • creative

    Medlem
    14 december, 2011 vid 17:35

    Hallå. Tack Ola för dina inlägg. Vet inte om jag blev säkrare på mitt val. Hade jag fett med deg så skulle jag nog satsa på Blacktip 2012 årsm. Men så är inte fallet. Så jag får väl vela lite till…
    Är det du som har designat skimmer brädorna? Det ska bli grymt kul att testa Quantum 85l ‘an. Jag tror den kommer passa mig som handsken.
    Jag åter kommer när jag har bestämt mig för segel.
    Surfs up Danne

  • ola-h

    Medlem
    14 december, 2011 vid 17:44

    Ja, jag har shapat brädorna. Ge gärna feedback på dem efter att du testat.

  • creative

    Medlem
    14 december, 2011 vid 17:55

    Det ska jag gör med nöje. Jag ska även låna ut den till Guy Cribb. Ska hänga med honom i WA i januari. Ska dema brädan för massan i OZ. Visserligen så har väl Ben Proffit redan gjort det men va tusan vad gör det…..

  • tws

    Medlem
    15 december, 2011 vid 16:23

    Når du tester ut Blacktip så skal du også teste Gaastra IQ. Jeg byttet seil med norske simmer importøren i fjor og han fikk sjokk over hvor mye bedre iq’en var. dette var 2011 modellene og jeg følte at blacktipen hadde trykkpunktet langt bak på bommen mens iq’en hadde trykkpunktet presis mellom mine hender. 1/2 kvadrat mindre seil gav samme trykk og hadde handling av en annen verden.

    Jeg har ikke testet blacktip 2011 men de har helt sikkert kopiert IQ’en og forsøkt å forstå intensjonen med seilet, for simmer 2011 var ikke bra. Etter min mening er introduksjonen av IQ viktigere enn to og fire finner. Den går gjennom alle vindhull og holder like mye vind som Manic (om du bytter ned en størrelse 😉 )

    PS: Har festet jockstrap på min nye løst festede Pryde trapes (med stoff på innsiden, ikke gummi) og byttet fra 30 til 32″ liner (Jeg er 175cm). Det kommer til å revolusjonere vindsurfingen. Husk at det var min ide da! :grin::grin::grin:

  • doc

    Medlem
    15 december, 2011 vid 17:19

    IQ är ju en lite styvare version av Riot, med mer preshape, apropå kopior 🙂
    Att kalla BT 2011 för “ikke bra” är kanske lite hårt. Det beror på vem du frågar och vad den personen prioriterar. Det jag hört av en teamseglare är att det var ett fantastiskt segel när man väl kommit till vågen, men att det var lite stökigt att hantera när det var överriggat, pga att det vek sig i toppen för honom och då flyttades tryckpunkten en del. Men andra som kör det gillar det ju. BT 2012 ser ju fantastiskt fina ut. Måste provas vid tillfälle.

  • fastlandsguten

    Medlem
    15 december, 2011 vid 17:54

    Creative, är det något läger du ska på eller känner du honom?

  • calle

    Medlem
    15 december, 2011 vid 18:47
    FastlandsGuten;677590 wrote:
    Creative, är det något läger du ska på eller känner du honom?

    Cribb kör en resa till WA i Januari. Kolla http://www.guycribb.com/.

    / Calle

  • callep

    Medlem
    15 december, 2011 vid 19:35
    Doc;677587 wrote:
    IQ är ju en lite styvare version av Riot, med mer preshape, apropå kopior 🙂

    Om du syftar på vandal sails kan man väl knappast kalla det att kopiera när det är samma gubbe som har ritat båda?

  • doc

    Medlem
    15 december, 2011 vid 22:22

    Första IQ var Dan Kaseler. Det sista jag hörde om saken var att dom är osams om den nya versionen som han inte har fått cred för. Men rykten är rykten.

    Dan har ju designat 4-lattade segel i 9 år nu (gjorde första Naish Boxer om ni minns) så han har ju lång erfarenhet…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.