Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slippa trasig händer?

  • Slippa trasig händer?

    Publicerad av gustav-s på 7 juli, 2008 vid 08:43

    Nu när sommarens surfresa närmar sig och man sitter redan nu med trasiga händer (blåsor) efter lördagens surf undrar jag om någon har nåt tips om hur man kan få händerna att räcka lite längre?

    Självklart förstår jag att det bästa är att nöta in händerna med mera surf så man blir lite tåligare men den tiden finns inte. Åker till Tarifa på söndag och det vore ju kul att slippa köra med öppna blåsor redan första dagen. Samtidigt kanske det är sånt man får stå ut med som surfare?

    piotr svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:01

    Jag kör Apotekets “Locobase Repair” efter varje surf. En fet kräm som går rätt in i huden och reparerar. Nästa dag är händerna smidiga och redo igen. Har testat andra kladdiga hudkrämer som just inte gör mkt mer än kladdar.
    Håll också nere tjockleken på dina valkar så bildas det inte lika lätt blåsor som spricker. Ta en nagelfil eller nåt.

  • basse

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:06

    Precis som Lasse K meddelar är det viktigt att ta ner valkarna annars slits dessa lätt bort, och det är ju inte bra.
    Det bästa jag testat där är engångs rakhyvel som du hyvlar bort valken med. Gör detta precis innan du skall gå ur duschen så hinner de bli lite mjuka först. Det är lättare med engångshyvlar som inte sviktar så bra som de dyra. Var försiktig och ta lite i taget.

  • rrd

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:09

    Precis som Lars säger smörj in händerna innan du somnar så verkar det hela natten. Testa det du tycker är bäst.

    -Styrketräna, för att orka surfa bättre, försök se bommar i allt, ha-ha

    -Kör en timme i taget max, vila mellan, det gör stor skillnad på hur länge du orkar

    -Byt till rätt segelstorlek o inte max överriggat, om du inte kör speed el slalom

    Om du inte har testat Canos de Meca, vågstället gör det!!!

    Kolla länken:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56736

  • surferhecke

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:23

    Ta kräm

  • surfen

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:26

    Jag gör som pojkarna ovan, använder hyvel men oftast kör jag med ett fint slippapper(våt) och slipar ner valkarna, sen på med Locobase Repair, dyr men det bästa för händerna efter en tuff dag. Plus att jag alltid kör med Pro Limit Slithandske, eller något annat märke. Sliter mera på händerna om vattnet är salt, än bräckvattnet här på Ostkusten.
    Du ska ju till ett blåshål, så kör med så litet segel du kan….Vänjer man händerna lite sakta så brukar man kunna hålla i rätt bra efter ett par dagar.

    Ha en bra resa,

  • staffomania

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:38

    Finns det inga tunna handskar man kan använda? Prövade våtdräktshandskar i helgen men orkade knappt hålla i bommen då.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:50

    Min strategi: 1: härda händerna. 2: Om inte tid finns, plockar jag fram mina gamla neonfärgade tyskhandskar.

    I vissa lägen (typ om jag har en dag på mig och vet att jag ändå inte kommer kunna segla mer på ett bra tag så ignorerar jag smärtan och låter handflatan bli köttfärs. Det behövs mer än bara 1-2 dagars segling för att smartan ska bli olidlig.

  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:54

    Tyskhandskar är lösningen om du sliter sönder inne i händerna. Till fingrarna så funkar två varv leukoplast förträffligt.

    http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=101062&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
    http://surfbutiken.se/products.php?cid=16&pid=156

  • klint

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 10:26

    Det är betydligt lättare att få blåsor på sydligare breddgrader i riktigt salta vatten. Det finns dock ett par metoder för att slippa blåsor och maximera dagarna på vattnet på surfresan. Och kör du smart kommer du slippa vira in nävarna i silvertejp, droppa snabblim i blåsor, köra med tyskhandskar etc.

    Alltså, ta det lite lugnare den första dagen, få ovana nävar klarar att köra non stop 6-7 timmar utan skavas upp i blåsor. Så fort dina händer börjar skrynkla är det dags att gå upp och pausa, skölj händerna i sötvatten och låt dem torka en kvart eller så. Detta är det överlägset bästa tipset mot blåsor. Om du redan fått blåsor, överväg att packa ihop för dagen för att kunna köra ännu hårdare dagen därpå. Du vill verkligen undvika blåsor som går sönder och som exponerar röda köttet under.

    Standardremedyn, smörj in händerna med fet salva morgon och kväll för att hålla dem smidiga. Salvan går in och impregnerar huden och gör den vattenavvisande. Locobase Repair fungerar fint.

    Se till att få av all solkräm från händerna, en del menar på att solkräm påskyndar blåsbildningen.

    Se även till att ha dina grejer perfekt balanserade så att du i princip bara kan vila händerna på bommen medan höft och ben tar all belastning.

    Efter ett par dagar kommer du märka att händerna härdats och tål allt längre surfpass, det är de första dagarna du ska sköta om dina händer extra noga.

  • gustav-s

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 11:09

    Tack för alla svar. Locobase Repair och korta pass i början får det bli.

    /Gustav

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 11:25

    Är det bara jag som på sydligare breddgrader fått feta skavsår på fötternas ovansidor? Säkert samma motmedel iofs, var mest nyfiken på hurpass vanligt det är.

  • piotr

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 12:22

    Jag håller nog på att köra m Np:s slithandskar, “tysken..”, för att skona händerna. Var nere i Tarifa i juni och seglade 13 dagar, varierande hårdhet i seglingen, och klarade mig utan större blåsor. Fick däremot begynnande förhårdning inne i handen där fingrarna slutar, det som andra hyvlar bort?, vilket kanske är bra om man e sugen på att köra utan tyskhandsken senare på säsongen. Tycker nog att tysken är bra då det kan gå rätt långa perioder mellan ordentlig segling till och från..

    Tycker nog att fötterna oxå kan ta en del stryk m små hål som växer till sig efterhand och blir stora av sand, salt och stropparna. Denna resa blev det dock inga större problem, tack vare stroppkvaliten(?).

    Du får ha det gott i Tarifa, “ciudad de Windsurf”, även om det nästan är fler kitear numera än ståseglare. Fina stränder, speciellt Bolonia är mysig med lite lugnare på vattnet, nästan inga kitear (förbud) och en skön slänt med bra utsikt över vattnet och bukten. Var inte i Canos de Mecca tyvärr, lite svajig vind när vi var nere, men det blir mer vågigt resmål nästa gång.
    Peder

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slippa trasig händer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.