Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Slurp, slurp.

  • Slurp, slurp.

    Publicerad av rasmus_w på 6 oktober, 2008 vid 00:10

    Jag har en känsla av att min T4 (2.5l bensinare) antingen är väldigt törstig eller har konstig bränslemätare. Förra helgen tankade jag nästan fullt i Haninge, på väg till Torö. Dvs jag tankade tills pumpen slog ifrån, men när jag sen körde iväg visade bensinmätaren inte riktigt full tank. Vad jag vet är tanken på 80 liter. Nu, efter två turer till Torö, står mätaren på 1/4 tank, dvs på drygt 28 mil har bilen slurpat i sig sådär 50 liter. Två liter milen…

    Å andra sidan verkar det som sagt vara nåt lurt med mätaren. Flera gånger när jag enligt mätaren borde kört omkring på ångorna har jag inte fått i mer än ca 50-60 liter, nån gång mindre än då. Är det nån slags ransonering, eller finns det betydligt mer soppa kvar i tanken än mätaren visar?

    Om det nu är bilen som drar massor med soppa, vad kan man göra åt saken? Jag har inte fått uppfattningen att T4 ska dra så mycket. Vad är värt att kolla upp?

    mexi_ svarade 15 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • fastforward

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 11:37

    Det låter mer som om mätaren är paj tycker jag. Nollställ trippmätaren vid varje tankning och kolla om den faktiska bensinförbrukningen är rimlig.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 11:43

    Fast ska man göra det noga så måste man väl i princip köra tills man får bensinstopp va? Kanske dags att köpa en reservdunk bara för att kunna testa. Jag körde Stockholm-Öland för ett tag sen och då tankade jag i så mycket macken ville ge mig i Stockholm (typ 45 liter) och på Öland var mätaren inne på det röda så då tankade jag i 50-60 liter och när jag var i Stockholm var det nästan nere på rött igen.

  • fastforward

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 12:10

    Nej, det spelar ingen roll så länge du tankar fullt varje gång.

    (antal liter bensin du fick i) / (antal mil sedan förra tankningen) = bensinförbrukningen

  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 13:15

    Ok. Jag funderade mer på hur man kollar om mätaren är vid sunda vätskor.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 10:47

    Och förresten, hur mycket “ska” en T4 dra om man kör någorlunda vettigt, inte kör 150 jämt, inte ligger kvar på trean tills man kommit upp i 90 och så vidare? 2.5-liters bensinaren då. Multivan har ju ett extra batteri, betyder det fetare generator och påverkar det förbrukningen?

  • surferic

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:15

    Min drar 1-1,2 beroende på hur det gasas.

  • gnutten

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 15:25

    Tänk på att vissa pumpar också har en begränsning på hur mycket pengar de kan dra på ett kontokort. Brukar vara någonstans runt 800 kr. Men skilljer beroende på besinstation och vilken bank du har.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 16:05

    @Gnutten 506225 wrote:

    Tänk på att vissa pumpar också har en begränsning på hur mycket pengar de kan dra på ett kontokort. Brukar vara någonstans runt 800 kr. Men skilljer beroende på besinstation och vilken bank du har.

    Tack! Det där var absolut en av de viktiga pusselbitarna (och en sak jag misstänkt). Det förklarar nog rätt mycket av konstigheterna jag sett. En gång tankade jag “fullt” och åkte sen till macken bredvid och tankade i 10-20 liter till.

  • eddie

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 07:14

    Rasmus… i ärlighetens namn så framställer du dig inte själv som den skarpaste kniven i besticklådan här. Men i alla fall… så kan det vara så att bensinpumpen faktiskt slår av innan tanken är full… när det blir motstånd i påfyllningsröret. Men det har du redan kollat va?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 09:21

    @Eddie 507513 wrote:

    Rasmus… i ärlighetens namn så framställer du dig inte själv som den skarpaste kniven i besticklådan här. Men i alla fall… så kan det vara så att bensinpumpen faktiskt slår av innan tanken är full… när det blir motstånd i påfyllningsröret. Men det har du redan kollat va?

    Om det är på det viset så brukar man kunna få i ett par liter till genom att vänta nån sekund och sen försöka igen. Dra ut munstycket lite kan också göra susen, då brukar det ju bli så fullt att det står bensin nästan upp till tanklocket.

    Sen… När tankar lite över 50 (eller om det var 60) liter, kör 40 mil och mätaren sen är inne på det röda så känns det inte som man behöver räkna så jäkla noga. Det måste ha gått minst 1 och högst 2 liter milen.

  • feg

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 12:54

    @Eddie 507513 wrote:

    Rasmus… i ärlighetens namn så framställer du dig inte själv som den skarpaste kniven i besticklådan här. Men i alla fall… så kan det vara så att bensinpumpen faktiskt slår av innan tanken är full… när det blir motstånd i påfyllningsröret. Men det har du redan kollat va?

    HAHAHAHAHA!!! 🙂

    Blir ännu roligare när man läser omröstningen om kreativa jobb och vindsurfing där Rasmus frågar:

    @Rasmus_W 507764 wrote:

    Jag antar att du räknar matematiker och ingenjörsjobb som kreativa?

    Min slutsats är att Rasmus_W är en matematiker som behöver hjälp med att räkna ut bränsleförbrukningen!?!? 😀 😀 😀

    /Jocke

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 17:41

    @feg 507804 wrote:

    Min slutsats är att Rasmus_W är en matematiker som behöver hjälp med att räkna ut bränsleförbrukningen!?!? 😀 😀 😀

    Hur räknar jag ut förbrukningen om jag inte vet om jag faktiskt lyckats tanka fullt eller inte? Utan att köra tills tanken är helt tom? Nu har jag fått veta att pumpar inte får debitera hur mycket som helst (vilket jag iofs misstänkte efter att ha tankat “fullt” på ett ställe och sen direkt tankat i en massa på nästa mack) och då blir ju den biten enklare.

    Och för den delen så är jag egentligen mer intresserad av att veta vad som är en rimlig förbrukning än hur man mäter den. Det är trots allt rätt lätt mäta grovt: 1 liter milen=Stockholm-öland tur och retur på en tank, 2 liter milen=enkel resa. I alla fall om man vågar köra fast lampan lyser (det har den inte gjort än).

    Plus att jag väldigt gärna vill veta vad man gör om det visar sig att den drar onormalt mycket. Det borde ju trots allt inte finnas så många felkällor. Antingen försvinner soppa på nåt sätt eller så är det onormalt mycket friktion nånstans. Multivan har ju t.ex. dubbla batterier, betyder det att generatorn är fetare än standardgeneratorn? Och hur mycket påverkar det förbrukningen?

    Och nej, jag är inte matematiker även om jag inte hade några större problem att ta mig genom analys, numme och de där andra grundkurserna. Astronomi är roligare.

  • feg

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 20:04

    @Rasmus_W 507898 wrote:

    Hur räknar jag ut förbrukningen om jag inte vet om jag faktiskt lyckats tanka fullt eller inte?

    Här kommer en sammanfattning av boken jag ska skriva. Dessa är de tio kapitel jag kommer att avhandla i boken.

    Fuel Consumption For Dummies
    1. Fyll en 10 liters dunk på macken.
    2. Ställ dunken i bagageutrymmet.
    3. Kör till soppatorsk.
    4. Häll innehållet från ovan nämnda dunk i bilens tank.
    5. Nollställ trippmätaren.
    6. Kör till macken och fyll 10 litersdunken igen.
    7. Kör till soppatorsk.
    8. Räkna ut förbrukningen mha trippmätarställningen.
    9. Häll i andra 10 litersdunken.
    10. Åk till macken och tanka som vanligt.

    Om du inte lyckas lösa problemet med denna beskrivning får du vänta till dess att jag skrivit och publicerat boken där jag i brödtext beskriver tillvägagångssättet under respektive 10 kapitel i detalj.

    Kör hårt och lycka till. /Jocke

    PS: Det bör beaktas att det ingår ett visst mått av ironi i mitt inlägg ovan.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 21:11

    @feg 507938 wrote:

    Fuel Consumption For Dummies

    Då tycker jag du som anser dig vara så smart kan berätta nåt om det andra jag frågat om i stället för det där räknefåneriet.

  • kesse

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:25

    Hade du vänt dig till en verkstad hade du fått svar omgående istället för att få en massa skit här.
    Dubbla batterier kräver större generator.
    Soppa förbrukningen ökar marginelt, efterssom generatorn tar energi från motorn.
    Men, står inte sånt skrivet i stjärnorna.
    I din instruktionsbok står hur mycket sås det går i tanken. Peta i tills det rinner över, då är det fullt. Helt säkert. Hur svårt kan de va?
    Östermalm :))

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Slurp, slurp.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.