Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

  • getwet

    Medlem
    14 september, 2008 vid 10:29

    Mig veterligen står väl alla surfare i “standby” hela surfsäsongen oavsett om man har fru o barn eller inte…..blåser det så blåser det. Dom flesta slänger väl vad man har för händerna om det vankas en kuling! Eller gör inte Anders och Tobhed det?

  • andersbq

    Medlem
    14 september, 2008 vid 10:40

    @tobhed 499604 wrote:

    I stort ett bra förslag från MacTs!

    1:a Maj är väl dock lite tidigt, Haga tävlingen brukar vara i mitten av Maj.
    Känns också som om Maj-tävlingen ät riktat mot Haga & oktober tävlingen är riktad mot TT. Även om det inte har blivit så i år så är Klagshamn (eller Habo) ofta bra i slutet av Maj. Tror också att det är bra att ha en grov vägledning om var tävlingarna ska vara, är vinden kass eller liknande så byter man bara spot mot någon som passar bättre.

    deltävling 1 i början/mitten av Maj – enligt plan på Haga
    deltävling 2 i slutet av Maj alternativt september – Klagshamn/Habo
    deltävling 3 Juli/augusti – Karpathos
    deltävling 4 (och SM) oktober – TT

    …och man får räkna bort en deltävling

    OK, skulle man kunna tänka sig att om det är bättre vind någon annastans t ex när vi planerar Klagshamn så är det superprognos på Öland att vi åker dit istället?

  • imported_macts

    Medlem
    14 september, 2008 vid 11:47

    @tobhed 499604 wrote:

    I stort ett bra förslag från MacTs!

    1:a Maj är väl dock lite tidigt, Haga tävlingen brukar vara i mitten av Maj.
    Känns också som om Maj-tävlingen ät riktat mot Haga & oktober tävlingen är riktad mot TT. Även om det inte har blivit så i år så är Klagshamn (eller Habo) ofta bra i slutet av Maj. Tror också att det är bra att ha en grov vägledning om var tävlingarna ska vara, är vinden kass eller liknande så byter man bara spot mot någon som passar bättre.

    deltävling 1 i början/mitten av Maj – enligt plan på Haga
    deltävling 2 i slutet av Maj alternativt september – Klagshamn/Habo
    deltävling 3 Juli/augusti – Karpathos
    deltävling 4 (och SM) oktober – TT

    …och man får räkna bort en deltävling

    Hej igen,

    Jag tycker faktiskt att man inte behöver ha inriktiningen haga först, Klagshamn sen osv. tävlingskommitén får bestämma var tävlingarna ska gå av stapeln för att få bästa möjliga förhållanden. Däremot tycker jag att man kan ha ambition att sprida på tävlingarna om möjligt, dvs har man kört en gång på tex Haga på våren och om prognosen vid oktobertävlingen är likvärdig på tex Haga och TT så väljer man TT.

    Tycker ej heller att man ska låsa sig till de tre nämda ställena utan om det finns intresserade att anordna tävling i tex sthlm så kan man mycket väl lägga en deltävling vid tex fituna för att sprida intresset/deltagande på fler ställen i landet.
    Låt prognosen styra helt enkelt!

  • andersbq

    Medlem
    14 september, 2008 vid 13:38

    @getwet 499607 wrote:

    Mig veterligen står väl alla surfare i “standby” hela surfsäsongen oavsett om man har fru o barn eller inte…..blåser det så blåser det. Dom flesta slänger väl vad man har för händerna om det vankas en kuling! Eller gör inte Anders och Tobhed det?

    Jo det var min frus första kommentar när jag sa att nästa år så bokar vi in 4 + 4 helger. “Alla helger är väl alltid bokade för surf?”

  • jester

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:50

    Om det är heat som skall köras även 2009, och det bör det nog vara för att inte likna SSM för mycket, så borde man köra average på 2 bästa 10s. Mao precis som i världscupen.
    Dessutom bör väl x gubbar vara över minimihastigheten oxå. Även så är det väl i världscupen (denna är jag inte lika säker på)?

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:55

    @MacTS 499618 wrote:

    Hej igen,

    Jag tycker faktiskt att man inte behöver ha inriktiningen haga först, Klagshamn sen osv. tävlingskommitén får bestämma var tävlingarna ska gå av stapeln för att få bästa möjliga förhållanden. Däremot tycker jag att man kan ha ambition att sprida på tävlingarna om möjligt, dvs har man kört en gång på tex Haga på våren och om prognosen vid oktobertävlingen är likvärdig på tex Haga och TT så väljer man TT.

    Tycker ej heller att man ska låsa sig till de tre nämda ställena utan om det finns intresserade att anordna tävling i tex sthlm så kan man mycket väl lägga en deltävling vid tex fituna för att sprida intresset/deltagande på fler ställen i landet.
    Låt prognosen styra helt enkelt!

    Om man kör en tävling i Stockholm kan mycket väl ha tävling där det ser bäst ut för dagen. Man behöver bara ha en gemensam samlingspunkt där man ses på morgonen och bestämmer vart man ska ta sig. Finns inget som hindrar att man ses typ kl 8 på morgonen och ger sig iväg till det ställe som ser bäst ut för dan.
    Kommer troligen köra någon speedtävling nästa år. Vi har ju kört lite mobila tävlingar i Formula i Stockholm. Det är troligen mer roddigt med en Formulatävling än med en speedtävling.

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:57

    Angående var man lägger ett SM så anser jag med flera här att det ska köras SM på svenskt vatten så att fler kan delta. Alla kan inte vika en vecka till att resa iväg utomlands för en tävling.
    Svenskt Mästerskap= på svenskt vatten

  • benke-2

    Medlem
    14 september, 2008 vid 17:22

    Vindgränsen i knop i WC är: graderna på banan genom 5,5.
    Altså 130 grader genom 5,5 är 24 knop stadig vind.
    Å Bjöörnas Gps max borde ligga på 39-41 knop å det räcker ju.
    Tror inte det är nån minifart så länge vinden är bra.

  • surferboy

    Medlem
    14 september, 2008 vid 18:01

    Hej på er alla,
    jag följer denna tråd med stort intresse då jag sitter som klassansvarig i SVF. Det som inte är medräknat i denna diskussion är arrangörernas insatser. Så som vi kört tävlingarna i F2 Speed Challenge Cupen behöver vi ett antal funktionärer och tävlingsledare, en följebåt, minst 2 bojjar samt ett gäng datorer med minst 1 skrivare. Detta är ju inte helt givet att man fixar på kort varsel beroende på var det blåser.
    En annan viktig detalj är att det finns fler discipliner som slåss om helgerna i maj, sept-okt. Från SVF’s håll har vi jobbat på att få ihop större tävlingar med flera discipliner samtidigt. Detta för att sedan kunna få massmedierna intresserade samt större betalande sponsorer som vill synas i våra sammanhang. Kör vi ett flytande koncept gör vi oss omöjliga för eventuella tv-team och sponsorer.
    Detta är två huvudargument till varför vi går ut med en tävlingskalender med fasta datum så långt i förväg. Dock vet vi av erfarenhet att i mitten av maj till slutet maj blåser det nästan jämt i HP och Klagshamn/Habo Ljung. Samma gäller i oktober. Då blåser det utmed hela vår kust och TT brukar bli vår sista deltävling.

    SVF har som ett av sina mål att i samtliga discipliner att få fram nya elitidrottare som tar sig ut i Världscupen och tar medaljer. Mål nr 1 är alltid inställt på OS som i alla indrottsgrenar men i windsurfing har det varit för långt borta de senaste åren. För att göra det möjligt för svenska surfare att bli framgångsrika utomlands måste vi köra lokala tävlingar efter samma koncept (fast något förenklade) som det görs i världscupen. Man skall inte behöva börja om helt när man kommer till sin första världscupstävling. Detta gäller ju även speed.

    Dock tycker jag att det kan finnas flera olika cuper. SSM är en ypperlig tävlingsform som inte behöver funktionärer och kan vara flytande efter prognos. Samma med South, west, east… Speed cup. Bra tävlingsformer som inte behöver ersätta varandra.

    Men som Daniel “Dala” Nerhagen i SVF har skrivit många gånger i detta forum. Sammanställ en motion med ett konkret förslag till ny tävlingsform för Svenska cupen i Speed som styrelsen kan fatta beslut kring och skicka in den så fort som möjligt. Att rösta här på forumet är helt meningslöst. Det ger inget mandat åt något håll.

    Tack alla som kom till Klagshamn i helgen! Det gick ju att köra på ett fast datum precis som tidigare. På tre år har vi kört 10 tävlingar där endast 3 har varit vindlösa. Den ena var TT förra året då vi flyttade fram två helger.

    Mvh,
    Gustav Enocksson

  • tobhed

    Medlem
    14 september, 2008 vid 18:16

    Gustav, du missade mitt inlägg (nr 32) där tar jag upp samma sak som du, dvs funtionärer samt datorer och skrivare.

    Man kan inte helt förlita sig på prognoser, Haga har sin bris på våren liksom Klagshamn brukar få på ost (idag, söndag blåste det plötsligt även om prognosen var död t.ex). Skulle vi enbart gått på prognos så tror jag inte att vi hade kört på Haga tidigare i år – proggen var nämligen inte speciellt bra…

  • imported_macts

    Medlem
    14 september, 2008 vid 18:29

    @Surferboy 499713 wrote:

    Hej på er alla,
    jag följer denna tråd med stort intresse då jag sitter som klassansvarig i SVF. Det som inte är medräknat i denna diskussion är arrangörernas insatser. Så som vi kört tävlingarna i F2 Speed Challenge Cupen behöver vi ett antal funktionärer och tävlingsledare, en följebåt, minst 2 bojjar samt ett gäng datorer med minst 1 skrivare. Detta är ju inte helt givet att man fixar på kort varsel beroende på var det blåser.
    En annan viktig detalj är att det finns fler discipliner som slåss om helgerna i maj, sept-okt. Från SVF’s håll har vi jobbat på att få ihop större tävlingar med flera discipliner samtidigt. Detta för att sedan kunna få massmedierna intresserade samt större betalande sponsorer som vill synas i våra sammanhang. Kör vi ett flytande koncept gör vi oss omöjliga för eventuella tv-team och sponsorer.
    Detta är två huvudargument till varför vi går ut med en tävlingskalender med fasta datum så långt i förväg. Dock vet vi av erfarenhet att i mitten av maj till slutet maj blåser det nästan jämt i HP och Klagshamn/Habo Ljung. Samma gäller i oktober. Då blåser det utmed hela vår kust och TT brukar bli vår sista deltävling.

    SVF har som ett av sina mål att i samtliga discipliner att få fram nya elitidrottare som tar sig ut i Världscupen och tar medaljer. Mål nr 1 är alltid inställt på OS som i alla indrottsgrenar men i windsurfing har det varit för långt borta de senaste åren. För att göra det möjligt för svenska surfare att bli framgångsrika utomlands måste vi köra lokala tävlingar efter samma koncept (fast något förenklade) som det görs i världscupen. Man skall inte behöva börja om helt när man kommer till sin första världscupstävling. Detta gäller ju även speed.

    Dock tycker jag att det kan finnas flera olika cuper. SSM är en ypperlig tävlingsform som inte behöver funktionärer och kan vara flytande efter prognos. Samma med South, west, east… Speed cup. Bra tävlingsformer som inte behöver ersätta varandra.

    Men som Daniel “Dala” Nerhagen i SVF har skrivit många gånger i detta forum. Sammanställ en motion med ett konkret förslag till ny tävlingsform för Svenska cupen i Speed som styrelsen kan fatta beslut kring och skicka in den så fort som möjligt. Att rösta här på forumet är helt meningslöst. Det ger inget mandat åt något håll.

    Tack alla som kom till Klagshamn i helgen! Det gick ju att köra på ett fast datum precis som tidigare. På tre år har vi kört 10 tävlingar där endast 3 har varit vindlösa. Den ena var TT förra året då vi flyttade fram två helger.

    Mvh,
    Gustav Enocksson

    Du har bra argument Gustav, men det jag tycker är bra med denna debatt är att vi får diskutera för och nackdelar med alla koncept. en eventull röstning här har självfallet inget officiellt mandat, men det skulle i alla fall kunna ge en fingervisning hur de aktiva vill ha det, för att sedan ev kunna skriva en motion till SVF i ärendet.

    Jag tycker att du och övriga tävlingsansvariga/arrangörer/funktionärer har gjort ett mycket bra jobb och att ha fasta datum är naturligtvis en fördel om man vill ha större arrangemang.

  • surferboy

    Medlem
    14 september, 2008 vid 18:43

    Mycket bra initiativ och jag vill inte punktera diskussionen men jag tycker ändå att mina argument behöver luftas i denna tråd så en eventuell motion täcker alla vinklar.

    @MacTS 499716 wrote:

    Du har bra argument Gustav, men det jag tycker är bra med denna debatt är att vi får diskutera för och nackdelar med alla koncept. en eventull röstning här har självfallet inget officiellt mandat, men det skulle i alla fall kunna ge en fingervisning hur de aktiva vill ha det, för att sedan ev kunna skriva en motion till SVF i ärendet.

    Jag tycker att du och övriga tävlingsansvariga/arrangörer/funktionärer har gjort ett mycket bra jobb och att ha fasta datum är naturligtvis en fördel om man vill ha större arrangemang.

  • p-malmkvist

    Medlem
    14 september, 2008 vid 19:17
    Surferboy;499713 wrote:
    Hej på er alla,
    jag följer denna tråd med stort intresse då jag sitter som klassansvarig i SVF. Det som inte är medräknat i denna diskussion är arrangörernas insatser. Så som vi kört tävlingarna i F2 Speed Challenge Cupen behöver vi ett antal funktionärer och tävlingsledare, en följebåt, minst 2 bojjar samt ett gäng datorer med minst 1 skrivare. Detta är ju inte helt givet att man fixar på kort varsel beroende på var det blåser.
    En annan viktig detalj är att det finns fler discipliner som slåss om helgerna i maj, sept-okt. Från SVF’s håll har vi jobbat på att få ihop större tävlingar med flera discipliner samtidigt. Detta för att sedan kunna få massmedierna intresserade samt större betalande sponsorer som vill synas i våra sammanhang. Kör vi ett flytande koncept gör vi oss omöjliga för eventuella tv-team och sponsorer.
    Detta är två huvudargument till varför vi går ut med en tävlingskalender med fasta datum så långt i förväg. Dock vet vi av erfarenhet att i mitten av maj till slutet maj blåser det nästan jämt i HP och Klagshamn/Habo Ljung. Samma gäller i oktober. Då blåser det utmed hela vår kust och TT brukar bli vår sista deltävling.

    SVF har som ett av sina mål att i samtliga discipliner att få fram nya elitidrottare som tar sig ut i Världscupen och tar medaljer. Mål nr 1 är alltid inställt på OS som i alla indrottsgrenar men i windsurfing har det varit för långt borta de senaste åren. För att göra det möjligt för svenska surfare att bli framgångsrika utomlands måste vi köra lokala tävlingar efter samma koncept (fast något förenklade) som det görs i världscupen. Man skall inte behöva börja om helt när man kommer till sin första världscupstävling. Detta gäller ju även speed.

    Dock tycker jag att det kan finnas flera olika cuper. SSM är en ypperlig tävlingsform som inte behöver funktionärer och kan vara flytande efter prognos. Samma med South, west, east… Speed cup. Bra tävlingsformer som inte behöver ersätta varandra.

    Men som Daniel “Dala” Nerhagen i SVF har skrivit många gånger i detta forum. Sammanställ en motion med ett konkret förslag till ny tävlingsform för Svenska cupen i Speed som styrelsen kan fatta beslut kring och skicka in den så fort som möjligt. Att rösta här på forumet är helt meningslöst. Det ger inget mandat åt något håll.

    Tack alla som kom till Klagshamn i helgen! Det gick ju att köra på ett fast datum precis som tidigare. På tre år har vi kört 10 tävlingar där endast 3 har varit vindlösa. Den ena var TT förra året då vi flyttade fram två helger.

    Mvh,
    Gustav Enocksson

    Förstår argumentet med sponsorer samt ev tv-team kan bli svårare att få med vid ett mer flytande schema för tävlingar. Tror iof att tv-team samt tidningar kan bli mer intresserade om tävlingen är något mer, dvs ett sökande efter perfekta speedförhållanden ungefär som redbull marknadsför sig..:wink: Det blir iaf bättre reportage om det seglas i kulingvindar än om vi seglar i 7-10m/s
    Om det nu flaggas för tävling på onsdagen så kan ju tidningar samt tv kontaktas och informeras om vad som ska hända under helgen.
    Slutligen så tycker jag svf-speedtävlingar inte ska anordnas i marginalvindar, speed hör hemma i friska vindar.

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2008 vid 19:49

    Håller med dig Petter om att tävlingar inte ska genomföras i marginalvindar. Men fasta datum är bra på så sätt att man kan planera in tävlingarna på ett bättre sätt med övriga livet. Det är även lättare att få media till en tävling om de vet ett bra tag i förväg var man ska hålla till. Vindsurfing är en sport man iblad är tvungen att sitta på stranden och vänta på vind tyvärr. Vi gjorde på SM i Tylösand i somras t ex. Men har man speed/slalomgrejjer som täcker in det mesta i vindstyrkor så planar de flesta i 7m/s. Gäller ju som i alla annan vindsurfing att man har rätt material för tillfället.
    Vad man än säger så är vindsurfing en prylsport i slutänden. Tror t o m att Formula är mindre prylsport än speed/slalom..

    Vad är det som gör att det bir bättre reportage i kulingvind än i 7-10m/s??

    Det en reporter ser är att vi planar först sen i andra hand ser han om det går fort eller inte. Huvudsaken vid ett reportage är att det blir tävling och man inte sitter på stranden och slappar.

  • lbj

    Medlem
    14 september, 2008 vid 19:54

    Saxat ur
    Svenska Seglarförbundets Tävlingsreglemente
    http://www.svensksegling.se/files/%7BBC9785DD-E9F3-40D2-89C0-90F28D887C15%7D.pdf

    1.9 Nationell tävling
    En tävling är nationell när inbjudan riktas till medlemmar i klubbar som tillhör
    Svenska Seglarförbundet (SSF).
    1.10 Internationell tävling
    En tävling är internationell när inbjudan riktas till medlemmar i flera nationella
    myndigheter anslutna till International Sailing Federation (ISAF).
    1.11 Sanktion
    Med sanktion menas tillstånd att arrangera en tävling.
    1.14 Riksmästerskap
    Riksmästerskap (RM) är en nationell tävling om ett mästerskap i Sverige i en klass
    som inte har SM-status.
    1.15 Svenskt mästerskap
    Svenskt Mästerskap (SM) är en nationell tävling om svenskt mästerskap.
    1.16 Swedish Open Championship
    Swedish Open Championship (Swe O Ch) är en internationell tävling om ett
    mästerskap i Sverige i en klass som inte har SM-status.
    1.17 International Swedish Championship
    International Swedish Championship (Int Swe Ch) är en internationell tävling om
    svenskt mästerskap.

    Enl Gustav finns 2008 sanktion för att genomföra ett RM i Torkelstorp.
    Om jag tolkat SSF text rätt. ( min tolkning)
    1.14 (RM) är detta endast tillgängligt för svenska medborgare och tävlingen skall genomföras i Sverige.
    Guld, Silver och Bronsplaketter delas ut till 1:a 2.a 3:a till svenka medborgare. Utländska medborgare kan ej deltaga
    1.16 (Swe O Ch) är även tillgängligt för utländska deltagare och tävlingen skall genomföras i Sverige.
    Guld, Silver och Bronsplaketter delas ut till 1:a 2.a 3:a oavsett nationalitet. Utländsk deltagare kan således bli Svenk Riksmästare.
    /LBj

Sida 4 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.