Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

  • fastforward

    Medlem
    3 september, 2007 vid 07:29

    @Bjornen 410945 wrote:

    Kan väl fylla på med info från Brevik, Åkersberga: Bedrövligt mest hela tiden. Inte alls den utlovade vinden, verkade som det blev lite mer tryck vid tretiden när man packade ihop prylarna men om det blev bra kan inte jag uttala mig om.

    //Björn

    Kan inte annat än hålla med – skumma vindar minst sagt. Jag alternerade mellan 6.6 och 8.3 under dagen och var omväxlande underriggad och överriggad med vilket segel jag än hade. Svårt att plana någon längre bit när det var så byigt. Precis samma sak som förra gången jag var i Brevik på SV.

    PS. grym historia Jesper_B

  • jocla

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:00

    Så illa tycker jag inte Brevik var förutom uppehållet på nästan en timme…

    För mig som seglat en del på mälaren var det bara en vanlig dag på vattnet:) Segling utan bitvis guppande tror jag är en myt..

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:11

    @Jesper_B 411069 wrote:


    Vilket liv vi lever.

    Jesper B

    Jag har några mörka och suddiga bilder från SUPningen, men de ligger hemma i Örebro. Kan posta nå’t på onsdag. Fantastik orangelila himmel var det i alla fall i solnedgången. Synd bara (rent bildmässgt) att Supningen försigick lite för långt ut, annars hade det kunna blivit snyggare.

    Ångrar lite att jag inte stannade lite till för lite SUP, men å andra sidan var det kanske tur med tanke på hur sömnig den 3 timar långa hemfärden i bil var.

    Kul segling var det i alla fall när det kom igång efter en dryg timmas lättvindsbadning. Och min historia likanar Jeppes fast det inte var en sjuk fru utan ljutning av en trapp som kom ivägen på förmiddagen. En poliskontroll och minus 2400 spänn bromsade upp lite också.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 september, 2007 vid 09:30

    @Jesper_B 411069 wrote:

    Står naken ett tag i septemberkvällen…

    Jesper naken på torö, känns som att jag inte missade något! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:38

    Ola, var det månne din Torö-premiär? Skulle vara att läsa lite vad du tyckte om det jämfört med exempelvis Åsa (som jag gärna skulle vilja testa)?

    Tur att du fick lite segling, 2400 + 6-timmars bomkörning hade kanske varit lite mycket på en och samma dag…

  • svennebanan

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:43

    Körde Närlunda från 13 till 16.30. Samma vindar som Brevik vad jag förstår. Full planing i 8.5 mest hela tiden, men jag var iofs rejält överriggad emellanåt.

    Jag körde 7.1 och nån timme mot slutet, men jag måste säga att jag föredrar att vara rejält överriggad och plana hela tiden jämfört med att växla melan planing och guppning. Det kändes betydligt mer byigt med 7.1 jämfört med 8.5 vilket jag antar beror på att jag tappade mer fart mellan byarna med 7.1. Från halvgupp till planing i 12 m/s på några sekunder är ju ett rätt rejält ryck.

    Kul hade jag iaf och de andra som var där verkade rätt nöjda de också.

    (Närlunda verkar förövrigt funka som bäst när jätteflaggan på drottningholmsslott pekar rakt mot sig när man kommer på drottningsholmsvägen)

  • poopzilla

    Medlem
    3 september, 2007 vid 10:12

    Rasta var lite ner upp och ner, men mest upp. Kördes 6,2 och 6,7 på ~115 l. Senare på kvällen blev det även 5,7 och 85 l vågis. Inte illa när man hade räknat med att picknicka.

    Även vi fick njuta av den otroliga solnedgången.

    Thomas

  • phu

    Medlem
    3 september, 2007 vid 10:19

    Görväln var helt ok igår. Såg lite tunt ut när jag kom dit vid 14-tiden, men väl ute på vattnet var det bra drag med 6,2 och 99-liters freestylebräda. Framåt 16-tiden var jag snarare överriggad än tvärtom. Vinden kändes hyffsat jämn också för att vara mälaren, eller så var det bara att min nya freestyle planar så mkt lättare än mina andra brädor 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:28

    @Oregistrerad 411139 wrote:

    Jesper naken på torö, känns som att jag inte missade något! 🙂

    Nej, men hade jag haft sällskap kanske….

    /JB

  • pos

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:29

    @phu 411153 wrote:

    Görväln var helt ok igår. Såg lite tunt ut när jag kom dit vid 14-tiden, men väl ute på vattnet var det bra drag med 6,2 och 99-liters freestylebräda. Framåt 16-tiden var jag snarare överriggad än tvärtom. Vinden kändes hyffsat jämn också för att vara mälaren, eller så var det bara att min nya freestyle planar så mkt lättare än mina andra brädor 🙂

    Håller med, vinden var skapligt jämn på mälaren igår. På eftermiddagen hade 5.4 funkat fin fint.

  • fastforward

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:54

    @jocla 411132 wrote:

    Så illa tycker jag inte Brevik var förutom uppehållet på nästan en timme…

    För mig som seglat en del på mälaren var det bara en vanlig dag på vattnet:) Segling utan bitvis guppande tror jag är en myt..

    Hehe, jo det är sant men jag tyckte det var värre än vanligt igår.

    1 Guppa 5 minuter
    2 Nästan plana
    3 Plana 50m
    4 Bizarrt överriggad så att man inte kan hålla seglet
    5 Goto 1

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2007 vid 14:10

    @dr Masse 411141 wrote:

    Ola, var det månne din Torö-premiär? Skulle vara att läsa lite vad du tyckte om det jämfört med exempelvis Åsa (som jag gärna skulle vilja testa)?

    Tur att du fick lite segling, 2400 + 6-timmars bomkörning hade kanske varit lite mycket på en och samma dag…

    Jag har kört Torö 3-4 ggr förut, men det har alltid varit sämre än igår. Igår kväll, i alla fall den tiden det blåste på lite, var ju OK, men långt ifrån “klassiskt”. Så, jag kan ännu inte jämföra ställena till 100%. Men det man kan säga om Åsa-Torö är dels att det bygger klart större vågor på Torö i lite vind (och säkert i mycket vind med). Till Åsas fördel kan man nog säga att vågorna blir rätt mycker renare (i alla fall på inre). Åsa är en “point” vilket gör att vågorna både linjerar upp bättre och att vatten som pressas in inte måste ut genom brytet igen utan liksom kan smita ut åt sidan. Jag hade svårt att hitta fart på Torö igår. Hade det varit samma vågstorlek i Åsa hade det varit enkelt att få fart av vågen, även utan segeldrag. Problemet är dock att det i princip aldrig är den storleken i Åsa om det inte samtidigt blåser rätt rejält.

    Men huvudslutsatsen är definitivt att även om det är två olika ställen så är båda riktigt roliga. Det blir säkert fler trippar till Torö så vad det lider.

  • koa

    Medlem
    3 september, 2007 vid 14:20

    På förmiddagen vid 9 tiden var det de finaste vågorna på Torö på länge.
    När jag kom ner till stranden och såg att vinkeln var klockren sideshore
    kändes det som…ja detta blir en klassisk dag….men väldigt lätt vind…riggade 5,3 och 82 liters.
    Setten var klart större än senare på dagen 2,5-3 meters linjer som bäst.
    Det skönaste bilden som etsade sig kvar på näthinnan var när man gled ut
    mellan setten och tittade upp mot udden och solida set-vågor lååånga linjer
    som liksom hookade in runt udden… poesi…
    Fick några av de renaste bottensvängarna där någonsin.
    Senare på eftermiddagen mojnade det, vred det till sämre vinkel och vågorna gick ner.

    Om det hade varit 3-4 sekundmeter till på fm hade det varit världsklass ala Hookipa 😉

  • varfor

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:18

    Märkligt väder.. Det är andra eller kanske 3e gången i höst (hmm sen-sommar kanske är bättre) som det blåser mer ju senare på dagen det är. Typiskt att man går upp fem på morgonen för att göra schysst morgonsurf i dalaraö.

    Kul för er som fick surf!

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:31

    @Koa 411220 wrote:

    … solida set-vågor lååånga linjer
    som liksom hookade in runt udden… poesi…

    Koa, skulle du säga att vågorna upp mot udden är renare än mer ned till vänster (inifrån sett)?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.